Guest Chekman1 Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Eli kone on f-lohko yksreikäkansilla. Mitkä pitää olla imu ja pako välykset? jossain lukee 0,15 molemmille ja jossain imu 0,15 ja pako 0,5??? Quote Link to comment
Guest T-Bag Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 0,15 on turvallinen vakiokoneessa sekä imu- että pakofenttiiliin. Quote Link to comment
Guest Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 0.5 ei oo kylla missaan nimessa sopiva mihinkaan. Teepussukan kanssa samaa mielta, molempiin 0.15mm on ohjearvo. Aikojen alussa ohje oli 0.10mm molempiin mutta kun tehdas tajusi ettei ihmiset viittineet saataa moottoreitaan ja tarkistella valyksia vuosikausiin, niin suositusta muutettiin valjemmaksi, jotta koneet kestaisivat ilman kunnollista huoltoa pidempaan. Sitten joku virittaja keksi laittaa teraksiset tyontotangot alumiinisten tilalle, ja ne kun eivat lampolaajene laheskaan yhta paljon kuin alumiini, niin ne jaavat lyhyeksi moottorin lammettya. Ne siis saadetaan kylmana niin pienelle valykselle kuin mahdollista, lampimana ne sitten kalkattavat 0.15mm (ja yli) valyksilla turvallisesti. Quote Link to comment
metake Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Miksiköhän suomenkielisessä -65 käyttöohjekirjassa lukee imu 0,20 ja pako 0,30 ? Onkohan VW huollot joskus oikeasti käyttäneet noin isoja välyksiä? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Ovat käyttäneet ja itse laitoin juurikin tuollaiset välykset junikseeni pari viikkoa sitten. Noita välyksiä käytetään ennen marraskuuta 1964 tehdyissä moottoreissa Muutos on tapahtunut moottorin numerosta 9205700. Eli tuota ennen tehdyt koneet = suuret välykset ja tuon jälkeen tehdyillä VW:n ohjearvo on 0,1 mm Quote Link to comment
mite^ Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Mää käytän jokajoka koneessa yleensä imunen 0.25 ja pakonen 0.30.. joskus myös läpi 0.30. :/ Quote Link to comment
Racing Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Mää käytän jokajoka koneessa yleensä imunen 0.25 ja pakonen 0.30.. joskus myös läpi 0.30. :/ Siltä osa niistä jokkis koneista yleensä kieltämättä kuulostaakin ^^^.... Quote Link to comment
Guest T-Bag Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 mä laitoin juuri eilettäin omaan F-lohkoiseen tuon 0,15. käy kauniisti sirnittäen ja on sen verran turvallinen ettei ala venttiilit kantamaan ihan heti. Quote Link to comment
Guest Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Mää käytän jokajoka koneessa yleensä imunen 0.25 ja pakonen 0.30.. joskus myös läpi 0.30. :/ Siltä osa niistä jokkis koneista yleensä kieltämättä kuulostaakin ^^^.... Siihen on syynsa etta monissa JM koneissa kaytetaan hurjia valyksia.. jopa 0.60 olen kuullut. Sama kone ei toimi laheskaan yhta hyvin normaalivalyksilla. En jaksa nyt paneutua siihen sen enempaa tassa, kun menee aikalailla ohi aiheen varmaan. Quote Link to comment
Guest Chekman1 Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Kiitoksia vastauksista säädänpä sitten tohon 0,15... Quote Link to comment
mick Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Onko kuplan noka-akseleissa muuten sellasta esinostoa? Joissakin koneissa olen tuohon törmännyt, eli esinostolla kiristetään välys pois, niin häviää se venttiilikoneiston ääni... Tai näin väittävät :) Quote Link to comment
mikan Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Terästikkujen kanssa saa vetää välykset niin tiukalle, että tönäriä pystyy pyörittämään mutta ei juurikaan liiku päittäissuunnassa. Eli ihan sormituntumalla, rakotulkkia ei tarvita. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.