mite^ Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Kirjootellaan nyt sitten huvin vuoksi jo vähän etukäteen tänne. Eli kuplaa ei vielä ole mutta konetta alan aika varmasti rakentamaan tuossa talven aikana. jo valmiiksi. :) Koneena toimii sitten 2007cc vesijäähy kansilla (ei vielä kannet varmat). Muita speksejä suunnitellulle koneelle: 78mm vastapaino akseli 90.5mm matalat männät 5.4 uudet I-profiili veivit normi lohko 2 öp-venttiilillä wasserin kannet titaanivenat doghouse puhallinkoppa 40-48 pystyt nurkkiin säädettävä nokkapyörä Nokasta ja muista ei vielä oo tietoa, enpä ole kyllä miettinytkään. Kopan tulisi näyttää sitten apauttirallaa linkin kuvalta, toki 4-pultti vanteilla. http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/volsu/?action=view¤t=mmssiviili.jpg Quote
metake Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Mites toi menee kun asentaa noi wasserin kannet, niin selviääkö siitä pelkällä dynolapulla? Vai pitääkö moottorista tehdä joku tarkempi selvitys, siis että kelpaa katsastuksessa? Quote
Guest Hannu Mattila Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Toi taitaa olla silloin ns. omavalmistemoottori, jolloin dynolappu on se määräävä.. Moottorin tilavuushan pitää sitten olla viranomaisten sallimissa rajoissa. Ettet vaan mene leimalle liian ison moottorin kanssa.. ;) Olikos tässä se 1600 plus 20% vai 25%? en muista, aken sivuilta löytynee nuo rajat paljonko tilavuus sai kasvaa. Tehohan pitää sitten olla kai noiden turbokuplien tasolla eli 60heppaa.. Quote
metake Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Niin itsekin arvelisin, koska AKE:n ohjeen mukaan kansien vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon. Silloin jos dynolapulla menee, niin teho +20% ja tilavuus +25% Quote
JaniM Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Mut saakos sen jälkeen virittää tehopainosuhteen mukaan vaparia? Quote
mite^ Posted October 5, 2008 Author Posted October 5, 2008 Joo tuotahan ei vielä varmaksi tiedä tuleeko jokapäiväiseen ajoon (iso kone). Kun kuitenkin haukkaa lompsasta aika paljon ja aika paljon haukkaa myös bensaa. Tehään konetta pikkuhiljaa ja laitetaan hyllyyn koristeeksi jos siltä tuntuu :) Tämähän on nyt vähän etukäteen suunniteltu projekti niin katotaan eteneekö vai eikö. SE jää nähtäväksi. Quote
metake Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Mut saakos sen jälkeen virittää tehopainosuhteen mukaan vaparia? Itse olen itselleni antanut ymmärtää, että saa. En ainakaan ole mitään pykälää löytänyt miksei saisi? Quote
-tipi- Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Joku joskus höpisi että kannet vaihdolla toisenlaiseen tarkoitetaan jos vaihdetaan 8V -> 16V kanteen. Jotta liekkö wasserinkannet tekee koneesta omavalmistetta? Mut nää näitä Essonbaari juttui. Quote
metake Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Joku joskus höpisi että kannet vaihdolla toisenlaiseen tarkoitetaan jos vaihdetaan 8V -> 16V kanteen. Jotta liekkö wasserinkannet tekee koneesta omavalmistetta? Mut nää näitä Essonbaari juttui. Joskus aikanaan itsellänikin oli sellainen käsitys, että sylinterikannen pitää todellakin olla toisen tyyppinen, mutta jossain olen törmännyt AKE:n ohjeeseen, jossa sanamuoto meni jotenkin että " muu kuin alkuperäinen", tai jotain tuollaista. Mitä se sitten tarkoittaa on eri asia? Virityskannet tuossa kuitenkin on mainittu erikseen. Samassa ohjeessa oli muistaakseni maininta, että kannen vaihdolla tehon katsotaan nousevan jossain suhteessa moottoriin, josta kansi on peräisin, ellei muuta osoiteta. Itseäni ihmetyttää myös tuo AKE:n ohjeen teksti, että muutoskatsastetun moottorin tiedot (kaasutin yms.) pitää yksilöidä rekisteriotteeseen. Kuitenkaan missään ei kielletä kaasuttimen vaihtamista katsastuksen jälkeen? Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset. Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään. Quote
VW-63 Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho (muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.[/i] Laitatko linkin mistä tämä löytyy finlexistä. Minäkään ei oikein ymmärrä miksi esim. tuo polttoaineen syöttölaittteisto tulisi merkitä otteeseen kun tuon 6 §:n 1 momentin mukaan esim. kaasarin saa vaihtaa ruiskuun, myös muutoskatsastuksella vaihdettuun moottoriin, kunhan tehopainosuhde ei ylity??? Vai päivitetäänkö ko. muutos tiedot vain norm. katsastuksen yhteydessä otteeseen, ehkä? Turbo- ja poikkeuslupakoneethan ovat sitten asia erikseen. Quote
Guest Hannu Mattila Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Kuitenkaan missään ei kielletä kaasuttimen vaihtamista katsastuksen jälkeen? Jos vaihdat kaasuttimen katsastuksen jälkeen ja kaasutin on merkitty rekisteriotteeseen (tai sinne aken tietokantaan, koska kaikkihan ei näy otteessa), niin autohan ei ole enää katsastusviranomaisen hyväksymässä kunnossa, eihän. Eihän kukaan kiellä katsastuksen jälkeen sitä moottoriakaan vaihtamasta? Moottori tuli muistaakseni omavalmisteeksi silloin, jos siitä (perusmoottorista) ei ole saatavilla valmistajan ilmoittamaa teholukemaa (mitä ei kai kuplan koneesta wasserin kansilla ole). Tällä perusteella tosin autocraftin kannet tms. muuttavat moottorin omavalmisteeksi. Näistä on tosin jo hetki aikaa, kun näitä kyseltiin, että muisti voi tehdä tenän. Quote
VW-63 Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Kuitenkaan missään ei kielletä kaasuttimen vaihtamista katsastuksen jälkeen? Jos vaihdat kaasuttimen katsastuksen jälkeen ja kaasutin on merkitty rekisteriotteeseen (tai sinne aken tietokantaan, koska kaikkihan ei näy otteessa), niin autohan ei ole enää katsastusviranomaisen hyväksymässä kunnossa, eihän. Eihän kukaan kiellä katsastuksen jälkeen sitä moottoriakaan vaihtamasta? 779_1998 6 § Moottorin muuttaminen 1.Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %. Pykälässä siis sallitaan moottorin muuttaminen ko. tavoin jos moottori ei ole turbolla varustettu tai poikkeusluvan nojalla vaihdettu tai muutettu. Quote
metake Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Pykälässä siis sallitaan moottorin muuttaminen ko. tavoin jos moottori ei ole turbolla varustettu tai poikkeusluvan nojalla vaihdettu tai muutettu. Niinpä, tuon takia mua ihmetyttääkin tuo AKE:n ohje (http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf). Ja siis tuo mun lainaus ei ole napattu lakitekstistä vaan tuosta ohjeesta. Quote
VW-63 Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Tuo rek. otteeseen merkkaaminen on kohdassa 5 § Moottorin vaihto, eli muutoskatsastuksessa nuo kaasaritiedot ilmeisesti merkataan, mutta jos ne on muuttuneet vuosikatsastukseen mennessä niin rek. ote vain päivitetään. Tässä tämä ohje tuosta aiemmin laittamastani lakipykälästä: 1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastukses-sa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varus-tettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että au-ton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Ja tässähän juuri sanotaan selkokielellä että mm. polttoaineensyöttölaitteiston muutokset eivät vaadi muutoskatsastusta, ehkä siis vain rek. otteen päivtystä. Quote
Guest Hannu Mattila Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Pykälässä siis sallitaan moottorin muuttaminen ko. tavoin jos moottori ei ole turbolla varustettu tai poikkeusluvan nojalla vaihdettu tai muutettu. Aivan totta, ja tuo olikin juuri tuo turbolla varustettu, joihin noita kyseltiin. Sori, mun moka.. :( Quote
Jooo Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Kirpulla oli kesällä vuosikatsastus, kaasari oli vaihdettu ruiskuun talvella ja kyselin muutoskatsastusta tai merkintää otteeseen. Sanoivat että ei tarvetta, saa muutella kuhan tehopaino suhde ei muutu. -Pasi Quote
mite^ Posted October 6, 2008 Author Posted October 6, 2008 Kirpulla oli kesällä vuosikatsastus, kaasari oli vaihdettu ruiskuun talvella ja kyselin muutoskatsastusta tai merkintää otteeseen. Sanoivat että ei tarvetta, saa muutella kuhan tehopaino suhde ei muutu. -Pasi Kassarit ja pakosarjan saa juu vaihtaa kunhan suhde ei muutu. Pitääpi kysellä viimevuoden luokanvalvojalta kun on katastusmies. Tuollasella koneella kun hakee lupia niin pitää jarrut yms päivittää levyihin ja painoa nostaa? Quote
Jooo Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 Kirpulla oli kesällä vuosikatsastus, kaasari oli vaihdettu ruiskuun talvella ja kyselin muutoskatsastusta tai merkintää otteeseen. Sanoivat että ei tarvetta, saa muutella kuhan tehopaino suhde ei muutu. -Pasi Kassarit ja pakosarjan saa juu vaihtaa kunhan suhde ei muutu. Pitääpi kysellä viimevuoden luokanvalvojalta kun on katastusmies. Tuollasella koneella kun hakee lupia niin pitää jarrut yms päivittää levyihin ja painoa nostaa? Riippuu katsarista. Kannattaa rojektia rakennellessa ottaa heti alussa katsariin yhteys ja mennä sitten leimaamaan samalle kaverille kun valmis. Ei tarvii niin paljoa selitellä... Mun mielestä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.