Jump to content

Hitsaria 65 bussille?


Guest Janpa

Recommended Posts

Guest Janpa

Löytyykö palstalta avuliaista hitsaria? Tuli tuossa Jouluna hommattua Bussi vuodelta 65.

 

Itselläni ei ole riittävää taitoa hitsata näkyville jäävää pintaa, no tekemällä toki oppii mutta mieluusti "ulkoistaisin" tämän vaiheen jollekin ammattitaitoiselle.

 

Bussi on tällä hetkellä Sysmässä sisusta purettuna. Tekniikka ja akselistot ovat paikallaan.

 

Runkopalkit hiekkapuhalletaan luonnollisesti kun sen aika koittaa.

 

Projektilla ei ole kiire ja voisin tuoda bussin pajalle. Suurimman osan tarvittavavista peltiosista pystyn järjestämään ja hommata sitä mukaan kun niitä tarvitsee. Jos peltityöt olisi valmiit kesän 09 alkupuolella niin se riittää.

 

kuvia:

http://www.joni.1g.fi/kuvat/VW+Bussi/

lisää täältä:

http://jani.kuvat.fi/kuvat/Bussi65/

 

t. Jani

jani@taikaverkko.fi

Link to comment
Guest komppa

Aika paljon hitsaamista kyl olis.

 

Tästä aiheesta on täälläkin keskusteltu, eli paljonko tohon menee aikaa ja

mikä on tuntiliksa sen jälkeen tekijälle.

 

Ja paljonko teettäjä on valmis maksamaan.

 

Noi on pohdiskeltavia asioita.

 

Kuvista päätellen varmaan kovinkaan halpaa ei ole. Tai sit on huonosti tehty.

Link to comment
Guest Janpa

Keskustelua juuri kaipaankin. En edes odota mitään valmista vaan olen itse mukana mahdollisimman paljon.

 

voin esim rälläköidä/porata irti mädäntyneitä osia, hiekkapuhaltaa runkoa ja olla avuksi itse hitsauksessakin jos hitsari niin haluaa ja toki paikka on jossain kummallekin järkevän etäisyyden päässä.

 

kaikki lattiat teen itse se ei ole ongelma, ehkä saan tehtyä myös etukaaret. Jäljelle jää siis takulmat, kyljet ja keulan alaosa.

 

Ja se korvaus, en tietenkään oleta että se olisi ilmaista ja silkkaa rakkautta volkkareihin.

 

Sekin pitää miettiä että missä vaiheessa vekotin puhalletaan ja ja kuinka paljon, heti alkuunko ja katsotaan mitä jää jäljelle, ja kannattaako akselit pitää paikallaan vielä puhalluksen aikana?

Link to comment

Mulla makso suunnilleen tuon kuntosen, ehkä vähän paremman hitsaus 1000e, omasta mielestä halpa, jos laskee paljon siinä tunteja meni.

 

Tuostakin löytyy varmaan mukavia ylläreitä vielä...

Link to comment
Guest DaFox

Aikaisempaan junakeulaani teetätin tälläiset hitsuut:

 

- Taaimmaisen poikkipalkin korjaus

- Tunkinpaikkojen korjaus

- Molempien helmojen vaihto

- Etufillarin kaarien korjaus

- Pitkittäisiin runkopalkkeihin muutamia paikkoja

- Takakulmat ja taka kaaret

--------------------------------------------------------------

Yhteensä reilut 400e tjsp.

 

Tuosta jäi vielä tuohon hintaan takakaaret, takakulmat ja pariovien alalaidat korjaamatta.

 

 

Myytyäni auton uusi omistaja kertoi että nuokin "sinnepäin ja sillä laadulla" tehdyt hitsaukset menevät kokonaan uusiksi ja tehdään kunnolla alkuperäisemmiksi.

 

Pientä yllätystä tuli kokoajan ko. hitsarille kun auto oli aluksi näyttänyt paremmalle mitä olikaan, eli kannattaa kunto kartoittaa tarkkaan ennen sopimuksia :)

Link to comment
Guest DaFox

Eli jos jotain peltihommia teettää niin kannattaa sopia aika tarkasti mitä ko. työ käsittää.

 

Paperillekaan niistä kirjoittaminen ei olisi huono vaihtoehto.

 

- Sopii mahdolliset materiaali, kaasu, lanka ja pelti ym. kulut etukäteen

 

- Kaikki pellit kuntoon vastaamaan muodoiltaan alkuperäistä

 

- Ruosteenestot pitkälle aikavälille jottei ala heti hitsausten jälkeen ruostumaan uudelleen.

 

- Pohjakäsittelyt, silottelut

 

- Työn hinta tunnilta / varmaan halvemmaksi tulee maksaa urakkana ;)

 

Kaiken tämän jälkeen on varmaan muutamia tuhatlappusia köyhempi olo ja talvi hujahtanut äkkiä :)

 

Jos päätät itse opetella bussin peltien korjausta niin tulee sillekin äkkiä hintaa satoja euroja pelkästään pellistä, materiaaleista ja tarvikkeista.

Link to comment

Kaveri kysyi käyttöautoonsa helmapellien vaihtoa autokorjaamosta ja 300e oli hinta pellit + työ. Tuo on niin v-mäistä hommaa että sitä ei monikaan enää edes työkseen tee.

Sama kaveri kysyi 10cm*10cm pellinpalan hitsausta takaiskarin koteloon ja 150e otti eräs autokorjaamo.

Link to comment
Missäs Tappe hitsautti juniksen?

 

tappessa ois selkeetä poliitikko ainesta!!! paljon selitystä, mutta alkuperäiseen kysymykseen ei tullut vastausta..hehheh.....

 

Villi arvaus: Olisiko käynyt niin että kun remontti oli "valmis" niin ko. hitsari ei ollut antanut lupaa kertoa että missä ko. remontti oli suoritettu...

Link to comment

Siis oikeastihan halvalla ei mitään tuollaista hommaa saa tehtyä. Eli jos viet juniksen johonkin hitsattavaksi ja näytät että tuossa olisi reikä ja tuossa ja jos ne hitsaat saat korvauksen X. No niinkuin tässä hommassa yleensäkäy sen jälkeen kun olet raaputellut alustamassat yms pois niin oho pieni reikä ja ruostepilkut sen ympärillä onkin yhtäkkiä koko helmanvaihto. ELi sitä saa mitä tilaa. Eli putsatkaa hitsattava alue etukäteen että on varmasti molempien tiedossa että mitä ja mihin asti vaihdetaan.

 

Eli jos oikeasti haluat hyvän ja kaikki tehtynä niinkuin pitääkin niin aloita homma puhaltamalla kaikki ongelmakohdat esim 30cm auton pohjasta ylöspäin + sisälattiat + kattokourut. Ja sit kun tämä homma on tehty juttele jonkun sellaisen kanssa joka näitä hommia on tehnyt ja kysy että mihin etsitään ja mikälaista korjauspalaa.

Ja tässä korjauspalojen ostamisessa kannattaa käyttää järkeä kun joku hitsaa tuntipalkalla. Nimittäin ajatellaan vaikka että ostat 100€ peltikokonaisuuden X-liikkeestä. No se ei sovi ja hitsari joutuu vääntämään porailemaan ja sovittelemaan sitä palaa päivän verran että saa sopimaan ja silloinkin se yleensä on vielä ohuemmasta pellistä tehty kuin alkuperäinen. Kun taas jos sijoitat 150€ samaan kokonaisuuteen joka on parempilaatuinen niin zäp zäp ja hitsari on saanut ilman hiustensarepimistä saman palan paikalle tunnissa.

 

Ja tosiaan sitten kun on korjauspalat hommattu niin enitenhän hitsauksessa aikaa vie osien sovittelu ja vanhan pois leikaaminen. Eli jos itse teet tämän vaiheen niin voit säästä huomattavasti hitsarin aikaa (tai myös lisätä sitä jos et osaa leikata oikein korvattavia palasia pois esim. 3mm rakoja hitsattavien kappaleiden välissä).

 

Ja helpompien muotojen kuten vanhempien junisten takahelmat tai pitkät sivuhelmat saa pienellänenkuin olettaa että olisi halvempaa kuin ostaa sama osa muualta. harjoittelulla tehtyä itsekkin oikeilla työkaluilla. Tai teetettyä suhtkoht halvalla esim kattopelti liikkeessä mutta tietty asiasta ja hinnasta kannataa ensin kysyä ennen kuin rupeaa jotain teettämään.

 

Ja yleismaailmallisesti hitsauksen laatu kannattaa tarkistuttaa ennen kuin on pakkelit vedetty päälle. Tämä siis siinävaiheessa jos samakaveri tekee hitsaukset ja pohjatyöt.

 

Ja mitä tulee näihin kaverilla teetettyihin hitsauksiin niin asiat oikeasti kannattaa laittaa ylös paperille mitä on kännissä illalla sovittu keskenään. Esim. "Ostan sulle uuden lankarullan ja suojakaasupullontäytön hitsauskoneeseen jos hitsaat sitä tätä ja tota." No sitten hullun kiilto silmissä hitsaat kaverin autoa oletuksena että saat vaikka 6kg lankarullan kaverilta millainen koneessa on. Ja yllätys on suuri kun kaveri tuokin 0.5kg rullan jotain halvinta lankaa jota liikkeestä on saanut. Ja sitten kinataan että mistä pullo täytetään kun kaveri onkin kattonut hinnat johonkin ihan muuhun kaasuun ja paikkaan kuin sinulla on.

 

 

Missäs Tappe hitsautti juniksen?

 

tappessa ois selkeetä poliitikko ainesta!!! paljon selitystä, mutta alkuperäiseen kysymykseen ei tullut vastausta..hehheh.....

 

Villi arvaus: Olisiko käynyt niin että kun remontti oli "valmis" niin ko. hitsari ei ollut antanut lupaa kertoa että missä ko. remontti oli suoritettu...

 

No asiasta sen enempää tietämässä tässä saataisi kyseessä olla vaihokauppa tyyppinen tapahtuma eli tyyliin hitsaa tätä niin saa tota. Ja kun kumpikaan ei ollut saanut mitä halusi ja mitä oli sovittu niin......

 

Mutta itse en lusikkaa tähän soppaan enempää laita.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kannattais varmaan lähteä siitä liikkeelle, että jos vaikka purat ja putsaat ekaks paikat, niin näkee mitä on ja missäkin. Sitten voit ottaa joltain arvion että tekeekö ja mihin hintaan. Ruostekorjaukset kun tuppaa olemaan semmosta puuhaa, mitä harvat tahtoo tehä. Joko hinta on kova tai laatu sit vastaavasti perseestä.

 

Yks kaveri tossa hitsaili yhtä celicaa ja totes, että velottamansa 35€ tunnilta on kiinnostuksen alarajoilla. Tää tuntihinta sisälsi siis langat, kaasut laikat pellit ym. Tosin pieniä lappujahan siihen vaan tuli.

Link to comment
Guest komppa
Kannattais varmaan lähteä siitä liikkeelle, että jos vaikka purat ja putsaat ekaks paikat, niin näkee mitä on ja missäkin. Sitten voit ottaa joltain arvion että tekeekö ja mihin hintaan. Ruostekorjaukset kun tuppaa olemaan semmosta puuhaa, mitä harvat tahtoo tehä. Joko hinta on kova tai laatu sit vastaavasti perseestä.

 

Yks kaveri tossa hitsaili yhtä celicaa ja totes, että velottamansa 35€ tunnilta on kiinnostuksen alarajoilla. Tää tuntihinta sisälsi siis langat, kaasut laikat pellit ym. Tosin pieniä lappujahan siihen vaan tuli.

 

Niinpä.

 

Tossa ollaan ihan vaan kaveripiiriin isäukon kans tehty sellaseen 10-15 Eur tunti.

 

Muualle siellä 15-25 Eur. Homma sujuu. Ei ongelmia.

 

Sitten...

 

Kun nyt ekaks ollaan hitsattu paikat, niin kyllähän totta kai

tinalla loput vedetään. Ei kai kukaan millään lasikuitukitillä loppuja

hommia tee?

 

Ja taas kustannukset nousee.

 

Tos laitettiin taannoin tutun toyota carina ja siinä helmat ja takakaaret

molemmin puolin mädät, sekä iskarin tornit molemmin puolin takaanta.

Työtunteja tuli kolmisen kymmentä ja rahaa pelkästään työstä tuli 600.

 

Siinä lähtökohtaa kustannusten pohdinnalle.

 

Kaveri sai autoon leiman ja kaikki OK. Maksoi kiltisti, kun sama

muualla teetettynä yli 1000 Eur.

Link to comment
Guest Buggy Builder

Otetaan nyt hitsarinkin mielipide esille. On tullut noin kymmenkunta "normi" autoa ja ralliautoa hitsattua, joten kokemusta löytyy noista töistä jonkunverran. Eli kaikki alkaa siitä, että sovitaan asiakkaan kanssa työmenetelmät, työnlaatu ja kustannuspolitiikka, tarkastetaan hitsattava kohde ja sovitaan millaisena asiakas sen minulle toimittaa. Sitten auton valmistuttua asiakkaan kanssa yhdessä tarkastetaan työnjälki- ja -laatu (sovitaan mahdollisista muutoksista) ja lopuksi asiakas maksaa työstä, jonka jälkeen auton voi hakea pois (Eli ensin maksu- sitten auto pois) , koska huijareita aina löytyy jotka lupaa ja lupaa maksaa, mutta rahoja ei näy ja autokin on jo myyty eteen päin)).

 

Hitsaustyön määrästä riippuen hitsattavat alueet tulisi ensin hiekka- tai lasikuulapuhaltaa ja mahdollisesti poistaa autosta helposti palavat esineet kuten penkit ja polttoaine tankki ( helpottaa huomattavasti hitsaustyötä, säästä aikaa ja hermoja). Mahdolliset valmiit korjauspalat olisi hyvä olla laadukkaita ja pohjamaalattuja, (se nopeuttaa osien sovittamista ja on hyvä, että hitsattavan paikan sisäpuolella on maali hidastamassa ruosteen syntyä)- koteloja vaikea maalata jälkeen päin sisältä))

 

Itse olen pitänyt tuntipalkkana n.12 € . Siihen sisältyy vain työ eli hitsauskaasu, hitsauslanka, rälläkän laikat, paikka pellit, sähkö, + mahdolliset muut kulut laskutan erikseen ( joten asiakas näkee mistä todellisuudessa laskutetaan). Ja sellainen vinkki vielä että: tee aina kunnon esitarkastus kohteelle ennen työkohteen aloitusta, jotta sinulle selviää miten mätä auto todellisuudessa on, koska yleensä asiakkaan sanoma pari reikää tarkoittaa todellisuudessa kahtakymmentä, joten hitsausaika ja kulut voivat moninkertaistua alkuperäisestä suunnitelmasta ja se yllättää yleensä asiakkaan - täyttä maksua työstä vaikeampi saada.

 

Hitsausajasta esimerkki: henkilöauton kori muutetaan rallikelpoiseksi.

 

Kori saapuu täysin purettuna ja hiekkapuhallettuna. Siitä vahvistetaan kaikki korin saumat, laikataan ruostuneet alueet pois, hitsataan uudet paikat niihin, poistetaan vanhat pyöränkotelot ja tehdään isommat tilalle joka nurkkaan ja vahvistetaan alustan osien kiinityspisteet, iskarien kiinnityspaikat, hitsataan kaikki turhat aukot umpeen ja kaikka muuta pientä.

 

Tuollaiseen työhön menee helposti aikaa n. 100- 250 tuntia, joten kustannukset ovat sen mukaiset ja se yleensä yllättää asiakkaan.

 

 

 

Tulipas romaani taas...( sorry) -__-

Link to comment
Guest Janpa

ohho, kivasti keskustelua saatu aikaan kuten oli tarkoituskin. Olen mökillä kännykän varassa joten pitkää tarinaa ei oikein viitsi naputtaa.

 

Tälläistä toivoinkin, eri mielipiteitä.pelisäännöt pitää olla ja toivoisin hitsarilta myös väliraporttia käytetystä ajasta ja ennenkaikkea mitä piilosta löytyy ettei tuli shokkia esim. hinnasta. Autosta on jo sisusta purettu, kone ja akselistot ovat vielä paikallaan. Voin purkaa kaiken pois ja laikata lattiat ja isoimmat mädät sekä puhalluttaa kopan valmiiksi.

 

Jani

Link to comment
  • 3 weeks later...
Voin purkaa kaiken pois ja laikata lattiat ja isoimmat mädät sekä puhalluttaa kopan valmiiksi.

 

Jani

 

sen mitä mää olen noita vanhoja autoja parsinut niin purkaminen ja puhallutus on ok.

lattioiden ja muiden mätien laikkailusta ainakaan mä en tykkää,on aikas vaikeaa alkaa rakentamaan alkuperäisen kaltaista pohjaa/lattioita jos on vaan auton kokoinen rälläkällä leikattu reikä pohjassa(eli siis pohja on laitettu jo valmiiksi kokonaan roskikseen,ei hyvä)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...