Jhannes Posted September 21 Posted September 21 Joo kaikenlaista han sitä tulee kokoajan touhuttua ja värkättyä vaan päivitykset ja hästäkit jää aika vähälle ku aina kiire ja aika laiska tänne internettiin näitä jakamaan vaan laitellaampa tuosta muutamaa rojektia kuvien ja pienen tarinoinnin kera muillekin. Eli tarina alkaa aika tutulla kaavalla kun tuli myytyä jotain VW rypättiä etiä päin ja aivan vahingossa aukasin nettiauton ja vilkasin mitä VW ilma jäähyjä ois tarjolla ja kappas aivan lähellä rautiossa(Kalajoella) olikin edullinen projekti eli vm65 kuppeli mikä joskus purettu atomeiksi ja hitsattu lahot pois ja alettu kasaamaan vaan sille mallin jäänyt vuonna nakki ja käpy eli uudelle innokkaalle tekijälle sopiva keissi. Jepjep hinta kohdallaan eli traileri perään ja menoksi sehän lähti mukaan ja seuraavaksi suunnitella mitä sille tekis.... Noo ens kesäksi perus käyttis millä ajelis vaan tapana on homman lähtä käsistä ja eihän se ihan kasaan/leimalle projekti ollutkaan😃 pitääpä kaivella lähtö kohdasta kuvia jatkoksi 5 Quote
Jhannes Posted September 22 Author Posted September 22 Jeppis jee romut kun sai talliin alkoi kova tutkiminen mitä sitä on taas kotia kannettu, noh ensimmäiset havainnot että auto on tosiaan purettu niinkin atomeiksi että esim vilkun viiksi ja mittaristo oli purettu jokaista jousta ja ruuvia myöten osiksi pelti rasiaan? Eli pientä ja isompaa näpräystä tiedossa. Sitten varmaan tapahtui projektin suurin käänne kun aloin tutkimaan korin hitsauksia pohjalevy ok erittäin siisti ja maalattu mutta kopassa hitsaukset joo ja oo eli halvimmalla korjaus pellillä tehty ja hitsi sauma oli täppi sinne ja toinen tänne mallia sekä peltien istuvuus ei aivan omaan makuun sopivaa. Elikkäs alkuperäistä orginaali entisöintiä ei tästä lähtä tekemään ja samalla alkoi mielessä pyörimään josko tässä olisi se monesti miettimä patina kupla eli das orginal pienillä höysteillä 1 Quote
Jhannes Posted September 22 Author Posted September 22 Ensimmäiseksi piti tietenkin alkaa hitsaileen aikaisemman sepän pellitykset loppuun eli tilipitäppien sijaan pitkää saumaa tästä ei näköjään tarttunut kuvia puhelimeen vaan pitkää saumaa vähän laikalla siistimistä ja karvan verran kittiä, ja siitäpäs se patina homman mielen kiintoisin vaihe alkoikin kun sai kitit hipastua jiiriin Quote
Jhannes Posted September 25 Author Posted September 25 (edited) Ensimmäiseksi piti tietenkin alkaa hitsaileen aikaisemman sepän pellitykset loppuun eli tilipitäppien sijaan pitkää saumaa tästä ei näköjään tarttunut kuvia puhelimeen vaan pitkää saumaa vähän laikalla siistimistä ja karvan verran kittiä, ja siitäpäs se patina homman mielen kiintoisin vaihe alkoikin kun sai kitit hipastua jiiriin Edited September 25 by Jhannes Tuplat Quote
Jhannes Posted September 25 Author Posted September 25 Kori olikin oikein mukavasti patinoitunut missä liene seissyt uskoisin että pressun alla kun kaikki nurkat oli kulunut osittain puhki tai pohjamaalille ja pinnat muutenkin mattautuneet hyvin, siitä olikin hyvä lähtä tekemään patina maalausta lokasuojille taakse oli aivan uudet suojat ja eteen vähän käytetyt valkoiset. Hetken tuumailtua ja paikallisessa värisilmässä käytyä totesin että maalaus tehdään puolikiilto epoksilla kun sitä sai värikoodilla sävytettynä. Eli pohjalle niinkuin aikaisemmassakin patina projektissa tumman ruskea epoksi ja sen päälle pohjamaalia vastaava vaalean punertava pohjamaali erivärisistä(musta/harmaa/punainen/olikohan muutakin)epokseista tippa kerrallaan sekoittaen ja pinta väriksi Bahama blau epoksina tästä pinta väristä oli kaksi versiota(sinisempi ja vihreämpi) joten maalasin testi laput jotka mattasin/vesihioin jolloin näkee sävyn täsmäävän korin kanssa muutama kuva jatkoksi maalaus vaiheista Quote
Jhannes Posted September 26 Author Posted September 26 Ja tietenkin muutamalle hitsaus/korjaus paikalle koriin sama maalaus 3 Quote
Jhannes Posted September 28 Author Posted September 28 Seuraavaksi olikin jarrujen ja alustan vuoro alunperin ajatus että jarrut uusiksi ja eteen kavennettu säätökeula ja takaa pari napsua vääntövarresta alaspäin vaan etuakselia hetken touhuttua tulin toisiin aatoksiin eli kun lasketaan niin lasketaan niin matalaksi kuin saa eli maata vasten ja ajo auto kun tarkoitus tehdä ei rautajousista puhettakaan vaan ilmaa alustaan että huono selkänenkin jaksaa ajella. Jarruhan meni kaikki uusiksi ja takana oli vähän laatikko öljy vuotoa eli sinnekkin tuli korjaus sarjat asennettua ja suojakumit uusittua Quote
Jhannes Posted September 29 Author Posted September 29 Ja sitten olisiko hetki aikaa keskustella etuakselista. Varastosta löytyikin joku melko vanha Brasilia(semmonen tarra siinä oli) säädettävä etuakseli ja ilmaiskareille sopivat akselin päädyt/vahvikkeet ja eli ei muuta kuin akselia rakenteleen. Ensimmäiseksi vanhat päädyt pois ja akseli autoon paikalleen sitten sovittelin uudet akselin päädyt paikalleen tarkkoja mittoja en muista mutta 4"tuumaa kaventui kun laittoi laipat koria vasten ja pienellä vasartamisella sai helposti 4,5" kavennuksen aikaiseksi kaikki näytti olevan linjassa niin päädyt täpeillä kiinni ja akseli irti niin pääsee hitsaamaan kunnolla 2 Quote
Jhannes Posted September 29 Author Posted September 29 Akselissa tukivarsien puslina oli jotkin alkuperäisen näköiset pakeliitti holkit niitä piti paikallaan prässätyt nystyrät akseli putkessa mitkä porasin pois koputtelin vain holkit syvemmälle vanhojen mittojen mukaan tein myös sisemmille holkeille toppari ruuvit ja rasvanipat, jousi pakat lyhensi ja jätin vain pitämään tukivarret paikallaan tuohon sais semmosta ns jäykkää tankoa mikä pitää tukivarret paikallaan vaan mitat kun omasta päästä täytyy tehdä sellainen tanko myöhemmin Quote
ovaaliheppu Posted September 30 Posted September 30 (edited) Puuttuuks sulta takarummuista öljyn ulosheittolautaset? Kuvissa ei ainakaan näy. Mitä ilmajousiin tulee, niin monet meinaa ilmajousien olevan jotenkin pehmeämmät kuin vääntösauvat/kierrejouset. Ihan jokalaitteessa ei näin oo. Mulla on sekä Sedan, että Allroad audit samalla tekniikalla, allussa ilmajouset, niin monttuisella tiellä se on mun makuun paljon kovempi paukuttelemaan epätasaisuuksissa kuin kierrejousilla oleva sedan. Taasen asvalttitiellä ja tuollaisilla loivemmilla baanoilla allroad on oikeenkin pehmoinen korkeusheitoille Edited September 30 by ovaaliheppu Quote
Tanhis Posted September 30 Posted September 30 8 hours ago, ovaaliheppu said: Puuttuuks sulta takarummuista öljyn ulosheittolautaset? Kuvissa ei ainakaan näy. Mitä ilmajousiin tulee, niin monet meinaa ilmajousien olevan jotenkin pehmeämmät kuin vääntösauvat/kierrejouset. Ihan jokalaitteessa ei näin oo. Mulla on sekä Sedan, että Allroad audit samalla tekniikalla, allussa ilmajouset, niin monttuisella tiellä se on mun makuun paljon kovempi paukuttelemaan epätasaisuuksissa kuin kierrejousilla oleva sedan. Taasen asvalttitiellä ja tuollaisilla loivemmilla baanoilla allroad on oikeenkin pehmoinen korkeusheitoille Pehmoisuushan tulee ilma-alustassa pussien paineesta, ilmaiskarien kanssa yleensä on aika kovat paineet jolloin myös jousituksen fiilis on kova. Ja sitten tietty vaikuttaahan se iskarikin kovuuden tunteeseen, omassa käyttiksessä saa lullamaisuutta säädettyä sähkösäätöisellä iskarilla. Tietty nää mukavuusjutut menee ranskalaisten autojen puolelle ja niistähän ei puhuta Saksalaisten kanssa kunhan autolla pääsee lujaa vihreää helvettiä ympäri. Quote
ovaaliheppu Posted September 30 Posted September 30 (edited) Allroadissa on ilmajouset, adaptiiviset iskarit taitaa olla öljykaasut Edited September 30 by ovaaliheppu Quote
Tanhis Posted September 30 Posted September 30 2 hours ago, ovaaliheppu said: Allroadissa on ilmajouset, adaptiiviset iskarit taitaa olla öljykaasut Siis ilmajousien lisäksi säädettävä iskari. Quote
Jhannes Posted September 30 Author Posted September 30 17 hours ago, ovaaliheppu said: Puuttuuks sulta takarummuista öljyn ulosheittolautaset? Kuvissa ei ainakaan näy. Mitä ilmajousiin tulee, niin monet meinaa ilmajousien olevan jotenkin pehmeämmät kuin vääntösauvat/kierrejouset. Ihan jokalaitteessa ei näin oo. Mulla on sekä Sedan, että Allroad audit samalla tekniikalla, allussa ilmajouset, niin monttuisella tiellä se on mun makuun paljon kovempi paukuttelemaan epätasaisuuksissa kuin kierrejousilla oleva sedan. Taasen asvalttitiellä ja tuollaisilla loivemmilla baanoilla allroad on oikeenkin pehmoinen korkeusheitoille Hei tämä onkin hyvä keskustelun aihe sillä alustaa tehdessä ajokorkeuden määritys erittäin tärkeää eli millä paineilla ajetaan ns normaali ajoa tässä tapauksessa paineet noin 8-9bar alustan korkeus reilu 10cm ns ylä asennossa mutta ajossa noin 5-8cm (tuntuu riittävän hyvin) paineet takana noin 5-5,5 ja edessä 4bar näillä paineillä ihan mukavan tuntuinen ajella ja uskaltaa mennä huonompaakin tietä ja kaupungilla korokkeiden yli raapimatta. Laittelen alustasta lisää tarinaa kun kerkeää Quote
Kharon Posted October 1 Posted October 1 On 9/30/2024 at 6:32 AM, ovaaliheppu said: Puuttuuks sulta takarummuista öljyn ulosheittolautaset? Kuvissa ei ainakaan näy. Tuossa versiossa/vuosimallissa on laakerikannen pohjassa uloke joka ohjailee vuodot laakerikannen alla olevaan kaukaloon ja siitä navan läpi jarrukilven sisäpuolelle. Ainakin '66:ssa oli jo tuommoinen. Veikkaisin että rummussa ei myöskään ole reikää ulosheittolautasen kanavalle. Näin siis teoriassa, käytännössä se reikä on aina tukossa ja öljy virtailee mihin sattuu. Kannattaa rassata auki aina kun rumpu on irti. Vanhemmat versiot (niinkuin minullakin '62-mallissa) käyttävät erillistä lautasta rummussa ja se taas ohjaa öljyn rummun ulkopuolelle. Pannaan kuvakin kun kerran semmoinen on: http://kharon.suomiforum.com/www/kupla2/P9252991.JPG Quote
ovaaliheppu Posted October 2 Posted October 2 (edited) Olin ton reiän näkevinäni tuolla ylempänä olevassa rummun kuvassa, tosiaan laakerikansi lurureikämalli jo. Onks 65-66 kukkarummussa toi vetarin vieressä oleva iso reikä kans johon heittolautasen koukku tulee? Tuossa näyttäis reikä olevan ummessa eikö? Edited October 2 by ovaaliheppu Quote
Kharon Posted October 2 Posted October 2 6 hours ago, ovaaliheppu said: Olin ton reiän näkevinäni tuolla ylempänä olevassa rummun kuvassa, tosiaan laakerikansi lurureikämalli jo. Onks 65-66 kukkarummussa toi vetarin vieressä oleva iso reikä kans johon heittolautasen koukku tulee? Tuossa näyttäis reikä olevan ummessa eikö? iso reikä on heittolautasen koukulle, joo, ja kanava puuttuu jarrukilvestä, joten vanhempaa mallia. Tarkistin tuon oman '62:n kuvista ja tuo uloke laakerikilven alla on jo sielläkin, juurikin ohjaamassa vuotavaa öljyä heittolautasen kouruun. Uudempien osalta pitää kaivaa muistia ja siitä on jo aikaa kun oli viimeksi ohuttolppaisia, hiukan hataraa on. Mutta se pihvi eli joo, heittolautaset puuttuvat. Ei kyllä ole mikään ihme, niillä on tapana kadota matkalle. Ainakin yhden olen saanut itsekin ruttuun rumpua kasatessa, jotenkin. Quote
UltraVW Posted October 3 Posted October 3 Hmm, mulla on omassa 65:ssa takana sileät rummut(aloittajalla imeisesti kukkarummut takana) , ollut aina ja tietääkseni niitä ei ole vaihdettu ja sama systeemi kuin topicin aloittajalla eli laakerikannessa uloke eikä siis ulosheittää? Eikö 65 pitäisi ollakkin sileät rummut takana ilman reikää ulosheittäjälle ja laakerkannessa uloke ja reikä öljyn poistumiselle? Quote
Tanhis Posted October 3 Posted October 3 Jos kannen kanssa epäselvää, kannattaa tutkia että laakeri mahtuu koloonsa. Kansia kun taisi olla neljää erimallia ja nämähän ei sekoitu keskenään. Eli mittaa laakerin leveys, vetoakselin kupin syvyys, laakerikannen syvyys ja jarrukilven paksuus. Laske laakeripesän kokonais syvyys ja vertaa laakerin paksuuteen. Tietyillä komboilla laakeri on joko liian kapea tai liian leveä. Laakerin voi myös pikkueroissa shimmata pesäänsä ja kampiakselin päittäisen säätölevyt on vallan mainioita tähän hommaan. Quote
Kharon Posted October 3 Posted October 3 1 hour ago, UltraVW said: Eikö 65 pitäisi ollakkin sileät rummut takana ilman reikää ulosheittäjälle ja laakerkannessa uloke ja reikä öljyn poistumiselle? -66:ssa ainakin oli noin, mutta sitä en tiedä että milloin se on vaihtunut eikä ole juuri tuosta kohdasta aiemmista Kuplista kuvia (minulla on ollut sekä -65 että -66 joskus taannoin) Werk34 tuumaa jotta 65-67 olisi tuo reiällinen ollut käytössä ja alemmassa kuvassa se hyvin näkyykin. Samalla tuo vuotoa ohjaava nokka on hävinnyt. Ainakin olettaen että uustuotanto-osa on edes lähellä alkuperäistä. https://www.werk34.de/en/wheel-bearing-cover-fits-for-beetle-type-3-311-501-311.html. Quote
UltraVW Posted October 3 Posted October 3 Mutta oliko 65 kuplassa viimeiset sileät rummut ja 66 mallissa tuli sitten kukkarummut? Eli 64 vielä ulosheittäjä sileillä rummuilla ja 65 sitten sileät ja tuo ulokemalli. 66 sitten kukkarummut ja uloke?🤔🤔🤔 vai mitenhän nää menee? Quote
Tutkija Posted October 3 Posted October 3 66 mallista lähtien ainakin juorureiällä kilven taakse ja noita jourureiällisiä on on sit kahta eri syvyydellä olevaa. Syvemmät 67 malliin saakka ja matalemmat 68 mallista lähtien Quote
Jhannes Posted October 3 Author Posted October 3 Tästä hetki aikaa kun jarrut kasasin niin ei tarkemmin muista kuin että putsailin sen juoru reijän puhtaaksi saattahan tuonne jotain joku jo aikana vaihtanut eri osia tiiä näistä Quote
Jhannes Posted October 3 Author Posted October 3 Etuakseli alkoi olemaan nipussa niin kasaaminen jatkui droppi olkien kasaamisella ja ilmaiskareiden sovittamisella Quote
Castaway Posted October 4 Posted October 4 Tarvitseeko iskareiden alapään kiinnitykseen tekemään muutoksia kun tolpat on pokattu ulospäin? Quote
Jhannes Posted October 4 Author Posted October 4 12 hours ago, Castaway said: Tarvitseeko iskareiden alapään kiinnitykseen tekemään muutoksia kun tolpat on pokattu ulospäin? Tarvitsee aika paljonkin tuohon saa limebugilta valmista iskarin alapään siirtävät kiinnikettä vaan se ei riitä aivan matalimpaan asentoon eli tein alakiinnikkeen mitoiltaan sellaisen että saa yläasennosss +10cm maavaran ja ala asennossa maatavasten 1 Quote
Jhannes Posted October 6 Author Posted October 6 Jarrut ym kun sai kasattua pääsi testaamaan ilmaiskaria paikalleen ja kokeileen liike rataa mikä määrittää iskarin alakiinnikkeen Quote
Jhannes Posted October 6 Author Posted October 6 Ilmaiskareina limebugin mo430 nämä sain edullisesti paikalliselta VW harrastajalta kun toisesta iskarista oli ilmapussin alempi panta luiskahtanut irti uuden prässättävän pannan sorvasi paikallinen koneistaja ja panta puristettiin hydrauli liikkeessä puristimella millä hydeletkun liittimetkin puristetaan Quote
Jhannes Posted October 6 Author Posted October 6 Keula alkoikin pienin säädön jälkeen olla valmis ja oli aika siirtyä taka akselin pussitukseen mielessä oli monenlaista ja pahville mallensin muutaman eri version ilma alustasta millä tehdä leikkeet vaan satuin poriseen Kokkolan pitkänlinjan VW harrastajan kans ja sieltähän löytyi valmis akseli mallia erittäin yksinkertainen mistä sitten kopioin ja hieman muuttelin. Peltiä kun joutui ison arkin hakemaan niin siinähän samalla leikattiin useampi setti etu ja taka akselin leikkeitä 4 Quote
Jhannes Posted October 10 Author Posted October 10 Hommahan jatku taka akselin kasaan hitsaamisella ja viimeistelyllä hitsailuista ei näköjään ole kuvia tullu näpsittyä vaan maalaus hommista enemmänkin 1 Quote
Jhannes Posted October 11 Author Posted October 11 9 hours ago, ovaaliheppu said: Takalatat samaa kamaa ku kaikki muutkin? Jousiterästä en muista tarkalleen mitä, siitä tuli nuo kaikki kun romu liikkeessä semmosen levyn oli mulle myynyt😅 1 Quote
Jhannes Posted October 16 Author Posted October 16 Taka akselin tosiaan maalasin korin värillä niin katsastus setäkin näkee mitä on muutettu. Akselin asennuksesta kuvasin näppärän videon missä ei ollutkaan ääniä ja kuvassa enimmäkseen näkyy asentajan persii joten ei sitä tänne liitettäköön😃. Taka akselin kasaus meni yhtä helposti ku autodocin asennus videot pyöräytti akseli vaihteiston yli ja kiinnitteli paikalleen. Jokunen kuva jatkoksi 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.