Jump to content

1600:sen Piristys


Recommended Posts

Nyt olis ekan kuplan piristäminen edessä ja tarvisin vähän neuvoja miten toi kone kannattaa rakentaa, ja tavoitteena olisi saada reilut 100hv irti. Kiitos kaikille jo etukäteen! :)

 

Alakerran peruskunnostus ja liikkuvien tasapainotus, katunokka (285-295 asteinen vaikka, tai karvan yli 300) ja uudet nostajat, isommat sylinterit (94mm) ja paremmat kannet (40x35.5mm venttiilit), Full Flow oljynsuodatus, kunnon pakoputkisto j tuplakaasarit, 40mm dellortot tai weberit.

 

Siina on ainakin yksi perusresepti jolla pitais 100hp menna rikki kohtuukustannuksin.

 

Parilla satasella ei saa mitaan oikeasti huomattavaa parannusta aikaiseksi.

 

Jan

Link to comment

Luulisin että vakioventtiileilläkin virtaa tuon 100hp, vai olenko väärässä? Toimiva 100hp-pikkukone pikkubudjetilla voisi olla esim tällainen:

 

-90,5 tai 92 mäntä/putki (92 rohkeemmille) + teflontulpat

-69 kampi (vakio, muuten ei kannata vakioisku nykyhinnoilla) 8-tapitus jos meinaa rääkätä konetta

-Engle W120 tai vastaava nokka 1:1.25 keinuilla (rajumpikin käy mutta liikkeellelähtö saattaa olla vaikeampaa normaalikäytössä)

-Lisäöljypohja hyvä (jos maavara sallii)

-Brosolit / Kadronit (halvemmat uutena kuin tuplat)

-Vakiokannet kunnostettuna (jäykemmät 1-kertaset jouset, uudet ohjurit, putsatut kanavat, venttiilien hionta, pulttiakselit)

-Kevyt vauhtis (~6kg? riippuu autosta)

-Full flow (yllättävän helppo homma tietämättömällekkin)

-Kytkin riippuu myös käytöstä, uusi Sachs vakio tai Kennedy Stg1 + massalevy

-käärmeenpesä ilman sorsia

-puristukset yli 9

-säätö

 

Tuollaisen teen itse kun peltitöiltä, madallukselta ja muilta ehdin. 100hp on mahdollinen mutta ei juuri enempää; kun nälkä kasvaa voi ostaa isot kannet, H-kanget, 82mm akselin ja isommat kaasarit ja alkaa kaivamaan lohkoa silpuksi.

Link to comment

Mulla on tulossa tuollanen vakioiskulla oleva kone 90,5 männillä. Kannet olis tarkoitus penkittää ensi viikolla viimestään. Voin sitten laittaa vähän dataa että mitä niille oon tehny ja paljonko virtas ja millä nostolla. (kannet siis alunperin vakiot...) Auto (kupla) olis kesällä tarkoitus penkittää uudella koneella, jos vaan toisilta rojekteilta kerkee.

 

"pikkubudjetista" sen verran, että itsellä ainakin tonni meni rikki...

Kannattaa varautuu siis :)

Link to comment
Luulisin että vakioventtiileilläkin virtaa tuon 100hp, vai olenko väärässä? Toimiva 100hp-pikkukone pikkubudjetilla voisi olla esim tällainen:

 

Täältä löytyy varmaan ainakin sata ukkoa joilla sata kertaa parempaa tietoa, mutta koska itselle tulossa kutakuinkin tällainen kone, niin laitanpa nyt muutaman oman mielipiteen.

 

-90,5 tai 92 mäntä/putki (92 rohkeemmille) + teflontulpat teflontulppia en ainakaan itse laita katukoneeseen, menee ihan hyvin lukkorenkailla

 

-Engle W120 tai vastaava nokka 1:1.25 keinuilla (rajumpikin käy mutta liikkeellelähtö saattaa olla vaikeampaa normaalikäytössä) Mulla Scatin C35 joka on kutakuinkin sama kuin W110 ja siihen 1.25 keinut. Jyrkempää kuin W120 jos laittaa niin epäilen vääntöalueen siirtyvän melko ylös?

 

-Brosolit / Kadronit (halvemmat uutena kuin tuplat) Kyllä, ja itse ainakin uskon parempaan polttoainetaloudellisuuteen näillä. Mulla on 35mm mutta jos uusia hankkisin niin ostaisin 40mm.

 

-Kevyt vauhtis (~6kg? riippuu autosta) Kovin paljon en katuautosta lähtis keventämään koska kaupunkiajo kärsii yllättävän herkästi.

 

-Kytkin riippuu myös käytöstä, uusi Sachs vakio tai Kennedy Stg1 + massalevy Itse ajattelin kokeilla vakio Sachsia, vaikka edellinen omistaja saikin sen luistamaan.

 

-käärmeenpesä ilman sorsia Miksi ilman sorsia jos meinaa lämpöäkin saada?

 

-puristukset yli 9 Itseäni ohjeistettiin että C35/W110 nokalla ehdottomasti alle, joten pitäisin kyllä tuota 9 rajana tuolle W120:llekin. Olen antanut itseni ymmärtää, että varmin tapa saada aikaan lämpöongelmia on nostaa puristuksia riittävästi.

Link to comment

Jep, kaikkea ei voi saada. Yritin tuossa omassa ehdotuksessa miettiä sitä 100hp tehoa, sen takia nokassa pitää olla nostoa ja asteita sekä vauhtiksen kevyt. Pikkukoneesta 100hp (oikeasti, ei Essonbaarin hevosia) ei ehkä ole enää kovin helppo juttu ajettavuuden kärsimättä vaikka melkein jokaisessa Kuplassa onkin "ainaski 100hp" kone.

 

Aina sanotaan että pitäisi miettiä mihin käyttöön kone tulee ja se pätee kyllä ainakin vakioiskulla toteutettaviin moottoreihin. Strokerista taas voi saada nopean, kadulla vääntävän ja matka-ajoakin kestävän eikä tarvitse valita näistä vain yhtä vaihtoehtoa.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Jokkis säännöillä rakennetusta T1 VW moottorista saa enemmänkin tehoja kuin 185hp.

Mottorin täytyy kestää useampikin kilpailu, periaatteessa sellaisen moottorin voi asentaa vaikka katuautoon ja sillä voi ajaa tieliikenteessäkin.

 

Jos moottori kasataan ehjistä, virheettömistä osista eikä ns. ilmaisista osista, niin sen hinnaksi tulee yli 1150 euroa, mutta sellaisen rakentaminen ei ole minkäänlainen ongelma.

Link to comment

Jokkisäännöin rakennettu 1835cc 195hp kone ei ole mikään kovin kestävä sitten. Taatusti ikävä ajaa normaalikäytössäkin vielä.

 

 

Lienee jokkisresepti tälläinen?

 

 

-fk89 nokka vähintään.

 

 

-12:1 puristussuhde

 

-kevyet vauhtipyörä ja kampiakseli

 

 

-lyhytikäinen 92mm mäntä/putkisarja

 

 

 

Ehkä olisi parempi että kone rakennetaan eri reseptillä kadulle, saanen nauraa :D

Link to comment

Hyvin tehty ja saadetty jokkiskone on ihan helppo ajaa kadulla ja se kestaakin jos ei revittele hulluna, ja laittaa kunnon jaahdytyssysteemit siihen. Vakio jaahdytyshimmeli ja laturi syovat moottoritehoa paljon, siksi JM autoissa ei niita kayteta. Lisaksi yksi kisalahto on aika lyhyt, hiukan heikommallakin jaahdytyksella parjaa. Iso oljytilavuus ja iso jaahdytin, ja pari sahkoflektia on kaytannossa riittaneet about kaikilla.

 

Mina olen jm autolla ajanut 'kadulla' eika se nyt niin hankalaa ole, vaantoakin piisaa alhaalta asti senverran viela ettei tarvitse kytkinta luistattaa liikkeellelahdossa normaalia enempaa. Tyhjakayntia kayvat 700rpm jos haluaa (ei kannata tosin, se oljy kiertaa varmemmin jos pitaa tyhjakaynnin liki tonnissa).

 

Kunnon JM koneet rakennetaan hyvin tarkasti. Ja rakentaminen maksaa enemman kuin auton hinta. Ei parinsadan koneella ole mitaan jarkea lahtea kisaan mukaan.

Link to comment

On niita paljon kalliimipiakin moottoreita jokkikseen rakennettu.

Ne joilla on rahaa, voivat tehda uuden koneen vaikka joka kisaan, ja tekevatkin jos on siten realistisia mahdollisuuksia korkeimmalle SM pallille. Kun voitto on saatava hinnalla milla hyvansa. Epareiluahan se on, ja aika kaukana 'jokamies' luokan perushengesta. Mutta se pelaa jolla on pelinappuloita. Joillain on varaa pitaa firmansa palveluksessa henkiloa tai kahta joiden ainoa tyo on rakentaa firman omistajalle jokkiskoneita :)

 

Taloudellisesta kannattavuudesta tuossa ei olekaan kyse. Harrastus maksaa.

Link to comment
Jokkisäännöin rakennettu 1835cc 195hp kone ei ole mikään kovin kestävä sitten. Taatusti ikävä ajaa normaalikäytössäkin vielä.

 

 

Lienee jokkisresepti tälläinen?

 

 

-fk89 nokka vähintään.

 

 

-12:1 puristussuhde

 

-kevyet vauhtipyörä ja kampiakseli

 

 

-lyhytikäinen 92mm mäntä/putkisarja

 

 

 

Ehkä olisi parempi että kone rakennetaan eri reseptillä kadulle, saanen nauraa :D

 

Mitä puristukseen tulee niin ei pelaa normibensalla. Hetken voi 12 puristuksella mennä hyvin, kun lämpee niin alkaa tautinen kilkatus. Mun yhessä koneessa oli lähemmäs 12.5:1 puristukset. (osto auto) Tyhjäkäynnillä jo järkyttävä kilkatus. Noh nyt on puristuksia laskettu ja laakerit tarkastettu. Pitäs vain käymään laittaa ja sitte ihmetellä lisää :)

 

Ja nythän niitä vääntäviäkin koneita tulee varmasti lisää jokkikseen kun isku on koneissa vapaa, sekä männän halkaisia.

Link to comment

Riippuu monesta tekijasta puristukset.. nokka on oleellisin. Kaikki muukin on kylal optimoitava tarkkaan. Meilla oli hiottuja nokkia ja joskus puristukset hipoi jo 14:1 lukemia, 13.5 oli viela suht tavallista. Eika kilkuttanu.

 

Jan

Link to comment

Menee menee, kun ei dekkikorkeus ole korkea eikä sytytysennakkoa mahdottomasti...mutta ei taatusti kovin pitkään ja pitkiä ajoja kerrallaan.

 

Tietenkin nokka vaikuttaa, useat nokat vaativat tietyn verran puristussuhdetta "toimiakseen"

Link to comment

No nokka kyllä siihen vaikuttaa aika oleellisesti, sitä en kiistä :) Toisessa koneessa puristuksia 11.5:1 ja hyvin on pelannut mitä nyt ei vaan kuumana lähde käymään, ja nyt kylläkin pitää ihmeellistä kolinaa :D Auki pitää sekin ottaa, kampura vaihtoon kun ei noista kevennetyistä kampuroista sen enempää hyötyä ole. Silloin kuin viimeksi sen kasasin niin ei ollut ylimääräisiä kampuroita.

Sori hiukan OT

Link to comment
Ja yllättävän paljon dekkikorkeus ja että kuinka tiukka tai laaja on palotila... Tosin paljoa alle millin ei kannata tähdätä dekkikorkeutta.

 

Alex, ei nyt mitenkään pahalla, mutta eiköhän se ole päivänselvää, että dekkikorkeus ja palotilan tilavuus vaikuttaa puristuksiin? Noistahan se hyvinkin pitkälti muodostuu, se puristussuhde...

 

Edit: Vai ajoitko sä jotain muuta takaa mitä mä en (taaskaan) tajunnut?

Link to comment

Lienee matalammalla dekkikorkeudella lämpöä siirtyy enemmän kanteen kuin sylinteriputkeen, ja poksahduksen tapahtuessa palotapahtuma ei leviä laidoill e niin helposti? Loogiselta tuntuisi moinen ajatus, mitä olen lukenut.

 

Aircooled.netin super squish männät ovat kuulemma kuin suunniteltuja tätä varten

 

 

http://aircooled.net/new-bin/viewproduc ... 0839600421

 

 

Ei kyllä oo kokemusta noista.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Nosta mäntä sylinteriputken yläreunan tasalle, ts. männän yläreuna on ykk:ssa syl.putken yläreunan tasalla.

Männät pitää olla tietenkin Mahlen ja Keiteleen Koneesta.

Link to comment
Nosta mäntä sylinteriputken yläreunan tasalle, ts. männän yläreuna on ykk:ssa syl.putken yläreunan tasalla.

 

Dekkikorkeus koneistetaan silloin kanteen. Onpa tehty semmoisiakin missa mannan paa nousee jopa pytysta ulos :) En tieda mita hyotya siita sitten on. Palotapahtuman paine kohdistuu kanteen kaivettuun poteroon missa ei ole saumaa?

 

Jos kovin liki palotilaa laittaa mannan, niin isommilla venanostoilla ja asteilla tuppaa venat osumaan mantaan, eli on kaivettava venakolot mannan paihin.

 

1.1mm dekki sylinterissa on hyva. Palotilat jatetaan kapeaksi, jos tarvitsee lisatilavuutta niin kaivetaan vaan syvemmaksi, ei leveammaksi. Olettaen etta kansissa piisaa tavaraa kaivettavaksi.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...