Jump to content

Etujousituksen jäykkyys


Recommended Posts

Morjesta,

 

Auto on vm.64 kupla. Olkatappiakselissa on säätöpalat ja olka-akselit ovat CB:n madalletut. Iskareina Kybin perusöljyt.

 

Ongelmana keulan joustamattomuus. Keulan voi säätöpalat ylimmässä asennossa painaa alas ja se jää siihen. Vastaavasti sen voi käsin nostaa ylös ja jää kyllä siihenkin. Tutkin jo tukivarret ja ne liikkuvat kevyesti.

 

Onko mahdollista että jouset ovat kuoleentuneet? Eivät siis jaksa nostaa keulaa ylös? Muuta en enään keksi selitykseksi. Lattajousia ei kuitenkaan ollut poikki.

 

-Toni

Link to comment
Guest Tuoppi

moro,

 

ei voi oikein jousissa vika olla, jos ne on loppu niin luulis et ei pysy ylhäällä hetkeekään. Ja jos tukivarret liikkuu todella kevyesti niin ei tuu mulla mieleen kuin tosi jäyk...piti sanoo pallonivelet mut en tunne ton vuosimallin akselistoo niin jätän sanomatta. mut eihän siä plajon muuta oo kun tukivarret ja "pallonivelet". Viisaammat jatkakoon

Link to comment

Tuo on kyllä totta. Ylhäällä se kuitenkin pysyy ja kaikissa muissa korkeuksissa mihin sen asettaa painamalla tai nostamalla.

 

Ei tosiaan ole palloniveliä, vaan sidepultit. Voikohan olla että uudet sidepultit ovat vain niin tiukat vielä, että keulasta puuttuu herkkyys sen vuoksi. Autolla ei ole ajettu vielä droppiolkien asennuksen jälkeen.

Link to comment

Mulla oli tuoreemmassa pallonivelakselisessa just sama homma, konttorilta antoivat hylsyn kun ei joustanu. Laitoin vain vaseliinia sinne keulaan niistä nipoista ja nitkuttelin jonku aikaa, alkas toimii ja katsari oli tyytyväinen. Että olisko vaa rasvanpuutetta? Vai onko tuossa etes nippoja mistä sitä sinne pruutataa?

Link to comment
Guest aleksi

Mun säätökeulassa sama juttu. Katsastuksessa ei tosin sanottu keulan jäykkyydestä mitään. Eipä ne kyllä edes tehneet iskaritestiä. Mulla omavalmiste säätökeula ja jos jollain on tohon jouston saamiseen jotain kikka vitosta, niin tieto tervetullutta.

Link to comment

Nipat löytyy ja rasvaakin. Kokeilin tänään tukivarsia pyöritellä akselissa ja

todella kevyesti liikkuvat.

 

Yksi ongelmista on se ettei droppiolkien kanssa saa keulaa tarpeeksi ylös.

Säätöpalat yläasennossa nousee kyllä tarpeeksi korkealle, mutta

istumalla autoon keula laskeutuu alas ja jää sinne.

 

Täytyy huomenna kokeilla vielä pistää sidepultit löysälle ja katsoa tapahtuuko muutosta parempaan. Liekö mahdollista että akseli tai jokin tukivarsista olisi taipunut joskus ja siksi jostakin ahdistaa?

Link to comment

Oikeasta tavasta en tiedä, mutta omani kiristin siten, että kevyesti kiristi kunnes sidepultti "pysähtyi" ja sitten siihen kiinni, eli ainoastaan välys pois mutta ei minkäänlaista tiukaa kiristystä sen jälkeen. Ainakin tuolla tavalla tuli hyvä.

Link to comment

Lueskelin justiinsa How To Keep Your Volkswagen Alive- kirjasta ohjetta tuohon. Sen mukaan kiristetään avaimella kireäksi (?) ja sitten 0,5-1" avaimen kärjestä katsottuna takaisin päin.

 

Täytyypä koittaa tuota illalla.

Link to comment
Guest Tuoppi

kun jokin aika sitten ehostin oman akselin kävi mulle tuo sama homma kun TeeKoolla eli kun kaikki liikku hyvin tuli keulasta "liian" löysä, ilman jumituksia kylläkin. mulla myös dropit ja puman säätökeula, mut vm -72, "vikaa" ei löytynyt mut asia korjattiin iskari jousi yhdistelmällä ja keulasta tuli todella hyvä.

 

kaverin kans päädyttiin siihen että kun jousitus muuttuu progressiivisesti eli kun droppi olat ottaa jousilta "korkeutta" pois niin ne rupee kantaan liian myöhään. mitä enemmän väännät sitä jäykemmäksi ne menee. muuta ei selitykseksi keksitty. matemaatikot jatkakoot :)

Link to comment

Nyt meni kyllä ohi tuo selitys. Minun logiikalla jouset tai iskarit ei tiedä missä kohtaa se olka-akselin tappi on :)

 

Lievästi vastaavaa vikaa täälläkin, kavennettu olkatappiakseli, ulommat puslat uretaaniset, säätöpalat ja CB:n rumpudropit. Keula jää siihen asentoon mihin sen painaa, mutta epäilen että huomattavasti lievemmin mitä aiemmin kuvatuissa viesteissä. Syynä epäilen uretaanipuslia+puuttuvia iskareita. Katsotaan uudestaan iskareitten kanssa.

Link to comment
Guest Tuoppi

oorait eli yritetään selventää paremmin:

 

alkutilanne oli puman säätöakseli ilman olkia jolloin korkeus oli suht ok mut pallonivelt aika hurjassa kulmassa. päätin parantaa droppiolilla.

 

nostin auton pumasta noin 5 cm liian korkeeksi ja eikun dropit alle. yllätys oli suuri kun laskin auton alas ja se oli noin 5cm liian alhaalla eli nakit lokareissa lähes kiinni ja montuissa raapas. eli auto oli laskenut noin 10cm. ja oli aivan liian löysä.

 

sit nostamaan...jouduin ottaan olat irti (pallonivelten liike ei riittänyt) ja lukitsemaan säätöpultit, joten kun laitoin olat paikoilleen pakottamalla oli tukivarret jo hieman esijännittäneet vääntöjousia. nyt auto jäi enää hieman liian matalalle.tässä vaiheessa laitoin normi iskareiden tilalle jouselliset ja pystyin ottaan esijännitykset pois ja keulasta tuli todella hyvä.

 

eli 5cm dropit pudottivat reilusti enemmän jolloin ei selitystä keksitty kuin tuo jousien progressiivisuus, johon on jokin tukivarren kulma tai muuseikka vaikuttanut, koska mitään muuta ei tehty tuossa projektissa.

 

toivottavasti tämä selvensi asiaa

Link to comment

Luonnollisestikin keula on löysimmillään silloin kun tukivarret ovat eniten vaakasuorassa, koska näin vipusuhde (siis jousta vääntävä vipu) on pisin. Mitä ylemmäs tukivarsi kääntyy, sitä lyhyemmäksi vääntävä vipu muuttuu ja jousitus muuttuu jäykemmäksi.

 

Olipas vaikesti selitetty, väännän rautalangasta mallin niille valopäille jotka eivät usko ;)

Link to comment
Guest Tuoppi

no niinhän sekin selvis :) tuo selittäisi sen liika madaltumisen ja löysyyden eli omat proge arvelutkin meni siis aikalailla oikeaan ja syykin selvis ny.

Link to comment

Kokeilin eilen säätää sidepultit niin löysälle kuin mahdollista ilman välyksiä ja se auttoi asiaa. Nyt keula joustaa herkemmin, mutta jää yläasennossa vieläkin alas.

 

Tuo Metaken kommentti oli hyvä ja valaisi asiaa. Mulla on takana edellisen omistajan jäljiltä lisäjouselliset iskarit ja niiden pitäisi vissiin mennä paikoilleen edessäkin. Seuraavaaksi siis kokeilen niitä eteen kuten Tuoppikin oli tehnyt.

 

Joudun joka tapauksessa siirtämään keulan säätöpaloja jotta saan keulan tarpeeksi ylös katsastusta varten. En vain ole keksinyt että millä ihmeellä saan sitten väännettyä säädön ylinpään asentoon? Nytkin saa jo väännättää voimalla että saa palan ylinpään asentoon.

 

Niin juu, säätöpalat ovat siis tuota AVIS- tyyppiä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie tein itelleni pidemmät pultit ja sit varren, jossa on sisäkierre. Ton kanssa on sit saanu väänneltyä säätöä yläasentoon. Nyt en tiiä miten tekis kun on toi kellistyksien vakauttaja tiellä. Niin ja moiset pitkät pulti pitää olla kovaa. Muuten vääntyy vaan mutkalle.

Link to comment
Guest Tuoppi

onkos toi jousilattanippu neliö? aika lähellä vissiin mut ei tullu tarkkaan mitattua kun oli auki. jos on niin eikö sitä vois kääntää 90 astetta jotta sais lisää säätöö tohon palaan...vai ajattelinko äkkiseltään ihan päin honkia?

Link to comment

Onko kukaan kokeillut tuota Tuopin ehdottamaa jousinipun kääntämistä 90 astetta? Mahtaako mennä liian korkeaksi?

 

Tietenkin tuohon säätöpalan pultin paikalle vois laittaa pidätinruuvin joka mahtuu akseliputken sisään. Tekisi sitten uuden kierteen sopivaan kohtaan jos tuo 90 astetta on liikaa. Toimisihan se noinkin, kai?

 

Joudun joka tapauksessa kaventamaan akselia, joten samoilla tulilla tuo säätöpala siirtyy uuteen asentoon.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...