Guest vi8mmasi Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Ongelma on että poljin on pehmeä. Vm -72 1200 kupla, rumpujarrulliset 2-piirijarrut. -Uusi pääsylinteri motonetistä, kertaalleen jo irrotettu ja tarkistettu että kumit oikeinpäin ja kunnossa. -Uudet pyöränsylinterit joka kulmassa. -Uudet putket ja letkut, ei vuotoja missään. -Ilmattu moneen otteeseen paineella säiliön päästä, kaikista kulmista tulee vain nestettä. -Jarrupolkimen ja pääsylinterin välinen työntötanko säädetty niin että vapaaliikettä noin 5mm. Eli männät pääsee riittävän taakse saadakseen korvausnestettä. -Jarrukengät säädetty niin että juuri ja juuri rumpua hipoen pyörii joka kulmassa. Kokemusta on 5 kuplan verran jarruhommista enkä ole ikinä tällaiseen törmännyt. Mikähän voisi olla ongelma? Onko muilla kokemusta noista motonetin pääsylintereistä, onko ollut ongelmaa? Poljin menee ilman pienintäkään vastusta suoraan pohjaan, ilmaa ei ole ja vuotoa ei näy. Poljinta pumppaamallakaan ei saa yhtään vastapainetta. Tällainen syö miestä. Quote Link to comment
TeeKoo Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Morjesta, Minulla oli justiinsa sama tilanne. No erona se että edessä levyt ja pääsylinteri ostettu toisaalta, mutta kuitenkin. Jarruja ilmasin kiivaasti useaan otteseen juurikin edellä mainitulla lopputuloksella. Lopulta ruuvasin vanhan 1-piirisen pääsylinterin paikoilleen, ilmasin jarrut ja toimi. Sen verran oli eroa tässä jälkimmäisessä kokeilussa, että paransin ilmaussysteemiä ja pystyin käyttämään n.2,5 barin painetta jarrunestesäiliössä. Aikaisemmin paine oli alta barin. Voi olla että isommalla paineella ilmat lähtivät liikkeelle jostakin mutkasta??? En ole jaksanut uudelleen kokeilla tuota 2-piirisylinteriä isommalla ilmauspaineella. Tuosta 2-piirisylinteristä en kuitenkaan löytänyt purkamalla mitään vikaa. Vikana voi olla myös se että käytin 2-piirisylinterissä, älkää ampuko, 240:n volvon jarrunestesäiliötä :) -Toni Quote Link to comment
oldis Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Jos kengät on säädöissään niin veikkaisin että sulle on myyty levyjarrullisen pääsylkky mistä puuttuu kuvan mukaiset paineventtiilit jotka pitävät kengät lähellä rumpua palauttamatta painetta takaisin pääsylinterille joka polkaisun jälkeen: Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Ei noita esipaineventtiilimallisia sylkkyjä taida olla enää myynnissä ainakaan motonetissa. Nykyään tuo esipaineventtiili on taidettu korvata pienemmällä reijällä tuossa jarruputken lähdössä. Vuodenvaihteessa viimeksi on tullut asennettua tuollainen motonetin pääsylkky kuplaan ja samalla uusittiin kaikki pyöränsylinterit, jarruletkut ja melkein kaikki jarruputket. Jarrut ilmattiin imevällä ilmauslaitteella pyöräsylinterien ilmausruuveista ja hyvät tuli. Kaksipiirijarrujen ilmausjärjestys on varmaankin tuttu, eli ensin etupiiri ja viimeksi takapiiri. Quote Link to comment
Tomppa Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Ykspiirisissäkö aloitetaan sitten aina oikeasta takapyörän sylinteristä? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Ykspiirisissäkö aloitetaan sitten aina oikeasta takapyörän sylinteristä? Yksipiirisissä juuri noin. Quote Link to comment
Mika Vainio Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Seuraavan kerran, ko löydät motivaatiota ilmaamiseen. Ota rummut pois ja purista sylinterit esim.puupuristimella sisään ja suorita normaali ilmaus... rummut takasin ja säätö. nimimerkki. työkaluja metsästä ettinyt hermojen takia Ensimmäisen kerran törmäsin viime kesänä samaan ongelmaan, ko laitoin motonetin pyöränsylinterit Quote Link to comment
Guest vi8mmasi Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Esipaineventtiilit siis todennäköisesti ongelman ydin. Ja sellaista pääsylinteriä ei ilmeisesti enää saa mistään. Täytyy siis huoltaa vanha pääsylinteri takaisin käyttöön. Uudestahan voin ottaa koko mäntäsarjan sellaisenaan käyttöön. Tuossa motonetin pääsylinterissä on tosiaan esipaineventtiilin tilalla kuristettu pienempi reikä. Ehkä vielä sen kuuluisan viimeisen kerran ilmaan perusteellisesti ja säädän kengät. Kokeilin kyllä jo laittamalla pikapuristimilla kengät lukkoon molemmilta puolilta, ei vaikutusta juurikaan poljinpaineeseen. Quote Link to comment
vwagen Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 VW tehdas korvasi esipaineventtiilit sillä pienemmällä porauksella jo-70 luvun alussa,esipaineventtiilillä varustettuja pääsylinterejä ei ole ollut myynnissä enään pitkään aikaan tarvikkeenakaan. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Vapaaliike on n.1mm. ---- ei 5mm. Quote Link to comment
splitti51 Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 Etusylinterien kiinnityspultit auki. Ilmausruuvi osoittamaan ylöspäin. Ja puristimilla puristetaan sylkkyä ilmauksen ajan. Ainakin mulla motonetin sylintereissä ilmapatja jäi ylemmän sylinterin alle. Tää oli siis -68 kakspiirijarruissa. Quote Link to comment
Guest vi8mmasi Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 No nyt kuulostaa hyvältä vinkiltä, tuota testaan. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 yks millä itse sain ilmalukon pois oli 1,5 metriä läpinäkyvää silikoniletkua ja se ilmausruuviin kiinni ja sitten pikkasen kun imas niin lukko lähti ja sai ilmata normi tyyliin. tämä siis kaks piirisessä sydeemissä. Quote Link to comment
Guest vi8mmasi Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Ongelma ratkaistu. Juuri tuo aiempi vinkki että pyöränsylinterit irti, puupuristimella sylinteri kiinni ja ilmaruuvi ylöspäin ilmaus. Sillä lähti viimeisetkin ilmat mitkä ei muuten lähteneet. Ilmaus onnistuu helposti ilman rengasventtiiliä laittamalla limupullon korkki jarrunestesäiliöön jossa sopiva reikä paineilmapistoolille. Pistoolilla sopivasti painetta että neste ja kuplat virtaa kunnolla läpi. Lopuksi kenkien säätö niin että käy välillä painelemassa jarrua että kengät asettuu. Polkimen vapaaliikkeeksi 1mm. Kiitos kaikille vinkeistä, toivottavasti tästä on hyötyä jarrujen ilmaajille. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Välys pitää olla kaksoispääsylinterillä 1mm, joka vastaa polkimella 5-7mm välystä! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.