Tuomo Lehmikangas Posted November 12, 2007 Share Posted November 12, 2007 Tilanne: Autossa -62 vuoden mukaiset akselisto-osat. Tarkoitus laittaa 5-pulttiset ns. kukkarummut eteen ja taakse. Taaksehan rumpu menis heittämällä, eikä muita osia tarvitse vaihtaa. Mutta edessä vaatinee eri laakerit? Jotkut mitä Kuplassa ei ole käytetty ollenkaan? Tietäiskö joku sanoa suoraan mitkä kävis? Ja jotta ei olis muutos pelkästään ulkonäöllinen, niin eikö kukkarumpuihin mene 4-pulttisen kilvet, sylinterit ja kengät? Jos niistä nyt jotain pikkuhyötyä sais. Mistä löytäis kuplan jarruhihnojen leveydet? Car 1958-63 FAG 17305 17304 Car 1958-63 FAG 30305 A 30304 A Cars 1965-67 311405625 311405645 Cars 1965-67 FAG KL 44649.KL 44610 KLM 11749.KLM 11710 Laakerit mitä käytetty löytyy muuten tuolta: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bearingref_t1_kg_t3.php Ja mittoja esim: http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br.pr/303_FAG*30305-A_FAG;bvRNGKNblQ-5?clrsb=1 (ei linkity...) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 12, 2007 Author Share Posted November 12, 2007 Jos kauppoihin on luottamista, niin vaikuttais siltä että eteen jos vain sais sopivat laakerit niin onnistuis. Taakse on kengät erit. Onko 65-67 jarrukilpi takana sama kuin <65 vai sama kuin nelipulttisessa, eli 68> ? Eteen: Backing Plate front 66- Jarrusyl. eteen T-1 65-77 22.2MM Jarrukengät eteen, T-1 65- EI 1302/1303 Taakse Backing Plate Bug/Karmann Ghia 68- Jarrukilpi taakse vas. T-1 68- Jarrukengät taakse, T-1 58-64 Jarrukengät taakse, T-1 65-67 Jrrukengät taakse, T-1 68- Quote Link to comment
mikan Posted November 12, 2007 Share Posted November 12, 2007 Jos kauppoihin on luottamista, niin vaikuttais siltä että eteen jos vain sais sopivat laakerit niin onnistuis. Taakse on kengät erit. Onko 65-67 jarrukilpi takana sama kuin <65 vai sama kuin nelipulttisessa, eli 68> ? 66 jarrukilvessä ei ole säätöreikiä niinkuin nelipulttisissa. t. Mika Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 12, 2007 Author Share Posted November 12, 2007 Niin kun reikä on vielä rummussa. Mutta se säätöosa on vissiin kohollaan kuten 4-pulttisissa? Eli leveämpi kenkä, niin säätöosaa tuotu ulommas kilvestä että tulee kengän kiinnitys keskemmäs rumpua. Ts. 65-67 kilpi kuten 68> mutta ilman reikää? Quote Link to comment
mikan Posted November 12, 2007 Share Posted November 12, 2007 Kyllä mun muistaakseni ainakin takana on 66:ssa kapeampi kenkä kuin nelipulttisessa. Kuviakin on ehkä jossain kotikoneella... t. Mika Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 12, 2007 Share Posted November 12, 2007 http://oacdp.freeweb7.com/wog69.html wanha kunnon without guesswork, siwu 125, ja huomatukset näky olevan 123 siwulla. Quote Link to comment
vwagen Posted November 12, 2007 Share Posted November 12, 2007 5 pulttinen takajarru aina 30mm leveä,1.10-57 alkaen etujarru aina 40mm leveä(poikkeuksena Standardin mekaanin jarru 30mm ja 1302/1303 45mm). Quote Link to comment
UltraVW Posted November 12, 2007 Share Posted November 12, 2007 5 pulttinen takajarru aina 30mm leveä,1.10-57 alkaen etujarru aina 40mm leveä(poikkeuksena Standardin mekaanin jarru 30mm ja 1302/1303 45mm). Mikä sitten on ero -64 jarruilla Ja 65/66 jarruilla? Kaikki 5 pulttisia? Ainakaan luetteloiden mukaan on eri systeemit- 64 ja 65-66 jarruilla, siis hihnoilla kun ei käy samat?Siis edessä ainakaan? Ja ei takanakaan ole samat luetteloiden mukaan eli siis mikä ero? 64 ja 65 /66 ja kaikkihan noi on 5 pulttisia Quote Link to comment
-tipi- Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Mikä sitten on ero -64 jarruilla Ja 65/66 jarruilla? Kaikki 5 pulttisia? Ainakaan luetteloiden mukaan on eri systeemit- 64 ja 65-66 jarruilla, siis hihnoilla kun ei käy samat?Siis edessä ainakaan? Ja ei takanakaan ole samat luetteloiden mukaan eli siis mikä ero? 64 ja 65 /66 ja kaikkihan noi on 5 pulttisia Tais olla pieniä eroja jarruhihnoissa, jousien kiinnitysreijissä tjsp. Quote Link to comment
vwagen Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 -64 asti suorapäiset kengät,-65 eteenpäin vinopäiset,säätöruuvit vaihtuivat samalla suorahahloisista vinohahloisiin,uudemmat kengät käyvät vanhempiin jarruihin jos vaihtaa samalla säätöruuvit. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 13, 2007 Author Share Posted November 13, 2007 Tämä lienee sitten muuten selvä kun löytäis sopivat laakerit jotta saa kukkarummun kiinni olkatappikeulaan. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 Tämä lienee sitten muuten selvä kun löytäis sopivat laakerit jotta saa kukkarummun kiinni olkatappikeulaan. FAG laakereista sisempi 30205-CZ ja ulompi 32004-CZ Pesistä sorvattava 1mm pois ennen noiden asennusta. Samoilla laakereilla 4-pulttisen rummut tai levyt menee pre66 olkaan. Quote Link to comment
UltraVW Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 -64 asti suorapäiset kengät,-65 eteenpäin vinopäiset,säätöruuvit vaihtuivat samalla suorahahloisista vinohahloisiin,uudemmat kengät käyvät vanhempiin jarruihin jos vaihtaa samalla säätöruuvit. Mites toisinpäin eli käykö 66-67 rumpu heittämällä 65 jarrukamoihin vai onko laakerit ja säätöreijät erilaiset?66 laakerit on ainakin luettelon mukaan samanlainen?Mutta mistä tietää onko 67 rumpu vain 66 rumpu kyseessä? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 14, 2007 Author Share Posted November 14, 2007 Tämä lienee sitten muuten selvä kun löytäis sopivat laakerit jotta saa kukkarummun kiinni olkatappikeulaan. FAG laakereista sisempi 30205-CZ ja ulompi 32004-CZ Pesistä sorvattava 1mm pois ennen noiden asennusta. Samoilla laakereilla 4-pulttisen rummut tai levyt menee pre66 olkaan. Tämä oli just semmonen vastaus kun haluttiinkin. Ilmeisesti suoraan sopivia ei löydy, vaan pakko sorvata ja taas palaa rahaa kun joutuu muualla teettämään. Quote Link to comment
vwagen Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 Vuosimallien-66 ja-67 rummut on täsmälleen samanlaiset ja laakerit myös. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 15, 2007 Author Share Posted November 15, 2007 Vuosimallien-66 ja-67 rummut on täsmälleen samanlaiset ja laakerit myös. Niin siis 65 - 67 rummut, laakerit ym on keskenään samanlaiset. Edit: Siis tarkoitin juurikin 66-67. Quote Link to comment
vwagen Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 -65 on viimeinen olkatappiakselistolla jonka yhteydessä on aina vanhanmalliset laakerit ja rummut. -66 on ensimmäinen pallonivelakselistolla jossa on aina uudenmalliset laakerit ja rummut. Pallonivelakseliston yhteydessä on kahta erikokoista sisempää laakeria,vaihtui kesken vuosimallin-68. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 Tais vaihtua samaan aikaan kun raidetangonpään kartio suureni? 67 levyjarru navoissa pieni uudemmissa iso, siitä tuo veikkaus. Quote Link to comment
mikan Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 67 levynapa istui nätisti 66:een, eli sama raidetangonpään koko. t. Mika Quote Link to comment
DOODAH Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 67 levynapa istui nätisti 66:een, eli sama raidetangonpään koko. t. Mika No niin justiin, mut 68 levynapa ei olis menny raidetangon päätä vaihtamatta. Sitä vaan arvoin, et vaihtuko se laakerin koko samaan aikaan kun raidetangonpään reikä isoni Quote Link to comment
vwagen Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 Vaihtui samaan aikaan kuin raidetangonpään kartio suureni,mutta vasta 6.5-68 eli kesken vuosimallin. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 15, 2007 Share Posted November 15, 2007 Aihetta sivuten jatkoa. T3 kukkarummut takana T3 askissa. Tilalle 4-pulttiset rummut. Riittääkö Fläkän rumpujen vaihto vai meneekö jarrukilvetkin uusiksi. Vai pitääkö olla kolkin 4-pulttiset rummut? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.