TeeKoo Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Morjesta, Auto on vm.64 kupla. Olkatappiakselissa on säätöpalat ja olka-akselit ovat CB:n madalletut. Iskareina Kybin perusöljyt. Ongelmana keulan joustamattomuus. Keulan voi säätöpalat ylimmässä asennossa painaa alas ja se jää siihen. Vastaavasti sen voi käsin nostaa ylös ja jää kyllä siihenkin. Tutkin jo tukivarret ja ne liikkuvat kevyesti. Onko mahdollista että jouset ovat kuoleentuneet? Eivät siis jaksa nostaa keulaa ylös? Muuta en enään keksi selitykseksi. Lattajousia ei kuitenkaan ollut poikki. -Toni Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 moro, ei voi oikein jousissa vika olla, jos ne on loppu niin luulis et ei pysy ylhäällä hetkeekään. Ja jos tukivarret liikkuu todella kevyesti niin ei tuu mulla mieleen kuin tosi jäyk...piti sanoo pallonivelet mut en tunne ton vuosimallin akselistoo niin jätän sanomatta. mut eihän siä plajon muuta oo kun tukivarret ja "pallonivelet". Viisaammat jatkakoon Quote Link to comment
TeeKoo Posted June 22, 2008 Author Share Posted June 22, 2008 Tuo on kyllä totta. Ylhäällä se kuitenkin pysyy ja kaikissa muissa korkeuksissa mihin sen asettaa painamalla tai nostamalla. Ei tosiaan ole palloniveliä, vaan sidepultit. Voikohan olla että uudet sidepultit ovat vain niin tiukat vielä, että keulasta puuttuu herkkyys sen vuoksi. Autolla ei ole ajettu vielä droppiolkien asennuksen jälkeen. Quote Link to comment
Guest PaKe Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Mulla oli tuoreemmassa pallonivelakselisessa just sama homma, konttorilta antoivat hylsyn kun ei joustanu. Laitoin vain vaseliinia sinne keulaan niistä nipoista ja nitkuttelin jonku aikaa, alkas toimii ja katsari oli tyytyväinen. Että olisko vaa rasvanpuutetta? Vai onko tuossa etes nippoja mistä sitä sinne pruutataa? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Eiks tappikeulassa oo nipat joka paikassa? Quote Link to comment
Guest aleksi Posted June 22, 2008 Share Posted June 22, 2008 Mun säätökeulassa sama juttu. Katsastuksessa ei tosin sanottu keulan jäykkyydestä mitään. Eipä ne kyllä edes tehneet iskaritestiä. Mulla omavalmiste säätökeula ja jos jollain on tohon jouston saamiseen jotain kikka vitosta, niin tieto tervetullutta. Quote Link to comment
TeeKoo Posted June 22, 2008 Author Share Posted June 22, 2008 Nipat löytyy ja rasvaakin. Kokeilin tänään tukivarsia pyöritellä akselissa ja todella kevyesti liikkuvat. Yksi ongelmista on se ettei droppiolkien kanssa saa keulaa tarpeeksi ylös. Säätöpalat yläasennossa nousee kyllä tarpeeksi korkealle, mutta istumalla autoon keula laskeutuu alas ja jää sinne. Täytyy huomenna kokeilla vielä pistää sidepultit löysälle ja katsoa tapahtuuko muutosta parempaan. Liekö mahdollista että akseli tai jokin tukivarsista olisi taipunut joskus ja siksi jostakin ahdistaa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Olisko sittenkin vain että olkatapit ovat liikaa kiristetyt? Quote Link to comment
-AP- Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Oletko kokeillut ilman iskareita? Ettei vaan ameriikanolat käännä iskaria sellaiseen asentoon, että kanittaa? Quote Link to comment
TeeKoo Posted June 23, 2008 Author Share Posted June 23, 2008 Ilman iskareita on kokeiltu, ei vaikutusta. Mikäs on oikea tapa kiristää sidepultit? En oikein mistään onnistu löytämään ohjetta siihen. Quote Link to comment
metake Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Oikeasta tavasta en tiedä, mutta omani kiristin siten, että kevyesti kiristi kunnes sidepultti "pysähtyi" ja sitten siihen kiinni, eli ainoastaan välys pois mutta ei minkäänlaista tiukaa kiristystä sen jälkeen. Ainakin tuolla tavalla tuli hyvä. Quote Link to comment
TeeKoo Posted June 23, 2008 Author Share Posted June 23, 2008 Lueskelin justiinsa How To Keep Your Volkswagen Alive- kirjasta ohjetta tuohon. Sen mukaan kiristetään avaimella kireäksi (?) ja sitten 0,5-1" avaimen kärjestä katsottuna takaisin päin. Täytyypä koittaa tuota illalla. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Minä kiristin silleen, et ensin niin perkeleen kireelle, et kaik välykset ja välilaattojen kieroudet eliminoituis, ja sit vähän takas päin, muttei niin paljoo et jää lonksamaan. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 kun jokin aika sitten ehostin oman akselin kävi mulle tuo sama homma kun TeeKoolla eli kun kaikki liikku hyvin tuli keulasta "liian" löysä, ilman jumituksia kylläkin. mulla myös dropit ja puman säätökeula, mut vm -72, "vikaa" ei löytynyt mut asia korjattiin iskari jousi yhdistelmällä ja keulasta tuli todella hyvä. kaverin kans päädyttiin siihen että kun jousitus muuttuu progressiivisesti eli kun droppi olat ottaa jousilta "korkeutta" pois niin ne rupee kantaan liian myöhään. mitä enemmän väännät sitä jäykemmäksi ne menee. muuta ei selitykseksi keksitty. matemaatikot jatkakoot :) Quote Link to comment
Pepe Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Nyt meni kyllä ohi tuo selitys. Minun logiikalla jouset tai iskarit ei tiedä missä kohtaa se olka-akselin tappi on :) Lievästi vastaavaa vikaa täälläkin, kavennettu olkatappiakseli, ulommat puslat uretaaniset, säätöpalat ja CB:n rumpudropit. Keula jää siihen asentoon mihin sen painaa, mutta epäilen että huomattavasti lievemmin mitä aiemmin kuvatuissa viesteissä. Syynä epäilen uretaanipuslia+puuttuvia iskareita. Katsotaan uudestaan iskareitten kanssa. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 oorait eli yritetään selventää paremmin: alkutilanne oli puman säätöakseli ilman olkia jolloin korkeus oli suht ok mut pallonivelt aika hurjassa kulmassa. päätin parantaa droppiolilla. nostin auton pumasta noin 5 cm liian korkeeksi ja eikun dropit alle. yllätys oli suuri kun laskin auton alas ja se oli noin 5cm liian alhaalla eli nakit lokareissa lähes kiinni ja montuissa raapas. eli auto oli laskenut noin 10cm. ja oli aivan liian löysä. sit nostamaan...jouduin ottaan olat irti (pallonivelten liike ei riittänyt) ja lukitsemaan säätöpultit, joten kun laitoin olat paikoilleen pakottamalla oli tukivarret jo hieman esijännittäneet vääntöjousia. nyt auto jäi enää hieman liian matalalle.tässä vaiheessa laitoin normi iskareiden tilalle jouselliset ja pystyin ottaan esijännitykset pois ja keulasta tuli todella hyvä. eli 5cm dropit pudottivat reilusti enemmän jolloin ei selitystä keksitty kuin tuo jousien progressiivisuus, johon on jokin tukivarren kulma tai muuseikka vaikuttanut, koska mitään muuta ei tehty tuossa projektissa. toivottavasti tämä selvensi asiaa Quote Link to comment
metake Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Luonnollisestikin keula on löysimmillään silloin kun tukivarret ovat eniten vaakasuorassa, koska näin vipusuhde (siis jousta vääntävä vipu) on pisin. Mitä ylemmäs tukivarsi kääntyy, sitä lyhyemmäksi vääntävä vipu muuttuu ja jousitus muuttuu jäykemmäksi. Olipas vaikesti selitetty, väännän rautalangasta mallin niille valopäille jotka eivät usko ;) Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 no niinhän sekin selvis :) tuo selittäisi sen liika madaltumisen ja löysyyden eli omat proge arvelutkin meni siis aikalailla oikeaan ja syykin selvis ny. Quote Link to comment
TeeKoo Posted June 24, 2008 Author Share Posted June 24, 2008 Kokeilin eilen säätää sidepultit niin löysälle kuin mahdollista ilman välyksiä ja se auttoi asiaa. Nyt keula joustaa herkemmin, mutta jää yläasennossa vieläkin alas. Tuo Metaken kommentti oli hyvä ja valaisi asiaa. Mulla on takana edellisen omistajan jäljiltä lisäjouselliset iskarit ja niiden pitäisi vissiin mennä paikoilleen edessäkin. Seuraavaaksi siis kokeilen niitä eteen kuten Tuoppikin oli tehnyt. Joudun joka tapauksessa siirtämään keulan säätöpaloja jotta saan keulan tarpeeksi ylös katsastusta varten. En vain ole keksinyt että millä ihmeellä saan sitten väännettyä säädön ylinpään asentoon? Nytkin saa jo väännättää voimalla että saa palan ylinpään asentoon. Niin juu, säätöpalat ovat siis tuota AVIS- tyyppiä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Mie tein itelleni pidemmät pultit ja sit varren, jossa on sisäkierre. Ton kanssa on sit saanu väänneltyä säätöä yläasentoon. Nyt en tiiä miten tekis kun on toi kellistyksien vakauttaja tiellä. Niin ja moiset pitkät pulti pitää olla kovaa. Muuten vääntyy vaan mutkalle. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 onkos toi jousilattanippu neliö? aika lähellä vissiin mut ei tullu tarkkaan mitattua kun oli auki. jos on niin eikö sitä vois kääntää 90 astetta jotta sais lisää säätöö tohon palaan...vai ajattelinko äkkiseltään ihan päin honkia? Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Olkatappi akselissa on neliö: Pallonivel akselissa ei... Kuvat lainattu HC:lta. Quote Link to comment
TeeKoo Posted June 24, 2008 Author Share Posted June 24, 2008 Onko kukaan kokeillut tuota Tuopin ehdottamaa jousinipun kääntämistä 90 astetta? Mahtaako mennä liian korkeaksi? Tietenkin tuohon säätöpalan pultin paikalle vois laittaa pidätinruuvin joka mahtuu akseliputken sisään. Tekisi sitten uuden kierteen sopivaan kohtaan jos tuo 90 astetta on liikaa. Toimisihan se noinkin, kai? Joudun joka tapauksessa kaventamaan akselia, joten samoilla tulilla tuo säätöpala siirtyy uuteen asentoon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.