ozone Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Nyt kun näitä pitkäiskukoneita on tulossa itse kullekkin niin ajattelin kysäistä lohkon kairaamisesta. Löytyykö hyviä kuvallisia ohjeita jostain päin nettiä? Onko jotain tiettyjä kohtia lohkossa joihin ei tule koskea? Lohkon katto ilmeisesti saattaa käydä ohueksi? Itsellä on "vain" 82mm kampura joten kovin paljoa ei lohkoa tarvitse raastaa, sopiva toleranssi lienee 1mm? Vai onko niin että teetätte työn koneistamossa? Paljonko hommalle tulee hintaa? Kannattaisiko kysellä jostain urakkahintaa useammalle lohkolle? -Otso Quote
Tomppa Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Mulla on pöydällä yks uus AS-41 lohko joka on kairattu 84 iskulle, 94 pytyille ja Full-Flowkin siihen on väännetty, eikä se lohko siitä vielä mihinkään häviä. Jos ehdit niin tule katsomaan / ottamaan kuvia! :) Quote
ozone Posted December 21, 2004 Author Posted December 21, 2004 Täytyypä ottaa kamera mukaan seuraavalla kerralla sit. Onko tollasen uuden lohkon valu tosiaan 1:1 orkkis VW lohkon kanssa? Mun lohko on mallia AS41 Mexico. Quote
ozone Posted December 22, 2004 Author Posted December 22, 2004 Unohtui kysyä: minkälaisella terällä työ kannattaa tehdä? Paineilmavinkua on tarkoitus käyttää. Quote
Guest Toheltaja Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 hae kaupasta alumiinin jyrsimiseen tarkoitettu palloterä sekä würthin leikkuuöljyä niin ei tartu se alumiinimöhjä terään. Teräkselle tarkoitetut menee helpommin tukkoon ja kivellä et saa sitäkään vähää aikaiseksi. Loppu silottelu sitten ihan hiomalamelli lieriöllä että saa naarmut pois ja muodot juoheviks. Ei jää murtumille alkukohtia... Quote
Ketsa Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 Raspiroopella saa kanssa hyvin avarrettua katon seudulta. Vaatii vähemmän viimeistelyä kuin vingun jälki... Quote
mikko k Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Leikkuu"öljyksi" parasta on sinol. Ja teriä kannattais olla useamman mallisia. "Vain" 82 isku ei vielä kerro kairaamisen tarvetta, koska itse kampi pyörii lohkossa kyllä, kiertokangille tilaa on tehtävä. Kairaustarpeeseen vaikuttaa kk:n kaula, eli 55mm vai 2". Ja vielä kiertokanget, joita aiot käyttää. Suosittelen tekemään yhdelle veiville tilaa kerralla ja kun se mahtuu moitteitta pyörimään, niin siirry sitten seuraavaan. Quote
Guest Toheltaja Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 sinoli haisee, wyrttiläinen ei niin paljoa, ja pysyy vähemmissäkin määrin. Sinolia joutuu suihkimaan vähän väliä kun se haihtuu. Quote
mikko k Posted December 28, 2004 Posted December 28, 2004 Haisee ja haihtuu, mutta ei ole rasvaista. Onko tuo wyyrtti rasvaista? Quote
Per Jernström Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Oma suosikkini on sellainen kovametalliviila, ei siis kivi. On myös erikoisesti alumiinille tarkoitettuja, mutta mielestäni teräskäyttöön tehty on parempi kun syö hitaammin (hienompi hammastus) niin ehtii miettiä ennenkuin on liian myöhäistä. Voiteluun sopii CRC tai WD-40 hyvin. Vaikka terässä olisikin jo alujämiä niin puhdistuu kun suihkuttaa kevyesti jyrsittävälle pinnalle ja jatkaa hommia. Quote
Ketsa Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Öljyn ja tenun sekoitusta käytettiin ainakin muutamia vuosia sitten vielä ammattikäytössä alumiinivalimon putsaamossa vingun kovametalliviilalle. Toimi hyvin, vaikka kuinka tukkoon onnistui terän ajamaan, niin pyöräytys sekoitteessa ja jatkoi vingutusta, ja terä oli kohta taassa puhdas. Teräkselle tarkoitetulla kovametalliviilalla alumiinin vingutus on kyllä niin tuskaista hommaa, että parempi miettiä eka rauhassa mitä meinaa tehdä ja tehdä homma sen jälkeen alumiinille tarkoitetulla terällä... Quote
mikko k Posted December 29, 2004 Posted December 29, 2004 Tuolla teräkselle tarkoitetulla kovametalliviilalla ei kyllä tee yhtää mitää alumiinihommissa. Ei tuu kun rupia perseeseen! Kivi on vielä huonompi. Öljyn ja tenun yhdistelmä on varmasti hyvä, mutta ei silloin jos tarvii vielä hitsata vingutuksen jälkeen!! Quote
Barney Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 nostellaanpa aihetta. Itsellä sama projekti edessä, eli 82 kammelle ja 5.6 veiveille pitäisi saada poterot kaivettua. oliko jollain suuntaa-antavia kuvia aiheesta tai muuta ohjetta. myös valmis lohko kiinnostaa jos nurkissa ylimääräisiä, vaihdossa saa vakiolohkoja.. Quote
DWL_Puavo Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Tästä linkistä saa täysresoversiot paketissa miun americkassa kairatusta lohkosta jossa oli koneistuksen jälkeen vielä hieman siistimistä = työstöroippeiden poistoa ym. Jaa tosin koska tuossa lohkossa näkyy tägikin jo olevan, niin eikö tuo lie jo siistittykin. Noista irronnee riittävästi, paketissa siis muutama alla olevan kaltainen kuva vähän eri puolilta lohkoa. ...niin tähän kombinaatioon tuli 82 kampi (CB "race") ja 5.5" veivit (CB H-prof). Nokkaan ei tarvinnu tällä kombolla vielä loveuksia. Puavo @ www.dwl.fi Quote
ozone Posted August 15, 2007 Author Posted August 15, 2007 Kuviin ei kannata sitten sokeasti luottaa, koska lohkosta ei kannata ottaa yhtään ylimääräistä. Paras keino on laittaa kampi&veivi-yhdistelmä vuorollaan kumpaankin lohkonpuoliskoon ja snurrailla tarvittava määrä tavaraa pois. Itse otin sen verran että mahtuu pyörimään + noin 1mm ja ei ole vielä narahtanut vaikka konetta on kyllä kierrätetty "tarpeeksi". Yhdestä nokan laakeripukista joutuu ottamaan tavaraa, sille ei voi mitään. Lisäksi koneistutin Englen nokasta olikohan 0,5mm halkaisijasta pois. Lohkon katon kanssa kannattaa olla varovainen... Osat oli siis CB 82mm & CB 5.5" H-profiili. Quote
Guest Toni I Posted August 16, 2007 Posted August 16, 2007 Mulla tuli tossa yhden kaupan yhteydessa 88mm iskulla oleva kampura tontille. Siita olisi tarkoitus ensi talvena ruveta tyostamaan matalaviritteista "morkourho" moottoria 94x88mm. On vissiinkin iso urakka sovittaa vakio lohkoon noin isolla iskulla oleva kampura? Ongelmat? Quote
DWL_Puavo Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Noissa "yli-82mm" -iskuisissa kammissa taitaa aina olla ohuemmat kiertokangen kaulat (porschen tai chevyn yleensä), sehän vähän helpottaa sitä sovittamista kun sen akselin ei tartte fyysisesti olla juurikaan sen isompi kun kaulat mahtuvat ikäänkuin ulommas kammessa. 88mm on tosin jo sen verran pitkä isku, että todennäköisesti tuo nokka vaatii vähän työstöä. Liekö semmoisessa sitten käytetty jotain stroke-kampea lähtökohtana ja sitten hitsattu. Lieköhän kyseessä Bernie Bergmannin kampi, niitä on sekä kehuttu että moitittu, ja löytyy näköjään 90mm iskulle asti. En tiedä sitten mikä on yleinen mielipide kys kampuroista, koska nettiin päätyy yleensä vaan moitteet. Vakiolohkoon voi katto mennä vähän ohueksi, kenties kannattaisi hommata sellainen "highroof" -lohko? _tosin_ eräässäkin krossikoneessa joka tuli vastaan, oli tuo katto ajettu kokonaan auki, ja liimattu sikaflexillä siihen alumiinipala kiinni. Ei ehkä urho-kestävyyttä ajatellen se viimeisen hyvä ratkaisu :) ...ens vuodeksi (kun ei ihan yö-urtsiin kerkee) meille alaviritetään entistä pataa tiputtamalla puristuksia ja vähentämällä hieman nostoa, mutta oletetaan että saadaan silti enempi tehoa radalle kun mitä oli Ahvenistolla käytössä :) Puavo @ www.dwl.fi Quote
Guest Toheltaja Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 eiks kaikki bergmannit ollu hitsattuja alekseita? Quote
Guest Toni I Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Mun 88mm akseli on hitsattu versio ilman vastapainoja, valmistajasta ei tietoa. Taitaa olla turha tehdä tuosta urho koneeseen akselia ;-P. Pitäydytään urhossa pienemmissä iskuissa. Yöurhoon saadaan vihdoinkin 2007cc kone tulille. Enään puuttuu toisen kaasarin läppäakseli(drla40). Eihän tuota konetta ole rakennettu kuin 2vuotta.... Toivon mukaan siinä olisi edes hivenen enemmän voimaa kuin puoliurtsi puolikuntoisessa tonnikuussatasessa ;-) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.