Jump to content

öljynsuodatin rikki


Recommended Posts

Tänään ajattelin että josko pääsisi ajamaan vähän läpikäytyä moottoria mutta ei. 1641 mottiin tuli asennettua "fullflow" jossa ulos/sisäänmeno kannessa samalla kun kampiaxelin stefa tuli vaihdettua ja vähän muuta. Ensin ei tullut öljypaineita mutta letkujen täyttämisen jälkeen rupes painetta pukkaa. Moottoria oli jo käytetty ehkä vartin mutta tänään kun käynnistin niin maassa oli jumalaton öljylammikko. Pienen tutkiskelun jälkeen selvis että suodatinhan se siinä petti. Moottorissa on valvolinen 20w/50 ja ulkona -2 astetta, paineita oli semmoset 4bar. Suodatin on Henning H10W01 ja ei kestänyt. Onko kellään ollut vastaavaa ja minkälainen suodatin tulisi hankkia, varmaan Framin mutta löytyykö muualta kuin netistä tilaamalla?

post-3036-1388836087912_thumb.jpg

Link to comment
Guest DaFox

Öljynpaineet pikkasen pompsahtaneet?

 

Tuo 20w50 on saattanut olla aikamoista taikinaa, jo noinkin pienillä pakkasilla. Testaappa tuon öljyn juoksevuutta tuossa pakkasessa, voit yllättyä :)

Link to comment

Terve, ainakin kuplapajan jussilta saa fram suodattimia, myöskin on olemassa olemassa suodattimia missä on vaihdettava sisäpanos tai pestävä sellainen. Näiden kuori luonnollisesti kestää enemmän painetta.

 

Toki tietysti pakkaskelit ja 20w-50 öljy ei ehkä sovellu yhteen, olet ehkä varmaan aatellutkin näin joskus :D

 

Itsellä on kestänyt bosch ym transportterin iso tarvikesuodatin 20w-50 öljyn kanssa vielä n. +5 lämpötiloissa, mutta alle nollan keleillä en ole kokeillut.

 

Jos pelkäät suodattimen poksahtelevan tuon tuosta, miten olisi tälläinen:

 

 

 

http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nach ... 2264a&pn=0

 

 

 

 

22264.jpg

Link to comment

Kiitos taidanpa huomenna pirauttaa autokirille ja tilata semmonen niin faija saa hakea kunnon suodattimen niin pääsisi huomenna testaan kuplaa. Vähän kallis 129 € eikä niitä öljyjä niin hirveen monta kertaa vuodessa tule vaihdettua , paitsi nyt kun puolet valuu maahan :) Tuli mokailtua vähän kun moottori oli pöydällä ja öljypohjassa reika öljylämpöanturille, sen tilalla oli teippiä, lopputuloksen voi varmaan arvata.

Link to comment

Hiukan asian vierestä mutta kuitenkin. -23 astetta (tai saattoi olla enemmänkin) kesti kaverin starletin suodatin Valvolinen 20W-50 öljyillä kun 600 km:n trailerimatkan päätteeksi Oulussa hinaamalla saatiin käyntiin.

 

Että ihan pelkkien öljyjen syyksi en tuota laskisi vielä tuossa lämpötilassa...

Link to comment
Guest ville s

kyl noita jokkis koneita pistetään talvella tuolla kisoissa käymään kovillakin pakasilla. tarvii vaan muistaa ettei heti kierrätä vaan antaa ölpän lämmitä hetken..

Link to comment

Pumppu on samantyyppinen kun aircooledin myymä cb maxi 3 pumppu 26mm rattailla. Ja paineanturi on vdo:n joka on vakiopaikassa, ennen moottorissa oli 30mm teräspumppu ihan turhaan, lämpöongelmiakin on ollut. Pumppu on muuten myytävänä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No pumppu on sit hyvä. Kuitenkin jos paineanturi on tosiaan vakiopaikalla, niin todennäköstä on, että suodattimessa oli paljon kovempi paine kun siellä anturin luona.

 

No kuitenkin on vastaavilla viskositeeteilla käytetty koneita pakkasillakin ilman suodattimen hajoomista. Voi siis olla, että oli vaan heikompi tapaus.

Link to comment

En usko, taiwankamaa se on mutta mitä nyt oon kattonu niin ei niitä muunlaisia pahemmin myydäkään enkä ole nähnyt muiden käyttävän muutakaan. Filtterissä piti olla jonkinmoinen venakeikka en tiedä toimiiko se oikealla tavalla, aika vahva jousi siinä on tai oli.

Link to comment

Aika yleinen ongelma JM-autoissa tuo suodattimien hajoaminen,vaikea sanoa mistä aina johtuu mutta pumpulta menee kyllä täysi paine suodattimelle ja se voi olla yli 8bar kylmänä,paineventtiilihän on vasta sitten myöhemmin,myös letkujen koko ja pituuskin vaikutaa asiaan!Suodattimessa oleva venttiili estää suodattimen valumisen tyhjäksi,ei vaikuta muuhun!Tarkista myös onko letkut oikeinpäin suodatinjalassa.

Link to comment

Noi voi sun s****** nyt meni fram!!!! Kait se asennus on niin että pumpun IN menee suodatinjalan IN liitäntään ja suodatinjalan OUTmenee pumpun OUT liittimeen. Sanokaa olenko väärässä niin ongelma on suht helppo. Eka paineita ei ollut pari-kolme sekuntia ja paineet nousi ja sitten kuului poks. Ja öljyt maahan, hitto kun ei tullut ostettua enemmän niitä suodattimia. Pitäisi päästä katsastukseen. Muuten se Henning kesti oikeasti kauemmin, kupla oli päivää ennen käynnissä 5-10 min. Täytyyhän ne letkujen paikat olla oikeita. Onkohan letkuissa jonkinmoinen tukko?

edit Nyt kun ajattelen niin alunperin moottori aukaistiin kun pakkasessa käynnistin kuplan ja kampiakselin stefa petti lopullisesti vaikka se oli kauan jo päästänyt öljyjä läpi. Voisiko paineventiileissä kuitenkin olla jotain vikaa?? Moottori on AB kahdella öp-venttiileillä.

post-3036-13888360880363_thumb.jpg

Link to comment

voi olla mutta Henningin kanssa kesti vähintään 5 minuuttia ja vasta seuraavana päivänä poksahti. Voi kuitenkin olla että pumpun kanavat on vähän ahtaita öljylle näissä lämpötiloissa. Täälläkin on sanottu että ne on ahtaita mutta muilla on toiminut ainakin plussaasteilla. Taidanpa kipaista huomenna robinhoodissa ja ostaa halpa suodatin ja litkuöljyä ja vaihtaa sen IN OUT jutun ja kokeilee sillä.

edit voiko se raja olla siinä nollan paikkeilla tällä kokoonpanolla

post-3036-13888360880497_thumb.jpg

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Millaisia venttiileitä on kuvassa olevassa Hengst öljynsuodattimessa?

 

Mitkä ovat niiden merkitykset käytännössä?

 

Mitä öljynpaineen säätöventtileitä on "Kuplan" moottorissa?

 

Mitkä on niiden toimintaperiaatteet?

 

Mitkä ongelmat aiheuttavat öljynsuodattimen "räjähtämisen"?.

 

Mistä tulee öljy öljypumpun oikeassa alareunassa olevaan reikään?

tietysti öljypumpun kannesta, mutta mistä kanteen?.

Link to comment

Sinun myymä suodatin niin varmaan tiedät itse. Suodattimessahan on se "ventiilli" joka estää öljyn valumisen toiseen suuntaan mutta jos letkut on väärinpäin niin kait siinä jotain väärin menee. Paineventiilit ohjaa öljyä tarpeen mukaan jäädyttimelle toisesta en ole varma, tiedät varmaan itse. Liika painehan sen suodattimen rikkoo, eli parempi öljyn juoksevuus ja ongelmat on ratkottu...

edit Ymmärtääkseni se kanava joka pumpussa näkyy on öljyn sisäänmenokanava moottorin voiteluun. se on oikeasti toisinpäin eli vasemalla puolella.

Link to comment

Onko näissä pumpuissa riittävän kokoiset kanavat joissa in ja out samassa?

 

Itsellä perinteiset full flowit kyllä pelanneet, ja tarvikesuodattimia oon käyttäny, ei oo vielä kertaakaan rikkoontunut, jopa liki nollakeleillä olen käynnistänyt 20w-50 öljyn kanssa. Mulla on 1/2" hydrauliikkaletku käytössä ja bergin paineventtiilinen kansi 30mm schadek pumpun kanssa

Link to comment

Jos ei bergin kantta löydy, niin sitten CSP:n vastaava saksassa tehty kansi, CNC koneistettu alumiininen.

 

Ja perinteisen full flow:n voi tehdä ilman koneistusta, sitä varten saa hihnapyörän päässä olevaan paineventtiilin mutterin tilalle adapterin.

 

 

 

10343.jpg

 

 

22198.jpg

Link to comment

Ahaa, onko sulla erillinen öljynjäähdytin? Silloin ehkä olisi hyvä olla termostaatti..

 

Mutta noin miedossa koneessa riittää vakio (71-) doghouse jäähdytin, jota ohjataan toisella öljynpaineventtiilillä, tällöin ei kannata käyttää spesiaali jousia ja mäntiä, vaan alkuperäisiä.

 

Spesiaaliversioiden mäntä on muotoiltu niin että öljy menee alkuperäisen doghouse jäähdyttimen läpi aina.

Link to comment

ei ei ihan vakio öljynjäähy doghouse systeemillä. Mitä nyt olen ymmärtänyt niin tässähän lukee:"This control piston only operates as a cheap oil thermostat and is not required when using an external thermostat and oil cooler. In this way we have been able to achieve a much more constant oil pressure." eikä minulla ole ulkoista öljynjäähyä vai menikö englannin tekstinymmärtäminen päin vi*** eikö magna cum laude riitä :)

edit ei oikein ole intoa ennen tiistaita ruveta mitään moottoria irottaan taas tahi pistää autoa seisontaan.

Link to comment

Ne letkut on väärinpäin, kuten joku jo totesikin. Eli öljynsuodattimen IN on se josta öljy tulee suodattimeen ja OUT se josta se lähtee suodattimesta. Nyt kun sulla on olleet letkut väärinpäin ja jos suodattimessa on takaiskuventtiili, niin se yrittää estää öljynkierron kokonaan, eli paineet nousee niin ylös kuin pumppu jaksaa työntää.

 

Vaihda ensin letkut toisinpäin ja kokeile, ja tee sitten vasta muut muutokset. Kuten aiemmin jo tuli todettua, niin kyllä suodattimen pitää kestää 20W-50 öljyt tuossa lämpötilassa.

Link to comment

Jos kokeilen kuuden euron suodattimella ja ostaa niitä vaikka kaksi. Ei ole niin paha menetys kun se 22€ Fram, kokeilee sillä huomenna ja jos poksahtaa taas niin sitten vaihdan öljyt. Laitan huomenna viestiä niin ollaan taas viisaampia. Voiskohan sen framin hitsata umpeen kun siitä meni saumasta öljyt läpi, jollain tavalla ettei sulata niitä sisuksia :) ?

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Ota kuva öljypumpun kannesta jossa näkyy letkujen lähdöt ja suodatinjalasta jossa näkyy letkuliitännät, mieluummin kansi ja letkut alkuperäisillä paikoillaan, viimeksi mainittu kuva on hieman epäselvä.

 

Vaihdoitko uudet öljynpaineen säätöventtiilit?

 

Tänään eräs asiakas kyseli vahvempia öljynsuodattimia kun Hengst ei ollut kestänyt +15 asteessa tapahtunutta moottorin koekäyttöä, annoin korjausohjeeksi laittaa samanlainen mutta ehjä suodatin ja ennen sitä laittaa uudet öljynpaineen säätöventtiilit oikeaan paikkoihin.

 

Kun näillä keskustelusivuilla esiintyy auto ja moottorialan "ammattilaisia" niin voisitteko vastata edellä esittämiini kysymyksiin vaikka aivan huvikseen leikkimielellä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...