Jump to content

Pussihousujen painajainen


Recommended Posts

Tuli tässä yks myynti-ilmo vastaan jonka joutu lukemaan parikin kertaa...

 

[Edit: linkki poistettu, ei enää toimi]

 

Vaikka en itse mikään pussihousu olekaan niin tässä on kyllä taas leuka lattiassa miten MR-järjestelmää käytetään hyväksi olemattoman taloudellisen edun saamiseksi.

 

Vai mitä veikkaatte, saiko vuonna '58 kuplaan 12V sähköjä tai säädettävää/kavennettavaa etuakselia? Turvallisuutta parantavaksi muutokseksi voi varmaan laittaa nuo sähköt mutta eihän niitä nyt hyväksyttäisi millään muotoa MR-katsastuksessa?

 

Avautumiseni syy on siis se, että en vain ymmärrä mikä on motiivi näihin. Seuraus kun voi olla koko järjestelmän poistuminen, sitten ei voi kun jättää vakuutusmaksut maksamatta että säästää sen pari satasta vuodessa....Itse kun poistin oman museorekkarista että saisi rakennella hieman vapaammin, kuitenkin niin että voi palauttaa alkuperäiseksi koska vaan.

 

En siis tajua. Tajuaako joku muu?

 

Niin ja sekin vielä, että jos omistaja myy autoa MR-rekisterissä, olisi varmaan hyvä todeta ostajalle että kun se uusintatarkastus tulee niin MR-leima lähtee samantien. Ja se voidaan ottaa heti seuraavassa katsastuksessakin pois, jos katsuri on hereillä ja huomaa vaikka sen etuakselin...voihan esim. se edessä oleva uusintatarkastus olla syy myyntiinkin?

Link to comment

Joo-o... No, kun kaverin -63:stakin viime sunnuntaina museoitiin niin huomas että tarkastajatkaan eivät tunne kuplan eri vaihteita. Siellä hyväksyttiin mm. 66-67 vanteet alla. (no ne vaihdettiin eilen oikean mallisiksi minun pyynnöstä) Koneen jäähypellit ovat siinäkin maalattu kopan värisiksi (turkoosit)... Minä jo ajattelin että ehdottaisin tarkastajille (ovat samassa veteraaniseurassa kuin minä) että ottaisivat yhteyttä automallin "asiantuntijihin" seuraavan kerran kun museoivat jotain kuplaa.. No, mun kaveri on ainakin tyytyväinen museokuplaansa... :)

Link to comment
Guest beex64

Lienee aika paljon epäselvyyksiä MR-autojen uudelleen tarkastuksesta. Tilanne on se että AKE ei vaadi uudelleen tarkastusta vaan määräaikaiskatsastuksessa katsastusmies päättelee täyttääkö auto MR-vaatimukset ja onko siihen tehty radikaaleja muutoksia. Lisätietoja: http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Museorekisterointi

Ohessa mielenkiintoinen keskustelu SAHK:n foorumilta: Arvoisat asiantuntijat. Omistan museoajoneuvoksi rekisteröidyn skootterin Vespa Rallyn. Minua askarruttaa tämänkin sivuston teksti, lainaus alla:

 

""Muuta huomattavaa museoajoneuvoista

 

MA-todistus on ajoneuvon omistajan ja valtakunnallisen rekisteröidyn ma-järjestön välinen kirjallinen sopimus. Omistaja sitoutuu allekirjoituksellaan noudattamaan ma-lausunnossa mainittuja ehtoja. Näin ollen ajoneuvoille on otettava museoajoneuvoille neuvoteltu liikennevakuutus, jolloin ajoneuvon käyttöoikeus on 30 päivänä vuodessa. SA-HK suosittaa määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluville ajoneuvoille uusintatarkastuksen suorittamista 15 vuoden välein ja muille 8 vuoden välein.

 

Mikäli määräaikaiskatsastuksen yhteydessä katsastusmies toteaa, että ajoneuvo ei täytä MA-rekisteröinnin vaatimuksia, hän voi poistaa ajoneuvon MA-rekisteristä. ""

 

 

Soitin katsastus asemalla ja museoajoneuvotarkastajalle. Katsastusasemalla ei oikeen tiedetty, ja tarkastaja kertoi, että uudelleen TARKASTAMIS velvoite olisi poistunut pari vuotta sitten. Onko nyt sitten niin, että voin ajella prätkälläni hamaan tulevaisuuteen (lainmuutokseen saakka) ilman tarkastamista tai ilman katsastamista?? Mitkä ajoneuvot kuuluvat määräaikaistarkastuksen piiriin ??

 

-epätietoinen-

 

UUDELLEEN KATSASTUSTA (nk määräaikaiskatsastus) ei motukoilla, mopoilla tai skoottereilla ole, ellei niitä kolarin tai rekisteristä poiston takia uudelleen käyttöönoton takia katsasteta. Mahdoitko kuitenkin tarkoittaa ma-tarkastusta lausunnon saamiseksi?

 

EI OLE VÄLTTÄMÄTÖNTÄ KÄYDÄ UUSINTA MA_TARKASTUKSESSA, koska sellaista ei museoajoneuvosta päättävä viranomainen eli katsastustoimi vaadi (AKEn ohje). Museolausunto on hankittava vain kerran ajoneuvoa museorekisteriin haettaessa. Vain jos KATSASTUSVIRANOMAINEN ei usko ajoneuvon täyttävän museoajoneuvon kriteerejä (esim rapistuneisuus, ruoste, epäuskottavat muutokset jne) se saattaa vaatia uuden lausunnon hakemista ja samalla puutteiden poistamista.

SAHK toki yhä SUOSITTELEE uusintatarkastuksia/ lausuntoja (määräaikaiskatsastettaville 15 vuoden välein ja ei katsastettaville kuten MPt ,mopot jne 8 vuoden välein). Olisihan se mukavaa, jos harrastajat VAPAAEHTOISESTI antaisivat 70 tai 140 euroa vain siksi, etteivät itse tunne pelinsä kuntoa!

 

Mielestäni on omituista ellei SAHK:n tarkastuslomakkeen takaa ole poistettu sitä "kahdenvälistä" sopimusta uusinnoista, vaikka se on ristiriidassa AKE:n ohjeen kanssa. Lausuntoja antavat myös FHRA ja AHS ym, eikä heidän lausuntonsa kylkiäisenä tietääkseni tarvitse suostua mihinkään jatkovelvoitteisiin tai kylkiäisiin.

 

Lisäksi minua häiritsee SAHK:n esiintyminen suulla suuremmalla. Onko pakko muistuttaa, että katsastustoimella on todella oikeus hylätä ajoneuvo muunkin kuin liikenneturvallisuutta vaarantavan vian vuoksi? Saako SAHK lisää "voimaa" uhoamalla siitä, mitä ihan toinen instanssi saattaa tehdä?

Voisihan sitä samalla kertoa, että mobilistilta lähtee kortti jos ajaa humalassa. Tai että hän saa hilut kinttuun mikäli käy varkaissa.

 

Näin sen näin!

Link to comment

Museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita, ja jännitteen saa vaihtaa 12 volttiseksi. Lisäksi ajoneuvossa saa olla aikakauden lisävarusteita, jos asia on tositettavissa. Esim. vuonna 1956 on Das Auto, Motor und Sport -lehdessä esitelty ralliovaali, jossa on säädettävä etuakseli. Tällä dokumentilla säätöakseli kelpaa.

 

Toinen asia on toki se, että mikä on tarkastajien tietotaito - usein metsään mennäänkin, kun kyseessä on VW. Tuon vanhemman mobilistiväen mielipide kun on yleisesti: "helppo" auto, kuten kuplavolkkari. Esimerkkinä, mihinkäs amerikanautoon voit vapaasti sekoitella useiden eri vuosimallien osia.

 

Motiivina on se, että museoajoneuvotarkastetun arvonmääritys vakuutus- ja myyntitilanteissa on ehkä selkeämpää. Onhan se sentään jonkinlainen todistus ajoneuvon kunnosta, vaikka monilla näistä todistuksista pitäisi pyyhkiä p**settä.

Link to comment

Juu nuo sähköt ymmärtää ehkä juuri ja juuri turvallisuuden nimissä (itsekin 6V valoilla eteenpäin yrittävänä), mutta kavennettua etuakselia ei kyllä varmana löydy mistään 50-luvun autolehdestä?

 

Ja se oliskin eri jos sitä MR-autoa tehdään ajan hengen mukaisesti sen ajan varusteilla. Minusta tuo vempele ei sitä ole...

Link to comment

Lakitekstiä:

 

Museoajoneuvon määräaikaiskatsastuksessa katsastajan tulee teknisen kunnon tarkastamisen lisäksi varmistua siitä, että ajoneuvoa on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Jos ajoneuvo ei enää täytä määräaikaiskatsastuksessa museoajoneuvolta edellytettäviä vaatimuksia, on ajoneuvo määrättävä ajoneuvolain 61§:n mukaiseen muutoskatsastukseen. Jos todetut viat tai puutteet ovat vähäisiä, voi katsastaja määrätä ne korjattavaksi kohtuullisen ajan kuluessa.

 

t.HT

Link to comment

Toihan on poikakavereiden juttukerho koko museotouhu.

 

Tossa joku vuosi sitten kävin katsomassa Tampereella keltaista ykköskoppasta kolffia. Museoleimattu. Mitä jäi mieleen: kone savutti sinistä (joku rallivaruste ilmeisesti), helmat vedetty röpömassalla, paikkamaaluksen jäljiltä sävyeroja joka puolella autoa.

 

Selvisi siinä sitten keskusteluissa, että kaveri olikin piireissä tunnettu kaveri ja tunnustikin sitten, että jos minä olisi tuolla museoleimalle mennyt, niin haaveeksi olisi jäänyt.

 

Että sallaista tasa-arvo ja yhdenvertaista kohtelua.

Link to comment

Eihän arvostelun kohteena oleva laite ole edes pahimmasta päästä.

 

Samanmoinen vinkkaripaksutolppa kaksivärimaalauksella, väärällä moottorilla ja väärillä peltiosilla oksettaa enempi.

 

Molemmat autot on kyllä hienoja.

Link to comment
Guest Toni I

Eteen on osunut kolme ysisatasta Z kawasakia, missä kaikissa on ollut sama museokilpi ;-). Yhdessä oli turbo, yms. modernisointeja(tehty ajettavaksi) ja toisessa oli remmiahdin, up-side down keula, monojousitus, jne....(lähinnä showpyörä) ja yksi oli täysin museokuntoinen peli. Arvatkaa vaan millä näistä ajetaan eniten?

 

Eipä tuo esimerkki tapaus ole edes pahasti muuteltu. Kaikki muutokset ovat lähes ajanhenkeen tehtyjä. Kadunmies ei huomaa eroa.

Link to comment

On se kyllä epäoikeudenmukaista! Esimerkki A:

 

Harrastaja Pelle Pilkunviilaaja etsii entisöitävään autoonsa oikeanlaisia osia:

- Pultteja oikeilla merkinnöillä.

- Vanteet oikeilla vuosileimoilla.

- Ikkunalasit, joissa kaikissa on valmistajan samanlaiset leimat.

- Hyväkuntoisia alkuperäisiä osia tai hyviä uustuotanto-osia.

- JNE.

 

Osat saatuaan Pelle Pilkunviilaaja kokoaa autoaan ja pähkäilee samalla:

- Onko imusarjan oikea sävy keskiharmaa vai harmaa?

- Onko etuoven kahvassa näkyvä lievä hapettuminen este MA-leimalle?

- Onko tunkki maalattu oikealla sävyllä?

- JNE.

 

Sitten Pelle Pilkunviilaaja menee onnellisena mutta pelokkaana museoajoneuvotarkastukseen. Josta hän pääsee läpi, vaikka siinä kahvassa onkin se hapettuma. Ja koska tarkastajana on tarkkaakin tarkempi P. Ussihousu, tulee Ma-todistukseen merkintä hapettuneesta kahvasta.

 

Sen jälkeen Pelle Pilkunviilaaja menee rekisteröintikatsastukseen, joka menee muuten hyvin. Mutta toinen huipputehokas 6-voltin ajovalo näyttää hieman liian ylös. Onneksi Leima tulee. Ainoa huono puoli on se, että valmiiksi autoon tilatut mustat kilvet osoittautuvatkin valkoisiksi eu-kilviksi.

Pelle Pilkunviilaaja ottaa kuitenkin valkoiset kilvet ja ajaa onnellisena kotiin.

 

Kotimatkalla vastaantulevasta rekasta kimpoaa kivi, joka halkaisee toisen ajovalon. Pelle kiroaa: " Miksen laittanut niitä ritiläsuojia?" Kotiin päästyään Pelle menee varastoonsa etsimään toista ajovalon lasia. Niitä hän löytääkin 8 kappaletta, mutta kaikki ovat eri paria.

Mutta Pelle on silti onnellinen, tulihan autoon leima. Nyt Pelle alkaa pitää kirjaa ajopäivistä, ettei mene sallittu 30 päivää yli.

 

 

Sitten esimerkki B:

 

"Harrastaja" Hemmo Huoleton päättää tehdä ympärivuotisesta vanhasta 70-luvun käyttöautostaan museopelin, kun sillä ajaminen on sitten niin halpaa ja katsastuskin vain joka toinen vuosi.

 

Lokasuojassa olevan reiän Hemmo paikkaa plastic paddingilla ja maalaa paikkakohdan paikallisesta halpahallista ostetulla sprayllä. Hieman siihen jää sävyeroa. Takapenkin verhouksessa olevan reiän Hemmo naamioitsee ovelasti laittamalla pienen tyynyn sen päälle.

 

Sitten Hemmo suunnistaa ajokillaan museoajoneuvo-tarkastukseen. Tarkastajana onkin nyt 30-luvun autoihin keskittyvä P. Uusilmä, joka toteaa että autohan on hienosti kauhtunut joka puolelta. Lokasuojan paikkakohdasta tulee suullinen huomautus: " Eikö tuota voisi vähän saada vähemmän kiiltäväksi". Mutta ma-todistus tulee ja Hemmo riemuitsee, onhan hänellä nyt auto, jonka käyttö tulee halvaksi.

 

 

 

ps. Älkää ottako tätä tekstiä turhan vakavasti! :)

 

t.HT

Link to comment
Guest -sippo-

Omaa hottentottihodrodcustom kuplaanikin on moni kysellyt, Että "meinaatko museoleimata kun valmistuu?"

Ei menis mun mielestä kuitenkaan läpi, vaikka on lähempänä orginaalia kuin MONET näkemäni MR-kuplat, jotka jo osa-aika harrastajakin pystyy tuomitsemaan.

 

Mutta onko se omistajan rikos, jos käy hakemassa "MR-vikalistaa" ja saakin vahingossa MR-hyväksynnän

 

MR-leiman etuna on mielestäni harvahkot katsastukset, eikä suinkaan vakuutusmaksuissa säästäminen.

Link to comment

Pussihousut ry:n palstalla pohditaan ihan vakavissaan entistämisen (termi jota ko. piireissä käytetään jostakin mystisestä toimenpiteestä) yhteydessä miranoolilla ja peltikattomaalilla maalaamisesta.

 

Iso hihna luistaa, vintillä tulee, jako sekaisin vai mistä lie kyse?

Link to comment
Pussihousut ry:n palstalla pohditaan ihan vakavissaan entistämisen (termi jota ko. piireissä käytetään jostakin mystisestä toimenpiteestä) yhteydessä miranoolilla ja peltikattomaalilla maalaamisesta.

 

Iso hihna luistaa, vintillä tulee, jako sekaisin vai mistä lie kyse?

 

Tai hissi ei mene yläkerrokseen ja valot on päällä vaikka ketään ei ole kotona.

 

t.HT

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Karppa

Moikka

 

eräs tuttuva kertoi kun olivat 49 kuplaa vieneet mr leimalle ja auto kaikinpuolin alkuperäinen maaleja myöten. Katsastusmies oli sitä mieltä että alkupäräinen vähän kauhtunut sisusta ja rapistunut ulkomaali tulisi saattaa kuntoon eli sisustaa uudelleen ja maalata auto yli.

Sitten kuulemma uudelleen leimalle.

 

Kumpi siis on parempi kaikki alkupeäistä vai kaikki näyttää alkuperäiseltä : )

 

Lienee saman P. Uusilmän sukulaisia.

Link to comment
Moikka

 

eräs tuttuva kertoi kun olivat 49 kuplaa vieneet mr leimalle ja auto kaikinpuolin alkuperäinen maaleja myöten. Katsastusmies oli sitä mieltä että alkupäräinen vähän kauhtunut sisusta ja rapistunut ulkomaali tulisi saattaa kuntoon eli sisustaa uudelleen ja maalata auto yli.

Sitten kuulemma uudelleen leimalle.

 

Kumpi siis on parempi kaikki alkupeäistä vai kaikki näyttää alkuperäiseltä : )

 

Lienee saman P. Uusilmän sukulaisia.

 

Jos tollasia kommentteja tulee vastaan, eiku heti näyttään toiselle "tarkastajakonsultille".

Link to comment
Moikka

 

eräs tuttuva kertoi kun olivat 49 kuplaa vieneet mr leimalle ja auto kaikinpuolin alkuperäinen maaleja myöten. Katsastusmies oli sitä mieltä että alkupäräinen vähän kauhtunut sisusta ja rapistunut ulkomaali tulisi saattaa kuntoon eli sisustaa uudelleen ja maalata auto yli.

Sitten kuulemma uudelleen leimalle.

 

Kumpi siis on parempi kaikki alkupeäistä vai kaikki näyttää alkuperäiseltä : )

 

Lienee saman P. Uusilmän sukulaisia.

 

Tämmöisissä tapauksissa kannattanee käyttää tervettä järkeä ja harkintaa, mm. mobilistissa oli juttua vanhasta Nash:sta joita ei ole maailmassa kuin muutamia kappaleita. Tämä ko. auto oli alkuperäiskuntoinen hyvin säilynyt, omistaja oli kuulemma saanut kehoitukset olla koskematta autoon. Miksikö? No niitä muita mitkä vielä ovat tallessa on enemmän tai vähemmän laiteltu ja kuulemma kukaan ei ole oikein perillä siitä että mikä on alkuperäistä ja mikä ei.

 

Kuplan kohdalla asia on tietysti hieman erilainen, onhan noita valmistettukin "hieman" enemmän... :-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...