Jump to content

Kiertokankien oikea materiaali


Recommended Posts

Kampiakselien kohdalla on ollut kinastelua eri materiaaleista ja niiden hyvyyksistä.

 

Sotketaas tätä materiaali soppa lisää....

 

Tulen testaamaan muutaman oman H-profiili veivin parin kuukaudet sisällä. Kiinnostaa aikuisten oikeesti mistä matskusta noi on valmistettu.

 

Jos joku maahantuoja (esim AC KK HC VAG) haluaa antaa omaa kankiaan testattavaksi, niin voin tehdä samalla mittaukset.

 

Testausmaksu sikamainen 10e / osa + kaikki posti kulut jää osan omistajan piikkiin.

 

Tarkoitus on että julkistan tulokset tässä (tai jossakin muussa) topikissa.

 

Ruuhkautunut maili P_Valtonen[ätwät]Hotmail.com

 

image_t52.gif

Link to comment

En usko että kampuroiden suoruuksien mittaaminen on tarpeen.

- Ei noita saa hiottua banaaneiksi vaikka yrittäs (vai pystyykö muoto muuttumaan hionnan jälkeen?)

 

- Paketointi on kuitenkin suunniteltu riittävän hyväksi

 

Joten valmistajasta ei riipu akselon suoruus, vaan jälkikäteen (rahtaamisen aikana paiskomiset tms) syntyneet ongelmat ovat aiheuttaneet muodon muutokset.

 

Toki tuossa kuvassa olevalla voidaan suoruus todeta tarvittaessa;

10e / rauta...

 

ps Eemelille kiitos kikottimen valmistamisesta =)

post-78-13888360498715_thumb.jpg

Link to comment
Guest Toheltaja

mikäs aparaatti tuo Pjoterin tukankuivaaja-hedelmävaakayhdistelmä on? jonkin sortin kannettava elektrospektrometri?

 

Saako matkusta tarkat prosentuaaliset datat mitä alkuaineita siinä on metalien osalta, vai kertooko vaan että tämä tuote on metallia ja tämä ei?

Link to comment
mikäs aparaatti tuo Pjoterin tukankuivaaja-hedelmävaakayhdistelmä on? jonkin sortin kannettava elektrospektrometri?
Juuri semmonen. Möjäyttää Röngteniä kappaleeseen ja kattoo "kaiusta" mitä kappale sisältää

 

 

 

Saako matkusta tarkat prosentuaaliset datat mitä alkuaineita siinä on metalien osalta, vai kertooko vaan että tämä tuote on metallia ja tämä ei?

Antaa prosentti arvot (min kahdella desimaalilla) ja antaa myös kaupallise(t) nimikkeet materiaaleille.

Haittana näissä on ettei osaa tulkita keveitä metalleja; on sokea mankku & alumiini seoksille ("kaiku" ei jaksa tulla reseptorille asti).

Toki löytää alumiinissa olevat raskaammat seokset, mutta ei ne riitä =(

 

Ja ei kannata ostaa omaan talliin, mittari maksaa uuden henkilöauton verran....

 

Edit-1

Olis tulossa 3 eri kankea mun omien lisäksi pohosesta...

Link to comment
Guest Toheltaja

ompas noo laitteet pienentyny sitten kymmenessä vuodessa kun ite tutkailin hammaspyörämatskuja tuommosella :D Oli kokoakin melkeen se henkilöauton verran, ja hinta liene lähellä lentokonetta.

Link to comment

Ei see oo elektrospektrometri (siis en ainakaan usko, tosin en yleensäkään usko mitään), Sakolla on sellainen ja se on edelleen sen henkilöauton mittainen. Elektrospektrometrissähän kappaleesta höyrystetään palanen ja sitten katsellaan miten valo taittuu höyryn läpi ja matkaa fotokennoihin. Ja tulos tulee kaikista alkuaineista tsiljoonas osan tarkkuudella.

Link to comment
Jos tosta lähtee röntgeniä niin kannattaa vetää jodia poskeen viikko ja sitten kaikki lyijy ja sinkkiastiat mitä kaapista löytyy päälle.

 

En nyt sano, että tukka lähtee, mutta turha sitä säteilyä on ihan huvin vuoksi itteensä ottaa.

Juu ei tosiaan kannata...

Link to comment
Jos tosta lähtee röntgeniä niin kannattaa vetää jodia poskeen viikko ja sitten kaikki lyijy ja sinkkiastiat mitä kaapista löytyy päälle.

 

En nyt sano, että tukka lähtee, mutta turha sitä säteilyä on ihan huvin vuoksi itteensä ottaa.

Juu ei tosiaan kannata...

 

Riippuu niin hitosti siittä millaisia määriä sitä tollaisesta vehkeestä lähtee että onko vaarallista. Mutta voisin kuvitella että kun vehje on tuollainen ns. kädessä pidettävä niin saa varmaa aika kauan räpsiä että mitään varsinaista vaaraa aiheutuu.

Link to comment

No mitäs minä näistä tiedän. Uskotaan sitten, että eihän noissa mitään vaaraa ole. Kumma juttu kun vaativat kaikenmaailman koulutuksia ja hyväksyntöjä säteilytyöntekijöiltä. Ihme pilkun viilaamista toi STUKin homma.

 

Ei kun napit kaakkoon vaan!

Link to comment
Ihme pilkun viilaamista toi STUKin homma.

 

Totta tuokin olisi varmaan jo Olkiluoto kolmonenkin valmis jos ottaisivat asiat vähän löyhemmin ;)

 

Eli minun vinkkinä olisi että lyijyhattu päähän aina kun kävelet palovarottimen alta kun sekin säteilee.

 

Mutta tosiaan ei se tee laitteesta vaarallista että se säteilee vain se että kuinka kauan sille säteilylle altistuu esim tekee koko päivän tuollaisen kanssa hommia 300 päivää vuodessa. Saattaa jo pidemmän päälle olla terveydelle haitallista.

Link to comment
Ihme pilkun viilaamista toi STUKin homma.

 

esim tekee koko päivän tuollaisen kanssa hommia 300 päivää vuodessa. Saattaa jo pidemmän päälle olla terveydelle haitallista.

 

No, tekee mitä tahansa hommaa 300 päivää vuodessa vaikka 60 vuotta niin kyllä alkaa terveys olla melko heikoissa pitimissä...

 

:)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...