Jump to content

Kesäksi kone kasaan..


Guest sapera

Recommended Posts

Guest sapera

Tarkoitus herätellä kupla taas liikenteeseen. Seissyt pari vuotta kone rikon vuoksi. Ajatuksia seuraavasta virityksestä:

 

1300cc lohko aihiona

90,5mm putket

vakio kampura 69mm, ja kanget, dekkiä tulee sen 1,2mm

kansi 35/32 (vakio) kanavia vähän työstetty, ja kantta laskettu 2mm -> puristuksia haetaan sitä 9-10

 

keinut 1,1:1

nokka 286ast. , 9,5mm nostolla (w110-120)

vakio vauhtis 200

1x kakskurkkunen weber 32/36

vakio bensapumppu

full flow, mut oma jäähdytin

normi kärmes, jollain vaimentajalla, ei vielä hankittuna..

 

Mistä puolelta tulee ekana raja vastaan. Tarviiko lohko jotain erityistä koneistusta öljykanaviin? Veikkauksia, paljonko polleja irtoaa, ja mitä kannattaisi muuttaa/tuunata jos kuitenkin noi kilkkeet jo hankittu...

Link to comment

Moro,

 

suosittelisin että 8,5:1 puristuksia, kun kerta nokka mieto ja kannet vähän vain avarretut. Dekkikorkeus on ok.

 

Sinänsä kaasuttimen vaihtaisin kahteen kaksi tai yksikurkkuiseen, toimivat vain paljon paremmin ja kenties helpompi säätääkin.

 

Lisäöljynjäähdytintä et tarvitse, jos sinulla on doghouse öljynlauhdutin vakiona.

 

Tehoja tulee about 70-75hv, jos pidät tuon progressiivisen kaasarin. Vakioventtiilein olevat kannet hyvin portattuina ja kahdella kadronilla, teholukema voi olla lähempänä 90 hevosvoimaa, 2x40 idf kaasareilla jopa liki sata.

Link to comment

Alexin kanssa samoilla linjoilla, 8.5 - 8.7 puristuksia tuolle nokalle, ja esim. 1 kurkkuiset 35mm brosolit nurkkiin, tulee hyvin toimiva katukone.

 

Mulla on hyvin samanlainen kone, 92 männillä ja siitä 2x40mm dellortoilla penkissä 113 hv. Loppukesä meni juuri tuollaisilla 1-kurkkuisilla brosoleilla ja toimii 100% ilman lämpöongelmia jokapäiväisessä ajossa.

Link to comment

Jos budjetti kestää, käytä kansia jollain, joka osaa portata tai/ja omistaa virtauspenkin. Vakiokannesta voi saada jopa 30% lisää virtausta.

 

Myös kannattaa harkita 40mm kadron kaasutinpakettia tai vastaavaa 2x1-kurkkuista kaasutinsarjaa. Hyvä vivusto on myös tärkeä.

Link to comment
Guest sapera

Olisiko cruisailuun joku muu nokka parempi tuolla 1775cc llä? Jos kaasari puoltakin lähtisi muuttamaan ja puristussuhteetkin vielä muutettavissa.

Häviääkö kireämmällä nokalla alavääntäö kuinka paljon, kun ei kuitenkaan ole tilavuutta koneessa tuon enempää? / Saako nokkaa muuttamalla suurtakin hyötyä(hp), vielä että ajettavuus säilyisi pienemmilläkin kierroksilla? Paljonko tuon 35 mm imun kautta , ahtamattomana heppoja ylipäänsä mahdollista? Joku muistaakseni on puhunut n.120hp jos 35mm imuventtiilit.. ja paljonko venttiilin pitäisi vähintään aueta mm..

Link to comment

Ite jättäisin kaasarin tai kaasarit pois.

Ruutta vaan tilalle ja vääntöä tuolla kokoonpanolla riittää alhaalta ylösasti.

Kaverille tuollasen joskus rakensin Megaruutalla ja oli oikein mukava ajaa liikenteessä.

Et jos vähänkin on budjettia, niin suosittelen ruiskua. Mut jos ei niin, sitten nurkka kaasareilla.

Link to comment

Ruisku on hyvä ja samalla koneen ominaisuudet kireämmällä koneella tasoittuvat. jani kun on megan kanssa touhunnut enemmän, vosin laittaa vaikka projektipuolelle sellaisen rautalangasta väännetyn perusrakennusohjeen näytille. Moinille nämä tunnistimet ja anturit suurintahepreaa eli mistä ne järjestelmään. Samoin valmiiden boxien saantivinkit iso jees. Tietty kertoa pääseekö alkuun paljonkin helpommallajos sytkäohjaus jätetään boxin ulkopuolelle jne...

 

Mitäs jani sannoopi tähän?!

Link to comment

Aloita tuosta vaikka tavaaminen.

http://www.porvwoo.fi/Megasquirt.php

 

Mä kyllä neuvon ja olen neuvonutkin montaakin.

 

Sytkän voi jättää pois aluksi jos haluaa.

Tavan jakajaa voi käyttää sytkän ohjaukseen.

 

Suorasytkä osatkin olen suunnitellut jo liki pulttaa kiinni tyylillä.

 

Ja tuolta hintahaarukkaa.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5561-perusrookerin-hinta-megasquirt-hinta/

 

Seuraava oma ruutta on menossa kilpuriin ja pitäis kahden kuukauden sisään kukkua vehkeet.

Link to comment

Tuosta kokoojasäiliöstä hieman. Eli fiksuinta olis ilmeisesti laittaa se jonnekin moottorin läheisyyteen niin ei tarvi vetää toista putkea keulalta moottorille. Minkä kokoinen säiliö olisi hyvä olla? Eikös idea kuitenkin ole, että vaikka olis hieman laiskempikin siirtopumppu niin säiliössä on resurssia hieman pidempäänkin täyskaasukiihdytykseen. Ja vaikka kuinka vetäis mutkiin, niin ruiskun pumppu ei haukkaa ilmaa.

Miten hyvin bensapaineet pysyy oikeana, kun säiliö on kuitenkin periaatteessa koko ajan ihan täynnä bensaa vai onko sillä merkitystä? Mulla kun on ollut aina paluulinja tankkiin...

 

t. Mika

Link to comment

Olikohan tuo joku litran puol toista. Kaverin kirvassa tuollanen pänikkä ja rookerilla pystyi kyllä polkemaan ja riitti menovesi.

Eipä tuolla muuta virkaa oikeastaan kuin ei tartte tehdä paluulinjaa tankkiin ja suurentaa orggislinjaa. Eli pystyy pussihousuksi palaamaan helposti.

 

Eipä ole tullut tutkittua paineita niin tarkkaa. Kaverilla kyllä mittari konehuoneessa. Soppa ainakin lambdan mukaan riittänyt ihan paksulle asti, ettei paineista ainakaan ole kiinni se.

Link to comment

Lähinnä mietinkin niitä paineita päinvastoin. Eli kun pönttö on täynnä, niin painevenalta paluu joutuu "työntämään" bensaa säiliöön ja samaan aikaan myös siirtopumppu työntää sinne bensaa jollakin paineella.

Ehkä turhaa teoreettista pohdintaa, koska kaikilla homma tuntuu pelittävän. Litran pönttö olis sopivan pieni mahtumaan melkein mihin vaan.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mika Raussi
Lähinnä mietinkin niitä paineita päinvastoin. Eli kun pönttö on täynnä, niin painevenalta paluu joutuu "työntämään" bensaa säiliöön ja samaan aikaan myös siirtopumppu työntää sinne bensaa jollakin paineella.

Ei sinällään väliä tolla kierrolla, koska se menee paineellisesta takasin samaan paineeseen. Sama paine siis molemmin puolin painepumppua.

Link to comment

Niin, painevenahan ei välitä tuon taivaallista millainen paine siellä paluupuolella on. Sehän säätää vain suuttimille menevää painetta suhteessa imusarjan paineeseen. Ja ruiskupumpullekin on ihan sama oli siellä imupuolella painetta tai ei. Näin kun tarkemmin nyt ehdin asiaa miettimään.

 

t. Mika

Link to comment

W110 on passeli nokka 1776cc kruisailukoneeseen, jos vain kaasarina on jokin muu kuin progressiivinen weber tms. keskellä. Tuplat tai ruisku, ja voi kruisailla kivasti, alhaallakin sitkeyttä riittää ja vastaa kaasuun hyvin.

 

Ruiskun kanssa voisi suositella jopa W120 nokkaa kruisailukoneeseen. Vakioventtiilein olevista kansista tosin kannattaa ottaa hyöty irti ja saada vähän virtausta niihin lisää. peltisarjaksi pikkulaippainen 1 3/8" tai merged 1 1/2". Älä osta isolaippaista pakosarjaa lämmönvaihtimien kanssa käytettäväksi!

 

CB performance myös myy merged 1 3/8" pakosarjaa tietääkseni. Se oli passeli vakioventtiilein olevaan koneeseen.

 

3674.jpg

 

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1634

Link to comment

Vähän rajamailla, riippuu myös että onko vakiopainoinen vauhtipyörä vai kevennetty. W110 kanssa voisi laittaa yksinkertaiset jouset, varsinkin jos vauhtipyörää ei oo kevennetty, ainakin minä laittaisin...gene bergin mielestä ehdottomasti tuplajouset W110 kanssa, mutta saahan olla eri mieltä :)

Link to comment
Guest sapera

Eli siis seuraavaksi laitetaan hakuun kaasarit nurkkiin, jos jollain olisi jäänyt ylimääräisiä.. Ruiskukin kuulosti hyvältä, mutta tosiaan menee ehkä meikäläisen tekniikka tietämyksellä vähän vaikeaksi..

Link to comment

Jep, aivan totta, kaikki jouset eivät ole yhtä jäykkiä. Muuten, en ole ikinä tarkemmin ajatellut että onko tuplajousien ulommaisilla jousilla samat jousiarvot kuin saman valmistajan yks.kert jousilla?

 

Bugpack ainakin myy tuplajousia kahden sorttisia, hi-perf ja race, oliskohan race jousi yksinään jäykempi kuin yks.kert hi-perf jousi.

 

No, kunhan ääneen aattelen. Vaikka kyllä vähän shimmaamalla yks.kert jouset menis W120 nokan kanssa myös.

Link to comment

Eikös joskus vuosia sitten täällä ollut venajousikeskustelu ja mittaustuloksia. Muistaakseni ainakin Hytönen oli tutkinut paljon asiaa. Vai olikohan sekin jo vanhan pölhölän aikaan.

 

t. Mika

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2618-jousipaineetkokemuksiamittaustuloksiaei-poskensoittoa/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1138-mehiläispesäjouset-tai-jotain/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/805-jousipaineet/

Link to comment
Eli siis seuraavaksi laitetaan hakuun kaasarit nurkkiin, jos jollain olisi jäänyt ylimääräisiä.. Ruiskukin kuulosti hyvältä, mutta tosiaan menee ehkä meikäläisen tekniikka tietämyksellä vähän vaikeaksi..

 

Ei sitä tarvi pelkää. Kaiken oppii ja neuvoja kyllä löytyy.

Ohjeita löytyy lontooksi ja suomeksi vallan hyvin.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Keiteleen Koneen venttiilinjouset ovat hyvin suosittuja, niiden toiminta-alue riittää 8500 r/min.

Vakio nokka-akselille löytyy myös sopivat hieman "miedommat" jouset.

Link to comment

Se riippuu venttiilin koosta ja muista komponenteista että riittääkö mikäkin jousi 8500rpm asti. Kyllä 35,5x32 venttiileillä useammat vw mittaiset tuplajouset riittää 8500rpm asti. Suositeltavaa olisi jo laittaa 44x37 venttiileillä triplajouset tai chevy style jouset, mikäli aikoo niin korkeita kierroksia tavoitella.

 

Jousikuormaa voi keventää esim. käyttämällä aircooled.netin keraamisella pinnalla olevia lautasia ja työntötankoja, tällöin jopa voi yks. kertaiset jouset riittää isoillakin venttiileillä, jos kone kiertää 7000 rpm. Entisestään voi kuormaa pienentää laittamalla 7 tai 6 mm varrella olevat venttiilit tai/ja erikoiskeveät nostajat jotka vaatii paksun puslan nostajan reikään.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Jos Alex ei osaa rakentaa VW moottoria oikein, niin silloin ei riitä USA:n / Venäjän Avaruusrakettien suunnitteludiploomisensennöörien avullakaan.

 

Jos moottorin rakentamisen tietotaito on hallinnassa niin silloin Keiteleen Koneen pelkät yksinkertaiset ulkojouset riittävät 8500 r./min lukemiin.

 

Todellisuus hämärtyy kun yrittää leikkiä liian viisasta.

Link to comment

Jeps, jeps.

 

Aiheen alkuperäiselle aloittajalle tiedoksi, että tällä palstalla on paljon hauskempi ja tuottavampi vittuilla neuvojille ja pönkittää omaa egoansa, kuin tarjota hyvää tietoa yhteistyössä uusille tai sellaisille harrastajille "joilla ei ole koneen rakentamisen tietotaito hallinnassa".

 

Eikös olekin tuottavaa ja hyödyllistä, kun edes jotakin tietoa tarjoavaa henkilöä ollaan heti leimaamassa "liian viisaaksi", tai hänen tietolähteensä lytätään automaattisesti hölynpölyksi?

 

Juu. Näin juuri.

 

Aircooled Finland Oyn kotisivuilta löytyy muuten myös kivasti kaikenlaista hassua koneenrakennuspalikkaa: http://www.aircooled.fi josta kannattaa käydä pälyilemässä harkinnan alla olevia osia ;) Sivut täydentyvät muuten jatkossa myös kaikilla CSP:n (http://www.csp-shop.de) tarjoamilla moottorin ja voimansiirron osilla.

 

Jatkossa voi tulla jopa kaikkia muitakin CSP:n tarjoamia romppeita, kunhan vaan saadaan aikaiseksi päivitellä sivuja. Samalla on ollut tarkoitus neuvotella myös CSP:n teknisten ohjeiden suomentamisesta ja julkaisemisesta sivuilla, jolloin siitä hyötyisivät kaikki aloittelevat koneenrakentajat tasapuolisesti, eivät vain Aircooled.fi:n web-kaupasta VW-osia ostavat asiakkaat.

Link to comment

Kasva aikuiseksi, ja lopeta lapsellinen vittuilu palstalla, KK. Osaan kyllä rakentaa moottorin, ja suunnittella muitakin teknisiä asioita. Ei tarvitse kenellekään todistaa taitojani, paitsi työnantajalleni.

 

Yksinkertaiset sinkkujouset eivät riitä missään nimessä 44x37 venttiilein ja yli 13 mm nostolla jos kone ottaa 8500rpm. Ei edes vaikka ottaisi "vain" 6500rpm. Mikä siinä on vaikea hyväksyä, että joku saattaa olla eri mieltä?

Link to comment

Mun taytyy kylla tahan valiin tuoda omat kokemukseni KK:n yksinkertaisista "kilpa" jousista. Mulla ne toimivat moitteetta juurikin tuonne 8500 kiekan tienoille, tuli kokeiltua pari kertaa vaikka punarajana koitankin pitaa 8000 :)

 

kone on hyvin herkasti kierroksia nostava pikku-strokeri, 79*90.5 ja nokka on tilaustyona teetetty "310" astetta, nostoa 1.25 keinuilla 13.5mm.

Vapaalla kierrokset hyppaa heti silmille kun nayttaa polkimelle sukkaa.

Vauhtis on kevennetty ja kampurakin on suht kevyt.

 

Kannet KK:sta, muistaakseni 044 pohjaiset rosterivenoilla 40*35.5

Terastikut, tavanomaiset nostajat (Ei erikoiskeveat), tavanomaiset lukot ja lautaset. Kansia on hiplattu suht runsaasti.

 

Jousipaineet ja muut saadetty asianmukaisesti.

 

Minusta todella hyvat jouset.

kaikki jotain aiheesta tietavat sanoivat etta on pakko kayttaa tuplajousia. Tavanomaiseen tapaani en uskonut vaan halusin itse nahda, olin valmis muuttamaan kannet tuplajousille sisaanajon jalkeen jos tarvetta ilmenee. Eipa ollu tarvetta.

 

Ainoa mita en osaa sanoa noista, on kesto pitkalla aikavalilla. Yhden ajokauden kerkesin niilla ajamaan (Katuauto paivittaisessa kaytossa) ja sitten kinneri jaikin parkkiin muuton vuoksi.

Link to comment
Guest VW 1303

kkn yksinkertaset kisa jouset rittää 8500rmp hyvin vaikka olis iso vettiili. jouset ei myöskään kuoleennu vaikka kone seisoo pitkään käyttämättä.

Link to comment
Guest sapera

Niin kyseiseen rakennelmaan tulee 35 imu/teräs , pako 32 rosteri. Alumiini tikut , vakio nostimet.Takoitus olisi mennä jäykillä , yksinkertaisilla jousilla.Tarkkoja jäykkyyksiä en ole mitannu, konetta kasattu osin mukana tulleista osista.. keinut , jouset.. ainakin edellisessä kokoonpanossa toimineet ok, joskin nokka oli jonkin verran kulunu ja meni vaihtoon, samoin kuin nostimet. liekkö syynä olleet liian jäykät jouset?? näillä näkymin sitten 40 :set nurkkiin. Riittääkö nuo alumiiniset tikut? nokka oli sen n. 10mm nosto ja asteita 286. Vakio vauhtis. kierrokset tuskin kiipeää mihinkään 8000..

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

"sapera":

voit kysyä neuvoa venttiilinjousista Keiteleen Koneesta.

 

"Alex" voi jatkaa keskustelua avaruusrakettien rakentajien kanssa, minusta on järjetöntä jatkaa keskustelua sellaisen ihmisen kanssa jonka teoriat perustuvat englaanniinkielisiltä netti (keskustelu) sivuilta kaivettuihin "tietoihin".

 

Kymmenien vuosien kokemuksella voin todeta sen, että kun keskustelussa vähemmistöön jäänyt väärässä oleva huomaa olevansa virhelinjalla muuttuu asian käsittely välittömästi v..... linjalle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...