Jump to content

Katkojan kärjet tuntuvat olevan kuluvaa tavaraa


Recommended Posts

Olin BIFfissä päiväkäynnillä lauantaina ja ihmettelin jo aamulla mökillä että lähteepä nihkeästi käyntiin. Ajelin sitten Ruovedelle ja kun illalla piti lähteä pois niin eipä KG suvainnut enää käynnistyä ollenkaan. Starttiyritykset tuottivat heti yleisöä paikalle ja oltiin yhtä mieltä siitä että kipinä hukassa. Hetken tuuminnan jälkeen tuli yleisövinkki (kiitoksia, kuka nyt sitten olikin, hiukan oli jo hämärää niin en nähnyt) että katsopa kärkiväli ja aika äkkiä selvisi että sehän on ihan nollilla, ei ihme ettei ole kipinää.

 

Vanhoissa kärjissä akselia vasten on bakelliittimöykky ja hiukan huonollakin voitelulla se kestää vaikka kuinka kauan, vaan minullahan on uutta tuotantoa ja näissä liukupala on jotain muovia ja kuluu nopeasti, tässä kohtaa ~5v uusista kärjistä nollavälykseen, ehkä 15t km. Se ei ole paljon. Rasvaus kyllä on ollut hiukan huonoa, että osasyy pannaan omistajan kontolle.

 

Työkalut etuluukusta ja kärkiväli suunnilleen kohdalleen niin pääsin takaisin mökille ja siellä sitten yleismittarilla sytytyskin oikeaan kohtaan, sillä pääsi sitten kotiin asti.  Huomiseksi jää vielä kosketuskulman säätö ja sen jälkeen vielä sytytyksen säätö ajoituslampun kanssa. Kärjet sinänsä olivat ihan ok, se oli vain se liukupala joka oli kärsinyt.

 

Tämä koko tarina vain muistutukseksi että aina välillä on hyvä kurkkia jakajan sisään.

Edited by Kharon
typofix
Link to comment

Itse totesin tämän päälle 10 vuotta sitten. Tähän yhtälöön kun vielä lisää vähän karheasti hiodun jakajan akselin vaikkapa Kiina-valikoimasta niin kärkiväli ei pysy kohdalla edes tankillista. Tämän jälkeen alkanutkin sitten nos kärkien etsiminen ja käyttö ja sitten kun niitä ei enää tunnu löytyvän niin tulee hetki että pitää siirtyä kärjettömään jakajaan. Tähän en ole vielä lähtenyt koska 6V valikoima on aikalailla kapeampi kuin 12V.

Link to comment
Itse totesin tämän päälle 10 vuotta sitten. Tähän yhtälöön kun vielä lisää vähän karheasti hiodun jakajan akselin vaikkapa Kiina-valikoimasta niin kärkiväli ei pysy kohdalla edes tankillista. Tämän jälkeen alkanutkin sitten nos kärkien etsiminen ja käyttö ja sitten kun niitä ei enää tunnu löytyvän niin tulee hetki että pitää siirtyä kärjettömään jakajaan. Tähän en ole vielä lähtenyt koska 6V valikoima on aikalailla kapeampi kuin 12V.
Mä olen jo vuosia purkanut romujakajista kärjet ja konkat talteen juuri tästä syystä. Kärjistä tulee ihan erinomaiset putsaamalla ja viilaamalla tähän tarkoitetulla kärkiviilalla. Säätö tarve on n. 10000 km välein, tai oikeastaan se on enempikin tarkastus, viimeksikään ei tarvinnut säätää lainkaan. Kestoa en osaa sanoa, reilu 30 tkm on nyt menty näillä kärjillä ja vielä ei loppua näy...

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
1 minute ago, metake said:

Mä olen jo vuosia purkanut romujakajista kärjet ja konkat talteen juuri tästä syystä. Kärjistä tulee ihan erinomaiset putsaamalla ja viilaamalla tähän tarkoitetulla kärkiviilalla. Säätö tarve on n. 10000 km välein, tai oikeastaan se on enempikin tarkastus, viimeksikään ei tarvinnut säätää lainkaan. Kestoa en osaa sanoa, reilu 30 tkm on nyt menty näillä kärjillä ja vielä ei loppua näy...

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Juurikin näin ja jos kärjet rupevat nopeasti kulumaan piikille niin sitten konkkaa vaihtoon.

Link to comment
Posted (edited)

BIFfissä oli tarjolla kärjetöntä versiota, maailman yksinkertaisin versio: Holkki jossa 4 magneettia jakajan akselille ja reed-rele kytkimenä.  Houkutus oli kyllä kova, mutta seuraillaan tuota vanhaa vielä vähän aikaa.

 

Pitää ehkä hyllyyn ostaa: Ajoituslamppu kertoo että jo kokolailla vanha jakaja on sen verran kulunut että sytytyshetki vaeltaa ikävän paljon.

 

Edited by Kharon
typofix
Link to comment

Itse tappeln Triumohin kanssa saman ongelman kanssa ja syitä oli lopulta vain kolme. Pää syy oli jänitteen säädin joka päästi kieroksilla liika virtaa sytytys järjestelmään joka sitten tappoi huonolastusia kondensaatoreita joka taas hajottuaan rikko kärjet. Toinen oli pieni hapettuma viranjakajan kokissa jokateki siitä hiekkapaperin joka söi sitten muovikielen kärjistä ja kärkiväli muuttu kokoajan. Eli hyvä konkka tarkista laturin jänniteen säädin ja kiilota viranjakajan nokat jos tarve se auttoi ainakin pimeyden herra luukasia uuteen elämään ja valoon. Mutta Bosch han sanoo vain Bosch kun lakaa toimimasta

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...