Jump to content

Alustan massaus


Guest Sammyee

Recommended Posts

Guest Sammyee

Juu, en löytänyt haulla vastaavaa, joten pyöräytin tämmösen.

 

Miten tuon pohjan käsittelisi ettei olisi 3 vuoden päästä samannäköinen?

Hiooko kaikki pellille, kotelonsuojaa alle ja massaa päälle, vai?

 

Oho, tuli kuvista vähän kookkaita..

post-1-13888360450022_thumb.jpg

post-1-13888360450577_thumb.jpg

Link to comment

kotelonsuojat ja massat ei hyodyta yhtaan, ellei alla ole ehja, hyva maalipinta joka ei lapaise vetta. (spraymaalit ei yleisestiottaen pida kovin hyvin vetta, monta kerrosta tarvitaan ja lakka paalle). Alustamassan tehtava on ainoastaan suojata ehjaa maalipintaa kiveniskemilta ja muulta kulutukselta. Jos maalipinta on massan alta rikki, niin pelti ruostuu sielta aika vauhdilla kun kosteus jopa jaa muhimaan sinne valiin.

 

Eli jos ei ole mahiksia saada puhdasta peltipintaa ja kunnon maalia siihen paalle, niin ei kannata laittaa massaakaan.

 

 

 

Jan

Link to comment

"Eli jos ei ole mahiksia saada puhdasta peltipintaa ja kunnon maalia siihen paalle, niin ei kannata laittaa massaakaan"

 

tai sitten vaihtoehto 2: hommaat vaikka dinitrolin ML- kotelosuojaa ja suihkit sitä niin paljon, että ei pinta enää ime yhtään. sitten vaan "ohut kerros" massaa (tarkoitan: ohenna se vaikka jollain tärpätillä)

paras ois tietty jos raaskisit käyttää hiekkapuhalluksessa ja maalata pinta ensin. Jos oikein halvalla haluut päästä, ni käy ostaa 10l tonkka teräketjuöljyä ja pistä pesuruiskulla pohja kosteeksi..ei se pohja ainakaan huonommaksi mene

Link to comment

Mää on ohentanut kotelosuojalla, niin massa ei kovetu.

 

Tosta vaan irtonainen veks ja kunnon kotelosuoja pintaan. Vaikka useampi kerros niin, että ehtii kuivua välillä ja sitten massa päälle.

 

Parempi on tietysti poistaa ruoste, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.

Link to comment

En tiedä ajattelenko liian monimutkaisesti asiat, mutta...

 

Ruostuminenhan on raudan ja vedyn kemiallinen reaktio, joka tapahtuu ns. sisältä ulospäin.

 

eikös silloin ainoa ehkäisy ole galvanointi/sinkki/karkasu eli sähköinen atomien käsittely tai kuumennus, jonka seurauksena saadaan öljyä metallisidosten väliin???

 

 

Tämä tarkoittanee siis, että ruostumisen alettua sitä ei voi estää.

 

Joskus kuitenkin saanu 'hyviä' tuloksia hinkkaamalla peltipuhtaaksi ja miranoli päälle.

 

(Kuva lainattu netistä)

post-3079-13888360451486_thumb.png

Link to comment

Joo, täähän on näitä mobilistien ikuisuuskysymyksiä :) Osallistunpahan kumminkin:

 

Jos alustan, tai minkä tahansa ruostuneen pinnan, kyllästää huolellisesti em. kotelosuojakerroksilla sekä päälle massakerros jota ruosteenestovalmistajat suosittelevat, niin kuinka se ruoste etenee/voi edetä? Mistä se saa ruostumisen jatkamiseen tarvitsemansa hapen tai typen? Tai mitä se ikinä tarvitseekin.

 

Useasti tätä(kin) olen pienessä päässäni miettinyt. Ja koska en ole kemisti, eikä _vertailukelpoisia_ 30v:den testituloksia erilaisista menetelmistä ole vielä tullut tehtyä, ei asiaan ole kunnollista vastausta päähäni muodostunut. Josko nyt?

Link to comment

 

Jos alustan, tai minkä tahansa ruostuneen pinnan, kyllästää huolellisesti em. kotelosuojakerroksilla sekä päälle massakerros jota ruosteenestovalmistajat suosittelevat, niin kuinka se ruoste etenee/voi edetä? Mistä se saa ruostumisen jatkamiseen tarvitsemansa hapen tai typen? Tai mitä se ikinä tarvitseekin.

 

 

Tosiaan itsekkään en ole kemisti, enkä siten voi esittää mitään ehdotonta faktaa, ainoastaan omaa pähkäilyä.

 

Vaadittava happi saadaan OMASTA mielestäni ruostumisen aiheuttamasta huokoisuudesta.

 

Olin ihan satavarma, että kun olin hiekkapuhaltanut, sinkinnyt ja maalannut kaiteen, se ei ruostu. Toisin kävi. Ja työt tehtiin kuivassa tilassa.

 

 

Hieman kevennystä:

 

Karpolla on asiaa ohjelmassa kaveri teki täydellisen ruostesuojan pohjaan vaseliinilla ja jätesäkeillä. Ei nätti, mutta toiminut kymmeniä vuosia.

Link to comment
Guest Sammyee

Juu, eli mahollisimman paljon roustetta pois ja vaikka miranoolia(?) päälle. Sitte paksulti massaa ja silleen, tuliskohan hyvä?

 

Joo, vaseliinia vaan 20cm kerros ja elmukelmua auton ympärille :)

Link to comment
Guest Mika Raussi
Olin ihan satavarma, että kun olin hiekkapuhaltanut, sinkinnyt ja maalannut kaiteen, se ei ruostu. Toisin kävi. Ja työt tehtiin kuivassa tilassa.

Siis sinkitit oikeesti vai ruiskit kilikali pullosta jotain sinkkisprayta pintaan? Jos et sinkinny oikeesti, niin yllättäen ei pidä.

 

Jos mie en oo ihan väärin käsittäny, niin ruostumisen voi estää galvaanisesti (sinkit ja vastaavat pinnotteet) tai eristämällä, eli maalilla. molemmissa menetelmissä pitää käsittely olla kauttaaltaan joka pinnassa ja siinä ihan oikeesti kiinni. Pohjamaali takaa kunnon tarttuvuuden, mutta on huokosta eli tarvitsee riittävän kerroksen kunnollista pintamaalia päällensä. Näitähän näkee välillä asioita, jotka on maalattu pelkällä pohjamaalilla.

 

Ihan mikä tahansa ei pidä happea poissa. Ei heliumikaan pysy ilmapallossa.

Link to comment
Guest Sammyee
Haku auttaa. :-)

 

Hiekkapuhallus ja inerta on melko suosittu tapa ja kestää...

 

Sitten myös POR-15:sta on kuulunut hyviä kokemuksia.

 

t. Mika

 

Juu, haulla koitinkin etsiä jo :)

 

Hiekkapuhallus mahollisuuksia ei oikein ole.

 

Niin, por-15 ajaisi varmaan asiansa aika hyvin tuossa. Mitenhän inerta toimisi massan alla?

Link to comment

Pakkoko sitä massaa laittaa. mahdollisimman hyvä puhdistus, oli käsin hinkaus taikka koneella hioen. Ensimmäiseksi kerrokseksi jotain epoksimaalia, vaikka vaaleaa sellaista. Päälle kiiltävää metallimaalia. Massoja ei tartte. Vaalea pohjamaali paljastaa ajoissa pintamaalin irtoilut/lohkeilut ja jatkopaikkamaalaaminen helpottuu.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Sammyee

Nostellaas vielä vähän tätä..

Eli jos neekerintukalla hion niin paljon kun lähtee ja inertaa päälle?

Huokosiinhan jää silloin ruostetta, mutta pääseekö se jatkamaan elämistä kun maali tulee kumminkin päälle? Vai onko inertakaan tarpeeksi kestävää sinne?

Link to comment
Guest Sammyee
Äh.

 

Jos ei huvita tehdä asian eteen oikeasti mitään niin anna mennä tuollaisena ja paa uutta peltiä tilalle kun vanha ruostuu pois.

 

Huvittaisi kyllä, ei oikein ole mahdollista vaan hiekkapuhallella tuolla autokatoksessa missä olen ropaillut tätä. Koululle mahdollisuus viedä talven aikana, mutta sielläkään ei puhaltamaan pääse.

Lähinnä ajattelin että saako kuinka hyvää puhaltamatta pohjaa.

Tälläkin hetkellä n.150km päässä kyseisestä värkistä, eikä ne viikonloputkaan niin kovin pitkiä ole.

Muutama ehdotushan tuossa edellisellä sivulla oli tullut jo, mutta tulipahan mieleen kysyä tuota inertaa myös.

Link to comment

Mulla sama homma ,nyt putsattu neekerintukalla ja rälläkällä jossa teräsharjalaikat kiinni. Tarkotus vetää por-15 metal ready ekaks pari kertaa joka poistaa ruostetta/ auttaa maalin tartuntaan. Ja sit Rust bullet maali päälle tai por-15 . Tää piti tehdä jo viime talvena mut .....

Link to comment
  • 4 months later...

Kyllähän yleinen puhtaus on jo puolittaista ruoste-estoa! Tärkeinhän on TÄYSIN ruosteeton pelti/rauta joka on suojattu riittävän laadukkaalla pohjamaalilla ja kokonaismaalinpaksuus riittävä ettei maalin huokosista/ohkasemmista kohdista pääse paska/kosteus/suola/happi tekemään tuhojaan.

 

Massailut ym toki lisää kestoikää jos autolla ajetaan paljon sellaisessa kelissä/tiestössä joka kuluttaa tiettyjä osia alustasta. hyvällä massauksella suojataan sitä alla olevaa maalausta ja sen alla olevaa ruosteetonta rautaa.

 

Alustan/pyöräkoteloiden pesulla tekee pitkässä juoksussa ihmeitä korin kunnolle /kestolle. Se että vahaa niitä kynnyksiä/ovien sisäpuolia, lokasuojien taitoksia, konehuoneen maalipintaa saattaa kuulostaa monesta hölmöltä, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen.

 

Hyvin hoidetusta autosta näkee nopeammin jos ja kun joku paikka alka kukkimaan oli se palkällä maalipinnalla tai massalla. Sellainen yksilö jossa on kuraa puolisen senttiä näiden rautapinnoitteiden päällä ovat monasti niitä ruostepommeja.

 

Aivan käyttötarkoituksesta kiinni pärjääkö harrasteautolla pelkillä maalipinnoilla taikka lisänä massaa. Hoidolla vaikutat enemmän kuin arvaatkaan:)

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ja tähän vielä.

 

Itse aikoinani kun bussin pohjaa korjailin joka oli aika pitkälti pintaruosteessa ja onneksi melko kevyellä massalla.

 

Hioin teräsharjalla sun muilla kikottimilla kaiken niin puhtaaksi kuin jaksoin ja vedin sen päälle vanhaa (tosi vanhaa) peltikattokirjoa noin 10 kerrosta ruiskulla. Pohja on ollut nyt 10 vuotta sillä pelkällä maalipinnalla ja hyvin on pysynyt. Uskoisin olevan jopa parempi vaihtoehto kuin kalliit automaalit.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...