Guest Jukitsu Posted December 4, 2007 Share Posted December 4, 2007 Tuli ostettua 1200 -75 kupla tutun tutulta vuonna 2005. Silloin en omistanut B-korttia vielä ja aikomus oli rakentaa kuplasta eka auto vuodeksi 2007. Kupla vaihtoi omistajaa huimaan 450€ hintaan ja se ajettiin kaiken lisäksi kotipihaan asti, ja pysyi ihan yhtenä kappaleena. 17.9.2005 Kupla pihaanajettuna. Pesun jälkeen se näytti jo paljon paremmalta. Muutaman päivän seisomisen jälkeen kupla ajettiin pajalle, jossa sitä odotti atomeiksi purkaminen. Ekana päivän uudessa tallissa ei saatu isäukon kanssa paljoa aikaiseksi, mutta parin päivän päästä purkaminen alkoi sujua jo nopeammin. Melko alkuvaiheessa. :\ Lattian reikä. Hyvä ettei etupää tippunut ajossa Vanhan etuakseliston huomattiin olevan morjens, joten Hot Carsilta säädettävää vaan tilaukseen. Samalla uusittiin ruosteensyömä etukolmio, johon akselisto tulee kiinni. 1200 kupla keulii. Talvella tuli hommattua myös Hot Carsin levypaketti eteen. Ruosteet eliminoitu ja pohjamaalattu. Etukolmio, jarrupääsylinteri, säädettävä etuakselisto, ohjausiskari ja V-wauhtipisteellä käynyt rättinivel. Raidetangot päätettiin vain puhdistaa. Levyt kiinni. Iskarien yläpään kumit puuttuvat vielä, tulivat loppujen lopuksi kuukauden myöhässä Saksasta. BugSelecta on kiva väline 8) Saksasta on tullut taakse osia. Eli kaikki takajarruosat uusiksi; jarrukilvet, rummut, sylinterit, säätömutterit, kengät, jne. ja sitten tuli vielä taka-akselin stefat + muut tiivisteet. Jarruputket on väännelty ja kaikki on paikallaa, paitsi jarrunestesäiliö. Ruiskukitti. Tämänhetkinen tilanne, dropit paikallaan ja säätökeula yläasennossa. Ja ei mahdu kääntämään. Tällaisetkin on hommattu, puslat pitää tilata ja sit kiinni. Täällä lisää kuvia: http://s164.photobucket.com/albums/u3/J ... 5/?start=0 Muutama päivä sitten vein viisi vannetta hiekkapuhallettavaksi, ja ne olisi tarkoitus maalata mustiksi ja eteen laittaa joku 145/65R15, että mahtuu kääntymään... ja tontittaa lisää ;) Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted December 11, 2007 Share Posted December 11, 2007 Kuplan kone tulee vaihtumaan jossain vaiheessa, mutta se, että millainen kone tulee olemaan, on vielä epäselvää. Osia kootaan pikkuhiljaa ja varmaankin tämä konerojekti venyy, osittain Tammikuussa 2008 palvelukseenastumisen takia. Enivei, ensin ajattelin, että hankin vain tonnikuussatasen ja piristän sitä kaasuttimilla ja muilla hiluilla, mutta nälkä kasvoi syödessä ja mieli tekisi sellaista melko wääntäwää mörköä, joka kuitenkin olisi melko luotettava ja kestäisi parikin kesää. Jotain tällaista olen siis ajatellut. Nämä ovat vain "suuntaviivoja", sanokaa jos joukossa on jotain älytöntä tai koneen "luonteeseen" sopimatonta. - 2110cc - AA Perfomance sylinteri/mäntäsarja 90,5x82 - Kampiakseli AA 4340 82mm - Kanget? AA superrace H-prof. 5,400"? 5,500"? (mikäs tuo tuumakoko on?) - Lohko tarttis jostain hommata, onko väliä lähteekö rakentamaan 1600:sta vai 1300:sta, kun iskua ja sylinteriaukkoja suurennetaan ja kannet tulee olemaan joka tapauksessa kaksreikäset? - Nokka, mikä? Engle? W-sarja? VZ-sarja? Scat? C45? joku muu valmistaja? - Nostajat Scat? CB? - Kärmes - Kannet, ehkä, 044? tuplajouset vai jäykät sinkut? - Kevenetty vauhtis - Keinut 1,25 - Työntötangot + suojaputket - Full-Flow? - Parempi öljypumppu - Lisäöljypohja? - Kytkin Kennedy Stage 2? - Tuplat, riittääkö 40mm? vai 44mm? - Bosch puola - 009 jakaja ja paljon muuta 90,5x82mm vai 92x82mm? 90,5mm taitaa olla luotettavampi valinta? Aarporaus pitä tehdä vissiin aina, ja sit vielä lohkon ja kannen kairaukset noille sylinteri/mäntäsarjoille. Ja shimmaamalla saa puristussuhteen mieleiseksi? Näitä koneprojekteja on täällä jo aika monella, ja sen takia en viitsinyt tehdä omaa topicia, mutta kaikki kommentti on tervetullutta. Saa nähdä millaiseen koneeseen rahat riittävät, jos tarkoitus olisi päästä ajelemaan tällä 2009 kesällä... ps. How to Rebuild Your Volkswagen Air-Cooled Engine ja VW Beetle Performance Handbook -kirjat tilattu =) Quote Link to comment
Rofa.com Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 Kylä tää orkiskeltasena ois ollu selkeesti parempi muista modauksista huolimatta. Quote Link to comment
DOODAH Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 - 2110cc-> ok - AA Perfomance sylinteri/mäntäsarja 90,5x82->ok - Kampiakseli AA 4340 82mm->ok - Kanget? AA superrace H-prof. 5,400"? 5,500"? (mikäs tuo tuumakoko on?)->itellä jopa 5,6" kanki kulmaanhan tuo vaikutaa molemmat ok - Lohko tarttis jostain hommata, onko väliä lähteekö rakentamaan 1600:sta vai 1300:sta, kun iskua ja sylinteriaukkoja suurennetaan ja kannet tulee olemaan joka tapauksessa kaksreikäset?-> ei väliä, mutta työn suuruudesta johtuen mielummin std-koossa oleva lohko. - Nokka, mikä? Engle? W-sarja? VZ-sarja? Scat? C45? joku muu valmistaja? -> riippuu monesta seikasta haluatko vääntöä kierroksia vai jotain muuta. FK-8 on jokalailla hyvä. Itellä vastaavaan pannuun tulee V -26 - Nostajat Scat? CB?-> kunhan et CB big footteja laita. Mahletkin toimii, tärkeämpää nokan oikea sisään ajo - Kärmes-> ei riitä ainakaan pienireikänen. Merged Ø41mm sopivin jos et kierrospannua tee - Kannet, ehkä, 044? tuplajouset vai jäykät sinkut?->044 ok ja jouset kierrosten mukaan - Kevenetty vauhtis->ok ja 8-tappia&iso prikka ja vahva pultti - Keinut 1,25-> riippuu nokasta, ehdotettuun FK-8 nokkaan 1,4 kiikut - Työntötangot + suojaputket-> cromo tikut ja isolle nostolle jay-cee putket - Full-Flow?-> ehdoton. Suodatin tärkeä lisä jäähdytinkin hyvä, mutta termostaatin kautta. mocal sandwitsi on hyvä tähän - Parempi öljypumppu->26 tai 30mm (jos toinenkin jäähdytin) - Lisäöljypohja?-> ok öljytilavuus on aina hyvästä - Kytkin Kennedy Stage 2?-> ykkönenkin riittää - Tuplat, riittääkö 40mm? vai 44mm? ->riippuu taas mitä haluat, mutta isommat aina paremmat, jos nälkä kasvaa kurkkujahan saa vaihdeltua - Bosch puola->ok muitakin on, mutta mulla riittää 8500rpm asti hyvin - 009 jakaja->ok sama juttu ja paljon muuta -> no ainakin tasapainotus ja bensapumppu asiat 90,5x82mm vai 92x82mm? 90,5mm taitaa olla luotettavampi valinta?->jep Aarporaus pitä tehdä vissiin aina-> no ei tarvi jos lohko on mitoissaan ja sit vielä lohkon ja kannen kairaukset noille sylinteri/mäntäsarjoille. Ja shimmaamalla saa puristussuhteen mieleiseksi?-> kannet voi ostaa heti oikealla kairauksella puristuksiin vaikuttaa palotilan koko. Shimmamalla säädetään dekki oikeaksi. Toki sillä saa säädettyä puristuksiakin, mutta isola dekillä palotapahtuma kannessa ei toimi niinkun pitää. Kokeiltu on. Quote Link to comment
Racing Posted December 12, 2007 Share Posted December 12, 2007 Tee 78 iskulla,90.5 stroke männillä ja 5.5 veiveillä,pääset pienemmällä lohkon kairauksella vw kaulaisia kiertokangia käytettäessä. Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted December 14, 2007 Share Posted December 14, 2007 Kiitokset DOODAH:ille ja Kyöstille. Täytyypä kattella millaiseen yhdistelmään päätyy. Ja säätölatat on maalattu muutamaan otteeseen, nyt kuivuu kotelosuoja, ja voisin vielä alustamassaa sivellä niihin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 14, 2007 Share Posted December 14, 2007 hitsasitko pohjan koriin kiinni rungon etupäätä vaihtaessa? Kuvassa hieman näyttää siltä... Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted December 17, 2007 Share Posted December 17, 2007 On se hitsattu siitä runkopalkin kulmasta siihen lokarinaukon kulmaan joltain 5cm:n matkalta molemmilta puolilta (se kuva missä näkyy runkopalkissa "kohdistusputki"). Tossa näkyy: http://s164.photobucket.com/albums/u3/J ... 221989.jpg Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Noniin, nyt ollaan lomilla ekaa kertaa. Eipä ole mitään uutta tullut paitsi toinen mosa, F-lohko, joka on porautettu 1600cc:ksi. Mutta nyt kiinnostaisi tietää että minkävuotinen tuo on, että onko kaksi ö-paineventtiiliä ja kuinka isot kanavat. Koitin tuolla söörtsillä ettiä jo, mutta en oikeen saanut selvyyttä, että kuinka vanha moottori tuo on. Numero oli F 1828357, olisko toi kierrätysmoottori? Sitten tuli sellainen mieleen, että kun tuo autossa nyt kiinnioleva moottori on todennäköisesti alkuperäinen vuodelta -75, niin onko siinä sitten kaksi öljynpaineventtiiliä ja isommat kanavat, vaikka onkin 1200cc? Sillä siinä mielessä sehän olisi hyvä lähtökohta, jos tuo toinen on joku vanhempi eli huonompi. Voisi nimittäin tehdä niin, että ensi kesänä ajelis tuolla F:llä ja alkais tuosta D-lohkosta rakentelemaan. Niin ja sen 1200:sen koodi on D 1321889. Ja sitten vielä tyhmä kysymys, että kun Kyösti kirjoitteli tuosta 90,5x78mm, niin mitkäs männät sinne menee, kun en löytänyt aircooledin sivuilta kuin 69mm ja 82mm iskuille mäntä/sylinterisarjoja? Quote Link to comment
Racing Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Noniin, nyt ollaan lomilla ekaa kertaa. Eipä ole mitään uutta tullut paitsi toinen mosa, F-lohko, joka on porautettu 1600cc:ksi. Mutta nyt kiinnostaisi tietää että minkävuotinen tuo on, että onko kaksi ö-paineventtiiliä ja kuinka isot kanavat. Koitin tuolla söörtsillä ettiä jo, mutta en oikeen saanut selvyyttä, että kuinka vanha moottori tuo on. Numero oli F 1828357, olisko toi kierrätysmoottori? Sitten tuli sellainen mieleen, että kun tuo autossa nyt kiinnioleva moottori on todennäköisesti alkuperäinen vuodelta -75, niin onko siinä sitten kaksi öljynpaineventtiiliä ja isommat kanavat, vaikka onkin 1200cc? Sillä siinä mielessä sehän olisi hyvä lähtökohta, jos tuo toinen on joku vanhempi eli huonompi. Voisi nimittäin tehdä niin, että ensi kesänä ajelis tuolla F:llä ja alkais tuosta D-lohkosta rakentelemaan. Niin ja sen 1200:sen koodi on D 1321889. Ja sitten vielä tyhmä kysymys, että kun Kyösti kirjoitteli tuosta 90,5x78mm, niin mitkäs männät sinne menee, kun en löytänyt aircooledin sivuilta kuin 69mm ja 82mm iskuille mäntä/sylinterisarjoja? ne 82 iskuiset matalat. Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Noniin, nyt ollaan lomilla ekaa kertaa. Eipä ole mitään uutta tullut paitsi toinen mosa, F-lohko, joka on porautettu 1600cc:ksi. Mutta nyt kiinnostaisi tietää että minkävuotinen tuo on, että onko kaksi ö-paineventtiiliä ja kuinka isot kanavat. Koitin tuolla söörtsillä ettiä jo, mutta en oikeen saanut selvyyttä, että kuinka vanha moottori tuo on. Numero oli F 1828357, olisko toi kierrätysmoottori? Sitten tuli sellainen mieleen, että kun tuo autossa nyt kiinnioleva moottori on todennäköisesti alkuperäinen vuodelta -75, niin onko siinä sitten kaksi öljynpaineventtiiliä ja isommat kanavat, vaikka onkin 1200cc? Sillä siinä mielessä sehän olisi hyvä lähtökohta, jos tuo toinen on joku vanhempi eli huonompi. Voisi nimittäin tehdä niin, että ensi kesänä ajelis tuolla F:llä ja alkais tuosta D-lohkosta rakentelemaan. Niin ja sen 1200:sen koodi on D 1321889. Ja sitten vielä tyhmä kysymys, että kun Kyösti kirjoitteli tuosta 90,5x78mm, niin mitkäs männät sinne menee, kun en löytänyt aircooledin sivuilta kuin 69mm ja 82mm iskuille mäntä/sylinterisarjoja? ne 82 iskuiset matalat. Nämä?-> http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=748 Quote Link to comment
jannu_ha Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 eikö kävis normi 69 iskusen männät ja shimmiä pyttyjen alle, vai.... Quote Link to comment
Racing Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Noniin, nyt ollaan lomilla ekaa kertaa. Eipä ole mitään uutta tullut paitsi toinen mosa, F-lohko, joka on porautettu 1600cc:ksi. Mutta nyt kiinnostaisi tietää että minkävuotinen tuo on, että onko kaksi ö-paineventtiiliä ja kuinka isot kanavat. Koitin tuolla söörtsillä ettiä jo, mutta en oikeen saanut selvyyttä, että kuinka vanha moottori tuo on. Numero oli F 1828357, olisko toi kierrätysmoottori? Sitten tuli sellainen mieleen, että kun tuo autossa nyt kiinnioleva moottori on todennäköisesti alkuperäinen vuodelta -75, niin onko siinä sitten kaksi öljynpaineventtiiliä ja isommat kanavat, vaikka onkin 1200cc? Sillä siinä mielessä sehän olisi hyvä lähtökohta, jos tuo toinen on joku vanhempi eli huonompi. Voisi nimittäin tehdä niin, että ensi kesänä ajelis tuolla F:llä ja alkais tuosta D-lohkosta rakentelemaan. Niin ja sen 1200:sen koodi on D 1321889. Ja sitten vielä tyhmä kysymys, että kun Kyösti kirjoitteli tuosta 90,5x78mm, niin mitkäs männät sinne menee, kun en löytänyt aircooledin sivuilta kuin 69mm ja 82mm iskuille mäntä/sylinterisarjoja? ne 82 iskuiset matalat. Nämä?-> http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=748 Jep nuo ja 5.5 veivit+se 78 kampura pääset kohtuu minimaalisella shimmimäärällä ja koneen leveys pysyy lähes täysin vakiona. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Keiteleen Koneesta löytyy kyseinen kampiakseli - kiertokanki - sylinteriputkimäntäsarja. Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Keiteleen Koneesta löytyy kyseinen kampiakseli - kiertokanki - sylinteriputkimäntäsarja. hmm, mielenkiintoista. Kai sille tulee jokin pakettihinta ;). Voin soitella sinnepäin maanantaina vielä. Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Eli tossa D 1200cc:ssä taitaakin olla kaksi ö-paineventtiiliä, kun kattelin csp:n sivuilta: "From 1970 two oil pressure regulation pistons" Tänään ehtisin vähän purkaa tuota F-konetta, ja huomenna meinasin pestä sen oikeen kunnolla ja ottaa kannet ehkä irti, et näkis vähän millasessa kunnossa männät on. Meinasin, et vois alkaa tuosta D-lohkosta alkaa rakentelemaan ja heittäis tuon F:n ens kesäksi kiinni... Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Tännekin voisi välillä kirjoitella... Sellaista tarvitsisi kysyä kuin, että miten te olette ratkaisseet tuon kallistuksenvakaajan madalletuissa autoissa. Ei hirveästi huvittais ostaa sellasta madalletuille tarkoitettua vakaajaa, koska ne maksavat niin paljon. Heitänkö kokonaan pois vai vääntyykö tuo vanha, vai pitääkö se hitsailla vaan erimuotoiseksi? Vielä tarvitsisi ostaa ne 135/70R15 renkaat ja taakse ne puslat ja niiden kannet. Ei oikein saa mitään aikaiseksi, kun on armeijassa. Onko se muuten varmaa, että mahtuu pyörimään niillä renkailla, sillä mulla ottaa nyt jo renkaat kiinni lokariin, vaikka säätökeula on yläasennossa ja vain dropit alla? Ja sit oon kuullu et V-Wauhtipisteestä ostetuissa säätökeuloissa on ollut vikoja liittyen siihen säätöön, ettei se pelittäisi oikein. Tuo keula on siis ostettu sieltä... Onko siinä huhussa mitään perää? EDIT: Hankookit (62,50€) vai Contit (86,10€)? :) Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Itse laitoin edessä ylempiin tukivarsiin, sekä taivutetun lisäksi alempiin.. Ajokokemuksia en vielä omaa patentista.. :P -Eetu- Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Itse laitoin edessä ylempiin tukivarsiin, sekä taivutetun lisäksi alempiin..Ajokokemuksia en vielä omaa patentista.. :P -Eetu- ookoo, täytyypä kokeilla tuota, luulis, että toimii jos vaan mahtuu sinne. Quote Link to comment
Guest Damien Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Eikös se perinteisesti laiteta väärinpäin eli siten ettei se sojota alaviistoon? Mulla on niin ainakin. Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Joo, ei taida edes mahtua niihin ylempiin tukivarsiin. Tossa äsken kasatessani F-mosaa huomasin et unohduspellit puuttuvat kokonaan. Eikös ne ollu aikas tärkeät...? Eli ostetaan sylinterien alle/väliin tulevat unohduspellit! Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Mä löysin omista varastoista kahden laisia vakaajia, "suoria" ja juurikin silleen sopivasti "kulmaan taivutettuja" tämä taivutettu malli mahtu ylempiin varsiin, silleen väärinpäin.. Tuliko tarpeeks sekavasti selitettyä? :D Lisäks vakaajan alkuperäisiä kiinnikkeitä joutu hieman modaan, että tanko kävi ylös, mm.laittaan tukivarsiin kumimattoo vylliks, jotta sai sen tiukasti kiinni! -Eetu- Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted March 29, 2008 Share Posted March 29, 2008 Pitkästä aikaa täällä. Intti vie kaiken ajan... Oon noita säädettäviä takalattoja laitellut paikoilleen. Ensin oli väärät puslat. Nyt tilasin oikeankokoiset, mut silti on helvetin vaikee saada paikoilleen. Saa oikeen kunnolla hakata, et liikkuu edes johonkin. On siis rihloissaan, mut ei se oikein etene siitä enää. Olisko jotain kikkoja, millä sais helpommin niitä paikalleen? Konerojektikaan ei ole edistynyt. Eli Aircooledilta on 90,5mm sylinteri/mäntäsarja, 78mm kampiakseli ja 5,500" kiertarit tilattu, mut AA:lla kestää vähän niiden tilausten kanssa. Ja nyt kun kavereilla noita turpopelejä on, niin on alkanu vähän tekemään sellaistakin mieli. Oli myynnissä Garretin TO3 250€... Mitähän kaikkea tohon tulis sit lisää, jos sellasen lykkäis tonne pellin alle...? Turbo-dellut pitäis ainakin hommata, sähköinen bensapumppu (ruiskua en halua), ja mitäs muuta? Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted April 20, 2008 Share Posted April 20, 2008 Meni hermot noiden säätölattojen kanssa, joten madalsin vakioilla 2 booria. Miten olette toteuttaneet sen, että nyt auto on takaa pohjaanlyöntikumien varassa? Lyhentäneet kumeja? Haittaako jo sillä ajaa monttuun kun pohjaa jo valmiiksi? Renkaat tilattu 24.4 pitäis saapua 135/70 R15 Contit. Sit voikin laittaa jo vakuutuksiin ja lähtee pärsimään. Moottori ei ole edistynyt yhtään. AC:n tilauksesta ei ole vähään aikaan tullut tietoa ja unohduspeltejä ei ole hankittu. Sen verran sain aikaiseksi, että kiristin ton D pannun hihnaa: eipähän vikise enää. Nätisti kävi kun tänään fiilistelin pihalla. Kuvia tulee varmaan kun renkaat on paikoillaan. Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted May 3, 2008 Share Posted May 3, 2008 Uusia kuvia uusilla renkailla ja madalluksella: http://i164.photobucket.com/albums/u3/J ... 2kopio.jpg http://i164.photobucket.com/albums/u3/J ... 7kopio.jpg http://i164.photobucket.com/albums/u3/J ... 5kopio.jpg http://i164.photobucket.com/albums/u3/J ... 3kopio.jpg http://i164.photobucket.com/albums/u3/J ... 1kopio.jpg Quote Link to comment
Guest Jukitsu Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Pitkästä aikaa. Ohi on 362. Tuossa F-lohkossa ei nyt sitten ollutkaan 1600:sen mäntä/pyttysarjaa, vaan ihan vakiot 77mm. 88x69mm on tuloillansa AC:lta. Kärmes, kaasari(t), kannet ja jotain pikkujuttuja pitäis myös hankkia. 2007cc koneeseen ei ole hankittu vielä mitään. Sit oli mielessä, että tekisi tosta takahelmasta irroitettavan, ja lueskelin vanhoja topiceja, niin pistehitsiporalla sujuisi kuulemma helpoiten ja sit kiinnitykset pitäisi väsätä myös. Ei taida olla pistehitsiporaa, meneekö normaalilla verkkovirtaporakoneella, en oo vielä edes koittanut. Ja edelleen painitaan liiallisen mataluuden kanssa. Sain sitä nyt vähän nostettua, kun sääsin sitä iskarit ja vakaaja irti. Mut ei ne vieläkään ihan ylös asti nousseet ne säätötapit. Sormet ristissä odotan mitä katsari sanoo lamppujen korkeudesta. Mesikämmenelle vielä kiitokset mittarista. Bensamittari on kiva olla :). Kuvia & kysymyksiä lisää myöhemmin. Quote Link to comment
Guest Jari Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 pistehitsipora on vaan eritavalla teroitettu terä, toisin sanottuna ei alemmasta pellistä vie niin paljoa tavaraa kun normi terä ja ihan normi koneeseen menee Quote Link to comment
mikan Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 pistehitsipora on vaan eritavalla teroitettu terä, toisin sanottuna ei alemmasta pellistä vie niin paljoa tavaraa kun normi terä ja ihan normi koneeseen menee Biltemassa maksaa vitosen. Omasta irrotin ainoastaan takahelman pisteistä. Sitten hitsasin siihen kiinni prikat joilla sen sai kiinnitetty samoilla pulteilla joilla takalokari tulee kiinni. Helpotti kummasti moottorin kiinnitystä ja irrotusta. Varsinaista ulospäin näkyvää irtoperää en halunnut tehdä. Se kait kuitenkin on se yleisempi tapa, eli laikata koko perä poikki sisälokareista. t. Mika Quote Link to comment
Virtanen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 pistehitsipora on vaan eritavalla teroitettu terä, toisin sanottuna ei alemmasta pellistä vie niin paljoa tavaraa kun normi terä ja ihan normi koneeseen menee Itse olen huomannut nopeimmaksi ja siisteimmäksi tavaksi irrottaa pisteet vinkulla ja 10 mm pyöreäpäisellä terällä. Syö nopeasti kovan pisteen, eikä alapelti juuri kulu. Lisäksi reikä päälipeltiin jää pyöreäreunaiseksi, josta helppo tarvittaessa hitsata migillä takaisin paikalleen. Quote Link to comment
mikan Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Tuota voisikin kokeilla, mutta mitä tarkoitat pyöreäpäisellä terällä? t. Mika antimetallimies Quote Link to comment
JaniM Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Sellanen pallon muotonen eli kärkikin leikkaa kans. Quote Link to comment
Virtanen Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Sellanen pallon muotonen eli kärkikin leikkaa kans. Just sellainen. Juurikin kärki edellä kohteeseen. http://www.vmtools.fi/img/kuvat_suuret/12150.jpg Quote Link to comment
mikan Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Okei, kiitos pojat! Tuollainen löytyy kyllä, tosin en nyt muista onko 10mm. On sitä tullut kanavia "viilattua" tietämättä oikeita termejä. :-) t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.