ilmari Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 TIEDÄN! Näitä keskusteluja on jo, mutta haluan vaan esittää nopean kysymyksen että käsitin oikein tän koneistuksen. Huomenna aattelin sorvata, enkä haluis tehä sutta... Eli siis Punasella piirretyt alueet ajetaan? Kytkinlevyn vastinpinta, niin että toi ylimääränen nöyhtä lähtee pois ja sit asetelman vastinpintaa ajetaan niin että niiden välinen korkeusero on 21mm??? Jätetäänkö toi sinisellä maalattu pinta kokonaan tollaseksi? Kiitos avusta jo etukäteen! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 punaisista alueista sama materiaalimäärä veks, niin pysyy tehtaan toleransseissa. Voit toki napsaista kytkinasetelman kiinnityspinnasta millin enemmän, jolloin vielä paineasetelma toimii hyvin, mutta hieman kovemmalla paineella. Sinisestä alueesta voit raapaista kans ruosteet veks jos haluat, ei puolisen milliä oleellisesti vaikuta painoon. Muistathan kellottaa pyörän hyvin ennen pinnan sorvaamista, ja varmistaa tukevan kiinnityksen ettei kytkinlevypinnasta hienoista lastua pienellä syötöllä otettaessa ala vauhtis lallattamaan, ja päristämään "jengaa" sileäksi haluttuun pintaan. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Kytkinpinnassa on myös kovia patteja. Pitää joko ajaa senverran paksu lastu, että patit poistua tai ajaa jollain erikoispalalla. Tai sitten vitität paineilmavingun teränpitimeen ja ajat sillä loppuviimosen sileeks. Patit jää muuten helposti koholleen. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 Timantilla se o sorvattava, ei onnistu muuten ellei tosiaan hiotuta sorvauksen jälkeen. Tai boorinitriditerällä. Teräpala maksaa saman ku uus vauhtis... Quote Link to comment
ilmari Posted March 8, 2008 Author Share Posted March 8, 2008 mikähän mahtaa olla 180mm vauhtiksen "syvyys"? Mittasin ennen sorvausta tönärillä ja sain 24mm. Joku oli tiennyt, että 200mm ko. STD -mitta on 21mm. päteekö sama 180mm?? Quote Link to comment
Racing Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Jos 200mm sorvataan mitaltaan alle 21mm niin kytkin ei "kiristy" muuta kun periaatteessa, vaan voima muuttuu käänteiseksi,millin poisto ja alkasi kytkin luistamaan virikoneessa! Ja millin prikat takasin väliin ja taas piti. En tiedä mihin perustuu mutta näin on itse homma kokeiltu joskus. Quote Link to comment
metake Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 Jos 200mm sorvataan mitaltaan alle 21mm niin kytkin ei "kiristy" muuta kun periaatteessa, vaan voima muuttuu käänteiseksi,millin poisto ja alkasi kytkin luistamaan virikoneessa! Ja millin prikat takasin väliin ja taas piti.En tiedä mihin perustuu mutta näin on itse homma kokeiltu joskus. Tässä saattaa olla ero sen suhteen, onko vanhempi käpäasetelmä vai uudempi kalvojousellinen. Käpäläasetelmahan periaatteessa puristaa kyllä vähintää yhtä kovaa jos mitta on pienempi, mutta kalvojousellisen täytyy päästä "oikeaan" asentoon jotta tulee puristusvoimaa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Mittasin omasta vauhtipyörästä tuon etäisyyden ja se oli 19mm. (tätä vauhtipyörää on kevennetty ym. jonkin jokkiskuskin toimesta) Nyt siinä on vanhan mallinen 200mm kytkin ja se tuntuu jotenkin kummalliselta polkea. Ja näyttää siltä että kytkin ei irrota kunnolla. Mitenkä tämän nyt korjaisi? Uusi vauhtipyötä taitaa olla halvempi kuin sorvauttaa vanhaa? Onko kampiakselin silmälaakeria saatavissa perus laakerikaupasta vai onko tilattava vw osiin erikoistuneista putiikeista? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Mitenkä tämän nyt korjaisi?Punasesta 1mm, sinisestä 3mm ja vihreestä 3mm sorvilla => tulee 21mm vapaaksi tilaksi.Ota kerta lastulla, niin lasittumat ei haittaa sorvausta. Putin pituus pitää tarkistaa, sekin voi alkaa jo ottaa kiinni kytkinlevyn booriin. Onko kampiakselin silmälaakeria saatavissa perus laakerikaupasta vai onko tilattava vw osiin erikoistuneista putiikeista?Hot Cars. Maksaa abaut 5-10€ + kulua saman verran.Toisaalta vanhasta pultista saa tuon kyllä kaivettua ehjänä ulos, jos vaan tietää miten. Quote Link to comment
Pepe Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Verrokkina uusi 200mm vauhtis Keiteleen Koneessa hyvää matkaa alle 100 euron (75e ehkäpä?). Laadusta en osaa kommentoida kun en ole vielä reilussa vuodessa ehtinyt kiinnittää :) Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Uusia neulalaakereita, hintaan 5.50 eur. /kpl. Vauhtipyörät ovat 5,8 kg. ja reiitetty 8 tappijaolle ja hinta on edelleenkin 75 eur. Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Jos teen tuon Valtosen ohjeen mukaan niin paineasetelmahan on 3mm kauempana painelaakerista kuin alkuperäisessä, vaikuttaako mihinkään? Käytössä on vanhan mallinen (keskirinkulalla oleva) asetelma. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.