Guest Aircooled.fi Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 SCAT Super-D = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1011 Imupuoli 42mm, potentiaali = 195 hv Pakopuoli 37,4mm, potentiaali = 141hv Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/SuperD_v ... ittaus.pdf SCAT ProStreet = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1003 Imupuoli 40mm, potentiaali = 127 hv Pakopuoli 35,5mm, potentiaali = 113 hv Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/ProStree ... ittaus.pdf CB 044 = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=219 Imupuoli 40mm, potentiaali = 137 hv Pakopuoli 35,5mm, potentiaali = 111 hv Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/044_virtausmittaus.pdf Vakio 2-reikäkansi = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=405 Imupuoli 35,5mm, potentiaali = 117 hv Pakopuoli 32mm, potentiaali = 78 hv Pöytäkirja = www.aircooled.fi/public/Kannet/Vakiokan ... ittaus.pdf HUOM 1! Kyseessä on nimen omaan kannen potentiaali, varsinainen moottoriteho riippuu lisäksi sadoista muista tekijöistä. HUOM 2! Kannet ovat suoraan paketista otetettuja sylinterikansia, eikä niihin ole tehty ennen mittauksia mitään muutoksia. Hevosvoima / virtauspotentiaalia on kannessa pienen palotilan muotoilun avulla saavutettavissa vielä selvästi lisää. Annamme jokaiselle kannen ostajalle tarvittaessa vinkkejä myös palotilojen lisämuotoiluun liittyen, mittauksessa suoritettujen havaintojen perusteella. Lisää dataa muista kansista ja jousista tulossa piakkoin! CB 044 = http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=219 terv. Tomppa / Marko Quote
-Alex- Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Hieno juttu! Ainakin portattujen kansien virtauksia samassa penkissä keskenään olisi kiva tietää. Eri asia vaan että kannattaako porttaamattomia isoventtiilikansia käyttää virtausmittauksissa :) Quote
-Alex- Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 No juu, olisihan se hyvä tietää lähtökohdat, vaikka eivät porttaamattomat isoventtiilikannet ihmeitä virtaa. Quote
Marko Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 No esim. 044 valunjäljiltä virtaa yli 130hv ja mittaajan mukaan pienellä työskentelyllä venttiililautasen ympäristössä tuota lukua saadaan isommaksi ilman että vielä itse kanavaan tarvii koskea. Aika monesti aatellaan että kanava on se mitä pitää työstää, mutta halvimmat ja helpoimmat hevoset tulee venttiilin ympäristöstä pikku vaivalla. Quote
-Alex- Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Se on totta että venttiilin ympäristöstä saa helpoimmat hevoset irti. Pari artikkeliakin ollut muinoin hot rodissa tästä. Quote
Per Jernström Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Onko joku mitannut miten paljon lisävirtausta saa pienillä nostoilla pelkällä seetin työstöllä (sellainen pyöreä venturi ilman kulmia) ja venttiilin lautasta muotoilemalla? Quote
P_Valtonen Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Toivottavasti julkaistava data on esim 2m välein koko nosto alue, ettei vaan pelkkä esim 14mm nostolla oleva yksi arvo :) Quote
Guest VW 1303 Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 mulla virtas yhdet kannet 42hv 2mm nostolla ja kun tehtiin venttiiliin 30 asteen kulmaa virtaus putos 10hv ja 4mm nostolla putos 6hv, että sitä ei kannata tehdä. Onko joku mitannut miten paljon lisävirtausta saa pienillä nostoilla pelkällä seetin työstöllä (sellainen pyöreä venturi ilman kulmia) ja venttiilin lautasta muotoilemalla? Quote
Guest Mikal Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 Kun käyttää sapluunana vakiota imusarjan tiivistettä, saa tavaraa ottaa reilusti noista porttaamattomista kansista. Loppu portista taitaakin sitten olla ihan ok, on ainakin vakiota isompi. Myös seetin puolella on helkutinmoiset pykälät. Myöskin pakoseetin alueella on sama juttu. Quote
Guest Aircooled.fi Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 No niin, nyt on Super-D mittaustulokset saatu putsattua Excel-muotoon. Katso ensimmäinen kirjoitus! Quote
Guest Aircooled.fi Posted April 22, 2009 Posted April 22, 2009 Nyt myös ProStreet -tulokset saatavilla! Quote
mikan Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 044:n kanaviin kurkittuani en olis heti uskonut, että noinkin hyvät tulokset. Kohtuullisella siistimisellä paranee tuosta reilusti? t. Mika Quote
Marko Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Kohtuullisella siistimisellä paranee tuosta reilusti? t. Mika Kanavia siistimällä ja imuventtiilin ympäristöstä palotilan muotoilulla paranee reippaasti. Quote
Guest romukupla Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Tämän mukaan tuo siistiminen auttais niinkään paljoa, vaan nimenomaan tuo venttiilin seutu enemmänkin. Suoraan Superflo 110 ohjeista: 4.0 Imukanavan poikkileikkaus ja muoto Maksimivirtauksen kannalta joka sylinterillä tulisi olla oma luistikaasuttimensa jonka kurkun (venturi) halkaisija on 85% venttiilin halkaisijasta. Kurkun jälkeen kanavan tulee laajeta venttiilin halkaisijan mittaiseksi ja pienentyä kartiomaisesti takaisin 85%:in lautasen halkaisijasta n. 1/2" istukan alapuolella. Kanavan optimipituutta käsitellään myöhemmin kohdassa 9.0. Käytännössä tällaista ihannekanavaa ei koskaan voida rakentaa, mutta se on hyvä tavoitekuva siitä, miltä tehokas kanava näyttää. Kantta muotoillessa pidä seuraavat seikat mielessä: 1. Virtaus vähenee kun sen suunta muuttuu tai nopeus pienenee. (kanavan mutkat ja laajennukset) 2. Kanavan poikkileikk.alan tulisi olla 65-100% venttiilin alasta 3. Poista ainetta ensisijaisesti kanavan "ulkokaarteen" puolelta, Tämä lisää virtausta loiventamalla "mutkaa". 4. Kanavan pituus ja pinnan karheus eivät ole virtaukselle tärkeitä. 5. Suurin virtaushäviö syntyy ilman laajetessa sen purkautuessa venttiilistä. Tämän takia alue 1/2" venttiilin ala- ja yläpuolilla on kanavan kriittisin osa. 6. Istukan muodolla on huomattava vaikutus virtaukseen. Kun väitämme että kanavan laajennus vähentää virtausta, saatat ihmetellä miksi sitten kanavaa kuristetaan juuri ennen istukkaa. Syy onse että ilman on sekä muutettava suuntaa 90 astetta että laajennuttava virratessaan venttiilistä ulos sylinteriin. Istukan alapuolella oleva kuristus loiventaa ilman tekemää "mutkaa", vähentäen virtauksen kokonaishäviötä. Pahaksi onneksi monet vakiokannet ovat alkuaankin liian suuria tästä kohdasta. Allaolevasta kuvasta nähdään suunnilleen missä virtaushäviöt syntyvät vakio Chevy-kannessa, jonka venttiilin halkaisija on 1,94". Kuten huomaat häviöt ovat olemattomat suorassa osassa, joka olisi helpoin hioa. Virtaushäviön aiheuttaja Häviö% 1. Seinämän kitka 4* 2. Kuristus 2 3. Suunnanmuutos ohjaimen kohdalla 11 4. Laajennus ohjaimen jälkeen 4 5. Laajennus 25 astetta 12 6. Laajennus 30 astetta 19 7. Suunnanmuutos 17 8. Purkautumislaajeneminen 31 * = Hiekkavalupinta. Kiilloitettu pinta n.3% Tuotannosta otettuna tämän kannen virtaus on n.83% kiilapalotilakannen maksimipotentiaalista. Parhaat virittäjät saavat nostettua sen n.95%:in huolellisten virtaustestien avulla. Lisäystä tähän on vaikea saada ilman suuria muutoksia ja hitsausta. Hionta ja avennus ensimmäisten 2 1/2" osalta, mistä se olisi helpointa, ei auta paljon mitään. Quote
-Alex- Posted April 24, 2009 Posted April 24, 2009 Kannenporttaaminen oikein on tiedettä....salatiedettä ;) Quote
Guest Aircooled.fi Posted April 27, 2009 Posted April 27, 2009 Nyt myös vakiokannet! (lue ensimmäinen viesti) Quote
SimpleMan Posted September 5, 2009 Posted September 5, 2009 Onko virtauksia mittailessa ollut penkissä pelkkä kansi vai onko imusarja ollut mukana? Ja jos on niin minkälainen... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.