Kharon Posted July 29 Posted July 29 (edited) Olin BIFfissä päiväkäynnillä lauantaina ja ihmettelin jo aamulla mökillä että lähteepä nihkeästi käyntiin. Ajelin sitten Ruovedelle ja kun illalla piti lähteä pois niin eipä KG suvainnut enää käynnistyä ollenkaan. Starttiyritykset tuottivat heti yleisöä paikalle ja oltiin yhtä mieltä siitä että kipinä hukassa. Hetken tuuminnan jälkeen tuli yleisövinkki (kiitoksia, kuka nyt sitten olikin, hiukan oli jo hämärää niin en nähnyt) että katsopa kärkiväli ja aika äkkiä selvisi että sehän on ihan nollilla, ei ihme ettei ole kipinää. Vanhoissa kärjissä akselia vasten on bakelliittimöykky ja hiukan huonollakin voitelulla se kestää vaikka kuinka kauan, vaan minullahan on uutta tuotantoa ja näissä liukupala on jotain muovia ja kuluu nopeasti, tässä kohtaa ~5v uusista kärjistä nollavälykseen, ehkä 15t km. Se ei ole paljon. Rasvaus kyllä on ollut hiukan huonoa, että osasyy pannaan omistajan kontolle. Työkalut etuluukusta ja kärkiväli suunnilleen kohdalleen niin pääsin takaisin mökille ja siellä sitten yleismittarilla sytytyskin oikeaan kohtaan, sillä pääsi sitten kotiin asti. Huomiseksi jää vielä kosketuskulman säätö ja sen jälkeen vielä sytytyksen säätö ajoituslampun kanssa. Kärjet sinänsä olivat ihan ok, se oli vain se liukupala joka oli kärsinyt. Tämä koko tarina vain muistutukseksi että aina välillä on hyvä kurkkia jakajan sisään. Edited July 29 by Kharon typofix Quote
Tanhis Posted July 30 Posted July 30 Itse totesin tämän päälle 10 vuotta sitten. Tähän yhtälöön kun vielä lisää vähän karheasti hiodun jakajan akselin vaikkapa Kiina-valikoimasta niin kärkiväli ei pysy kohdalla edes tankillista. Tämän jälkeen alkanutkin sitten nos kärkien etsiminen ja käyttö ja sitten kun niitä ei enää tunnu löytyvän niin tulee hetki että pitää siirtyä kärjettömään jakajaan. Tähän en ole vielä lähtenyt koska 6V valikoima on aikalailla kapeampi kuin 12V. Quote
metake Posted July 30 Posted July 30 Itse totesin tämän päälle 10 vuotta sitten. Tähän yhtälöön kun vielä lisää vähän karheasti hiodun jakajan akselin vaikkapa Kiina-valikoimasta niin kärkiväli ei pysy kohdalla edes tankillista. Tämän jälkeen alkanutkin sitten nos kärkien etsiminen ja käyttö ja sitten kun niitä ei enää tunnu löytyvän niin tulee hetki että pitää siirtyä kärjettömään jakajaan. Tähän en ole vielä lähtenyt koska 6V valikoima on aikalailla kapeampi kuin 12V.Mä olen jo vuosia purkanut romujakajista kärjet ja konkat talteen juuri tästä syystä. Kärjistä tulee ihan erinomaiset putsaamalla ja viilaamalla tähän tarkoitetulla kärkiviilalla. Säätö tarve on n. 10000 km välein, tai oikeastaan se on enempikin tarkastus, viimeksikään ei tarvinnut säätää lainkaan. Kestoa en osaa sanoa, reilu 30 tkm on nyt menty näillä kärjillä ja vielä ei loppua näy... Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
Tanhis Posted July 30 Posted July 30 1 minute ago, metake said: Mä olen jo vuosia purkanut romujakajista kärjet ja konkat talteen juuri tästä syystä. Kärjistä tulee ihan erinomaiset putsaamalla ja viilaamalla tähän tarkoitetulla kärkiviilalla. Säätö tarve on n. 10000 km välein, tai oikeastaan se on enempikin tarkastus, viimeksikään ei tarvinnut säätää lainkaan. Kestoa en osaa sanoa, reilu 30 tkm on nyt menty näillä kärjillä ja vielä ei loppua näy... Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Juurikin näin ja jos kärjet rupevat nopeasti kulumaan piikille niin sitten konkkaa vaihtoon. Quote
Kharon Posted July 30 Author Posted July 30 (edited) BIFfissä oli tarjolla kärjetöntä versiota, maailman yksinkertaisin versio: Holkki jossa 4 magneettia jakajan akselille ja reed-rele kytkimenä. Houkutus oli kyllä kova, mutta seuraillaan tuota vanhaa vielä vähän aikaa. Pitää ehkä hyllyyn ostaa: Ajoituslamppu kertoo että jo kokolailla vanha jakaja on sen verran kulunut että sytytyshetki vaeltaa ikävän paljon. Edited July 30 by Kharon typofix Quote
ovaaliheppu Posted July 30 Posted July 30 Samaten paineltu jo pian 40tkm samoilla kärjillä, ei oo viilattu, eikä myöskään oo tarvinnu säätää. En tiedä paljonko tolla jakajalla oli ajeltu ennenku sen koneeseen pukkasin. Quote
TF_Osku Posted August 3 Posted August 3 Itse tappeln Triumohin kanssa saman ongelman kanssa ja syitä oli lopulta vain kolme. Pää syy oli jänitteen säädin joka päästi kieroksilla liika virtaa sytytys järjestelmään joka sitten tappoi huonolastusia kondensaatoreita joka taas hajottuaan rikko kärjet. Toinen oli pieni hapettuma viranjakajan kokissa jokateki siitä hiekkapaperin joka söi sitten muovikielen kärjistä ja kärkiväli muuttu kokoajan. Eli hyvä konkka tarkista laturin jänniteen säädin ja kiilota viranjakajan nokat jos tarve se auttoi ainakin pimeyden herra luukasia uuteen elämään ja valoon. Mutta Bosch han sanoo vain Bosch kun lakaa toimimasta 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.