Jump to content

hirvivaroitin....


Recommended Posts

pari vuotta sitten tuli kaadettua golffilla hirvi...lunastuskuntoon meni ja kuskille mustat viivat kroppaan vöistä...

 

no tuossa pari päivää sitten tuli läheltäpiti-tilanne, kun metsänvaltias taas päätti loikata eteen...läheltä meni, ei osumaa tällä kertaa...peräkärry kynsi hetken ojanpiennarta rantakirpun kori kyydissä...onneksi oli kunnolla ja tiukasti kuorma sidottu...

 

onko jossakin oikeeta fakta olemassa, noiden "hirvipillien" vaikutuksesta...

vai onko ihan huuhaata koko pilli....

onko joku noita joskus testannut oikeesti...???

Link to comment

tuosta mun linkkaamasta sivusta poimittua:

 

"The response from Professor Askham is: "Not so." They were tried in Europe 25 years ago but research did not prove them successful. Now they are being sold in the United States with European claims. The study in Finland, that all the deer whistler advertisers refer to, states that based on the experiments conducted "it was unsure that the animals not disturbed by the approach itself, so that the whistle sound was the only disturbing factor." "

 

 

Eli suomalainen tutkimus tehtiin, mutta sen tuloksista ei voitu vetaa mitaan selkeata johtopaatosta, ei siis pystytty vahvistamaan pillin kaytolla olevan mainostetun kaltaista efektia.

 

 

"The second study from Switzerland concludes the whistling sound, which is well within the human hearing range, is so weak that it is overlaid by the sound of the moving vehicle."

 

 

Tassa viela kerrottiin ettei kyse ole edes ultra-aanesta vaan ihan korvin kuultavasta aanesta.

 

 

" A scientific advisory panel from the World Society for the Protection of Animals state, after extensive review, that there is no known data "that shows that such devices can actually stop an animal from crossing the road, which is the main purpose of the device." "

 

 

Elukat siis saattavat kuulla aanen, mutta silla ei nayta olevan sarvipaihin minkaanlaista VAIKUTUSTA.

 

Pilli sinallaan toimii, mutta elukat eivat paskan vertaa valita mokomasta.

 

Lisaa nauloja arkkuun: vaikka jotkut pillit voisivatkin aikaansaada ultra-aani vihellysta, niin nuo metsiemme uljaat sarvipaat eivat kykene ultra-aania kuulemaan sen enempaa kuin ihmisetkaan. Siina on laitteen suunnittelijalla viimeistaan kaynyt pieni moka, kun ei ole sellaista selvittanyt, ja siita ominaisuudesta kuitenkin on tehty merkkinointivaltti. :D

 

kaiken tuon lisaksi oli viela tehty pitkakestoisia kaytannon kokeita, ja seurantavalilla samoissa olosuhteissa samoilla tienpatkilla pillien kanssa oli tapahtunut jopa enemman onnettomuuksia. Tiede ja teoria sikseen, kaytannossa eivat toimi.

 

jan

Link to comment

Mulla on ollu omassa käyttiksessä puoli toista vuotta. Yhden kerran olen nähnyt hirven sinä aikana. Onko sattumaa vai ei siitä en mene sanomaan. Sillä kerralla kun minä sen hirven näin niin se oli pientareella rauhallisest syöden vaikka kaikki edellä ajavat autot ajoivat ohi. Kun minä lähestyin se nosti päätään, kääntyi ja loikkasi metsään. Ehkä sattumaa ehkä ei..?

 

Olen tuotekehittäjä työkseni, kyseenalaistan kaikkee mitä ei voi oikeesti todistaa mutta tässä tapauksessa olen ajatellut silleen että JOS noi toimii niin ne ovat halpa henkivakuutus minun erittäin hirvitiheällä työmatkallani.

Yksi toinen työkaveri on kertonut just samanlaisen tapahtumankin, ja se oli vakuuttunut siitä että se oli pillin ansiosta.

 

Minä ostin nämä entiseltä työkaverilta joka oli ollu pahassa hirvikolarissa samalla tiellä millä minä ajan päivittäin. Se aloitti noiden maahantuonnin ja on myyny niitä tuhansia ympäri maata sen onnettomuuden jälkeen. Ei yksikään sen asiakkaista ainakaan ole ollut edes läheltä piti tapahtumissa sinä aikana..

 

Jos ne ei toimi niin 20-25€ sinne tai tänne. Olis ne rahat kumminkin johonkin muuhun rihkamaan uponneet... :D

Link to comment

JOS ne toimii, niin hyva juttu.

 

Mutta jos kuski sokeasti uskoo niiden toimivan ja ajaa taysin hirvista (ja muista elukoista!) piittaamatta, niin minusta se on tyhmaa. Ei pillin asentamalla voi yhtakkia alkaa ajelemaan kuin heikkopainen. Voihan sielta penkalta polahtaa eteen joku lapsi pulkalla tms. tai karhu tulla kattomaan etta mika piru siella viheltelee niin etta korviin sattuu.

 

jan

Link to comment
Mutta jos kuski sokeasti uskoo niiden toimivan ja ajaa taysin hirvista (ja muista elukoista!) piittaamatta, niin minusta se on tyhmaa. Ei pillin asentamalla voi yhtakkia alkaa ajelemaan kuin heikkopainen. Voihan sielta penkalta polahtaa eteen joku lapsi pulkalla tms. tai karhu tulla kattomaan etta mika piru siella viheltelee niin etta korviin sattuu.

 

jan

 

Aivan! Täysin typerää jos niihin uskoo sokeesti...

Link to comment

Naapuri peruutti kaverinsa moottoripyörän nurin, ja vielä toisen kerran sen päälle, peruutustutkalla varustetulla autolla....

 

Hirvipilli jees, ostaahan ihmiset PALJON typerämpiäkin asioita esim. venevakutuksia joka ei sitten kun kolahtaa niin korvaakaan kivilleajoa...

Link to comment

Omien apsoluuttisten testien mukaan hirvipilli toimii, teho on suunnilleen tasan yhtä varmaa kuin taikavarvullakin. Kannattaa varmistaa vaikutus ja laittaa noita mahdollisimman monta. Ehdottomasti kannattaa täydentää hirvipillien taajuusaluetta pitämällä tööttiä päällä ja puhaltamalla sorsatorveen aina autolla liikkuessa. Myös maadoituspiiska on osoittanut tehokkuutensa, tuttavieni piiskalla varustettuihin autoihin ei ole iskenyt yhtään salamaa, kerran meinasi, mutta ei sitten kuitenkaan.

Kannattaa myös hankkia deionisaattori autonpesuveteen ja varauksen muunnin bensalinjaan.

 

akiM

Link to comment

Kerran nain vieresta millaista jalkea tulee kun avo corvetella haastaa hirven. Corveten keula lahes naarmuton, mutta hirvipa kellahti tuulilasin yli kabiiniin. Joku siina kuoli, hirven lisaksi. Hammastyttavinta oli auton selviaminen tosiaan lahes naarmutta.

 

jan

Link to comment

Kukaan ei ole varmaan nauranut hirvikolareille, eikä kolareissa olleille. Kamalia juttuja, mutta...

 

Siinävaiheessa kun alkaa paniikki mennä tuohon tv-shopin hirvipilli osastolle, on omastamielestä mopo karannut käsistä.

 

Maailma on siitä jännä paikka, ettei koskaan tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Jos sitä tosiasiaa ei usko, on parempi vaikka hypätä vaikka eebeen matkaan. Tai sitten pukeutua tosiaan tuohon fooliohattuun. Linjuriauto on maantien ässä...

 

Nimimerkillä, kaks sarvipäätä tänävuonna täpärästi väistänyt... (toisen vielä pallokeulalla=)

Link to comment

Työkaveri just kertoi hyvän jutun aiheeseen liittyen.. Yöllä kun ajellaan kaiken maailman mettäreittejä, niin työkaveri oli puoli unessa ja pitäny ikkunaa auki et tuulenvire pitäis hereillä.. No siinä vaiheessa oli tosiaan herännyt ku oli pitänyt käden ulkona ja kämmen oli lävähtänyt hirveen perseelle ku oli hirvi tietä ylittänyt. Sanoi vaan että eipä oo koskaa ollut noin "läheltä piti"-tilannetta. :)

Link to comment
Guest Raggare

paska tsägä

ite en oo oppinu hirven vaarallisuudesta viel mitään ku ei oo päässy lähikontaktiin sellasen lehNän kanssa.. :D

tiedossa on kyllä miten voi käydä ku rätkällä pamauttaa päin hirvee :|

Link to comment

Nii, kyllä se hirvi taitaa rämähtää siihen tuulilasiin/ohjaamon päälle vaikka ei olis Corvettea alla. Eli hirven päälle harvempi ajaa, paitsi rahtarit. Muut jää alle...

 

Mutta kyllä nää pillit on rehellisten veronmaksajien höynäyttämistä täysillä.

 

Hirvivaaraan ei ole kun pari tapaa valmistautua: jää kotiin tai VÄHENNÄ VAUHTIA.

 

Säästää bensassakin, plus sakoissa.

Link to comment
Guest vwtyp2

omakohtainen läheltäpiti tilanne!

 

ajelin kaverin autolla hangosta porvoon suuntaan aamuyöstä oli sumua ja tälleen, yhtä äkkiä tuli tunne, että nyt jarrut lukkoon ja heti (en nähnyt niitä hirviä sillä hetkellä), kun auto pysähtyi niin oli maantiellä neljä hirveä koko tien leveydeltä. ei olis pystyny mitään tekemään, siinä tilanteessa olis tullu ehkä vainaita? ihmis sekä hirvivainaita?

 

mistäköhän tuli se tunne jarruttamisesta???

Link to comment
Guest Damien

Itsellä kävi kans aika jännästi kerran tuolla Tornion nurkilla. Eli iltahämärissä olin ajamassa sellaisella mitsu canterilla eli kevyellä kuorma-autolla kohti torinoa. Vastaan tuli auto, ja vilkutti valoja. No minä että mitä vattua se vilkuttaa, ei täällä mitään näy. Nostin kuitenkin jalan kaasulta ja samantien vilahti herra hirvi juuri siitä nokan edestä. Ja meni muuten todella läheltä. Jos ei olis tullut nostettua sitä jalkaa kaasulta olis aika varmasti kolissut. Tuonen viikate liippasi liki. Siis hirven osalta. Mitsun tuulilasin alareuna oli aikalailla sen hirven säkäkorkeudella, joten itse olisin siinä varmaan säilynyt suht pienillä vammoilla. Säikäytti kuitenkin ihan riittävästi, loppumatka tuli ajeltua normaalia varovaisemmin.

Link to comment
Guest Mika Raussi
omakohtainen läheltäpiti tilanne!

 

ajelin kaverin autolla hangosta porvoon suuntaan aamuyöstä oli sumua ja tälleen, yhtä äkkiä tuli tunne, että nyt jarrut lukkoon ja heti (en nähnyt niitä hirviä sillä hetkellä), kun auto pysähtyi niin oli maantiellä neljä hirveä koko tien leveydeltä. ei olis pystyny mitään tekemään, siinä tilanteessa olis tullu ehkä vainaita? ihmis sekä hirvivainaita?

 

mistäköhän tuli se tunne jarruttamisesta???

Meehän kertomaan toi tarina joillekin hihhuleille, niin ne on hurmiossa seuraavat kaks vuotta.

Link to comment
  • 3 years later...
Guest Kuikka
Todennäköistä, että kukaan , jolla nuo pillit on lokareissa, ei ole hirven päälle ajanut :) sattumaa ehkä.

 

Käyttispelissäni on edellisen omistajan jäljiltä hirvipillit ! En oo vielä uskaltanu poiskaan ottaa. :-)

En oo reiluun 3:n vuoteen hirvee nähny, liikenteessä ollessain. Ja aika "perähikiälläkin" ollaan ajeltu. (*koputtaa puuta*)

 

Sattumaako ... ?? En tiedä ?

 

- M -

Link to comment

Työn puolesta tien päällä joka päivä (paitsi viikonloput). Lisäksi sitten tietty paljon reissaamista pitkin suomenniemeä. Kilometrejä noin 40 000 vuodessa.

 

Viimeksi nähnyt hirven livenä 2006 tien yli pomppimassa. Ei todellakaan hobi-hirvivaroittimia autossa :)

 

Peuran ja metsäkauriin olen nähnyt viime kesänä, niitä kotinurkilla riittää.

 

Hirvikannan rajoittaminen on aiheuttanut hirvikolarien määrän laskua, ja viime vuosi taisi olla eka jostain 40-luvulta jolloin ei kukaan kuollut hirvikolarissa. Niitä toki tapahtui yli 1800 jos en ihan väärin muista.

 

Hobi-hirvivaroittimet siis kunniaan, vaikka niitä "tutkimustuloksia" ei sitten koskaan saatukaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...