UltraVW Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Eli mulla on 6 voltin ns. hard start relay. Nyt on alkanut epäilyttää releen toiminta. Kertokaa sähkögurut miten saan mitattua sen toiminnan vaikkapa ylesimittarilla?Ja miten se tapahtuu?? Quote Link to comment
-tipi- Posted May 27, 2007 Share Posted May 27, 2007 Eikö autosi sitten joka kerta starttaa? Relehän yleensä toimii jos se 'naksaa'. Kytkentä menee näin: 1) virtalukon navasta 50 vedetään entinen startin herätevirtapiuha releen napaan 86. 2) releen napa 85 maihin Nyt voi kokeilla vaikka yleismittarilla mitata resistanssia releen napojen 30 ja 87 välistä, startatessa pitäs vastus hävitä, ja jos vastustaa jonkin verran, voi siellä olla jotain häikkää. Kun ei virta-avainta käännetä, pitää resistanssin olla 1. kytkentä jatkuu (nämä piuhat saisi olla 2,5mm2 kuten heräte alkuperinkin): 3) uusi reletetty startin herätevirta otetaan akun plusnavasta sulakkeen läpi releen napaan 30. 4) navalta 87 vedetään piuha startille herätteen apikoon. 5) Vaihtavassa releessä jää napa 87a vapaaksi! Edit: muistin väärin, samaan tapaan oli motonetinkin releen kytkentä ja napojen numerot. Aika standardiahan noi on. Quote Link to comment
tono Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Mahtaakohan kukaan tietää/muistaa, kuinka paljon toi solenoidin herätevirta johto 'imee' amppeereita? Kun ois tarkotus laittaa rele, helpottamaan virtalukon elämää ja samalla sais käynnistyksen estonkin helposti. Hyllystä löytyis 20/30 A rele, mutta ei viittis rikkoa ehjää relettä jos amppeerit ei riitäkkään : S Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Jos nyt haluaa välttämättä tehdä monimutkaisemman kytkennän, niin voihan sinne sen releen laittaa.. Se solenoidi itsessään on rele, ja sen tarkoitus on juurikin pienellä herätevirralla kytkeä startti, joka taasen ottaa sitten enempi virtaa. En ole koskaan mitannut solenoidin ottamaa virtaa, mutta perstuntumalla sanon että 1 - 5 A, ja enempi veikkaan tuota pienenpää päätä. Quote Link to comment
tono Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 okei kiitoksia, eli tuokin riittänee vallan mainiosti sitten. No mutta eiköhän se sähkö silti löydä perille vaikka onkin 'mutkia matkassa' : ) ja saa helpommalla isompaa johtoa laitetuks akulta solkulle. Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 saa helpommalla isompaa johtoa laitetuks akulta solkulle. Niin, mutta kun ei se solenoidi tarvii sitä paksuu johtoo ;) Mutta ei se rele siitä huonompaa tee. Quote Link to comment
tono Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 noo eihän se varmaan tarvis, mut varmuuen vuoks on kiva laittaa kun nurkista sopivasti löytyy ; ) Quote Link to comment
Guest Jukki Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Muutamassa 6 volttisessa tullut törmättyä tähän ongelmaan, että virtalukolta ei vaan tule tarpeeksi paukkua tuolle solenoidille. On vanhemmiten kasvanut vastus tuossa herätejohdossa niin suureksi, ettei solenoidi enää jaksa vetää sillä. Suoraan akulta räpsästynä taas vetää. Tätähän tässä ajettiin takaa, vai? Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Kuten jo totesin, niin ei se siitä ainakaan huonompaa tee, ja jos se sillä muuttuu paremmaksi, niin silloinhan se on hyvä. Toinen vaihtoehto vois olla korjata ne hapettuneet liittimet ja uusia se virtalukolta tuleva johto, ja tehdä siitä sellainen kuin se on uutenakin ollut ;) Quote Link to comment
tono Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Muutamassa 6 volttisessa tullut törmättyä tähän ongelmaan, että virtalukolta ei vaan tule tarpeeksi paukkua tuolle solenoidille. On vanhemmiten kasvanut vastus tuossa herätejohdossa niin suureksi, ettei solenoidi enää jaksa vetää sillä. Suoraan akulta räpsästynä taas vetää.Tätähän tässä ajettiin takaa, vai? Jeeps suunnilleen, ja samalla sit saa käynnistyksen estonkin tehtyä helpommin, tai näin ainakin ajattelen : D ps. Kaikissa valmetin traktoreissahan tuo rele on kuulemma ollut jo 50-luvulta alkaen, varmasti ainakin 70 luvulta saakka, että kai se talvi keleillä jnt auttaa. Samoin eräässä suomalaisvalmisteisessa kaivurissa ol tuio rele. Quote Link to comment
Guest Jukki Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Kuten jo totesin, niin ei se siitä ainakaan huonompaa tee, ja jos se sillä muuttuu paremmaksi, niin silloinhan se on hyvä. Toinen vaihtoehto vois olla korjata ne hapettuneet liittimet ja uusia se virtalukolta tuleva johto, ja tehdä siitä sellainen kuin se on uutenakin ollut ;) Juu varmasti on parempi vaihtoehto. Tunnetusti vaan kaikki ennemmin oikasee tuolla reletempulla... Quote Link to comment
ARTO Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 En tiedä onko releen asentaminen useine kytkentöineen oikaisua jos vertaa yhden johdon uusimiseen. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Kyyllähän se solenoidikin aikamoisen virran ottaa, sanoisin notta 12V sydeemissä luokkaa <10A, kuuden voltin systeemissä sitten vielä enämpi. En ole tarkkoja lukemia mitannut mutta normi seinälaturilla jossa antovirta max 6A ei 12V solkun ankkuri vielä hievahdakaan, sen verran kovin pännää jousikin tuota liikettä vastaan. Paksulla johdolla on jo tehdaskin nuo laitteet varustanut, eikä ole ollenkaan pöljä idea tuo jälkireleistäminen. Ugh. Quote Link to comment
Guest Jukki Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Ja kyllähän se virtalukolle meneväkin johto alkaa vuosien mittaan kerätä vastusta. No, kukin tekee niinkuin tekee. Quote Link to comment
multanen Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Ite mitä oon kokeillut niin ainoa tapa saada solenoidi toimimaan pitempään on täydellinen voitelemattomuus. Eli solenoidin mäntä ihan puhtaaksi vaan ilman mitään öljyä, rasvaa, tms. Quote Link to comment
Sami P. Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 No on posmennus yhdestä releestä. Monimutkaisia ja useita kytkentöjä... heh :D Onko kokemusta tai jopa mitattua tietoa solenoidin saamasta jännitteestä johdon uusimisen jälkeen verrattuna releeseen? 6V:ssä sillä pienelläkin jännite-erolla on aika tavalla merkitystä. Quote Link to comment
Guest Jukki Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Tuossa taannoin mittailin yhden tapauksen. Vanhoilla piuhoilla siis. Akkujännite 6,3 V, solenoidille virtalukolta tulee 5,4 volttia. Ihmekkös sitten jos ei aina starttaa? Quote Link to comment
splitti51 Posted May 27, 2009 Share Posted May 27, 2009 Tuo rele nostaa myös jännitettä puolalle startatessa. Puolalle tuleva jännite kiertää virtalukon kautta. Kun akun ja virtalukon välinen jännitehäviö pienenee, samalla nousee myös puolan saama jännite startatessa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.