Jump to content

1600 moottori??


Guest Apex

Recommended Posts

Posted

Terve.Joo semmosta tiedustelisin etta läitoin tuossa vähän aikaa sitten kuplaan kiinni 1600 koneen ja myyjä lupaili koneen tehoiksi n90heppaa..Olen yrittänyt säädellä moottoria mutta tuntuisi kuin olisi joku 20heppanen perseessä kiinni..vakio putkisto kiinni joka taisi olla muutaman millin liian kapea..Ahistaisiko??Sitten on tuplakurkkuinen 45mm dellorto ja siitä ei ole mitään hajua mikä on mikäkin ruuvi.Kokeiltu vaan ruuvailla ja sitten koeajettu.Sitten on vakio alipainesääteinen jakaja. Sitten tuossa huomasin että öljykorkki oli halennut ja öljytikku nousee ajossa hieman ylös..Miten öljypohjaan semmoset paineet?? Kun autolla lähtee kiihyttämään kaasupohjassa niin aluksi tuntuu tökkäsevän ja sitten kiihtyy vähän ja kone huutaa ihan helkutisti mutta auto ei juurikaan liiku..APUA!

Posted

Männänrenkaat paskana jos öljytikku nousee=julmat paineet kampikammioon(kait moottorissa huohotus toimii). Onko kytkin vaijeri säädetty liian tiukalle? Suosittelen moottorin avaamista. Vähintään kannet ja pytyt irti. Myös Alakerran välyksien tsekkaus ja kampuran kytkimen puoleinen stefa ettei vuoda.

Posted

Onko koneessa alkuperäinen öljyntäyttö korkkeineen?

(Epäilen olevan aftermarket-osa kun sanoit korkin haljenneen)

 

- Jos öljyntäyttö on vaihdettu, voi olla parhaimmassa tapauksessa ettei koneessa ole lainkaan huohotusta. Tämän takia tekee painetta kampikammion sisälle ja näin ollen nostaa tikkua.

 

Jos kone on ollut voimaton jo alusta alkaen, voi olla syynä joku asennuksessa tapahtunut virhe - tai paskin; kone on ollut jo rikki ostettaessa ja asennettaessa.

 

- meneekö kaasuvivut pohjaan kun poljin on pohjassa

 

- ennakot kohdillaan

 

- bensafiltteri puhdas eikä suuttimissa ole roskia

 

- olet mennyt vääntelemään kaasuttimen säätöruuveja ilman tietoa mikä on mikäkin ja kone on tod. näk. todella laihalla tai rikkaalla. -> älä aja ennen kuin säädöt on pistettu ns. perus-asetuksille.

 

- sitten voi olla paljon kaikkea mitä on säilytyksessä tullut tjsp.

Posted

Jos ei tiedä volkkarin koneista paljoakaan, niin ei kannata uskoa tuntemattoman myyjän lupailemiin konetehoihin =)

 

Se on nyt varmaa että ohi puhaltaa aika reippaasti jos öljytikku nousee. Ihme ettei ole peltipakosarjaa, jos kerta koneessa luvataan tehoa olevan 90heppaa. i 1x45 Drla riittää sinne 80-90hv tienoille, ellei tehdä jokkistason korkeita virityksiä.

 

Itse avaisin koko koneen, kannet tarkaistaisin ja pytyt sekä männät. Nokka-akselikin olisi kiva tietää alakerran kunnon ohella.

Posted

koneen purin osiin ennen asennusta paitsi lohkoa en halkaissut.Kaasarin puhdistin olevinaan kunnolla.pesin koko moottorin kauttaaltaan,venttiilit hioin,uudet tiivisteet,suodatin bensaletkussa,kytkintä en ole säätänyt vakioasennosta mihinkään.tuossa 1600ssa oli vähän isompi kytkinlevy vakioon verrattuna..uudet bochin tulpat,1300sta koneesta jakaja,tulpanjohdot,puola,uusi konkka,kärjet lähes uudet ja se vakioputkisto..öljyntäyttöön on laitettu alumiininen jatke jossa muovinen korkki ja jatkeen kylessä on huohotinreikä..88pytyt jotka hoonattiin ja männät näytti olevan aika uudet..ja sitten vielä uudet pinnapultit..ajotus yritetty saada kohilleen vakio koneen ohjearvojen mukaan strobolla..siinä taas jotain tietoa=)

Posted

Katsoppas siitä jakajan kyljestä se numerosarja ja laita tänne. Saattaapi olla sellainen jakajakin ettei ole paras vaihtoehto, tai säädetään jotenkin erilailla kun on nyt säädetty...

Posted

Nokka,45 dellorto,vakiojakaja,88 pytyt yhdistettynä vakiopakosarjaan niin ihmekös jos kone ei hengitä. Lämpöongelmia ainakin odotettavissa huonon kaasunvaihdon yhdistettynä 88 pyttyihin. Kuinkahan kovat puristuksetkin siellä on. Käykö se kone kaikilla pytyillä ja onko tulpanjohdot varmasti oikeassa järjestyksessä 1-4-3-2 ? Venttiilivälykset? Putkisto vaihtoon nyt ainakin ehdottomasti jos siellä virinokkakin on. 45 keskidellorto on aika julman kokoinen tuohon moottoriin. 36-40mm riittää,paras olis heittää se tunkiolle ja nurkkakaasarit tilalle,brosolit tai 36-40mm dellortot/weberit pienillä kurkuilla n.28mm kaksikaasariasennuksessa. Se tarvikeöljyntäyttö ei huohotuksesta hengitä tarpeeksi siitä yhdestä pienestä reijästä,kokemusta on asiasta. Tulpiksi sitten yhden pykälän kylmemmät kun virikone.

Posted

oikea sytytysjärjestys ja venttiilivälys on 0,15 kummallakin..tulpat olla lämmöiltään 8..Nyt en ole kotona mutta tiistaina voin laittaa sen jakajan numeron..puristuksia en ole vielä kerennyt mitata mutta sekin pitää katsoa ensi viikolla..oli laitettu tuohon koneeseen kanssa öljypumpun kansi jossa on jäähytin rivat ja siitä lähtee kaksi päätä jotka on yhdistetty toisiinsa letkulla..jäähtyykö öljy paremmin?sitten ei ole tietoa mitä lohkon sisälle on tehty..yritin kysellä mutta entinen omistaja ja sitä edellinen eivät tieneet kun eivät olleet itse virittäneet..

Posted

nyt katsoin sen jakajan numeron.näky olevan kaksi pitempää ja yksi lyhyt numerosarja.eli 0 231 137 037 ja 211 905 205 P ja vielä 911..saako nuista selvää???

Posted

Nyt tulikin sen verran outo jakaja numerosarjan perusteella vastaan, että aikaisemmin en ole törmännyt, en heti suoralta kädeltä osaa sanoa että mistä tuo jakaja on ja onko se tuohon ihan ok. Selvitys jatkuu...

Posted

Eikö 211 alkuiset VW osanumerot viittaa kakkostyypiin. Täällä läheltä liippaavat 211 905 205E ja 211 905 205F mainitaan 25hp koneeseen korvaavana jakajana. Tässä vielä linkki toiselle sivulle josta sieltäkään ei löytyny juuri tuota numeroa: http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm

 

Edit: google löytää, Tämä PDF väittää tuon boschin numeroisen jakaja löytyvän '67-'70 Transportereista.

Posted
Eikö 211 alkuiset VW osanumerot viittaa kakkostyypiin. Täällä läheltä liippaavat 211 905 205E ja 211 905 205F mainitaan 25hp koneeseen korvaavana jakajana.

 

Olisko siksi, että ko. 2-tyypin jakajissa ei ole alipainesäätöä kuten ei 25 hv:ssakaan?

Posted

Läheltä liippavia on myös 211 905 205Q ja 211 905 205S (-71 T2:n jakajia). Se lähelle osuminen ei vaan valitettavasti riitä jos haluaa tietää esim. perusajoituksen. Se kun voi helposti jakajasta riippuen olla 7.5 BTDC, 0 TDC tai 5 ATDC, ja alipaineletku kiinni tai irti, riippuen jakajasta.

 

Edit: Tuosta tipin postaamasta pdf:stä tosiaan näyttäis löytyvän maininta tuosta jakajasta, mutta vielä pitäis löytää ajoitustiedot ja sytkäennakot, ja edes se, että onko toi jakaja edes keskipakosäätöinen.

 

Tosin tuo lista puhuu myös "73 - 65 (??) 1303A 1200" -mallista, jollaista ei kyllä taida olla edes olemassa, samoin siinä mainitaan "Four Cylinder Water Cooled Engines 412 E, 412 LE, 412 Variant E, 412 Variant LE72-73".

 

Joten ehkä hienoisella varauksella kannattaa suhtautua listaan..

 

Edit2: Kaikkein lähimmäksi tosiaan näyttäis osuvan kyllä tosiaan tuon -60 luvun bussin jakaja (tietoja alempana), ja noiden tietojen mukaan rohkenen väittää, että kyseessä on ilman keskipakoennakkoa oleva jakaja, jonka perusajoitus on 0 TDC.

 

Jos tuo jakaja olisi omassa koneessani, niin irrottaisin sen ja laittaisin kauniisti hyllyn reunalle ja lähtisin etsimään 70-luvun SVDA:ta, eli ei mikään paras jakaja mihinkään koneeseen.

 

Bus & Pickup 1969-1970 * 1600

 

Distributor: VW 113-905-205T, Bosch 0231 137 035 or 036

Can Use: VW 113-905-205M, Bosch 0231 137 021

Replacement: VW 111-905-205AA, Bosch 0231 137 039

Points: 01 013

Points Replacement Plate Assy: VW 111-905-227B, Bosch 1237 110 139

Condensor: 02 007 - Note: If equipped w/AC use 02 069

Rotor: 04 033

Cap: 03 010

Parts Kit (Washers, Shims & Hardware): 059-998-211, Bosch 1237 070 007

Coil: 00 015 (Blue Coil: 00 012)

Vacuum Can: 07 024 (Replacement uses 1237 121 400)

Ignition Wires: 09 001

Spark Plug: W8AC

Timing Set At:: 0deg TDC Static or @ 800-950rpm w/strobe w/vacuum hose disconnected and plugged

Advance/Retard Range: Vacuum (Advance Only): 17-19deg @ 1.3 In. Hg, 32-35deg @ 3.2 In. Hg

Posted
No kävisiköhän tommonen 009 jakaja hot carsilta??

 

Ei, ne on kiinalaisia. Siihen joutuu vähintään laittaan kärjettömät rojut sisälle että saa toimiin.

 

Palstalle ostoilmoitus 70-lukulaisen keskipako+alipainejakajasta, niitä liikkuu paljon ja ihan sopuhintaan. Ja se on hyvä, miltei sama mistä se jakaja on peräisin, hiukan käyrissä ja alipaine-ennakoissa eroa, mutta toimii silti, kunhan et ota automaatti-kuplan jakajaa.

 

EDIT: Eipä tuo SVDA olekaan paras ratkaisu tuolla keskituplalla, eli komento takas ja hanki 009.

Posted

Sori, mähän muistin huonosti, tai siis luin hätäisesti tuon ihan ekan viestin, oletin että oli vakiokoneesta kyse..

 

Eli, tuo sun jakaja (jos se todella on ilman keskipakosäätöä) ei toimi tuossa sun koneessa alkuunkaan. Tuolla moottorin kokoonpanolla suosittelisin siihen 009 jakajaa. Itse en kuitenkaan kiinalaiseen kallistuisi, vaan sijoittaisin hiukan enemmän ja ostaisin tuon brassin:

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...