JaniM Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Mikäs on vakiopituus tuumina? 5.4? Itse kun vakiopituutta haen. Quote
Juki Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Vakio on 5,394" ja tuo 5,352" on Possun veivin pituus. Quote
-tipi- Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Onko se Possun 6-koneen veivin mitta? Minusta 912 veivi oli aika tarkkaan 5,5" pitkä... Quote
Juki Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Tuollanen 5.352 on ainakin joissakin 912 mallissa. Quote
Guest Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Vuosia sitten luin jostain nyrkkisäännön että 78 iskuun asti voi käyttää vakioveivejä - JOS uusii pultit vahvempiin. Jan Quote
mikan Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Vuosia sitten luin jostain nyrkkisäännön että 78 iskuun asti voi käyttää vakioveivejä - JOS uusii pultit vahvempiin. Jan Jenkit käyttäneet aika paljon myös 82-iskun kanssa. Berg suosi lyhyitä veivejä (muistaakseni 82 ja 5.352) vaikka moni muu moottorin rakentaja on sitä mieltä että parhaaseen tulokseen päästään mahdollisimman pitkillä veiveillä. Netistä kun pikaisesti kaivelin niin löytyi seuraavia yhdistelmiä isku/veivi: 88/5.7 84/5.5 84/5.6 84/5.7 82/5.4 82/5.5 82/5.6 80/5.35 t. Mika Quote
Guest Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Vuosia sitten luin jostain nyrkkisäännön että 78 iskuun asti voi käyttää vakioveivejä - JOS uusii pultit vahvempiin. Jan Jenkit käyttäneet aika paljon myös 82-iskun kanssa. Berg suosi lyhyitä veivejä (muistaakseni 82 ja 5.352) vaikka moni muu moottorin rakentaja on sitä mieltä että parhaaseen tulokseen päästään mahdollisimman pitkillä veiveillä. Netistä kun pikaisesti kaivelin niin löytyi seuraavia yhdistelmiä isku/veivi: 88/5.7 84/5.5 84/5.6 84/5.7 82/5.4 82/5.5 82/5.6 80/5.35 t. Mika Hyvä lista. 5.4 on lähimpänä vakiota, sitä sillä varmaan tarkoitetaan. Ja niitä ei tossa ollut kuin yksi. No joo, tuo yksi porschen veiveillä tehty 80 -iskunen oli lisäksi. Kaikki muut oli pidemmillä veiveillä.. Yksi lyhyiden veivien haittapuoli mitä ei vielä ole mainittu näissä kiertokanki-viesteissä, on männän helman murtumisherkkyys. Lyhyt veivi rasittaa männän helmaa enemmän ("piston skirt slap" hakusana vaikka) kun kulmat on isommat. Ongelma varmaan pahenee mitä korkeammalle kone kiertää. EDIT: tähän vielä, että matalia "stroker" mäntiä käytettäessä helma on lyhyempi, joten ei murru niin helposti.. ihan kiva, mutta ei myöskään ole yhtä paljon materiaalia pituussuunassa ohjaamassa mäntää, pitämässä sitä suorana. Kasvaneet kankikulmat lyhyellä kangella pakottavat mäntää "kanittamaan" pytyssä, (siksi se helma murtuu) ja matala mäntä siis mun järkeni mukaan kanittaa enemmän. Ei voi olla hyvä juttu, vaikka lyhyt helma ei murtuisikaan. Kuluu ainakin enemmän kun se nojaa voimakkaammin pytyn seinään. korjatkoon joku jos tietää paremmin. Jan Quote
JaniM Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Eikös, jos laitetaan pidemmät veivit, niin prikkoja tarttee lisäillä pyttylöihin? Quote
Guest Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Eikös, jos laitetaan pidemmät veivit, niin prikkoja tarttee lisäillä pyttylöihin? kun konetta rakentaa, niin se pitäis rakentaa kokonaisuutena, ei ajatella vain "vaihdanpa sinne pitkät veivit". Anyway, virikonetta rakennettaessa, varsinkin strokeria, yleensä tulee tarve joka tapauksessa laittaa korokerenkaita pyttyjen alle. Matalammat männät vähentää rinkuloiden tarvetta. Mulla on 2 konetta jotka jotenkin sopii tähän keskusteluun: Type 1: 78.8mm isku, ja 90.5 pytyt. 139.7mm veivit ja 82 iskulle tarkoitetut matalat männät. Korokerengasta tarvitsee olla 2mm mun tarpeeseen, deck height on silloin oikein mukavat 1,4mm. Mäntiin ei koskettu. Type 4 : Sorvautin mäntien päistä materiaalia pois 1,5mm jotta sain haluamani deck heightin, ja mäntien keskellä oleva monttu pieneni siinä sivussa (hyvä asia, sai puristussuhdetta ylöspäin). Ei tarvetta korokerenkaille. (kaikista männistä ei varmaan voi ottaa hirmuisesti?) Jos on pitkä isku ja lyhyt kanki, niin mäntä tulee syvälle lohkon sisään alakuolokohdassa. Normaali korkuinen mäntä kolahtaa lohkoon ja hajoaa. Pidemmällä veivillä ongelma on ratkaistu, mäntä ei tule niin syvälle. jan Quote
JaniM Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 No eipä tässä ollakkaan vaihtelemassa joitakin osia, vaan ihan kokonaista kiuasta rakennellaan. Isku 78*90,5 ja matalilla männillä, sekä lohkosta siipastu 2mm pois/puoli, jolloin ei tarvita prikkoja. Ajatuksena laittaa vakiopituiset veivit, koska ei tule koneesta screameri vaan wääntökone alhaalta. Ja kiekat rajoitetaan max. 6000 rpm. Eli tällä perustein vakiopituutta kyselen. Quote
Guest Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 No eipä tässä ollakkaan vaihtelemassa joitakin osia, vaan ihan kokonaista kiuasta rakennellaan.Isku 78*90,5 ja matalilla männillä, sekä lohkosta siipastu 2mm pois/puoli, jolloin ei tarvita prikkoja. Ajatuksena laittaa vakiopituiset veivit, koska ei tule koneesta screameri vaan wääntökone alhaalta. Ja kiekat rajoitetaan max. 6000 rpm. Eli tällä perustein vakiopituutta kyselen. Noniin, noilla spekseillä vakiokanki sekä kestävyytensä että pituutensa puolesta on ok. Pultit on heikko kohta, ne kannattaa vaihtaa vahvempiin. Ja ohjeiden mukaiseen momenttiin, uusilla pulteilla voi olla VW ohjeista poikkeava suositusmomentti. Käytetyissä vakiokangissa on usein keskellä vartta hiusmurtumia joita on paljaalla silmällä liki mahdotonta nähdä. Kestää vakiokoneessa mutta hajoamisriski on suuri isotehoisessa virikoneessa... ! vajaa 3 settiä vein viimeksi tarkistettavaksi, ja yksi ehjä neljän sarja niistä löytyi. Ulkoisesti ei mitään vikaa silmin katsottuna. Mittautin myös laakeripesien suoruuden ja varren suoruuden. Kaikenkaikkiaan nuo riskit ja kalliihkot tarkistukset huomioon ottaen, ei jää paljoa rahasta kiinni ostaa hyvät uudet kanget. Vaikka sitten vakiotyyliset ja -pituiset. Jan Quote
DWL_Puavo Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Tässä miun koneen speksejä josta voi kanssa päätellä shimmien tarvetta: - isku 74,7 (hitsattu suomi-kampura) - vakioveivit - 94mm vakiokorkuiset männät - 50cc palotilat kansissa Lohkosta lähti muihin mäntä-pyttysatseihin verrattuna vajaa milli pois koska lohkon sylinterin vastaiset pinnat pitää tasottaa 94:n kanssa. Ts. deck pienenee noin millin. Konetta oli ensiksi 8,3 -puristuksilla: shimmejä 3mm. Jälkeenpäin tehtiin "talvi-upgrade" eli match-portattiin pakarin tiivisteet ja nostettiin puristukset: 9,1 -puristukset ja shimmejä 2,25mm. Suunnitelmat on upgradeta seuraavasti: - isku 78,4mm - 5.500" veivit - stroke-männät - jyrkempi nokka + uudet nostajat - isommat sisäkurkut + suuttimet kaasareihin Näistä laskeskelin tälleen verrattuna vanhoihin: - Stroke-männät lisää deckiä 4,6mm - Pidemmät veivit vähentävät deckiä 2,7mm - Iskun pituuden muutos / 2: deck vähenee 1,85mm Lopputuloksena samalla shimmimäärällä CR: 9,3. Toivottavasti tuntee muutoksen arse-tuntumalla, maksimikierrokset on tarkoitus nostaa nykyisestä 5500rpm -> 6200rpm kun kaikki muut hilut nytkin kestäisi mutta se nykyinen suomikampura vähän arveluttaa (mm. kaulat 1,25mm alikoossa...) Puavo@dwl.fi Quote
mikan Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 [Hyvä lista. 5.4 on lähimpänä vakiota, sitä sillä varmaan tarkoitetaan. Ja niitä ei tossa ollut kuin yksi. No joo, tuo yksi porschen veiveillä tehty 80 -iskunen oli lisäksi. Kaikki muut oli pidemmillä veiveillä.. Jan Hei, keräsin listaan ainoastaan eri vaihtoehdot joita löysin, eli kaikkia tuossa vain yksi kappale vaikka niitä olisi löytynyt useampikin. Tuolla on aika hyvin speksejä: http://www.cal-look.com/index2.html t. Mika Quote
Guest Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 [Hyvä lista. 5.4 on lähimpänä vakiota, sitä sillä varmaan tarkoitetaan. Ja niitä ei tossa ollut kuin yksi. No joo, tuo yksi porschen veiveillä tehty 80 -iskunen oli lisäksi. Kaikki muut oli pidemmillä veiveillä.. Jan Hei, keräsin listaan ainoastaan eri vaihtoehdot joita löysin, eli kaikkia tuossa vain yksi kappale vaikka niitä olisi löytynyt useampikin. Ahaa, no nyt jummarsin :) Jan Quote
DWL_Puavo Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 78.4 isku ja 5.5" veivit menee kyllä vakiomännilläkin mutta melkoisesti tarvitaan korotusrenkaita jos puhutaan alle kympin puristuksista. Stroke-männillä taasen jää em. iskulla ja veiveillä puristukset ilman korotusshimmejäkin 90,5mm sylintereillä alle 10:1 jos kansien palotila on 50cc ja lohkoa ei ole työstetty. Eli suositeltava kombo voisi olla joko: 1. 90,5mm strokemännät ja pidemmät veivit ja sopivasti shimmejä 2. 90,5mm vakiomännät, vakiopituiset veivit ja sopivasti shimmejä 78.4 isku, vakioveivit ja stroke-männät 90,5mm taasen ei ole puristuksiltaan oikein järkevä, oli muistaakseni jotain kuuden-seiskan kieppeillä kun katsoin DWL:n puristussuhdelaskurilla. No ahdon kera ehkä... Eli kaikki edellämainitut yhdistelmät kyllä käy ja toimiikin (isku / veivit / männät) mutta enempi tai vähempi tarvitsee korotusrikkoja. Puavo@dwl.fi Quote
JaniM Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 No veiveiksi olis tulossa uudet H:t eli kestävyys pitäis olla kohdillaan. Ja pituuskin on nyt kohdillaan, vaikka onkin "maksimillaan" iskuun nähden. Quote
mikan Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Bergin juttuja lueskelin ja sieltä löytyi suosituksia: 82mm ja 5,352" (ratio 1,66) 84mm ja 5,400" (ratio 1,63) 86mm ja 5,500" (ratio 1,62) Gene itse käytti esimerkiksi 86 iskun kanssa 5,352" veivejä (1,58!). Tuolla kombolla kone sysäs alhaalta ja kuitenkin sitä kierrätettiin 9000 rpm. Kansien virtauksella ja nokkien välisellä kulmalla on myös vaikutusta miten kone toimii minkäkin isku/veivi-yhdistelmän kanssa. t. Mika Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.