Jump to content

Kesä lähestyy... muistutus !!


Guest arto linden

Recommended Posts

Guest arto linden

Käynnistin koneen neljän kuukauden seisonnan jälkeen ja hyvinhän se kävi mutta, mutta... bensaletku vuotaa!! Kovettuneet vuoden aikana aika koppuroiksi !! Muistakaa tarkistaa ennen sitä ekaa ajoa.

Link to comment

Jep... Muistakaa tarkistaa kaikki bensaletkut (3kpl), myös se tankin alle tuleva.

 

Edit: No siis joo... Olkoon noita letkuja vaikka 10 mutta kuitenkin pointti oli se että kaikki letkut kannattaa vaihtaa. Itse olen törmännyt monesti semmoiseen ilmiöön että konehuoneen puolella on uusi letku mutta sitten viimeistään tankin alla on semmoinen hapero ja hemmetin vanha letku. Pahimmissa tapauksissa siinä lämmönvaihtimen yläpuolellakin on ollut huono letku.

 

Tämän havainnointini valossa en ihmettele vaikka jokunen volkkari aina silloin tällöin palaakin vaikka bensaletku olikin "vaihdettu" kunnolliseen.

 

Gates:n letkua jos jostain tarvikkeelta löytyy niin itse ainakin valitsisin sen ja kunnon klemmarit päihin.

Link to comment
Guest arto linden

Tunnustan että menin muka helpomman kautta viime talvena ja ostin motonetin kumiputkea...

Nyt on parimetriä Goodyear fuel/emission sae 30r7 letkua pöydällä, ensivuonna nähdään muuttuuko sekin "muoviputkeksi"

Link to comment
Kuinka paljon tota kunnon letkua kannattaa ostaa, että riittää kaikkiin neljään(??) pätkään? Onko siinä vaihtamisessa mitään ihmeellistä, mitä kannattaa ottaa huomioon?

 

Ei siinä mitään ihmeellistä ole... Tankki mahdollisimman tyhjäksi, niin ei turhaan valu bensaa pitkin lattioita. Tankin alla oleva letku kun on todenäköisesti niin hapero ettei sitä onnistu irrottamaan rikkomatta ja näin ollen sen tukkiminenkin on vähän niin ja näin.

 

Letkua kannattaa varata metri-puolitoista, klemmareita kymmenkunta ja jos haluaa niin voihan tuohon letkujen väliin jonnekin laittaa suodattimenkin.

 

Itse olen värkännyt sen aina tankin alle, ompahan kaksi liitosta vähemmän konehuoneen puolella...

Link to comment

toi suodattimen paikkahan tuntuu olevan ikuisuuskysymys..ite kyllä käytän jatkossa ihan just ennen kaasaria (jos siellä putkessa on paskaa/ruostetta jo ennestään->kaasariinhan se menee)

 

Ite ostin toissavuonna himoksella joltain hepulta jottain läpinäkyvää silikooniletkua..muuten hyvä,mutten koskaan ehtiny asentaa sitä ennenku kone sylkäs..helppo ois ainakin kuvitella että olis jees kamaa??kellään OIKEITA kokemuksia?

Link to comment
Guest Raggare

mikäs ikuisuuskysymys se, tehtaalla se laitettii pumppuun ja tankkii. nyt sit laitetaan muovikäikäle konehuoneeseen ja ootellaa kui ilosesti se kupla siitä kärähtää.. no tää on mun mielipide tietty.

Link to comment

Kuulemma nykyekobensa vaatii ihan omat letkunsa, ei tarvikehalpisletkut enää menesty. Ja nafta vaatii taas ihan omat letkunsa. Omissa harrasterotteloissa on silti vuotavatkin halpisletkut menestyneet, mutta ilmaVW taitaa olla paloherkkyydeltään siinä määrin paha keksintö että mielellään tuonkin asian muutaman kympin sijoituksella varmentaisi...

 

Hydrauliikka-alan liikkeissä osanevat suositella oikeanlaista letkua.

Link to comment

Tuollaiset "marketin" bensaletkut eivät oikeasti kestä bensiiniä lainkaan, itseasiassa ihmetyttää kuinka ne saavat ja voivat myydä tuota letkua bensankestävänä koska sitä ne ei totta tosiaan ole. Oikeanlainen tuotenimike olisi mielestäni "kumiletku" ja ohessa pitäisi selvästi ilmaista että "letku EI KESTÄ BENSIINIÄ", saatika sitten muitakaan nykymyrkkyjä.

 

Tosiaankin, (polttoaine)letkun tärkein ominaisuus mikä pitäisi ilmoittaa hintalapussa tai letkun myymisen yhteydessä, niinkuin polttoaineessakin oktaaniluku, on ehdottomasti sen letkun aromaattisuudenkesto. Normaalit markettiletkut (biltema, varaosamaailma, motonet, pulttiautot ja muut halpikset) tuntuvat kestävän vain noin 10-20 aromaattisuusprosenttia, kun taas bensiinin aromaattisuus on noin 35% ja diiselissä lukema on vastaavasti noin 25%.

 

Veli osti paikallisesta Ares Oy-kumiliikkeestä polttoaineletkua kerralla kokonaisen rullan jonka aromaattisuudenkesto on 50%, sekä säänkesto niin että ominaisuudet säilyvät, on -30 .... +100c ast., tuosta letkusta oli silloin juuri tullut uusi versio josta nämä ominaisuudet löytyivät. Aika harvasta paikasta loppupeleissä saa noista kumiletkuistakaan mitään oikeaa tietoa, niitä vaan myydään niihin käyttöihin kun niiden valmistaja tai tukkuri on niiden ilmoittanut käyvän.

 

Hyvänä esimerkkinä: laitoin hölmöyspäissäni Bilteman "bensaletkua" ruiskusuuttimille, jotka kestivät käytössä noin 3 viikkoa jonka jälkeen ensimmäinen(sisimmäinen) kerros kumista oli pettänyt niin että bensa pääsi kangaskudokseen asti, ja jonka jälkeen välittömästi se alkoi vuotamaan jo 3 viikon käytön jälkeen halkeilleesta ja pykineestä pintakumikerroksesta läpi, ja mihinkäs muualle kuin suoraan pakosarjalle. Tämähän tietysti tapahtui juurikin ratapäiviltä seuraavana päivänä kotiin lähtiessäni, onneksi lähellä motonettiä josta ostin (yhtä pskan) väliaikaisen korjausletkun tilalle ja uskalsin lähteä kotimatkalle "tuli hanurin alla".

 

Noin 1.5 vuotta sitten kumiliikkeestä ostamani "40%" polttoaineletku on säilyttänyt kuntonsa täydellisesti polttoaineen paluupuolella, tää letku oli itseasiassa täysin samannäköistä kuin tuo turbounon orggiskin, johon näitä letkuja siis virittelin. Lisäksi mainittakoon, että kumiliikkeessä myytävät kunnon letkut eivät ole edes kalliita, joissakin tapauksissa jopa edullisempia kuin marketin "bensa"letkut.

 

OTTAKAA SELVÄÄ polttoaineletkun aromaattisuudenkestosta, sekä tietysti lämpötilat jossa letku säilyttää ominaisuutensa mikäli haluatte autonne säilyvän liekeiltä. Mielestäni tässä olisi kuluttajansuoja-asiamiehen paikka jos missä.

Link to comment

Näinhän se sitten menee kun on mennäkseen...

 

Kakaravuosilta muistan kun paloi meillä päin yhdessä ylämäessä punavalkoinen ikkunakylkinen junakeula. Muistelisin kyytiläisiä olleen aika paljon eli olisko ollunna vielä linkkarimalli kyseessä?

 

Voivoi...:(

Link to comment

Tämmöistä valmistaja ilmoittaa goodyear letkulle, liekkö sitten kakkaa?

Tätä olen ainakin ostanut mätänetistä ja samaa myydään varaosaliikkeissä.

Vai onko vain hyvävuosi?

 

 

Application:

A multipurpose fuel hose that can be used a fuel line, PCV connection, emission control line or fuel return line.

 

Specific Fuel:

Leaded and unleaded gasoline, diesel fuel, gasoline blends of ethanol (E10), E-85 and sour gas.

 

Construction:

 

Tube: Black Chemigum (NBR)

Reinforcement: 2-Spiral Synthetic

Cover: Black Hypalon* (CSM)

 

Temperature Range F & C: -40˚F to +257˚F (-40˚C to +125˚C)

SAE Specifications: SAE J30R7

Goodyear EP Specifications: 580019

Length: See table below. 1.6', 2' (clamshell), 25' (spool), 250' (reel)

Brand Layline: 5/16" (7.9mm) 50 psi Fuel/Emission SAE J30R7

Made in USA Goodyear

Installation: See selection of Goodyear EP clamps and connectors

 

WARNING: Do not use for pressure lines or fuel injected engines.

Link to comment

Kyllä tuo GY:n letku tuntuis ainakin laadukkaalta itse ostin samaa juuri muutaman metrin. Näyttäähän tuo yli 3bar kestävän painetta miksi ei voisi ruiskuautossa käyttää,kaikkihan autot on nykyään melkein ruiskuja...Sen näkee sitten kuinka kestää aikaa letku...Nämä halpisletkut taitaa olla juuri niitä "merkittömiä" tai kangaspäällysteisiä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...