Jump to content

Varotus 94 Mahlen putkista


Recommended Posts

Hellow

 

Osin 1,5v sitten useamman sarjan 94mm Typ-1 Mahlen putkia (Myyjä ei ollu AC HC tai KK). Tais olla joku puolisen tusinaa sarjaa, kun halvalla sai. No määrä ei ole tärkeä vaan se että seassa oli joissakin sarjoissa putken alapäässä valussa pahka, joka otti kiinni pinnapulttiin. Myyjä oli myynyt männät sarjoista pois ja putket oli jääny hyllyyn riesaksi. Ko sarjat oli pitkän ajan keräys ko osien kauppiaalle, joten luulin että ovat jotakin todella vanhaa sarjaa. Paketti oli lähes kaikki aikasempaa Mahlen pakettia sarjaa, lähes koko punaista. Jokaine putki piti testata erikseen ja +80% pinnapultin koloista tarvitsi viilaa

 

No nyt tuli ihan uutta Mahlen osaa vastaan jossa on samaa ongelmaa. Poistettavaa materiaalia on pahimmillaan ollut 2,5mm per kohta. Se on jo saakelisti pinnapultin kohdalta. Normaalistihan välykset on 10mm bultilla lähes nollilla. Kasilla sitten milli enemmän...

Jotta homma olis sekava, on lohkon puoleisessa päässä sylinteriä myös sanottavaa; Männän reikä ei ole osunut keskelle putkea. Kun paikallinen koneistaja mittaa putken halkasian ohimmasta kohdasta ja tekee sopivan 1,6mm dropin lohkoon, voi putki jäädä kantamaan joltakin reunalta, ja niin hän ne perskuleet jäi! Ja ei muuta kuin viilaa sitten sinnekkin tarjoamaan. Nyt istuu oikein, mutta aikaa meni hukkaan :/

 

Ohessa kuvatus, vasemmalla viilattu versio. Oikealla shittu; pinkki -> sininen väli on nousevaa kannasta, Sininen-> reuna on tasasta kannasta. Helpoin viilata lohkonpuolelta pitkällä pyöröviilalla. Yläpään reikä toimii samalla viilalle ohjurina. Toinen (nopeampi&pölyävämpi) vaihtoehto on vinku + Fe terä. Mutta tuota jälkimmäistä en voinu käyttää (Tenava nukkumassa kun pääsee talliin)

 

Löysin muuten parivuotta sitten yhdestä kunnostettavasta vanhasta 94x69 koneesta sylinterit, joissa oli leikkaumaa sylinterin alapäässä ja juuri pinnapulttien kohdalla. Purku vaiheessa ei mikään hälytys kello soinut, homman älysin vasta kasausvaiheessa. Ja taas viilattiin...

 

Tarkkaavuutta peliin, jottei tämmöset osat eksy mosaan asti kieppumaan ilman viilan vaikutusta!

post-78-13888360811612_thumb.jpg

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Helpompi on poistaa ainetta kuin lisätä.

 

Sylinteriputkethan on muutenkin tarpeen tarkistaa ylätiivistepintojen tasalta koeasennuksen jälkeen, että ne jäävät samalle tasalle.

Link to comment
Guest Toheltaja

voihan noi sylinteriputket sitte painaa lohkoon vaikka prässillä ja sopivilla vastineilla, jos putket jäävät eri korkeudelle yläpäästään :) Ja tulee samalla kato tiivis siit alapäästä ku seokset vulkanoituu keskenään paineen vaikutuksesta.

Link to comment
Guest Toheltaja

no tuo oli vähintään yhtä hyvä ohje sylinteriputkien tasokkuuden järjestämiseksi kun Juha siun ehdotus miten saadaan vauhtiksen pään laakerista 2 osainen :D Eli järki kaikessa mukana, ja jos kaiken uskoo mitä palstalla lukee ni saa kattoo peiliin ;) Vai vastaatko sie myös laakerivaurioista ja puuttuvista öljynpaineista?

Link to comment
Kohta on tää topici lukossa :)

 

Joutas joo. Luulin alussa että nää putkeni oli ihan yksittäis tapauksia, muttei näköjään ollutkaan. Vertaistuki lohduttaa :/

 

Tämä ei ollu tarkoitettu vittuiluksi Mahlen tuojia vastaan, en vaan omaa muun merkkisistä 94 putkista kokemusta. Tai niin noista peräsmiehen mainitsemista rivattomista jotakin pientä. AA putket olis tosin ihan kiva päästä kattoo / mittaa.

 

Lukkoon vaan koko topikki. Tää homma on nyt kaikkien ekaa 94 konetta aloittelevien kasaajien tiedossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...