Guest veewee Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko kukaan tehnyt 4-2 putkistoa vw-koneeseen? Toimiiko? Mikä pitää olla järjestys putkilla 1&4 - 3&2 ??? Olisi vaan helppo tehdä tuolla systeemillä semmoisen putkiston kuin haluan, mutta jos kokemuksia, että ei toimi tai tyhmä idea niin tehdään, tai ostetaan sitten halutunmallinen 4-1 putkisto Quote Link to comment
Per Jernström Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Etummaiset pytyt yhteen ja takimmaiset yhteen. Eli joutuu vetämään putket moottorin ali. Quote Link to comment
Guest Posted July 6, 2007 Share Posted July 6, 2007 Jokkiksessa nuita kaytetaan. Taisin nahda Mopo-Sportissa myynnissa. Viimeistely ei ole ihan vimpan paalle, eli kasityon jalki nakyy :) Mutta sepa ei olekaan oleellista ko. kaytossa. Jan Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 Onko mitään eroa väännössä ja hevosissa 4-2:n ja 4-1: välillä? Quote Link to comment
Racing Posted July 7, 2007 Share Posted July 7, 2007 4-2-1 enempi alavääntöä 4-1 on ylävääntöiseen/kierroskoneeseen. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 mua on kans pitempään kiinnostanu tehä 4-2-1 putkisto mut jos laskurilla lähtee putkien pituuksia laskeen voi rojektin unohtaa, kuplaan ei niin paljon putkee saa auton taakse helmojen alle mahtumaan mitä pitäis ;) toki laskuvirheen mahdollisuus on aina olemassa ja toinen mahdollisuus on tehä niin lähelle oikeita pituuksia kuin mahdollista tai sit vaan niin kuin on helpoin, mut se on aina lopputulos joka kärsii. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Mitähän ne pituudet pitäs mahdollisesti olla? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 yritän löytää sen ohjelman jolla noita laskin about vuosi sitten. Quote Link to comment
GT78 Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Ite olen ihmetellyt pidempään että miksei ole 4-2 putkistoja missään? Tulis ton bokserin ominaissaundi esille "hieman" paremmin kuin silloin kun ahdetaan kaikki yhteen rööriin. Kirpuista kuulee usein mahtavaa lotkotusta kun putket on just näitä 4-2 mallia olevia...:) Ja eikö putken paksuudella voi pelata pituuksien kanssa? Meinaan että ainakin Ducatin yhdessä pyörämallissa putkien pituudet pyörän taakse eroaa niin paljon, että toista putkea oli vaan tehty paksummasta putkesta jolloin virtaukset oli samat...toimisko tämä kuppelissa? Tilaa nyt ei taida liiemmälti vaan olla...? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 ettinnät viä käynnissä mut kyllä toi halkasija vaikutti pituuksiin, infoa tulee kun löytyy sivu. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 http://www.bgsoflex.com/bestheader.html tos o joku kalkulaattori, mutta otsikossa epäillään sen olevan juurikin 4-1 keissiin Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 tämä on lainattu opel forumilta: tässä pikkisen likimääräsiä kaavoja joilla mitottaa "peltisatsia" ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3 A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle. kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...) tämä siis jos käyttää 4-1 putkistoo, 4-2-1 kuitenkin katuautoon suositeltavampi, jolloin tuo pituus on ensiö- ja toisioputkien yhteenlaskettu pituus. toisioputken pituuden saat siis vähentämällä ensiöputken pituuden tuosta kokonaispituudesta (ensiö pitää kuitenkin olla väh. 400mm!!) ENSIÖputken sisähalkaisija lasketaan (4,4 x V) / (25 x ( 48 + 3 )) ja tästä neliöjuuri V= yhden sylinterin iskutilavuus L=ensiöputken pituus (TUUMAA!!!) TOISIOputken halkaisija taas lasketaan 1,7xY² ja tästä neliöjuuri Y=ensiöputken halkaisija (TUUMAA) siitä ku laskeskelet ja tilaat jostain tohon kollektorit niin alkaa olla jo aika lähellä... loppuputki sit tolle 1.3:lle ois vissiin sen 2" ku ei tota 1,75" taija ihan joka paikasta saada... ja on tosiaan vaan sit suuntaa antava, ei kukaan rakenna heti ekalla kerralla ees säkällä parasta mahollista.... valitettavasti... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Etummaiset pytyt yhteen ja takimmaiset yhteen. Eli joutuu vetämään putket moottorin ali. Näistä kun en mitään tiedä, niin pitää kysyä että miksi juuri näin? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 silloin toisen pytyn pako tahti ja toisen pytyn imu tahti on samoihin aikoihin jolloin pako tahdista tullut imu vetää uutta seosta imu tahdin pyttyyn. joku korjaa jos meni ihan metsään Quote Link to comment
Guest koivi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 4-2-1,sillä tulee tosi makeat äänet! ;) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 No entäs paketit mitä kaupittelevat kirppuihin jne, eli esim tämmöset: Onko näissä joku oma jujunsa? Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 Onko näissä joku oma jujunsa? Näyttää hyvältä... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 No niin. Esim nuo on 1200 tarkoitettu, joten eipä siinä tehon kanssa pyritäkkään älyttömiin. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 8, 2007 Share Posted July 8, 2007 rupes vanha asia taas kiinnostaan eli taidampa mennä kauppaan ja ostaa "virittäjän käsikirja". siitä pitäis löytyä kaavat ja varmaan muutakin kivaa nioppeli tietoo ;) Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Älä osta virittäjän käsikirjaa. Oikeesti ihan hanurista. Itseäni alko aikoinaan vaan harmittaa, kun sen ostin. Mitään asiaa ei selitetty kunnolla. Jotain kaavoja lyödään vaan tiskiin, eikä kerrota mistä ja miksi ne tulee ja mitä mikäkin vaikuttaa. Osta mielummin vaikka Graham Bellin four stroke performance tuning. Alfamer on kääntänyt sen suomeksi. En ole kyllä tuota suomennosta lukenut, mutta ei tuosta nyt ihan sutta saa vaikka kuinka yrittäisi. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S220 Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Yritin tästä pähkäillä, että mitä käytännön eroa olisi 4-2 pakarilla, mutta ei oikein aukea edes mistä tämä 4-2-1 kaava on johdettu: ensiöputkien pituus: L= (850x(180+A))/RPM - 3 A= pakoventtiilin avautumisennakko, eli kuinka monta astetta ennen alakuolokohtaa pakoventtiili avautuu RPM= käyntinopeus jolle pakosarja viritetään, suositellaan virittämään suurimman vääntömomentin alueelle. kertomalla tuloksen 25.4, saat tuloksen milleissä (muuten tuumat...) Vähän nuo kaavan vakiot jäävät hämäriksi. 180 on kankikulma. 850 pitäisi kait olla äänen nopeus jonain tuumaa/minuutissa -yksikkönä. Lähinnä mietin sitä, että tähdätäänkö kaavan tuloksessa vain siihen, että vastakkaisvaiheisen sylinterin edellisen pakotahdin tuottama alipainepulssi, osuu pakoventtiilin aukioloon ja siten auttaa sylinterin tyhjennyksessä? Eli koneenkierroksessa edellisen sylinterin vaikutusta ei oteta ollenkaan huomioon? Jos näin niin silloinhan 4-2-1 pakosarjan ainut "idea" on noiden primäärien pituudessa ja loppu on vain kaasujen pihalle ohjaamista varten eikä mitoituksella ole niinkään merkitystä. Ehkä päättelen tässä jotain väärin, kun tuo loppu ohje antaa ymmärtää, että merkitsevää olisin primääri ja sekondääriputkien yhteenlaskettu pituus. Täytyy illalla miettiä lisää paremmalla ajalla. Quote Link to comment
Per Jernström Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Mä luulen että idea on luoda eräänlainen resonaattori. Se "-3" kaavan lopussa on oletettu pakokanavan pituus 3" kannessa. Vakion on sisältävä tuumaa/min, mutta äänän nopeus se ei voi olla. (minuutissa ääni ehtii aika monta tuumaa). CFD laskentaa kehiin vaan niin saa oikeat mitoitukset :) Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Mä muistelen, että resonaattorin viritykseen vaikuttaa putken halkaisija tai ainakin tilavuus. Niitähän toi kaava ei huomioi mitenkään. Oli kummin päin hyvänsä, niin kaavassa on oltava jotenkin mukana äänen nopeus ja vielä jonain imperiaalisena yksikkönä, kun lopputulos on tuumia. Ehkä toi 850 on joku vakio, jossa se on sisällä. Minuutissa ehtii ääni pitkälle, mutta puolikkaan koneen kierroksen aikana esim 5000 RPM:llä "vain" 1,98m. Ehkäpä pitäisi kaivaa jostain kirjasta joku kaava, mistä saa selkoa ja pähkiä sitten lisää. Ei ehtinyt eilen illalla syventymään, ehkä tänään.. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 kyllähän tuola mainitaan myös putkien koon laskeminen mut ne on sit tän ekan kaavan jälkeen. eli lasketaanko tos ensin kuinka nopeesti/pitkälle pakokaasu ehtii kulkea ja sen jälkeen toisella kaavalla, jossa käytetään siis putken pituutta ja yhden sylinterin tilavuutta, kuunka paljon kyseinen kone hönkii joten milloin virtaus se mikä halutaan...? viisaammat jatkakoon :) Quote Link to comment
Guest Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Älä osta virittäjän käsikirjaa. Oikeesti ihan hanurista.Itseäni alko aikoinaan vaan harmittaa, kun sen ostin. Mitään asiaa ei selitetty kunnolla. Jotain kaavoja lyödään vaan tiskiin, eikä kerrota mistä ja miksi ne tulee ja mitä mikäkin vaikuttaa. Osta mielummin vaikka Graham Bellin four stroke performance tuning. Alfamer on kääntänyt sen suomeksi. En ole kyllä tuota suomennosta lukenut, mutta ei tuosta nyt ihan sutta saa vaikka kuinka yrittäisi. http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S220 Mulla on nuo kaikki yllamainitut, suosittelen hommaamaan useita kirjoja ja opiskelemaan ne kaikki. Yhta muut poissulkevaa ylinta totuutta ei valttamatta ole, joten ei kande rajoittua yhteen opukseen. Bellin kirja on tosiaan paremman oloinen. Miten musta tuntuu etta bellin kirjan suomentaja oli Esko Mauno, sama hemmo joka kirjoitti virittajan kasikirjat... Kuplan virittajalla vois olla hyva pitaa hyllyssa myos Erik Wasastjernan 'kuplan moottorin viritysopas" seka korjausopas samalta hemmolta. Jan Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 Vaikuttaako putken virtauksiin ym. juttuihin jos tekee mutkat teollisuuskäyristä? Eli tuleeko liian jyrkät mutkat? Quote Link to comment
Guest esa aho Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 eiks mopo-sportista saa tarkotukseen tehtyjä käyriä. ne ei kyl tosin oo rosteria... Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Saahan noita valmiina joka paikasta, mutta teollisuuskäyrillä saa huomattavasti pienempään tilaan, kun säde mutkissa on paljon pienempi. Tarkoituksena on tehdä tuo 4-2 systeemi niin ei nuo valmiit pakoputkimutkat oikein mahdu, kun koko hässäkkä pitää saada vielä mahdollisimman pieneen tilaan Quote Link to comment
Guest esa aho Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 www.remmele-motorsport.com sieltä näkeepi mallia, miten ne saa mahtumaan. Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Nuo remmelen mallit on kaikki koneen ali meneviä, joten ne ei käy, kun mulla on gb:n isoin öljypohja Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Saahan noita valmiina joka paikasta, mutta teollisuuskäyrillä saa huomattavasti pienempään tilaan, kun säde mutkissa on paljon pienempi.Tarkoituksena on tehdä tuo 4-2 systeemi niin ei nuo valmiit pakoputkimutkat oikein mahdu, kun koko hässäkkä pitää saada vielä mahdollisimman pieneen tilaan Se mikä pitää myös huomioida on että käyrä jolla on pienempi säde on myös isompi vastus. Toisin sanoen se pitää laskea pois suorien putkien pituuksista.. (jos haluaa olla pilkunviilaaja.) Käyttöviritteiseen koneeseen noi erot ei todennäköisesti kumminkaan välttämättä edes huomaa mutta huippuviritteisessä koneessa kylläkin.. Quote Link to comment
juujoo Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Hinnat kohdallaan...aaarghh Quote Link to comment
Guest veewee Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Se mikä pitää myös huomioida on että käyrä jolla on pienempi säde on myös isompi vastus. Toisin sanoen se pitää laskea pois suorien putkien pituuksista.. (jos haluaa olla pilkunviilaaja.) Käyttöviritteiseen koneeseen noi erot ei todennäköisesti kumminkaan välttämättä edes huomaa mutta huippuviritteisessä koneessa kylläkin.. Juuri tämän halusinkin tietää. Nyt näyttää siltä, että malli on selvä. Quote Link to comment
Fileas Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Keiteleen koneessa 2-1 putkia? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 Tosson yksi vaihtoehto: Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 ite en lähtis vetään putkia öljypohjan alta ja kuumentamaan öljyjä entisestään, kun ei ne taho pysyä muutenkaan aisoissa. sinänsä hyvännäköinen paketti mut jotenkin muuten pitäis saada putket menemään. onko kukaan saanu mittoja laskettua? mää pääsin about 196 cm 1650cc koneella ja tossa ois ensiö ja toisio putket 4-2-1 putkelle. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Eipä oo paljoo ylimääräsiä öljyt kuumentunu. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 mulla 2 settiä noita vastaavia paloina (tee-se-itse) hitsaustaitoiselle, mitä valtosen kuvassa on. Ei mahdu meidän autoon tuommoinen, ku kuluu öljypohjakin maata vasten... Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 15, 2007 Share Posted July 15, 2007 Kai ne öljyt vois lämmetäkin jos paikallaan kaasuttelee, mutta arvelen että vauhti viima kyllä poistaa tuon lämmön aika tehokkaasti tuoltakin... ;) Jani, onko noi sun setit nelkulle vai käykö ne T-1 koneelle? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.