Jump to content

Perus katu strokeri 82x90,5 ja veivien pituus


Recommended Posts

Varmaan moneen kertaan läpikäyty aihe, mutta tarkoitus olisi rakentaa

vääntävä 82x90,5 kone portatuilla kansilla, 40 ja 35,5 venoilla,

nokka joku W120 tai W125, puristus 10, ja Dellorto 40 DRLA:t

nurkkiin, nyt samat apulaitteet kiinni 69X92 koneessa.

 

Ongelmana vaan kankien pituus, helppo tapa olisi 5,4 tuumaiset

halvat EMPI:n, sellaiset löytyy ja koneen leveys pysyisi samana,

en haluaisi rälläköidä konehuonetta kaasareita ja ilmasuodattimia varten

kun vakioleveydellä on jo tiukkaa mut ei ota kiinni.

 

Ehdotuksia, neuvoja ja kokemukisia kiitos... vai pitääkö laittaa pidemmät

kanget, ja jos niin minkäpituiset.

 

Dennis

Link to comment

Mulla on 82x92 -koneessa 5,5" h-profiilikanget, ja olen kyllä tyytyväinen koneen luonteeseen. Vertailukohtaa ei ole lyhyempiin kankiin mutta enpä usko perstuntumalla eroa juuri olevan. Rakennusvaiheessa nuo vähän pitemmät tuotti kaikenlaista ongelmaa: sylinterishimmejä tarvitaan enemmän, koneen pellit ei sovi kunnolla, ja koneen leveys tosiaan kasvaa mutta hyvin se on konehuoneeseen mahtunut '63 Kuplaan.

 

Nyt jos tekisin samanluonteisen all-round koneen niin laittaisin varmaan 5,4" kanget.

Link to comment

5,4 kangilla tosiaan dekki osuu suoraan shimmaamatta.(ainakin mulla osu)

Samat kuutiot 2110 saat tietty tehtyä myös 76x94 kombolla.

Silloin pitkäiskusen mäntä ja 5,6" kanki yhtä bolt on.

Ja kankikulma yläkeirroksille helpompi. Jos kuutiot saa olla muuta kun 2110 on tietenkin myös 78 kampi fiksu, sen kanssa 5,5 kangilla pääset noiden kahden kankikulman väliin mutta kuutiot on sitten yli (2165) tai alle(2007 tai 2074).

 

Noita on kiva pohtia, varsinkin jos sulla ei oo vielä se 82mm paketti tasapainotuksessa tai hankittuna...

Link to comment

Ei sillä kuutiotilavuudella niin suurta väliä ole, ajattelin vaan laittaa

90,5 sylinterit kun minulla kerran vääntyi 92 sylinteri vakioiskulla,

no syytä siihen en tiedä, nyt 92:set kestäneet 20tkm 10,5 puristuksilla

69 iskulla ja modifioiduilla vakiokansilla.

 

82 akseli ja 5,4 kanget löytyy jo... joten niillä osilla olisi mentävä,

tuli vaan mieleen toi kankiasia kun mielipiteitä on paljon,

toisaalta mitään kummallista kiihdytyskonetta en ole rakentamassa vaan

sellainen vääntävä 130-150hp millä olisi kiva ajella G-lookkerillani mutkateillä.

 

Nokaksi joku 294 tai 301 engle, nyt tossa 69x92 koneessa on Bugpackin

284 nokka, portatut 35,5 x 32 vakio kannet, olen ollut todella tyytyväinen

koneen luonteeseen, vääntää nätisti 1000-6000 kierrosta,

eikä vakio kampura tasapainoitettuna paljon enempää kestä,

eikä lompakko kestäny vuonna -93 ostaa vastapainoakseli :-),

ei siinä tehoa ole varmaan kun 90hp (Esson baarissa varmaan 130 :-) ),

mut niin kun sanoin, koneen luonne hyvä ja rakensin niin hyvin kun

niillä osilla pystyi, kaikki koneistettu ja tasapainoitettu, jopa männät :-)

 

0-100 km/h menee kevyeesti 8 sekuntia noin niinku kellosta katsottuna

repimättä vakiolaatikkoa sen kummemmin.

 

Kaasareiksi tulis ne samat 2 x 40DRLA nurkkakaasarit

 

Dennis

Link to comment

Jos kannet on hyvät, niin nokkaa vois olla ehkä enemmänkin.

Siis w130 jos w sarjassa pitää pysyä.

 

Mun 2110cc oli w140 nokalla. Kansissa isommat venat kaasarit 48 delssit.

Siinä oli 155 heppaa rullilla.

 

Nyt tekeillä 76x92 pannu ja siihen laitoin tuon w125 nokan. Tässä kuussa nokan sisäänajo, mutta ajokokemukset (koneen luonneanalyyseineen) taitaa mennä ens vuoteen.

Link to comment

Kansiaihiona on EMPI:n 40 X 35,5 paksuvaluiset pitkillä tulpankierteillä

ja meinasin viedä ne joko Kansiset Oy:lle tai Vairtauskansi Oy:lle

modifioitavaksi, eli kai niistä "hyvät" tulee.

 

Ehkä uskaltais laittaa W125, tai eihän se tarvi olla Englen W sarja,

niitä nyt saa helposti Keiteleen koneesta ja W 120 löytyy kotona,

saan sen kyllä vaihdettua tarvittaessa.

 

En vaan halua et kone puutuu alakierroksilla jotta ei tarvis vaihtaa

vaihdetta aina, tää vanha vakioiskukone menee kaupunkiajossa

mutkissa jopa kolmosella kylki edellä 205/50-16 kumeilla,

harvoin vaan muut ajamani vakioiskukoneet jaksaa tehdä sitä,

muuttuu vaan ääni kun painaa kaasua matalilla kierroksilla,

no niissä on ollu aika yleinen vika, liian vähän puristusta,

liikaa asteita nokassa (kun kaikki nokat maksaa samanverran niin otetaan

reilusti asteita samaan hintaan).

 

siis alavääntöä haluan...

Link to comment

Sanoisin, että ei ole pelkoa puutumisesta. Noiden kaasarien kanssa vaan voi tulla sisäkurkut vastaan. Tuommoinen kone jo imee sisäänsä ilmaa ja äkkiä tulee mieleen, että pitäisi ryhtyä kikkailemaan kaasattimen kurkuilla. No jos kansissa on tuollaiset venttiillit niin ehkä kannattaa kokeilla noilla kaasuttimilla ja sitten vaikka hankkia suuremmat jos siltä alkaa tuntua.

 

Puristussuhde on hyvä näkökulma, itse tuli laitettua omaan koneeseen liian vähän, 9,5:1. Jäähdytys sitten on semmoinen asia mitä joutunee pohtimaan.

Link to comment

Tarkoitko et noi venttiilit on pienet/sopivat/isot?

 

Jäähdytys on niillä kaikilla vakioosilla mitä kaksreikäkannellisessa on,

sen lisäks jäähdytin edessä puskurin takana 78asteen termostaatilla,

ennen sitä ei kierrä etupuskurin kautta.

Hyvin on toiminut tähän asti, toki ilman sitä lisäjäähdytintä tuo 1835cc

kone käy jo kuumana.

 

Koneessa myös vakiokokoinen hihnapyörä.

 

Ajoin nokan aikoinaan sisään, ja vielä muutama sata kilometriä seuraavilla

öljyillä ilman lisäjäähdytintä ja öljylämpö oli heti 120 astetta maantiellä.

 

Nyt pysähtyy lämpö noin 80 asteeseen, kesällä ehkä 90, ei edes

Bugrun matkalla 14 vuotta sitten ;-) nonstop Tukholmasta yli 100 astetta.

Kyllä nuo puristukset tuo lämpöä, mutta siinä on 10,5 puristukset

Link to comment
Hyvin on toiminut tähän asti, toki ilman sitä lisäjäähdytintä tuo 1835cc kone käy jo kuumana.

 

Ajoin nokan aikoinaan sisään, ja vielä muutama sata kilometriä seuraavilla

öljyillä ilman lisäjäähdytintä ja öljylämpö oli heti 120 astetta maantiellä.

 

Nyt pysähtyy lämpö noin 80 asteeseen, kesällä ehkä 90, ei edes

Bugrun matkalla 14 vuotta sitten ;-) nonstop Tukholmasta yli 100 astetta.

Kyllä nuo puristukset tuo lämpöä, mutta siinä on 10,5 puristukset

 

Mulla on aika vastaava kone, nokkana Scatin C35, mutta puristuksia vain n. 8.5, ilman lisäjäähdytintä. Eikä minkäänlaisia jäähdytysongelmia, öljyn lämmöt alle 100 vaikka moottoritietä ajelisi reippaamminkin.

Link to comment

No voi olla et ensimmäinen halpis lämpömittari (Equus) ei ollu niin tarkka,

se vaihtui aika nopeasti VDO:n mittariin, mut silloin oli jo jäähdytin kiinni.

 

No tuskin jäähdyttimestä mitään haittaa ole kun on termostaatti välissä,

muuten käy kesäöisin kylmänä, ei nouse mittari, testattu on.

Link to comment
No juu, sitten ei FK nokkia. Niistäkin hyviä kokemuksia.

 

Tästä tuli mieleen miten noi FK nokat käyttäytyy 1,25 keinujen kanssa, vai pitäiskö olla 1,4?

 

Sattui löytymään yks Englen FK 43 nokka paffilaatikossaan hyllystä... mietin vain josko sen hyödyntäis johonkin. Niin ja noita 1,25 keinuja löytyy kans hyllystä...

Link to comment
Ihan hyvin käyttäytyy, mutta vähän vaisummin vain kuin 1.4 -1.5 keinujen kanssa, joille FK sarjalaiset on tarkoitettu. Plussana tosin sitten pitempi venttiiliohjarien kesto.

 

Juu näin arvelin että vaisumpi luonnollisesti on. Nostoa kuitenkin varmaan tarpeeksi katukoneellekin... On kyllä yhdet kannetkin minkä kanssa tuota nokkaa aikoinaan suunniteltiin (1600 koneeseen). Pitää tutkia miten noiden kansien kanssa vai tekeekö uudet, noissa kansissa pitkät nurkkatuplien imaritkin portattu valmiiks kyllä, mut niitä 40/45 tupladelluja mille noi imarit on ei ole enää ja vois sitten kyllä mietiä jotain muutakin vaihtoehtoa hoitamaan bensapuolta.

 

Yks vaihtoehto pistää noi kannet & imarit myyntiin ja katsella kokonaan uutta systeemiä. Kansista muistaakseni penkissä mitattu 150hv jollain nostolla jne, en muista tarkkaan, paperilapulla ylhäällä kyllä. Tarviks joku pikkukoneeseen virtaavia kansia? tai jopa mahdollisesti hyvää nokkaa kans samaan pakettiin? ;o)

Link to comment

Joo, itsellä on nyt Webcam 86b ja 1.3 keinut, nämätkin on tarkoitettu 1.4 keinuille, mutta aattelin jos pienempivälitteiset keinut lisäisivät vähän ohjareiden ikää. Silti riittävästi nostoa katuautoon tulee nytkin, n. 12,6mm

 

Uuteen koneeseen tulee 86c ja samat keinut, joiden kanssa nostoa n. 12,9 mm , lisäksi tulee DRD L7 cnc kannet, jotka virtaa 0,500"~12,5mm nostolla 198cfm

 

http://www.drdracingheads.com/heads/heads_L7_flow.php

 

Ihmeen pienet kanavat kansissa, sain kannet pari viikkoa sitten. Kannen kanavan koko oli kyllä aikalailla ilmoitetut 73cc, tuli mitattua. Pitäis olla pienehkön kanavan ansiosta virtausnopeutta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...