daniel Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Tänään ajattelin että josko pääsisi ajamaan vähän läpikäytyä moottoria mutta ei. 1641 mottiin tuli asennettua "fullflow" jossa ulos/sisäänmeno kannessa samalla kun kampiaxelin stefa tuli vaihdettua ja vähän muuta. Ensin ei tullut öljypaineita mutta letkujen täyttämisen jälkeen rupes painetta pukkaa. Moottoria oli jo käytetty ehkä vartin mutta tänään kun käynnistin niin maassa oli jumalaton öljylammikko. Pienen tutkiskelun jälkeen selvis että suodatinhan se siinä petti. Moottorissa on valvolinen 20w/50 ja ulkona -2 astetta, paineita oli semmoset 4bar. Suodatin on Henning H10W01 ja ei kestänyt. Onko kellään ollut vastaavaa ja minkälainen suodatin tulisi hankkia, varmaan Framin mutta löytyykö muualta kuin netistä tilaamalla? Quote Link to comment
Guest DaFox Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Öljynpaineet pikkasen pompsahtaneet? Tuo 20w50 on saattanut olla aikamoista taikinaa, jo noinkin pienillä pakkasilla. Testaappa tuon öljyn juoksevuutta tuossa pakkasessa, voit yllättyä :) Quote Link to comment
daniel Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 onhan se aika siirappia ja kyllähän se mittari aikalailla pomppi mutta kai se nyt sentään pieniä paineita pitäis kestää. Ja muuten se suodatin oli kai joku missä oli semmonen paineventtiili. Quote Link to comment
Guest ville s Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 framia saa ihan normaali tarvikeliikkkeestä joka vaan tilaa kahalta osia tilaus numero on se ihan hp1. terveisin varaosamyyjä... Quote Link to comment
-Alex- Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Terve, ainakin kuplapajan jussilta saa fram suodattimia, myöskin on olemassa olemassa suodattimia missä on vaihdettava sisäpanos tai pestävä sellainen. Näiden kuori luonnollisesti kestää enemmän painetta. Toki tietysti pakkaskelit ja 20w-50 öljy ei ehkä sovellu yhteen, olet ehkä varmaan aatellutkin näin joskus :D Itsellä on kestänyt bosch ym transportterin iso tarvikesuodatin 20w-50 öljyn kanssa vielä n. +5 lämpötiloissa, mutta alle nollan keleillä en ole kokeillut. Jos pelkäät suodattimen poksahtelevan tuon tuosta, miten olisi tälläinen: http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nach ... 2264a&pn=0 Quote Link to comment
daniel Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Kiitos taidanpa huomenna pirauttaa autokirille ja tilata semmonen niin faija saa hakea kunnon suodattimen niin pääsisi huomenna testaan kuplaa. Vähän kallis 129 € eikä niitä öljyjä niin hirveen monta kertaa vuodessa tule vaihdettua , paitsi nyt kun puolet valuu maahan :) Tuli mokailtua vähän kun moottori oli pöydällä ja öljypohjassa reika öljylämpöanturille, sen tilalla oli teippiä, lopputuloksen voi varmaan arvata. Quote Link to comment
metake Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Hiukan asian vierestä mutta kuitenkin. -23 astetta (tai saattoi olla enemmänkin) kesti kaverin starletin suodatin Valvolinen 20W-50 öljyillä kun 600 km:n trailerimatkan päätteeksi Oulussa hinaamalla saatiin käyntiin. Että ihan pelkkien öljyjen syyksi en tuota laskisi vielä tuossa lämpötilassa... Quote Link to comment
Guest ville s Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 kyl noita jokkis koneita pistetään talvella tuolla kisoissa käymään kovillakin pakasilla. tarvii vaan muistaa ettei heti kierrätä vaan antaa ölpän lämmitä hetken.. Quote Link to comment
daniel Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Kyllähän minä tajuan ettei kannata kierrättää mutta siinä 2000 rpm paikkeilla kun ei tahtonut pysyä kupla käynnissä, varmaan paska suodatin tai valmistusvirhe. Quote Link to comment
Guest ville s Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 juu näin epäilinkin mut just pointti oli se et esim ite käytetään just framia ton takia ettei tekis tiivisteen poksumisia. Quote Link to comment
daniel Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Aika kumma sinäänsä kun tiiviste on paikoillaan mutta itse suodattimen reuna on vääntynyt auki. (katso kuvaa) Quote Link to comment
Marko Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=548 Löytyy hyllystä. info ät aircooled.fi Quote Link to comment
Guest ville s Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 katos niihän olikin katoin ihan väsyneenä et o poksunu tiiviste. ei pitäs unisena kattella kuvia.... o kyl ihme ku suodatin tollei hajoo. Quote Link to comment
NordBling Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Valvolinen 20w50 racing oli mulla t4 koneessa ympäri vuoden, samoin f-ryhmän kilpurissa 3 vuotta kesät talvet. Ei ongelmia, vaikka joukossa todella kylmiä päiviä. Uskoisin että vika jossain muualla. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Koneeseen ruuvattu tietty jeesuksen kokonen pumppu? Missä kohtaa paineanturi on? Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Pumppu on samantyyppinen kun aircooledin myymä cb maxi 3 pumppu 26mm rattailla. Ja paineanturi on vdo:n joka on vakiopaikassa, ennen moottorissa oli 30mm teräspumppu ihan turhaan, lämpöongelmiakin on ollut. Pumppu on muuten myytävänä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 No pumppu on sit hyvä. Kuitenkin jos paineanturi on tosiaan vakiopaikalla, niin todennäköstä on, että suodattimessa oli paljon kovempi paine kun siellä anturin luona. No kuitenkin on vastaavilla viskositeeteilla käytetty koneita pakkasillakin ilman suodattimen hajoomista. Voi siis olla, että oli vaan heikompi tapaus. Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Toivotaan näin ettei vielä fram hp1 poksahda. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Onks tossa suodattimen jalassa venttiili, joka laskee suodattimen ohitte? Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 En usko, taiwankamaa se on mutta mitä nyt oon kattonu niin ei niitä muunlaisia pahemmin myydäkään enkä ole nähnyt muiden käyttävän muutakaan. Filtterissä piti olla jonkinmoinen venakeikka en tiedä toimiiko se oikealla tavalla, aika vahva jousi siinä on tai oli. Quote Link to comment
ajomies Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Aika yleinen ongelma JM-autoissa tuo suodattimien hajoaminen,vaikea sanoa mistä aina johtuu mutta pumpulta menee kyllä täysi paine suodattimelle ja se voi olla yli 8bar kylmänä,paineventtiilihän on vasta sitten myöhemmin,myös letkujen koko ja pituuskin vaikutaa asiaan!Suodattimessa oleva venttiili estää suodattimen valumisen tyhjäksi,ei vaikuta muuhun!Tarkista myös onko letkut oikeinpäin suodatinjalassa. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Tuo CSP:n pestävä suodatin olisi asiallinen, ehkäpä maksaa itsensä takaisin parissa kolmessa vuodessa. Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Noi voi sun s****** nyt meni fram!!!! Kait se asennus on niin että pumpun IN menee suodatinjalan IN liitäntään ja suodatinjalan OUTmenee pumpun OUT liittimeen. Sanokaa olenko väärässä niin ongelma on suht helppo. Eka paineita ei ollut pari-kolme sekuntia ja paineet nousi ja sitten kuului poks. Ja öljyt maahan, hitto kun ei tullut ostettua enemmän niitä suodattimia. Pitäisi päästä katsastukseen. Muuten se Henning kesti oikeasti kauemmin, kupla oli päivää ennen käynnissä 5-10 min. Täytyyhän ne letkujen paikat olla oikeita. Onkohan letkuissa jonkinmoinen tukko? edit Nyt kun ajattelen niin alunperin moottori aukaistiin kun pakkasessa käynnistin kuplan ja kampiakselin stefa petti lopullisesti vaikka se oli kauan jo päästänyt öljyjä läpi. Voisiko paineventiileissä kuitenkin olla jotain vikaa?? Moottori on AB kahdella öp-venttiileillä. Quote Link to comment
Guest romppa Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Asiaa ajateltuna tuntuis että pumpun OUT, eli ulos, menee suodattimen IN, eli sisään. Suodattimesta taas OUT pumpun IN. Quote Link to comment
Guest Rampe Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 joo pumpun outti jalan inniin ja jalan outti pumpun inniin ni pitäs olla oikein ni Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 voi olla mutta Henningin kanssa kesti vähintään 5 minuuttia ja vasta seuraavana päivänä poksahti. Voi kuitenkin olla että pumpun kanavat on vähän ahtaita öljylle näissä lämpötiloissa. Täälläkin on sanottu että ne on ahtaita mutta muilla on toiminut ainakin plussaasteilla. Taidanpa kipaista huomenna robinhoodissa ja ostaa halpa suodatin ja litkuöljyä ja vaihtaa sen IN OUT jutun ja kokeilee sillä. edit voiko se raja olla siinä nollan paikkeilla tällä kokoonpanolla Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Millaisia venttiileitä on kuvassa olevassa Hengst öljynsuodattimessa? Mitkä ovat niiden merkitykset käytännössä? Mitä öljynpaineen säätöventtileitä on "Kuplan" moottorissa? Mitkä on niiden toimintaperiaatteet? Mitkä ongelmat aiheuttavat öljynsuodattimen "räjähtämisen"?. Mistä tulee öljy öljypumpun oikeassa alareunassa olevaan reikään? tietysti öljypumpun kannesta, mutta mistä kanteen?. Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Sinun myymä suodatin niin varmaan tiedät itse. Suodattimessahan on se "ventiilli" joka estää öljyn valumisen toiseen suuntaan mutta jos letkut on väärinpäin niin kait siinä jotain väärin menee. Paineventiilit ohjaa öljyä tarpeen mukaan jäädyttimelle toisesta en ole varma, tiedät varmaan itse. Liika painehan sen suodattimen rikkoo, eli parempi öljyn juoksevuus ja ongelmat on ratkottu... edit Ymmärtääkseni se kanava joka pumpussa näkyy on öljyn sisäänmenokanava moottorin voiteluun. se on oikeasti toisinpäin eli vasemalla puolella. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Onko näissä pumpuissa riittävän kokoiset kanavat joissa in ja out samassa? Itsellä perinteiset full flowit kyllä pelanneet, ja tarvikesuodattimia oon käyttäny, ei oo vielä kertaakaan rikkoontunut, jopa liki nollakeleillä olen käynnistänyt 20w-50 öljyn kanssa. Mulla on 1/2" hydrauliikkaletku käytössä ja bergin paineventtiilinen kansi 30mm schadek pumpun kanssa Quote Link to comment
hanski. Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 bergin paineventtiilinen kansi kuten sulle privaa laitoin, tuo ehdottomasti mukaan.. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Jos ei bergin kantta löydy, niin sitten CSP:n vastaava saksassa tehty kansi, CNC koneistettu alumiininen. Ja perinteisen full flow:n voi tehdä ilman koneistusta, sitä varten saa hihnapyörän päässä olevaan paineventtiilin mutterin tilalle adapterin. Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Totta mutta kun moottorissa olisi myös hyvä ettei öljynjäähdytin olisi kokoajan käytössä, niin siitäkin olen kullut huonoja kommentteja. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Ahaa, onko sulla erillinen öljynjäähdytin? Silloin ehkä olisi hyvä olla termostaatti.. Mutta noin miedossa koneessa riittää vakio (71-) doghouse jäähdytin, jota ohjataan toisella öljynpaineventtiilillä, tällöin ei kannata käyttää spesiaali jousia ja mäntiä, vaan alkuperäisiä. Spesiaaliversioiden mäntä on muotoiltu niin että öljy menee alkuperäisen doghouse jäähdyttimen läpi aina. Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 ei ei ihan vakio öljynjäähy doghouse systeemillä. Mitä nyt olen ymmärtänyt niin tässähän lukee:"This control piston only operates as a cheap oil thermostat and is not required when using an external thermostat and oil cooler. In this way we have been able to achieve a much more constant oil pressure." eikä minulla ole ulkoista öljynjäähyä vai menikö englannin tekstinymmärtäminen päin vi*** eikö magna cum laude riitä :) edit ei oikein ole intoa ennen tiistaita ruveta mitään moottoria irottaan taas tahi pistää autoa seisontaan. Quote Link to comment
metake Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Ne letkut on väärinpäin, kuten joku jo totesikin. Eli öljynsuodattimen IN on se josta öljy tulee suodattimeen ja OUT se josta se lähtee suodattimesta. Nyt kun sulla on olleet letkut väärinpäin ja jos suodattimessa on takaiskuventtiili, niin se yrittää estää öljynkierron kokonaan, eli paineet nousee niin ylös kuin pumppu jaksaa työntää. Vaihda ensin letkut toisinpäin ja kokeile, ja tee sitten vasta muut muutokset. Kuten aiemmin jo tuli todettua, niin kyllä suodattimen pitää kestää 20W-50 öljyt tuossa lämpötilassa. Quote Link to comment
Marko Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Niin pitäis mutta ei kestä, kylmällä koneella paineet on aika rajut just käynnistyksessä ja mittari ei kerkee mukaan. Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Jos kokeilen kuuden euron suodattimella ja ostaa niitä vaikka kaksi. Ei ole niin paha menetys kun se 22€ Fram, kokeilee sillä huomenna ja jos poksahtaa taas niin sitten vaihdan öljyt. Laitan huomenna viestiä niin ollaan taas viisaampia. Voiskohan sen framin hitsata umpeen kun siitä meni saumasta öljyt läpi, jollain tavalla ettei sulata niitä sisuksia :) ? Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Ota kuva öljypumpun kannesta jossa näkyy letkujen lähdöt ja suodatinjalasta jossa näkyy letkuliitännät, mieluummin kansi ja letkut alkuperäisillä paikoillaan, viimeksi mainittu kuva on hieman epäselvä. Vaihdoitko uudet öljynpaineen säätöventtiilit? Tänään eräs asiakas kyseli vahvempia öljynsuodattimia kun Hengst ei ollut kestänyt +15 asteessa tapahtunutta moottorin koekäyttöä, annoin korjausohjeeksi laittaa samanlainen mutta ehjä suodatin ja ennen sitä laittaa uudet öljynpaineen säätöventtiilit oikeaan paikkoihin. Kun näillä keskustelusivuilla esiintyy auto ja moottorialan "ammattilaisia" niin voisitteko vastata edellä esittämiini kysymyksiin vaikka aivan huvikseen leikkimielellä. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Jep jep, vai "ammattilaisia"... Quote Link to comment
daniel Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Laitan huomenna lisää kuvia. Mitään säätöventtiileitä en ole vaihtanut. Kyllähän se Hengst taitaa kestää mitä vaan, parempi kuin Fram hp1. Aloitan huomenna sillä letkujen paikan vaihtamisella. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.