Jump to content

1600:sen Piristys


Recommended Posts

Posted

Nyt olis ekan kuplan piristäminen edessä ja tarvisin vähän neuvoja miten toi kone kannattaa rakentaa, ja tavoitteena olisi saada reilut 100hv irti. Kiitos kaikille jo etukäteen! :)

Posted
Nyt olis ekan kuplan piristäminen edessä ja tarvisin vähän neuvoja miten toi kone kannattaa rakentaa, ja tavoitteena olisi saada reilut 100hv irti. Kiitos kaikille jo etukäteen! :)

 

Alakerran peruskunnostus ja liikkuvien tasapainotus, katunokka (285-295 asteinen vaikka, tai karvan yli 300) ja uudet nostajat, isommat sylinterit (94mm) ja paremmat kannet (40x35.5mm venttiilit), Full Flow oljynsuodatus, kunnon pakoputkisto j tuplakaasarit, 40mm dellortot tai weberit.

 

Siina on ainakin yksi perusresepti jolla pitais 100hp menna rikki kohtuukustannuksin.

 

Parilla satasella ei saa mitaan oikeasti huomattavaa parannusta aikaiseksi.

 

Jan

Posted

Onko huono idea jos vaihtaisi nokan engle w120:seen, vakiosylinterit, kannet koneistamolle, peruskunnostus+tasapainotus, weberin 40milliset tuplat, käärmeenpesä ja full flow? Ja onko toi lisäöljypohja kannattava ostos?

Posted

Luulisin että vakioventtiileilläkin virtaa tuon 100hp, vai olenko väärässä? Toimiva 100hp-pikkukone pikkubudjetilla voisi olla esim tällainen:

 

-90,5 tai 92 mäntä/putki (92 rohkeemmille) + teflontulpat

-69 kampi (vakio, muuten ei kannata vakioisku nykyhinnoilla) 8-tapitus jos meinaa rääkätä konetta

-Engle W120 tai vastaava nokka 1:1.25 keinuilla (rajumpikin käy mutta liikkeellelähtö saattaa olla vaikeampaa normaalikäytössä)

-Lisäöljypohja hyvä (jos maavara sallii)

-Brosolit / Kadronit (halvemmat uutena kuin tuplat)

-Vakiokannet kunnostettuna (jäykemmät 1-kertaset jouset, uudet ohjurit, putsatut kanavat, venttiilien hionta, pulttiakselit)

-Kevyt vauhtis (~6kg? riippuu autosta)

-Full flow (yllättävän helppo homma tietämättömällekkin)

-Kytkin riippuu myös käytöstä, uusi Sachs vakio tai Kennedy Stg1 + massalevy

-käärmeenpesä ilman sorsia

-puristukset yli 9

-säätö

 

Tuollaisen teen itse kun peltitöiltä, madallukselta ja muilta ehdin. 100hp on mahdollinen mutta ei juuri enempää; kun nälkä kasvaa voi ostaa isot kannet, H-kanget, 82mm akselin ja isommat kaasarit ja alkaa kaivamaan lohkoa silpuksi.

Posted

Mulla on tulossa tuollanen vakioiskulla oleva kone 90,5 männillä. Kannet olis tarkoitus penkittää ensi viikolla viimestään. Voin sitten laittaa vähän dataa että mitä niille oon tehny ja paljonko virtas ja millä nostolla. (kannet siis alunperin vakiot...) Auto (kupla) olis kesällä tarkoitus penkittää uudella koneella, jos vaan toisilta rojekteilta kerkee.

 

"pikkubudjetista" sen verran, että itsellä ainakin tonni meni rikki...

Kannattaa varautuu siis :)

Posted
Luulisin että vakioventtiileilläkin virtaa tuon 100hp, vai olenko väärässä? Toimiva 100hp-pikkukone pikkubudjetilla voisi olla esim tällainen:

 

Täältä löytyy varmaan ainakin sata ukkoa joilla sata kertaa parempaa tietoa, mutta koska itselle tulossa kutakuinkin tällainen kone, niin laitanpa nyt muutaman oman mielipiteen.

 

-90,5 tai 92 mäntä/putki (92 rohkeemmille) + teflontulpat teflontulppia en ainakaan itse laita katukoneeseen, menee ihan hyvin lukkorenkailla

 

-Engle W120 tai vastaava nokka 1:1.25 keinuilla (rajumpikin käy mutta liikkeellelähtö saattaa olla vaikeampaa normaalikäytössä) Mulla Scatin C35 joka on kutakuinkin sama kuin W110 ja siihen 1.25 keinut. Jyrkempää kuin W120 jos laittaa niin epäilen vääntöalueen siirtyvän melko ylös?

 

-Brosolit / Kadronit (halvemmat uutena kuin tuplat) Kyllä, ja itse ainakin uskon parempaan polttoainetaloudellisuuteen näillä. Mulla on 35mm mutta jos uusia hankkisin niin ostaisin 40mm.

 

-Kevyt vauhtis (~6kg? riippuu autosta) Kovin paljon en katuautosta lähtis keventämään koska kaupunkiajo kärsii yllättävän herkästi.

 

-Kytkin riippuu myös käytöstä, uusi Sachs vakio tai Kennedy Stg1 + massalevy Itse ajattelin kokeilla vakio Sachsia, vaikka edellinen omistaja saikin sen luistamaan.

 

-käärmeenpesä ilman sorsia Miksi ilman sorsia jos meinaa lämpöäkin saada?

 

-puristukset yli 9 Itseäni ohjeistettiin että C35/W110 nokalla ehdottomasti alle, joten pitäisin kyllä tuota 9 rajana tuolle W120:llekin. Olen antanut itseni ymmärtää, että varmin tapa saada aikaan lämpöongelmia on nostaa puristuksia riittävästi.

Posted

Riippuu kuka tekee mitä tekee missä tekee. Esim ammattikouluissa hinnat suht halvat jossa onnistuu venttiilien hionta, seetien koneistus. Ehkä jopa kuplan kansien oikaisu. Toiset vaihtaa ohjureita toiset ei. :)

Posted

Jep, kaikkea ei voi saada. Yritin tuossa omassa ehdotuksessa miettiä sitä 100hp tehoa, sen takia nokassa pitää olla nostoa ja asteita sekä vauhtiksen kevyt. Pikkukoneesta 100hp (oikeasti, ei Essonbaarin hevosia) ei ehkä ole enää kovin helppo juttu ajettavuuden kärsimättä vaikka melkein jokaisessa Kuplassa onkin "ainaski 100hp" kone.

 

Aina sanotaan että pitäisi miettiä mihin käyttöön kone tulee ja se pätee kyllä ainakin vakioiskulla toteutettaviin moottoreihin. Strokerista taas voi saada nopean, kadulla vääntävän ja matka-ajoakin kestävän eikä tarvitse valita näistä vain yhtä vaihtoehtoa.

Posted

Metakkeen 1835 koneesta on dynossa mitattu 113hv tupladellortoilla. Eikä ollut edes mitenkään erityisen säädetty kone eli kyllä noista pikkukoneistakin kohtuullisesti hevosia saa.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Jokkis-säännöillä tehdystä T1 moottorista 185 hp.

Posted
Jokkis-säännöillä tehdystä T1 moottorista 185 hp.

 

OSTAN! Koska saa noutaa hintaan 1150 eur, joka on jokkisauton virallinen hinta, autoa en halua pelkkä moottori riittää...

Posted

85.5 putkilla,vakio 34 kaasarilla ja sorvatulla sisäkurkulla saatu tehot sadan hv:n paremmalle puolelle.

Posted
Jokkis-säännöillä tehdystä T1 moottorista 185 hp.

 

OSTAN! Koska saa noutaa hintaan 1150 eur, joka on jokkisauton virallinen hinta, autoa en halua pelkkä moottori riittää...

kestääkö jm- pidempää ajoa? tuskin.
Guest Keiteleen Kone
Posted

Jokkis säännöillä rakennetusta T1 VW moottorista saa enemmänkin tehoja kuin 185hp.

Mottorin täytyy kestää useampikin kilpailu, periaatteessa sellaisen moottorin voi asentaa vaikka katuautoon ja sillä voi ajaa tieliikenteessäkin.

 

Jos moottori kasataan ehjistä, virheettömistä osista eikä ns. ilmaisista osista, niin sen hinnaksi tulee yli 1150 euroa, mutta sellaisen rakentaminen ei ole minkäänlainen ongelma.

Posted

Jokkisäännöin rakennettu 1835cc 195hp kone ei ole mikään kovin kestävä sitten. Taatusti ikävä ajaa normaalikäytössäkin vielä.

 

 

Lienee jokkisresepti tälläinen?

 

 

-fk89 nokka vähintään.

 

 

-12:1 puristussuhde

 

-kevyet vauhtipyörä ja kampiakseli

 

 

-lyhytikäinen 92mm mäntä/putkisarja

 

 

 

Ehkä olisi parempi että kone rakennetaan eri reseptillä kadulle, saanen nauraa :D

Posted

Moni jokkiskuski kehuu että heidän 1835cc moottorinsa 2x1 solexein on yhtä tehokas kuin jonkun 2-2,3 litran iso kone, strokeri.

 

Voihan se olla, mutta kunnolla tehty strokeri kestääkin sitten 10x pitempään.

Posted

Hyvin tehty ja saadetty jokkiskone on ihan helppo ajaa kadulla ja se kestaakin jos ei revittele hulluna, ja laittaa kunnon jaahdytyssysteemit siihen. Vakio jaahdytyshimmeli ja laturi syovat moottoritehoa paljon, siksi JM autoissa ei niita kayteta. Lisaksi yksi kisalahto on aika lyhyt, hiukan heikommallakin jaahdytyksella parjaa. Iso oljytilavuus ja iso jaahdytin, ja pari sahkoflektia on kaytannossa riittaneet about kaikilla.

 

Mina olen jm autolla ajanut 'kadulla' eika se nyt niin hankalaa ole, vaantoakin piisaa alhaalta asti senverran viela ettei tarvitse kytkinta luistattaa liikkeellelahdossa normaalia enempaa. Tyhjakayntia kayvat 700rpm jos haluaa (ei kannata tosin, se oljy kiertaa varmemmin jos pitaa tyhjakaynnin liki tonnissa).

 

Kunnon JM koneet rakennetaan hyvin tarkasti. Ja rakentaminen maksaa enemman kuin auton hinta. Ei parinsadan koneella ole mitaan jarkea lahtea kisaan mukaan.

Posted

No, se yllättää...ihmettelin tosin kun yks entinen luokkakaveri joka oli jokkisharrastaja, alkoi suunnitteleen katuautoonsa moottoria...69x88, W140, 1x45 dellorto....No, jokainen saa tehdä sellaisen koneen kuin haluaa :)

Posted

ihmetyttää vaa että mitä järkeä on jossain 2000e jokis moottorissa sehän on samaa ku lahjottais tuntemattomille satasia kadulla ???

 

Kuulostaa kieltämättä todella tyhmän hommalta :D

Posted

On niita paljon kalliimipiakin moottoreita jokkikseen rakennettu.

Ne joilla on rahaa, voivat tehda uuden koneen vaikka joka kisaan, ja tekevatkin jos on siten realistisia mahdollisuuksia korkeimmalle SM pallille. Kun voitto on saatava hinnalla milla hyvansa. Epareiluahan se on, ja aika kaukana 'jokamies' luokan perushengesta. Mutta se pelaa jolla on pelinappuloita. Joillain on varaa pitaa firmansa palveluksessa henkiloa tai kahta joiden ainoa tyo on rakentaa firman omistajalle jokkiskoneita :)

 

Taloudellisesta kannattavuudesta tuossa ei olekaan kyse. Harrastus maksaa.

Guest Leiska
Posted

Niimpä, pilkkikilpailussa on palkintona auto ja autokilpailussa palkinto pilkki, eikö se suhde aika lähelle niin mee...

Posted
Jokkisäännöin rakennettu 1835cc 195hp kone ei ole mikään kovin kestävä sitten. Taatusti ikävä ajaa normaalikäytössäkin vielä.

 

 

Lienee jokkisresepti tälläinen?

 

 

-fk89 nokka vähintään.

 

 

-12:1 puristussuhde

 

-kevyet vauhtipyörä ja kampiakseli

 

 

-lyhytikäinen 92mm mäntä/putkisarja

 

 

 

Ehkä olisi parempi että kone rakennetaan eri reseptillä kadulle, saanen nauraa :D

 

Mitä puristukseen tulee niin ei pelaa normibensalla. Hetken voi 12 puristuksella mennä hyvin, kun lämpee niin alkaa tautinen kilkatus. Mun yhessä koneessa oli lähemmäs 12.5:1 puristukset. (osto auto) Tyhjäkäynnillä jo järkyttävä kilkatus. Noh nyt on puristuksia laskettu ja laakerit tarkastettu. Pitäs vain käymään laittaa ja sitte ihmetellä lisää :)

 

Ja nythän niitä vääntäviäkin koneita tulee varmasti lisää jokkikseen kun isku on koneissa vapaa, sekä männän halkaisia.

Posted

Riippuu monesta tekijasta puristukset.. nokka on oleellisin. Kaikki muukin on kylal optimoitava tarkkaan. Meilla oli hiottuja nokkia ja joskus puristukset hipoi jo 14:1 lukemia, 13.5 oli viela suht tavallista. Eika kilkuttanu.

 

Jan

Posted

Kyllä se 12 puristuksilla menee vielä pumppu bensalla. Taitaa nokan valinta tosiaan vaikuttaa "pikkasen" käyttävään puristus suhteeseen?

Posted

Menee menee, kun ei dekkikorkeus ole korkea eikä sytytysennakkoa mahdottomasti...mutta ei taatusti kovin pitkään ja pitkiä ajoja kerrallaan.

 

Tietenkin nokka vaikuttaa, useat nokat vaativat tietyn verran puristussuhdetta "toimiakseen"

Posted

No nokka kyllä siihen vaikuttaa aika oleellisesti, sitä en kiistä :) Toisessa koneessa puristuksia 11.5:1 ja hyvin on pelannut mitä nyt ei vaan kuumana lähde käymään, ja nyt kylläkin pitää ihmeellistä kolinaa :D Auki pitää sekin ottaa, kampura vaihtoon kun ei noista kevennetyistä kampuroista sen enempää hyötyä ole. Silloin kuin viimeksi sen kasasin niin ei ollut ylimääräisiä kampuroita.

Sori hiukan OT

Posted

Ja yllättävän paljon dekkikorkeus ja että kuinka tiukka tai laaja on palotila... Tosin paljoa alle millin ei kannata tähdätä dekkikorkeutta.

Posted
Ja yllättävän paljon dekkikorkeus ja että kuinka tiukka tai laaja on palotila... Tosin paljoa alle millin ei kannata tähdätä dekkikorkeutta.

 

Alex, ei nyt mitenkään pahalla, mutta eiköhän se ole päivänselvää, että dekkikorkeus ja palotilan tilavuus vaikuttaa puristuksiin? Noistahan se hyvinkin pitkälti muodostuu, se puristussuhde...

 

Edit: Vai ajoitko sä jotain muuta takaa mitä mä en (taaskaan) tajunnut?

Posted

heh, tietysti se nostaa puristussuhdetta..mutta ainakin monen koneenrakentajan mielestä se myös vähentää nakutusherkkyyttä ja lämpenemistä, AJ sims:in sivuilla oli myös juttua tuosta.

Posted

Lienee matalammalla dekkikorkeudella lämpöä siirtyy enemmän kanteen kuin sylinteriputkeen, ja poksahduksen tapahtuessa palotapahtuma ei leviä laidoill e niin helposti? Loogiselta tuntuisi moinen ajatus, mitä olen lukenut.

 

Aircooled.netin super squish männät ovat kuulemma kuin suunniteltuja tätä varten

 

 

http://aircooled.net/new-bin/viewproduc ... 0839600421

 

 

Ei kyllä oo kokemusta noista.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Nosta mäntä sylinteriputken yläreunan tasalle, ts. männän yläreuna on ykk:ssa syl.putken yläreunan tasalla.

Männät pitää olla tietenkin Mahlen ja Keiteleen Koneesta.

Posted
Nosta mäntä sylinteriputken yläreunan tasalle, ts. männän yläreuna on ykk:ssa syl.putken yläreunan tasalla.

 

Dekkikorkeus koneistetaan silloin kanteen. Onpa tehty semmoisiakin missa mannan paa nousee jopa pytysta ulos :) En tieda mita hyotya siita sitten on. Palotapahtuman paine kohdistuu kanteen kaivettuun poteroon missa ei ole saumaa?

 

Jos kovin liki palotilaa laittaa mannan, niin isommilla venanostoilla ja asteilla tuppaa venat osumaan mantaan, eli on kaivettava venakolot mannan paihin.

 

1.1mm dekki sylinterissa on hyva. Palotilat jatetaan kapeaksi, jos tarvitsee lisatilavuutta niin kaivetaan vaan syvemmaksi, ei leveammaksi. Olettaen etta kansissa piisaa tavaraa kaivettavaksi.

 

Jan

Posted

Eiköhän ne AA:n männät ole kans hyvät, olihan ne sentään pat downsin rakentamassa 2332cc koneessa josta siinä testissä otettiin 224hp/6500rmin ja vääntöä makeat 198fl/lbs= 268NM/5500rmin

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...