Guest Sammyee Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Juu, en löytänyt haulla vastaavaa, joten pyöräytin tämmösen. Miten tuon pohjan käsittelisi ettei olisi 3 vuoden päästä samannäköinen? Hiooko kaikki pellille, kotelonsuojaa alle ja massaa päälle, vai? Oho, tuli kuvista vähän kookkaita.. Quote Link to comment
Guest Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 kotelonsuojat ja massat ei hyodyta yhtaan, ellei alla ole ehja, hyva maalipinta joka ei lapaise vetta. (spraymaalit ei yleisestiottaen pida kovin hyvin vetta, monta kerrosta tarvitaan ja lakka paalle). Alustamassan tehtava on ainoastaan suojata ehjaa maalipintaa kiveniskemilta ja muulta kulutukselta. Jos maalipinta on massan alta rikki, niin pelti ruostuu sielta aika vauhdilla kun kosteus jopa jaa muhimaan sinne valiin. Eli jos ei ole mahiksia saada puhdasta peltipintaa ja kunnon maalia siihen paalle, niin ei kannata laittaa massaakaan. Jan Quote Link to comment
Guest Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 "Eli jos ei ole mahiksia saada puhdasta peltipintaa ja kunnon maalia siihen paalle, niin ei kannata laittaa massaakaan" tai sitten vaihtoehto 2: hommaat vaikka dinitrolin ML- kotelosuojaa ja suihkit sitä niin paljon, että ei pinta enää ime yhtään. sitten vaan "ohut kerros" massaa (tarkoitan: ohenna se vaikka jollain tärpätillä) paras ois tietty jos raaskisit käyttää hiekkapuhalluksessa ja maalata pinta ensin. Jos oikein halvalla haluut päästä, ni käy ostaa 10l tonkka teräketjuöljyä ja pistä pesuruiskulla pohja kosteeksi..ei se pohja ainakaan huonommaksi mene Quote Link to comment
metake Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 "ohut kerros" massaa (tarkoitan: ohenna se vaikka jollain tärpätillä) Alustamassa kuuluu ohentaa bensiinillä. Quote Link to comment
Guest Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 nojoo..haihtuu tietty nopeemmin..kyllä se mulla on tärpätillä onnannu ihan hyvin..onk sulla joku syy tohon?siis bensalla ohentamiseen Quote Link to comment
metake Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 nojoo..haihtuu tietty nopeemmin..kyllä se mulla on tärpätillä onnannu ihan hyvin..onk sulla joku syy tohon?siis bensalla ohentamiseen Alustamassapurkin kyljessä luki niin :) Quote Link to comment
Lasse Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Mää on ohentanut kotelosuojalla, niin massa ei kovetu. Tosta vaan irtonainen veks ja kunnon kotelosuoja pintaan. Vaikka useampi kerros niin, että ehtii kuivua välillä ja sitten massa päälle. Parempi on tietysti poistaa ruoste, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Ourrait, eli irtonaiset poijjes ja hioo suurempia ruosteita pois. Sitte alustamassan ja kotelosuojan sekotusta päälle, vaiko? Quote Link to comment
Mika Vainio Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 En tiedä ajattelenko liian monimutkaisesti asiat, mutta... Ruostuminenhan on raudan ja vedyn kemiallinen reaktio, joka tapahtuu ns. sisältä ulospäin. eikös silloin ainoa ehkäisy ole galvanointi/sinkki/karkasu eli sähköinen atomien käsittely tai kuumennus, jonka seurauksena saadaan öljyä metallisidosten väliin??? Tämä tarkoittanee siis, että ruostumisen alettua sitä ei voi estää. Joskus kuitenkin saanu 'hyviä' tuloksia hinkkaamalla peltipuhtaaksi ja miranoli päälle. (Kuva lainattu netistä) Quote Link to comment
Sami P. Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Joo, täähän on näitä mobilistien ikuisuuskysymyksiä :) Osallistunpahan kumminkin: Jos alustan, tai minkä tahansa ruostuneen pinnan, kyllästää huolellisesti em. kotelosuojakerroksilla sekä päälle massakerros jota ruosteenestovalmistajat suosittelevat, niin kuinka se ruoste etenee/voi edetä? Mistä se saa ruostumisen jatkamiseen tarvitsemansa hapen tai typen? Tai mitä se ikinä tarvitseekin. Useasti tätä(kin) olen pienessä päässäni miettinyt. Ja koska en ole kemisti, eikä _vertailukelpoisia_ 30v:den testituloksia erilaisista menetelmistä ole vielä tullut tehtyä, ei asiaan ole kunnollista vastausta päähäni muodostunut. Josko nyt? Quote Link to comment
Mika Vainio Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Jos alustan, tai minkä tahansa ruostuneen pinnan, kyllästää huolellisesti em. kotelosuojakerroksilla sekä päälle massakerros jota ruosteenestovalmistajat suosittelevat, niin kuinka se ruoste etenee/voi edetä? Mistä se saa ruostumisen jatkamiseen tarvitsemansa hapen tai typen? Tai mitä se ikinä tarvitseekin. Tosiaan itsekkään en ole kemisti, enkä siten voi esittää mitään ehdotonta faktaa, ainoastaan omaa pähkäilyä. Vaadittava happi saadaan OMASTA mielestäni ruostumisen aiheuttamasta huokoisuudesta. Olin ihan satavarma, että kun olin hiekkapuhaltanut, sinkinnyt ja maalannut kaiteen, se ei ruostu. Toisin kävi. Ja työt tehtiin kuivassa tilassa. Hieman kevennystä: Karpolla on asiaa ohjelmassa kaveri teki täydellisen ruostesuojan pohjaan vaseliinilla ja jätesäkeillä. Ei nätti, mutta toiminut kymmeniä vuosia. Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Juu, eli mahollisimman paljon roustetta pois ja vaikka miranoolia(?) päälle. Sitte paksulti massaa ja silleen, tuliskohan hyvä? Joo, vaseliinia vaan 20cm kerros ja elmukelmua auton ympärille :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Olin ihan satavarma, että kun olin hiekkapuhaltanut, sinkinnyt ja maalannut kaiteen, se ei ruostu. Toisin kävi. Ja työt tehtiin kuivassa tilassa. Siis sinkitit oikeesti vai ruiskit kilikali pullosta jotain sinkkisprayta pintaan? Jos et sinkinny oikeesti, niin yllättäen ei pidä. Jos mie en oo ihan väärin käsittäny, niin ruostumisen voi estää galvaanisesti (sinkit ja vastaavat pinnotteet) tai eristämällä, eli maalilla. molemmissa menetelmissä pitää käsittely olla kauttaaltaan joka pinnassa ja siinä ihan oikeesti kiinni. Pohjamaali takaa kunnon tarttuvuuden, mutta on huokosta eli tarvitsee riittävän kerroksen kunnollista pintamaalia päällensä. Näitähän näkee välillä asioita, jotka on maalattu pelkällä pohjamaalilla. Ihan mikä tahansa ei pidä happea poissa. Ei heliumikaan pysy ilmapallossa. Quote Link to comment
Mika Vainio Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Siis sprayllä tuo tehtiin ja sen takia tulos oli mikä oli. Aiheeseen en siis osaa sanoa oikeaa vastausta, mutta uskon miranol + massan olevan paras ratkaisu. Muita mielipiteitä / kokemuksia? Quote Link to comment
mikan Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Haku auttaa. :-) Hiekkapuhallus ja inerta on melko suosittu tapa ja kestää... Sitten myös POR-15:sta on kuulunut hyviä kokemuksia. t. Mika Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Haku auttaa. :-) Hiekkapuhallus ja inerta on melko suosittu tapa ja kestää... Sitten myös POR-15:sta on kuulunut hyviä kokemuksia. t. Mika Juu, haulla koitinkin etsiä jo :) Hiekkapuhallus mahollisuuksia ei oikein ole. Niin, por-15 ajaisi varmaan asiansa aika hyvin tuossa. Mitenhän inerta toimisi massan alla? Quote Link to comment
ARTO Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Pakkoko sitä massaa laittaa. mahdollisimman hyvä puhdistus, oli käsin hinkaus taikka koneella hioen. Ensimmäiseksi kerrokseksi jotain epoksimaalia, vaikka vaaleaa sellaista. Päälle kiiltävää metallimaalia. Massoja ei tartte. Vaalea pohjamaali paljastaa ajoissa pintamaalin irtoilut/lohkeilut ja jatkopaikkamaalaaminen helpottuu. Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Nostellaas vielä vähän tätä.. Eli jos neekerintukalla hion niin paljon kun lähtee ja inertaa päälle? Huokosiinhan jää silloin ruostetta, mutta pääseekö se jatkamaan elämistä kun maali tulee kumminkin päälle? Vai onko inertakaan tarpeeksi kestävää sinne? Quote Link to comment
Guest Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Äh. Jos ei huvita tehdä asian eteen oikeasti mitään niin anna mennä tuollaisena ja paa uutta peltiä tilalle kun vanha ruostuu pois. Quote Link to comment
Guest Sammyee Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Äh. Jos ei huvita tehdä asian eteen oikeasti mitään niin anna mennä tuollaisena ja paa uutta peltiä tilalle kun vanha ruostuu pois. Huvittaisi kyllä, ei oikein ole mahdollista vaan hiekkapuhallella tuolla autokatoksessa missä olen ropaillut tätä. Koululle mahdollisuus viedä talven aikana, mutta sielläkään ei puhaltamaan pääse. Lähinnä ajattelin että saako kuinka hyvää puhaltamatta pohjaa. Tälläkin hetkellä n.150km päässä kyseisestä värkistä, eikä ne viikonloputkaan niin kovin pitkiä ole. Muutama ehdotushan tuossa edellisellä sivulla oli tullut jo, mutta tulipahan mieleen kysyä tuota inertaa myös. Quote Link to comment
UltraVW Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Mulla sama homma ,nyt putsattu neekerintukalla ja rälläkällä jossa teräsharjalaikat kiinni. Tarkotus vetää por-15 metal ready ekaks pari kertaa joka poistaa ruostetta/ auttaa maalin tartuntaan. Ja sit Rust bullet maali päälle tai por-15 . Tää piti tehdä jo viime talvena mut ..... Quote Link to comment
Guest pecca Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 pellavaöljy/terva vaihtoehto: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1174 http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... d1aee17b4e Quote Link to comment
ARTO Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 Kyllähän yleinen puhtaus on jo puolittaista ruoste-estoa! Tärkeinhän on TÄYSIN ruosteeton pelti/rauta joka on suojattu riittävän laadukkaalla pohjamaalilla ja kokonaismaalinpaksuus riittävä ettei maalin huokosista/ohkasemmista kohdista pääse paska/kosteus/suola/happi tekemään tuhojaan. Massailut ym toki lisää kestoikää jos autolla ajetaan paljon sellaisessa kelissä/tiestössä joka kuluttaa tiettyjä osia alustasta. hyvällä massauksella suojataan sitä alla olevaa maalausta ja sen alla olevaa ruosteetonta rautaa. Alustan/pyöräkoteloiden pesulla tekee pitkässä juoksussa ihmeitä korin kunnolle /kestolle. Se että vahaa niitä kynnyksiä/ovien sisäpuolia, lokasuojien taitoksia, konehuoneen maalipintaa saattaa kuulostaa monesta hölmöltä, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hyvin hoidetusta autosta näkee nopeammin jos ja kun joku paikka alka kukkimaan oli se palkällä maalipinnalla tai massalla. Sellainen yksilö jossa on kuraa puolisen senttiä näiden rautapinnoitteiden päällä ovat monasti niitä ruostepommeja. Aivan käyttötarkoituksesta kiinni pärjääkö harrasteautolla pelkillä maalipinnoilla taikka lisänä massaa. Hoidolla vaikutat enemmän kuin arvaatkaan:) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 Ja tähän vielä. Itse aikoinani kun bussin pohjaa korjailin joka oli aika pitkälti pintaruosteessa ja onneksi melko kevyellä massalla. Hioin teräsharjalla sun muilla kikottimilla kaiken niin puhtaaksi kuin jaksoin ja vedin sen päälle vanhaa (tosi vanhaa) peltikattokirjoa noin 10 kerrosta ruiskulla. Pohja on ollut nyt 10 vuotta sillä pelkällä maalipinnalla ja hyvin on pysynyt. Uskoisin olevan jopa parempi vaihtoehto kuin kalliit automaalit. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.