Jump to content

startti rele


Recommended Posts

Eikö autosi sitten joka kerta starttaa? Relehän yleensä toimii jos se 'naksaa'.

 

Kytkentä menee näin:

1) virtalukon navasta 50 vedetään entinen startin herätevirtapiuha releen napaan 86.

2) releen napa 85 maihin

 

Nyt voi kokeilla vaikka yleismittarilla mitata resistanssia releen napojen 30 ja 87 välistä, startatessa pitäs vastus hävitä, ja jos vastustaa jonkin verran, voi siellä olla jotain häikkää. Kun ei virta-avainta käännetä, pitää resistanssin olla 1.

 

kytkentä jatkuu (nämä piuhat saisi olla 2,5mm2 kuten heräte alkuperinkin):

3) uusi reletetty startin herätevirta otetaan akun plusnavasta sulakkeen läpi releen napaan 30.

4) navalta 87 vedetään piuha startille herätteen apikoon.

5) Vaihtavassa releessä jää napa 87a vapaaksi!

 

Edit: muistin väärin, samaan tapaan oli motonetinkin releen kytkentä ja napojen numerot. Aika standardiahan noi on.

relay_diagram.gif42_302iso.jpg

Link to comment
  • 1 year later...

Mahtaakohan kukaan tietää/muistaa, kuinka paljon toi solenoidin herätevirta johto 'imee' amppeereita? Kun ois tarkotus laittaa rele, helpottamaan virtalukon elämää ja samalla sais käynnistyksen estonkin helposti. Hyllystä löytyis 20/30 A rele, mutta ei viittis rikkoa ehjää relettä jos amppeerit ei riitäkkään : S

Link to comment

Jos nyt haluaa välttämättä tehdä monimutkaisemman kytkennän, niin voihan sinne sen releen laittaa.. Se solenoidi itsessään on rele, ja sen tarkoitus on juurikin pienellä herätevirralla kytkeä startti, joka taasen ottaa sitten enempi virtaa. En ole koskaan mitannut solenoidin ottamaa virtaa, mutta perstuntumalla sanon että 1 - 5 A, ja enempi veikkaan tuota pienenpää päätä.

Link to comment

okei kiitoksia, eli tuokin riittänee vallan mainiosti sitten. No mutta eiköhän se sähkö silti löydä perille vaikka onkin 'mutkia matkassa' : ) ja saa helpommalla isompaa johtoa laitetuks akulta solkulle.

Link to comment
Guest Jukki

Muutamassa 6 volttisessa tullut törmättyä tähän ongelmaan, että virtalukolta ei vaan tule tarpeeksi paukkua tuolle solenoidille. On vanhemmiten kasvanut vastus tuossa herätejohdossa niin suureksi, ettei solenoidi enää jaksa vetää sillä. Suoraan akulta räpsästynä taas vetää.

Tätähän tässä ajettiin takaa, vai?

Link to comment

Kuten jo totesin, niin ei se siitä ainakaan huonompaa tee, ja jos se sillä muuttuu paremmaksi, niin silloinhan se on hyvä.

 

Toinen vaihtoehto vois olla korjata ne hapettuneet liittimet ja uusia se virtalukolta tuleva johto, ja tehdä siitä sellainen kuin se on uutenakin ollut ;)

Link to comment
Muutamassa 6 volttisessa tullut törmättyä tähän ongelmaan, että virtalukolta ei vaan tule tarpeeksi paukkua tuolle solenoidille. On vanhemmiten kasvanut vastus tuossa herätejohdossa niin suureksi, ettei solenoidi enää jaksa vetää sillä. Suoraan akulta räpsästynä taas vetää.

Tätähän tässä ajettiin takaa, vai?

 

Jeeps suunnilleen, ja samalla sit saa käynnistyksen estonkin tehtyä helpommin, tai näin ainakin ajattelen : D

 

ps. Kaikissa valmetin traktoreissahan tuo rele on kuulemma ollut jo 50-luvulta alkaen, varmasti ainakin 70 luvulta saakka, että kai se talvi keleillä jnt auttaa. Samoin eräässä suomalaisvalmisteisessa kaivurissa ol tuio rele.

Link to comment
Guest Jukki
Kuten jo totesin, niin ei se siitä ainakaan huonompaa tee, ja jos se sillä muuttuu paremmaksi, niin silloinhan se on hyvä.

 

Toinen vaihtoehto vois olla korjata ne hapettuneet liittimet ja uusia se virtalukolta tuleva johto, ja tehdä siitä sellainen kuin se on uutenakin ollut ;)

 

Juu varmasti on parempi vaihtoehto.

Tunnetusti vaan kaikki ennemmin oikasee tuolla reletempulla...

Link to comment
Guest JuMuS

Kyyllähän se solenoidikin aikamoisen virran ottaa, sanoisin notta 12V sydeemissä luokkaa <10A, kuuden voltin systeemissä sitten vielä enämpi. En ole tarkkoja lukemia mitannut mutta normi seinälaturilla jossa antovirta max 6A ei 12V solkun ankkuri vielä hievahdakaan, sen verran kovin pännää jousikin tuota liikettä vastaan.

 

Paksulla johdolla on jo tehdaskin nuo laitteet varustanut, eikä ole ollenkaan pöljä idea tuo jälkireleistäminen. Ugh.

Link to comment

No on posmennus yhdestä releestä. Monimutkaisia ja useita kytkentöjä... heh :D

 

Onko kokemusta tai jopa mitattua tietoa solenoidin saamasta jännitteestä johdon uusimisen jälkeen verrattuna releeseen? 6V:ssä sillä pienelläkin jännite-erolla on aika tavalla merkitystä.

Link to comment
Guest Jukki

Tuossa taannoin mittailin yhden tapauksen. Vanhoilla piuhoilla siis.

Akkujännite 6,3 V, solenoidille virtalukolta tulee 5,4 volttia.

Ihmekkös sitten jos ei aina starttaa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...