Jump to content

Junis ja 944 jarrut adaptereilla - ottaa kiinni levyyn?


Pineman

Recommended Posts

Posted

No niin. Alkaa ”ensi kesäksi” ajoon menot.

 

944 perus jarrut 282mm levyillä. Osat tulleet auton mukana niin kaikki ei tiedossa.

 

Kun adapterit laittaa ekan kuvan mukaan niin satula menee oikeaan kohtaan, mutta kuten kuvasta näkyy ottaa reunasta kiinni levyn takaosaan.

 

Jos kääntää toisinpäin niin tilaahan on paitsi satula…

 

Miten nuo kuuluu asentaa?

 

 

a8902dad7e5525508e55d581f32a5da5.jpg

f3e3650e1a372a0b59fa6d3dd49b0e98.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Adaterisarjan mukana tulee tuollaiset spacerit, joista toiselle käyttöä takana stefan kanssa. Toiselle ei löydy sijaa?


71e708b5bb9ca42910a6929a469f7bd8.jpg
.

763e3ddf7791374e1f95aa0021291e5e.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Noita taitaa olla type2detectiven adapterit. Ainakin identtiset toisiin sieltä tulleisiin mihin verrattiin jo.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Kattoin kans että oisko vaan nappulasta siivu veks ja paikalleen, tosin - jos muutoskatsastat jarrut, saattavat alkaa ronkeliksi adapterin kanssa, ne ei yleensä ole saanut olla hitsaamalla kasattu. Tai jos on, on kyselty valmistajan dokumentit että "hyväksytty" kyseiseen ajoneuvoon jne. Aika isosti eroja ollut noiden tulkintojen kanssa

Posted (edited)
On 11/23/2025 at 3:45 PM, Pineman said:

Adaterisarjan mukana tulee tuollaiset spacerit, joista toiselle käyttöä takana stefan kanssa. Toiselle ei löydy sijaa?


71e708b5bb9ca42910a6929a469f7bd8.jpg
.

763e3ddf7791374e1f95aa0021291e5e.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Muistaakseni yksi noista renkaista menis napaan siirtäen sisälaakeria kohti stefaa?

Toisin sanoen siirtää napaa ja levyä hieman ulospäin.

 

Voin koittaa illalla etsiä kuvia kovalevyltä..

Edited by Hebster52
Posted

Totta, 911/944 akselinysä on lyhyempi kuin juniksen vastaava.

 

Tässä kuvassa 944/911 akselinysä suuntaa antavina mittoina, jos joku haluaa moisia sorvailla esim typ1 paruzzin droppiolkiin VW akselitumpin tilalle. Toi olkaan menevä osuus kannattanee mitata olasta ensin (prässää siis ne kii olevat veke ja sit mittaa, tossa oli hieman heittoa eri vuosina ostettujen olkien kanssa)

IMG_20180501_210750.jpg

Posted (edited)

Tuossa syy miksi laakerit 944 navassa pitää saada "levitettyä" ulos molempiin suuntiin jotta sopii juniksen akseliin.

 

Elikkä sekä sisä että ulkolaakeri pitää irti navasta ja sekä pieni että iso rengas napaan ennenkuin asentaa laakerit takaisin. 

128558.jpg

Edited by Hebster52
  • Like 3
Posted

Eli nuo holkit kuuluu laakerikehää ennen laittaa napaan laakeripesään? Niin, sillä saadaan ’pidennettyä’ napaa. Kuvien holkit on toisesta sarjasta, niin pitääpä tarkistella mitä tuolla on sisällä, toinen ainakin väärässä paikkaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted (edited)

Nyt olen tutkinut miten minä tein. Omassa sisälaakeri sai olla navassa ja pienempi spacer (ulkohalkaisija 45, sisähalkaisija 32mm) asensin olkaakseliin. Ulkolaakerin irrottanut navasta ja asensin isomman spacerin napaan ennen laakerikehää.

(Jos muistan oikein tuon isomman spacerin paikan, helppo kumminkin mitata etukäteen halkaisijat....)

20845411.jpg

Edited by Hebster52

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...