make76 Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Tervehdys taas, mitkä on sopivat kulmat kuplaan? Ajatuksena olisi hyvä ajettavuus. Laitetaanko vakio arvot, vai onko jollain jotain parempaa tiedossa... Make Quote
ilmari Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Liekö salasta tietoa, kun ei kuulu vastauksia?? :) Itteäkin kiinnostaa kovasti millasilla kulmilla kannattaa lähtee kokeilemaan. Quote
metake Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Käyttöohjekirjan mukaan auraus 2 - 4 mm. Siitä on hyvä lähteä. Quote
make76 Posted April 18, 2009 Author Posted April 18, 2009 entäs pysty kulmat? laitetaanko nekin kirjan mukaan? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Minkä ikäinen kupla sulla on? Mitä akselistoa edessä ja mitä takana? Quote
make76 Posted April 18, 2009 Author Posted April 18, 2009 68 kupla, vakio pallonivel keulalla. Droppiolat, isommalla liikeradalla olevat kartiot ja konit - mutta konit ei vaikuta millään tavalla säätöihin Quote
daniel Posted April 18, 2009 Posted April 18, 2009 Täältä löytyy hieman vinkkejä jotka poikkeaa tosin vakiosäädöistä : http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm Haynesin kirjasta löytyy nää tiedot: Etu toe in : 30´ camberkulma: 30´ positive ja kasterkulma: 3° 20´< nämä ovat ymmärtääkseni 3,20° jne. Takapään säädöt swingakselilla: ennen 1967 camber: 2°30´ ja 1967 eteenpäin eli pitemmillä vetareilla? 1°. Double joint rear axle wheel camber? varmaan IRS joka on -1°20´ eli negatiivinen camber. Toe out swingillä on 5´ ja irssillä 0°. Itseä kiinnostaa myös etupään säädöistä enemmän, onko muilla kokemusta? Quote
ilmari Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 3° 20´< nämä ovat ymmärtääkseni 3,20° jne. toi ´ merkki tarkottaa kulmaminuuttia, eli asteen kuudeskymmenesosaa. Toisinsanoen 20 minuuttia on 0,333... astetta. Lähelle Sori jos tuntuu turhalta viilaamiselta. :) Quote
daniel Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 Ahaa, selkis. Kiitos korjauksesta, ollaan taas viisaampia. Quote
Chefe Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Jatketaans tähän tätä aiheesta kyselyä niin ei tarvitse uutta topicia tehdä. Elikkäs olisi olkatappi keulallinen kupla -65 jos säätöakseli vakiolevyinen ja pitäisi saada etupää säädettyä. Onko kellään antaa arvoja niin voisi viedä pajalle säätöön kun sanoivat ettei ole niiden koneessa enää kuplan kulmia. Quote
Guest a-p Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Millaisia säätöjä on käytetty Urho-autoissa? Vai onko tiedot salaisia? Ralli säädöt kiinnostaisi myös. En ole tekemässä kilpuria kiinnostaa muuten alustan säädöt, koska ne ovat kuitenkin ratkaisevia kun voimaa siirretään maahan. Olen kaks pyörästen kanssa harjoitellut säädöt pitkälle kantapään kautta maastoon sopiviksi niin mootorilla kuin ilman ja oppinut että eka viritys on aina alusta. Jos auton kanssa tulisi neuvoja niin olisin kiitollinen. T.A-P Quote
Ketsa Posted June 10, 2014 Posted June 10, 2014 Meillä urho säädettiin alunperin siten, että eteen kampperia 1,5 astetta ja auraus nollaan, taakse kampperia 2,5 astetta ja 2mm aurausta. Säädetty kuski kyydissä ja rengaskoot oli 185/55 ja 205/50 R15. Isompaan takarenkaaseen vaihtamisen jälkeen taka-aurausta pienennettiin "kenttäoloissa", joten ei ole valitettavasti mittadataa vielä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.