Jump to content

4-2 putkisto


Guest veewee

Recommended Posts

Guest veewee

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko kukaan tehnyt 4-2 putkistoa vw-koneeseen? Toimiiko? Mikä pitää olla järjestys putkilla 1&4 - 3&2 ???

Olisi vaan helppo tehdä tuolla systeemillä semmoisen putkiston kuin haluan, mutta jos kokemuksia, että ei toimi tai tyhmä idea niin tehdään, tai ostetaan sitten halutunmallinen 4-1 putkisto

Link to comment

Jokkiksessa nuita kaytetaan. Taisin nahda Mopo-Sportissa myynnissa. Viimeistely ei ole ihan vimpan paalle, eli kasityon jalki nakyy :) Mutta sepa ei olekaan oleellista ko. kaytossa.

 

Jan

Link to comment
Guest Tuoppi

mua on kans pitempään kiinnostanu tehä 4-2-1 putkisto mut jos laskurilla lähtee putkien pituuksia laskeen voi rojektin unohtaa, kuplaan ei niin paljon putkee saa auton taakse helmojen alle mahtumaan mitä pitäis ;) toki laskuvirheen mahdollisuus on aina olemassa ja toinen mahdollisuus on tehä niin lähelle oikeita pituuksia kuin mahdollista tai sit vaan niin kuin on helpoin, mut se on aina lopputulos joka kärsii.

Link to comment

Ite olen ihmetellyt pidempään että miksei ole 4-2 putkistoja missään?

 

Tulis ton bokserin ominaissaundi esille "hieman" paremmin kuin silloin kun ahdetaan kaikki yhteen rööriin. Kirpuista kuulee usein mahtavaa lotkotusta kun putket on just näitä 4-2 mallia olevia...:)

 

Ja eikö putken paksuudella voi pelata pituuksien kanssa? Meinaan että ainakin Ducatin yhdessä pyörämallissa putkien pituudet pyörän taakse eroaa niin paljon, että toista putkea oli vaan tehty paksummasta putkesta jolloin virtaukset oli samat...toimisko tämä kuppelissa? Tilaa nyt ei taida liiemmälti vaan olla...?

Link to comment
Guest Tuoppi

tämä on lainattu opel forumilta:

 

tässä pikkisen likimääräsiä kaavoja joilla mitottaa "peltisatsia"

 

ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3

 

A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu

RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle.

 

kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...)

 

tämä siis jos käyttää 4-1 putkistoo, 4-2-1 kuitenkin katuautoon suositeltavampi, jolloin tuo pituus on ensiö- ja toisioputkien yhteenlaskettu pituus. toisioputken pituuden saat siis vähentämällä ensiöputken pituuden tuosta kokonaispituudesta (ensiö pitää kuitenkin olla väh. 400mm!!)

 

ENSIÖputken sisähalkaisija lasketaan (4,4 x V) / (25 x ( 48 + 3 )) ja tästä neliöjuuri

 

V= yhden sylinterin iskutilavuus

L=ensiöputken pituus (TUUMAA!!!)

 

TOISIOputken halkaisija taas lasketaan 1,7xY² ja tästä neliöjuuri

 

Y=ensiöputken halkaisija (TUUMAA)

 

 

siitä ku laskeskelet ja tilaat jostain tohon kollektorit niin alkaa olla jo aika lähellä...

 

loppuputki sit tolle 1.3:lle ois vissiin sen 2" ku ei tota 1,75" taija ihan joka paikasta saada...

 

ja on tosiaan vaan sit suuntaa antava, ei kukaan rakenna heti ekalla kerralla ees säkällä parasta mahollista.... valitettavasti...

Link to comment
Guest Tuoppi

silloin toisen pytyn pako tahti ja toisen pytyn imu tahti on samoihin aikoihin jolloin pako tahdista tullut imu vetää uutta seosta imu tahdin pyttyyn. joku korjaa jos meni ihan metsään

Link to comment
Guest Tuoppi

rupes vanha asia taas kiinnostaan eli taidampa mennä kauppaan ja ostaa "virittäjän käsikirja". siitä pitäis löytyä kaavat ja varmaan muutakin kivaa nioppeli tietoo ;)

Link to comment
Guest Forsbacka

Älä osta virittäjän käsikirjaa. Oikeesti ihan hanurista.

Itseäni alko aikoinaan vaan harmittaa, kun sen ostin. Mitään asiaa ei selitetty kunnolla. Jotain kaavoja lyödään vaan tiskiin, eikä kerrota mistä ja miksi ne tulee ja mitä mikäkin vaikuttaa.

 

Osta mielummin vaikka Graham Bellin four stroke performance tuning.

Alfamer on kääntänyt sen suomeksi. En ole kyllä tuota suomennosta lukenut, mutta ei tuosta nyt ihan sutta saa vaikka kuinka yrittäisi. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S220

Link to comment
Guest Forsbacka

Yritin tästä pähkäillä, että mitä käytännön eroa olisi 4-2 pakarilla, mutta ei oikein aukea edes mistä tämä 4-2-1 kaava on johdettu:

 

ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3

 

A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu

RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle.

 

kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...)

 

Vähän nuo kaavan vakiot jäävät hämäriksi.

180 on kankikulma.

850 pitäisi kait olla äänen nopeus jonain tuumaa/minuutissa -yksikkönä.

 

Lähinnä mietin sitä, että tähdätäänkö kaavan tuloksessa vain siihen, että vastakkaisvaiheisen sylinterin edellisen pakotahdin tuottama alipainepulssi, osuu pakoventtiilin aukioloon ja siten auttaa sylinterin tyhjennyksessä?

Eli koneenkierroksessa edellisen sylinterin vaikutusta ei oteta ollenkaan huomioon?

Jos näin niin silloinhan 4-2-1 pakosarjan ainut "idea" on noiden primäärien pituudessa ja loppu on vain kaasujen pihalle ohjaamista varten eikä mitoituksella ole niinkään merkitystä.

Ehkä päättelen tässä jotain väärin, kun tuo loppu ohje antaa ymmärtää, että merkitsevää olisin primääri ja sekondääriputkien yhteenlaskettu pituus.

Täytyy illalla miettiä lisää paremmalla ajalla.

Link to comment
Guest Forsbacka

Mä muistelen, että resonaattorin viritykseen vaikuttaa putken halkaisija tai ainakin tilavuus. Niitähän toi kaava ei huomioi mitenkään.

Oli kummin päin hyvänsä, niin kaavassa on oltava jotenkin mukana äänen nopeus ja vielä jonain imperiaalisena yksikkönä, kun lopputulos on tuumia. Ehkä toi 850 on joku vakio, jossa se on sisällä.

Minuutissa ehtii ääni pitkälle, mutta puolikkaan koneen kierroksen aikana esim 5000 RPM:llä "vain" 1,98m.

 

Ehkäpä pitäisi kaivaa jostain kirjasta joku kaava, mistä saa selkoa ja pähkiä sitten lisää.

Ei ehtinyt eilen illalla syventymään, ehkä tänään..

Link to comment
Guest Tuoppi

kyllähän tuola mainitaan myös putkien koon laskeminen mut ne on sit tän ekan kaavan jälkeen. eli lasketaanko tos ensin kuinka nopeesti/pitkälle pakokaasu ehtii kulkea ja sen jälkeen toisella kaavalla, jossa käytetään siis putken pituutta ja yhden sylinterin tilavuutta, kuunka paljon kyseinen kone hönkii joten milloin virtaus se mikä halutaan...?

 

viisaammat jatkakoon :)

Link to comment
Älä osta virittäjän käsikirjaa. Oikeesti ihan hanurista.

Itseäni alko aikoinaan vaan harmittaa, kun sen ostin. Mitään asiaa ei selitetty kunnolla. Jotain kaavoja lyödään vaan tiskiin, eikä kerrota mistä ja miksi ne tulee ja mitä mikäkin vaikuttaa.

 

Osta mielummin vaikka Graham Bellin four stroke performance tuning.

Alfamer on kääntänyt sen suomeksi. En ole kyllä tuota suomennosta lukenut, mutta ei tuosta nyt ihan sutta saa vaikka kuinka yrittäisi. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S220

 

Mulla on nuo kaikki yllamainitut, suosittelen hommaamaan useita kirjoja ja opiskelemaan ne kaikki. Yhta muut poissulkevaa ylinta totuutta ei valttamatta ole, joten ei kande rajoittua yhteen opukseen.

Bellin kirja on tosiaan paremman oloinen.

 

Miten musta tuntuu etta bellin kirjan suomentaja oli Esko Mauno, sama hemmo joka kirjoitti virittajan kasikirjat...

 

Kuplan virittajalla vois olla hyva pitaa hyllyssa myos Erik Wasastjernan 'kuplan moottorin viritysopas" seka korjausopas samalta hemmolta.

 

Jan

Link to comment
Guest veewee

Saahan noita valmiina joka paikasta, mutta teollisuuskäyrillä saa huomattavasti pienempään tilaan, kun säde mutkissa on paljon pienempi.

Tarkoituksena on tehdä tuo 4-2 systeemi niin ei nuo valmiit pakoputkimutkat oikein mahdu, kun koko hässäkkä pitää saada vielä mahdollisimman pieneen tilaan

Link to comment
Saahan noita valmiina joka paikasta, mutta teollisuuskäyrillä saa huomattavasti pienempään tilaan, kun säde mutkissa on paljon pienempi.

Tarkoituksena on tehdä tuo 4-2 systeemi niin ei nuo valmiit pakoputkimutkat oikein mahdu, kun koko hässäkkä pitää saada vielä mahdollisimman pieneen tilaan

 

Se mikä pitää myös huomioida on että käyrä jolla on pienempi säde on myös isompi vastus. Toisin sanoen se pitää laskea pois suorien putkien pituuksista.. (jos haluaa olla pilkunviilaaja.) Käyttöviritteiseen koneeseen noi erot ei todennäköisesti kumminkaan välttämättä edes huomaa mutta huippuviritteisessä koneessa kylläkin..

Link to comment
Guest veewee

 

Se mikä pitää myös huomioida on että käyrä jolla on pienempi säde on myös isompi vastus. Toisin sanoen se pitää laskea pois suorien putkien pituuksista.. (jos haluaa olla pilkunviilaaja.) Käyttöviritteiseen koneeseen noi erot ei todennäköisesti kumminkaan välttämättä edes huomaa mutta huippuviritteisessä koneessa kylläkin..

 

Juuri tämän halusinkin tietää.

 

Nyt näyttää siltä, että malli on selvä.

Link to comment
Guest Tuoppi

ite en lähtis vetään putkia öljypohjan alta ja kuumentamaan öljyjä entisestään, kun ei ne taho pysyä muutenkaan aisoissa. sinänsä hyvännäköinen paketti mut jotenkin muuten pitäis saada putket menemään.

 

onko kukaan saanu mittoja laskettua? mää pääsin about 196 cm 1650cc koneella ja tossa ois ensiö ja toisio putket 4-2-1 putkelle.

Link to comment
Guest Toheltaja

mulla 2 settiä noita vastaavia paloina (tee-se-itse) hitsaustaitoiselle, mitä valtosen kuvassa on. Ei mahdu meidän autoon tuommoinen, ku kuluu öljypohjakin maata vasten...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...