-Alex- Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Onko kukaan pohtinut että onko kannatavaa laittaa cromoly pinnapultteja katumoottoriin, itselle olisi talven aikana tulossa "vähän" päivitelty 2276 mylly. Gene Berg on joskus puhunut sellaista etteivät lämpölaajenisi yhtä paljoa kuin alkuperäiset, aiheuttaen kansien löystymistä. aircooled.net:in mies John Connolly on sitä mieltä että vakiot riittää 130hp asti. http://aircooled.net/new-bin/viewproduc ... 02&cartid= Quote Link to comment
kosola Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 itellä 84x94 ja cromolyt ja senkin takia laitoin,kun hc:n uus lohko jossa yks pinnan paikka pidempi kuin muut ja sarjassa oli tarvittavat...super flo1 ja 48 idat jatkeena Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Ei oikeen käy järkiinsä miten vois pinnat löystyä jos ne on terästä ja pitää kiinni valurautasta sylinteriä ja alumiinista kantta. Quote Link to comment
ARTO Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 vahvemmat sylinterin puristuspainevoimaa vastaan. Heikommilla kannet "pomppaa" yläkuolokohdassa. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 16, 2008 Author Share Posted August 16, 2008 "To insert or not to install inserts or case savers? All VW cases imported into the USA after 1972 come from the factory already equipped with factory inserts to use the 8mm stud kit. One word of caution; many suppliers sell or furnish the "cheapo" aftermarket head stud kits made out of a substance as bad as Limburger cheese (because they stink) and in doing so have given the 8mm stud kit an unwarranted bad knock of stretching or coming loose. I have used the "genuine VW" head stud kits absolutely trouble free since their inception in 1972 on engines up to 150 HP for daily driving. They are made of a special composition of alloy material and heat treat for the correct expansion and contraction rates of the air cooled engine. They have the perfect torque at all operating temperatures the engine is made to run within. I, personally, would not use for street use, special chrome moly or cheapo studs, as they do not have the proper expansion rates. The cheapo ones will stretch and the chrome moly have "0" stretch, so after being hot several times they often let the torque relax when cold and the heads start to leak until they get up to operating temperature. Soon they simply leak all of the time. Some all out turbo charged race engines, or other applications of causing too high of piston pressures, may require the special chrome moly stud kits. However, this is a short term run engine and will likely require retorquing or rebuilding at regular intervals. Also, in a short period of time requiring resurfacing the heads and case where the cylinders will crush into them. No, I do not sell them. Special heat treated chrome moly head studs will be mandatory for some race applications with large bores. They may also be needed for long stroke, low compression street motors with very thick cylinder spacers that require a longer than stock stud. In some cases 8mm can be used and in other applications 10mm. We can furnish any of the chrome moly studs you require, please inquire. Note: When the proper parts and procedures are used, and torqued to the correct torque on installation, no need to retorque the heads again after break in is ever needed." http://www.geneberg.com/cat.php?cPath=22_507_2985 Quote Link to comment
hanski. Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 kielitaidottomille akseli varmaan ystävällisesti kääntää ylläolevan tekstin..???? kiitos! Quote Link to comment
-Alex- Posted August 16, 2008 Author Share Posted August 16, 2008 Heh heh, enpä taida jaksaa =) No voin mä sen verran sanoa että gene bergin mukaan cromo pinnapultit eivät laajene/jousta niinkuin originaalit, ja lopulta johtavat vuotoon kannen ja pytyn välistä...mitä on vaikea uskoa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Taitaa käydä niin, että kun pinnapultit ei laajene riittävästi, uppoaa sylinteri kanteen ja kylmänä vuotaa. Vähän ehkä sama kun vetäis pultit liian tiukkaan, hakkais niitä jonkin aikaa ja löysäis. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 16, 2008 Author Share Posted August 16, 2008 Juu, jotain sen tapaista. Quote Link to comment
Lasse Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Gene sanoo haudasta, että pomppikaa. Ja mehän pompitaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 4, 2008 Author Share Posted December 4, 2008 Tulipa mieleen että mitäs nuo OEM VW pinnapultit ovat vahvuudeltaan? 8.8 luokkaa, vai kenties jopa 10.9 luokkaa? Löysin shad lawsin viestin STF:stä jossa pinnapulttien vahvuuksista vähän asiaa. http://www.shoptalkforums.net/viewtopic ... e11fd40f6e SAE Grade 5 - 120kpsi SAE Grade 8 - 150kpsi 8740 Chromoly Steel - 190kpsi ARP 2000 Alloy - 220kpsi Perus 8mm cromimoly on pinnapultti 0n vahvuudeltaan 145kpsi luokkaa, ainakin john maherin sivun mukaan. Racewaren testin mukaan OEM VW olisi jopa 134kpsi vahvat. Quote Link to comment
Guest Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 En jaksa huonolla kielitaidolla kahlata tota läpi, mutta ei kai cromimolyn lämpölaajanaminen ole sen pienempää tai isompaakaan kuin muidenkaan terästen. Käytännössä ihan saman suuruista. Toisaalta jo tollasen 10.9 pultti on oltava crmo tai vastaavaa, että tollanen lujuus saadaan aikaiseksi. Löytyishän ne kirjoista, kun viittis ettiä. Mut jos momentti on 50Nm luokkaa (vai mitä ne vw kannenpultit nyt oli. 35??) Mä en äkkiseltään ymmärrä miks tarvis olla mitenkään erittäin lujia. Paitsi myyjän mielestä. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Olettaisin kans että 10.9 ja 12.9 on jotain cromoseosta. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Orggis kansien M8 mutterit on 12.x stansseilla, siitä voitanee päätellä hieman pinnapulttien kovuuksia. Quote Link to comment
multanen Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 En jaksa huonolla kielitaidolla kahlata tota läpi, mutta ei kai cromimolyn lämpölaajanaminen ole sen pienempää tai isompaakaan kuin muidenkaan terästen. Pultin lämpölaajenemisella ei liene juurikaan merkitystä materiaalista riippumatta. En usko että ne paljon edes lämpenee VW:n koneessa, ehkä n. 60 asteeseen? Mutta kun sylinteri ja kansi lämpölaajenevat, pultin pitää venyä sopivasti mukana. Liian jäykkä pultti ei veny ja jotain muuta tapahtuu. Sitten kun on tarpeeksi voimaa koneessa on pakko olla jäykkä pultti, muuten venyy työtahdin aikana lisää niinkun edellä jo mainittiinkin. Minusta nuo Genen jutut tästä pulttiasiasta kuulostaa ihan järkevältä ja fysiikan lakejakin noudatetaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Niin, totta, pultin pitää vielä venyä moottorinosien laajenemisen verran. Ja palautua myös takaisin samaan mittaan. Sillä jos lähtee venymään, taitaa olla sitten venymälujuus ohitettu(?). Jos kerta tosiaan OEM VW pinnapultti on 134Kpsi vahva, ja normi cromo 145 Kpsi, niin ei siinä kovin paljoa vahvuutta saada lisää laittamalla cromot. vakio tarvike pinnapultti oli hiukan heikompi tuon testin mukaan, käsitin että se oli Bugpackin pinnapultti, joka kesti 125Kpsi, kunnes lähti venymään. Quote Link to comment
multanen Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Jos kerta tosiaan OEM VW pinnapultti on 134Kpsi vahva, ja normi cromo 145 Kpsi, niin ei siinä kovin paljoa vahvuutta saada lisää laittamalla cromot. vakio tarvike pinnapultti oli hiukan heikompi tuon testin mukaan, käsitin että se oli Bugpackin pinnapultti, joka kesti 125Kpsi, kunnes lähti venymään. Miusta ameriikan pojat on mitannu tuossa väärää asiaa. Oikeasti pitäisi mielestäni venyttää pulttia joku matka milleissä, esim. 3 (paljonko se sylinteri+kansi sitten laajeneekaan). Sitten poistetaan lisävenytys ja katsotaan paljonko on puristusvoimaa jäljellä. Veikkaan että originaali olis aika vahvoilla tämmösessä testissä. Spekuloisin muuten että jäykät pultit toimisi parhaiten kun ne jättäisi hieman löysemmälle! Eli kylmässä koneessa saattas olla vähän ohivuotoa mutta lämpimässä olis just kohallaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Jaa, vaikea sanoa kun ei oo kokemusta. Ainakin LN Engineeringin nikasil sylinteriputkien kanssa pitää olla aika vahvat kansipultit, kun ne lämpölaajenee valurautaputkiin nähden paljon enemmän. Oliko jopa niin että suositeltiin ARP:n 10mm cromoly pinnapultteja... http://www.lnengineering.com/type1.html Quote Link to comment
mikko k Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 Juu, tämmöiset tuli mukana.. Nii ja joskus laitettiin tai siis meinattiin laittaa pukpak cromopinnat yhteen koneeseen, mutta niistä lähti useasta kierteet, ennenkuin kansien kiristysmomentti saavutettiin.. Eli roskiin.. Mikähän niiden oikea laatu oikeesti on? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Siinä on halvat putket...Aircooled.netissä 2050 dollaria ilman kansipultteja. Quote Link to comment
mikko k Posted December 5, 2008 Share Posted December 5, 2008 No juu, ei ihan ilmaiset.. ;-) Tässä vielä pari kuvaa.. Tällä erää kone purettu uusia juonia varten.. :) Quote Link to comment
-Alex- Posted December 5, 2008 Author Share Posted December 5, 2008 Nelostyypin kone jossa pauterin type 1 tyyliset kannet? Aika siisti =) Käsittääkseni type 1 kansi on parempi rakenteeltaan kuin type 4 kansi, ainakin pakokanavien ohella. Quote Link to comment
mikko k Posted December 6, 2008 Share Posted December 6, 2008 Näin juurikin.. :) Ja siinä JE:n männät, LN Eng nikkiet ja niiden pinnat. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.