Jump to content

Junis -67


Guest hesez

Recommended Posts

Posted

Ajattelin laittaa vähän tarinaa omasta projektista tänne. Eli vuoden vaihteessa tuli hankittua tuollainen jonkun verran elämää nähnyt junakeula.

Auto on poistettu rekisteristä vuonna -88 ja ilmeisesti siitä asti seisonut hylättynä ladossa. Sieltä se päätyi yhden välikäden kautta omaan talliin ja nyt on jo projekti hyvässä vauhdissa.

Auto on siis alkuperäinen microbus vuodelta -67. Osiltaan kärry oli melko täydellinen mukaan lukien matkustamon penkit, jotka käsittääkseni ovat useimmiten kadoksissa.

Peltihommia tuossa kyllä tuntuu riittävän ihan tarpeeksi.. Ja eniten päänvaivaa aiheuttaa edellisten omistajien tökeröt korjaukset tyyliin peltiä pellin päälle. Parhaimmillaan matkustamon lattiasta löytyi 4 peltiä päällekkäin.

Muutenkin tuota on aika ikävästi rävelletty. Ohjaamon ja matkustamon väliseinästä on laikattu varapyörän kotelo pois ja seinään on myös puhkottu reiät jenkkavehkeille.

 

Laitan autosta lisää tarinaa kunhan kerkiän.

Tässä vähän kuvia projektista

post-1-13888360388635_thumb.jpg

post-1-13888360388808_thumb.jpg

post-1-13888360389148_thumb.jpg

Posted
Tohon menis aika iso subbari keskelle. ;-)

 

No joo tos on kyl pariks vuodeks hommaa ennenku pääsee subbaria asentamaan :)

Tarkotus ois tuo laittaa takas umpeen, tai vaihtaa koko seinä. Jos jollain on ylimääräinen väliseinä jemmassa niin saa tarjota.

 

Elikkä projekti alkoi perinteisesti purkamalla koko auto osiin. Purku onnistui melko vaivattomasti lukuunottamatta muutamia kiinniruostuneita pultteja.

Tuossa purkuvaiheessa jo alkoi selviämään tulevien peltihommien määrä, joten päätin väsätä koripukin hitsausta helpottamaan.

Tuon pukin totetutin ostamalla 2 moottoripukkia kaupasta ja hitsaamalla 40x40 profiilista kannakkeet auton runkoon.

post-1-1388836039002_thumb.jpg

post-1-13888360390477_thumb.jpg

post-1-13888360390791_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Hitaasti etenee projekti kun opiskelijan elämä on niin kiireistä, ja hallillekkin tulee matkaa 40km yhteen suuntaan. Lähinnä viikonloppuisin tuota tulee hitsailtua.

 

Pitkittäiset runkopalkit on nyt vaihdettu. Keskelle jäi reilut metrin pätkät vanhoja palkkeja, mutta ne kohdat jotka alunperin on ummessa oli aivan lahot. Nyt odotellaan tuota wolfsburg Westin kimppatilauksen saapumista. Sieltä pitäisi tulla nuo poikittaiset palkit ja vähän muutakin peltiosaa.

 

Ja raihnalta on tulossa ehjä väliseinä, että pääsen senkin epäkohdan korjaamaan. Kiitos siitä jo etukäteen.

 

Tarvetta ois myös ehjille laatikon kannakeaisoille, kun niitäkin on tökerösti paikkailtu muutamasta kohdasta. Jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisenä niin saa tarjota.

 

Tuli tuota työkalupuoltakin vähän päiviteltyä tuossa viikonlopun aikana. Totesin että projektin aikana tulee usemmassa kohdassa tarve tehdä jäykisteitä pelteihin, eli sikkikone piti hankkia.

Tuollasesta Woodward Fabin levyrunkoisesta halpisvekottimesta päätin sen tehdä. Runkoa jäykistelin kulmaraudalla ja neliöprofiiliputkella ja tein samalla lattiajalustan niin ei vie pöytätilaa. Nyt se on jo harrastekäyttöön ihan toimiva vekotin, 1.5mm ruostumatonkin menee ihan kätevästi.

post-1-13888360399864_thumb.jpg

post-1-13888360399987_thumb.jpg

post-1-1388836040035_thumb.jpg

Posted
mitä makso tuo sikkikone?

 

140€ + matkahuollon kulut.

 

Tilasin tuolta. Löytyi suoraan varastosta niin tuli parissa päivässä. Valmistajan sivut.

 

Ei tuolla ilman vahvistusta oikein tee mitään, mut hitsaa vaan jotain nurkissa pyörivää terästä kylkeen ni johan toimii. Ja tuo ylärullan puristus piti kans tehdä uusiks, alkuperäinen oli aika onneton.

Posted

Miten meinaat mitata ettei koko auto ole "kiero" kun se on käytännössä nyt keskeltä ollut poikki kun palkit katkottu ;) ? Tuohan vaatis jo autorobotissa mittauksen melkein.

Posted
Miten meinaat mitata ettei koko auto ole "kiero" kun se on käytännössä nyt keskeltä ollut poikki kun palkit katkottu ;) ? Tuohan vaatis jo autorobotissa mittauksen melkein.

 

Tuossa edellisessä kuvassa on jo uudet palkit hitsattu tukevasti kiinni. Siinä vaiheessa kun vanhat laikkasin pois niin oli tietysti väliaikaiset tuet tehtynä kunnon palkista. Kyllä sitä on mittailtu joka puolelta ja tuntus ainakin vielä olevan ihan mitoissaan :)

Guest Toheltaja
Posted

ois kandennu nostaa takavääntösauvaputkee tontittamisen huuruissa ;) Tossahan se ois sujunu ku on tilaa tehdä...

Posted
ois kandennu nostaa takavääntösauvaputkee tontittamisen huuruissa ;) Tossahan se ois sujunu ku on tilaa tehdä...

 

Ei ollu tarkotus ihan niin rankasti tontittaa et ois tarvinnu tuota vääntösauvaputkee käydä nostamaa :)

Kyllähän sitä silti pitää reilulla kädellä madaltaa ettei oo ihan maasturi.

Oon tässä nyt miettiny et miten ton perän toteuttaa. Kannattaako se irssittää vai tehdä suora-akseli? Alennusvaihteet jätän jokatapauksessa pois. Kertokaahan te gurut omia mielipiteitä, kumpi on fiksumpi tapa ja helpompi toteuttaa?

Guest Toheltaja
Posted

jo suoralla akselilla tahi irssillä sopivaks tontittamalla tuon jousilatan kulma tulee epäedulliseks. Sikspä kannattais nostella putkee sen about 40-45mm mitä se nousee ilman että lattiaa tarttee nostaa. Aika iso etu loppupeleissä, jos auto on vielä tässä vaiheessa...

 

Pallokeulan irssi, siihen 901 porsaan loota ja avot :D

Posted

Ja jos ei halua tosiaan lähteä tuota putkea nostamaan niin ei muutakuin putken päät irti ja käännät niitä ja kavennat samalla niin ei tarvitse ruveta suora-akselikonversiota tekiessä pidentää suojaputkia vain voi käyttää suoraan kuplan osia. Tässä etuna myös se että jousilattaa ei tarvitse ruveta loveamaan enemmän madallettaessa. Ja kapeammasta perästä saa luultavasti helpommin sen takarenkaankin pois.

 

edit:

Linkki operaatioon

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3260

Posted
jo suoralla akselilla tahi irssillä sopivaks tontittamalla tuon jousilatan kulma tulee epäedulliseks. Sikspä kannattais nostella putkee sen about 40-45mm mitä se nousee ilman että lattiaa tarttee nostaa. Aika iso etu loppupeleissä, jos auto on vielä tässä vaiheessa...

 

Jos tuota putkea nostaa, niin samalla nousee tietysti myös loota ja moottori saman verran ylöspäin? Seuraako tästä kuinka paljon sovittamista ja säätämistä peltien, pakoputken, vaihdetangon jne suhteen?

 

 

Ja jos ei halua tosiaan lähteä tuota putkea nostamaan niin ei muutakuin putken päät irti ja käännät niitä ja kavennat samalla niin ei tarvitse ruveta suora-akselikonversiota tekiessä pidentää suojaputkia vain voi käyttää suoraan kuplan osia. Tässä etuna myös se että jousilattaa ei tarvitse ruveta loveamaan enemmän madallettaessa. Ja kapeammasta perästä saa luultavasti helpommin sen takarenkaankin pois.

 

Eikö jousilatan loveamiselta säästy jos laikkaa tuosta putken päässä olevasta "klunssista" tavaraa pois niin ettei se rajoita ylöspäin liikettä?

 

t. Mika

Posted

Eikö jousilatan loveamiselta säästy jos laikkaa tuosta putken päässä olevasta "klunssista" tavaraa pois niin ettei se rajoita ylöspäin liikettä?

 

t. Mika

 

Mihis sitten kiinnität suojakannen tms. mikä siinä päässä on. Muutaman millin siittä saa pois mutta yleensä ei taida riittää.

Posted
Ja jos ei halua tosiaan lähteä tuota putkea nostamaan niin ei muutakuin putken päät irti ja käännät niitä ja kavennat samalla niin ei tarvitse ruveta suora-akselikonversiota tekiessä pidentää suojaputkia vain voi käyttää suoraan kuplan osia. Tässä etuna myös se että jousilattaa ei tarvitse ruveta loveamaan enemmän madallettaessa. Ja kapeammasta perästä saa luultavasti helpommin sen takarenkaankin pois.

 

edit:

Linkki operaatioon

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3260

 

Tuossa sitten on se huono puoli että pitää taas lyhentää vääntösauvoja... :(

(=lyhentää spooreja sekä sisä että ulkopäässä...)

 

Eikö jousilatan loveamiselta säästy jos laikkaa tuosta putken päässä olevasta "klunssista" tavaraa pois niin ettei se rajoita ylöspäin liikettä?

 

t. Mika

 

Mihis sitten kiinnität suojakannen tms. mikä siinä päässä on. Muutaman millin siittä saa pois mutta yleensä ei taida riittää.

 

Niin paljon ei tarvi laikata. :)

 

Kunhän minä saan uudet jousilatat valmiiksi niin näytän miten ne voi laikata ja antaa huomattavasti enemmän liikkumisvaraa jo sillä. ;)

Posted
Ja jos ei halua tosiaan lähteä tuota putkea nostamaan niin ei muutakuin putken päät irti ja käännät niitä ja kavennat samalla niin ei tarvitse ruveta suora-akselikonversiota tekiessä pidentää suojaputkia vain voi käyttää suoraan kuplan osia. Tässä etuna myös se että jousilattaa ei tarvitse ruveta loveamaan enemmän madallettaessa. Ja kapeammasta perästä saa luultavasti helpommin sen takarenkaankin pois.

 

edit:

Linkki operaatioon

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3260

 

Tämä tapa kuulostaa ihan varteenotettavalta, kun ei viittis enää alkaa tuota koko putkea nostamaan. Kuinkahan paljon noita päätyjä kannattaa sitten kääntää ylemmäs??

 

 

Jos tuota putkea nostaa, niin samalla nousee tietysti myös loota ja moottori saman verran ylöspäin? Seuraako tästä kuinka paljon sovittamista ja säätämistä peltien, pakoputken, vaihdetangon jne suhteen?

 

Tätä mietin itsekin kun tuota vähän zuumailin.. Voihan ne laatikon kannakeaisat tietysti laikata irti kun sitä putkea nostaa ja sitten hitsata alemmas kiinni. Samalla pitäs tehdä se laatikon etukiinnitys uusiks. Mutta jos sitä putkea paljon nostaa niin taitaa mennä sitten vaihteensiirtotangon tielle.. Eli taidan päätyä tuohon kaventamiseen ja samalla käännän niitä päitä hieman.

 

Tuossa sitten on se huono puoli että pitää taas lyhentää vääntösauvoja... :(

(=lyhentää spooreja sekä sisä että ulkopäässä...)

 

Vaikuttaako tuo spoorien lyhentäminen ratkaisevasti niiden kestoon? Mites jos tuonne sitten laittaa suoraan kuplan vääntösauvat, vai onko ne liian löysät bussin perään?

Posted

 

Tuossa sitten on se huono puoli että pitää taas lyhentää vääntösauvoja... :(

(=lyhentää spooreja sekä sisä että ulkopäässä...)

 

 

Ellei sitten jatka latassa olevaa "putkea" joka tulee spoorin ulkopäähän.

 

t. Mika

Guest Toheltaja
Posted

kutakuinkin näin se männöö kivasti. Hankala toteuttaa siististi jos ei runkoa kiskase lattialle. Toi valettu päätyosa kun menee about 35mm ton vääntösauvaputken sisään. Ja jos liian läheltä runkoa katkaisee, niin joutuu kikkailemaan, koska ulkopintaan jää melkoiset kolot. Sovite on sopivan tiukka, eli suoraan sen saa helposti kun lekaa ton pään taas putkeen kun on siivun välistä ottanu. Tein kuitenkin jigin tolle, että sai samaan asentoon ton puslapesän. Sitäkin kannattaa kääntää reilusti ylöspäin niin ei jousilatta ota siihen stopparikannakseen kiinni.

post-146-13888360431916_thumb.jpg

post-146-13888360432497_thumb.jpg

post-146-13888360432745_thumb.jpg

Posted

Eikö jousilatan loveamiselta säästy jos laikkaa tuosta putken päässä olevasta "klunssista" tavaraa pois niin ettei se rajoita ylöspäin liikettä?

 

t. Mika

 

Mihis sitten kiinnität suojakannen tms. mikä siinä päässä on. Muutaman millin siittä saa pois mutta yleensä ei taida riittää.

 

Niin paljon ei tarvi laikata. :)

 

Kunhän minä saan uudet jousilatat valmiiksi niin näytän miten ne voi laikata ja antaa huomattavasti enemmän liikkumisvaraa jo sillä. ;)

 

Heitin ulkomuistista että muistaakseni ei pysyisi tarpeeksi laikkaamaan mutta ei rupea väittämään vastaan jos homma näin menee.

 

Ja itsellänikin käynyt mielessä juurikin tuo ruususen tapa parannuksena tuohon kcw:n tekeleeseen ja muistaakseni hekin tekevät homman nykyään vähän tuohon tyyliin.

Guest Toheltaja
Posted

oonks mä sitte ollu joku vitun edelläkävijä ku tein ton jo 2 vuotta sitten :D

zizing!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...