Guest Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 No niin... konetta niputettu ja ilmeisesti nyt sitten päin p*rsettä. Vaihdoin Mahlen uuden pytty/mäntä sarjan (85,5x69). Sarjan mukanahan ei sitten tullut mitään ohjeita. Mäntien osalta ihmettelin niissä olevia nuolia, mutta eipä tietoa ollut näiden asennussuunnasta (ensimmäistä kertaa tällaisen koneen kimpussa kun olen). Näin ollen muutama kysymys niputtamisesta: Männät: Asento nyt ilmeisesti juuri väärinpäin, eli nuoli hihnapyörien suuntaan. Mikä vaikutus noilla nuolilla nyt sitten on, eli mitä tapahtuu jos männät nyt on näin päin? Kansi: Kiristysmomenttina noin 32Nm, kovinkin pielessä? Keinuvivuston kiristys lienee 25Nm? Venttiilien välykseksi 0,15mm? (alutönärit) Näihin jos jotain vastauksia saisi. Toki hakuakin käytin, mutta en selviä vastauksia löytänyt (saattaa olla jo silmätkin sen verran ristissä)... Quote Link to comment
mikan Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Männät on tosiaan vinksinvonksin, eli ei muuta kuin kääntämään toisinpäin. Momentteja en muista. Välykset voi aluksi laittaa isommaksi ja sitten alkukäytön jälkeen säätää. t. Mika Quote Link to comment
Guest Rampe Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 jos en oo väärässä ni männän tappi ei ole aivan männän keskellä ja sen takia sillä nuolella on väliä minne se näyttää. Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Kiitän vastauksista, ei kun purkamaan... Jos joku vielä kehtais vahvistaa mulle noi kiristysmomentit, niin sais kasata kerralla sit kuntoon. Quote Link to comment
Guest 1200-73 Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Wasastjerna sanoo 8mm pinnapulteille 2,5kgm ja 10mm 3,0kgm Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 kympit voi hyvin vetää 3,5kgm. Näin suositteli koneistamo joka tekee hemmetisti volkkarin koneita. Ainakin vähänkään viritettyyn hitusen tiukemmalle... Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Kiitän taas pikaisista vastauksista. Sylinterit purettu irti, kohta niputtamaan takaisin. Josko se vielä tänään kävis ;) Mites noi keinuvipuakselin mutterit, oliko niiden kiristys nyt sit mikä? Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 kympit voi hyvin vetää 3,5kgm. Näin suositteli koneistamo joka tekee hemmetisti volkkarin koneita. Ainakin vähänkään viritettyyn hitusen tiukemmalle... vw'n oma opas kertoo 3-3.5. ylikiristyksesta voi olla enempi haittaa kuin hyotya; koneen lammetessa pinna kiristyy entisestaan ja jos se on kylmana ylikiristetty niin lammetessa saattaa pinnat korkata lohkosta. Virikone kay usein vakiota kuumempana joten siina viela vaarallisempaa ylikiristaa! Isompi riski kierteiden kanssa. Ja mannantapin reioka ei tosiaan ole keskella mantaa vaan hiukan sivussa. Silla ehkaistaan mannan luontaista taipumusta kanittaa vinoon. Jos ne laittaa nurinpain, niin tuo taipumus jopa korostuu, ja mannan helmat naputtaa sylinterin seinaa vasten kunnes hajoaa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 No nyt jos männät oli väärinpäin, niin onko kiertokanget oikeinpäin? Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 No nyt jos männät oli väärinpäin, niin onko kiertokanget oikeinpäin? Ei ole ollut muuta kun sylinterit ja männät irti, eli kyllä noiden muiden oikein pitäis olla (kone siis ollut ajossa, mutta sylinterien vaihdon suoritin). Kone alkaa olemaan jo nipussa, ei taida enää puuttua kun puolan laittaminen ja sit kone paikalleen ja tulille... Edit: Kone käy, mutta lauhdutin vuotaa (tais mennä väärät tiivisteet)... eli taas puretaan kunhan jaksetaan. Quote Link to comment
Guest Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Ja lisäkysymys... Koneessa on doghouse ja alla olevan kuvan mukainen adapteri öljynjäähdyttimelle: Tuossa kuvassa nyt näkyy juuri tämä vuodon ongelma, eli ölyn meno ja paluu on ok ja niihin on tiivisteet, mutta tuo kolmas reikä jossa ei tiivistyksen syvennystä ole... Käsittääkseni nyt ongelma on se, että juuri tuo kyseinen reikä kun on yhteydessä öljypuoleen jäähdyttimessä, niin tämä vuotaa öljyt pellolle lohkon ja jäähdyttimen välistä. Lohkossa siis ei tuolle vastakappaletta ole. Pikaista apua taas kaipaisin, mitä tuolle nyt pitää tehdä? Quote Link to comment
mikko k Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Vain 2 tiivistettä tulee lohkon ja jäähdyttimen väliin. Onko sulla oikeat tiivisteet? Niitä on paria mallia.. Quote Link to comment
Guest Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Vain 2 tiivistettä tulee lohkon ja jäähdyttimen väliin. Onko sulla oikeat tiivisteet? Niitä on paria mallia.. Kyllä pitäis oikeat tiivisteet olla, ainakin ne istuu noihin reikiin varsin nätisti lohkon ja jäähdyttimenkin puolella. Mutta mikä tuo yksi reikä sitten on? Se kun siis tulee suoraan lohkoa vasten ilman mitään tiivistettä, väkisinhän se sillon vuotaa välistä. Quote Link to comment
Guest Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Vain 2 tiivistettä tulee lohkon ja jäähdyttimen väliin. Onko sulla oikeat tiivisteet? Niitä on paria mallia.. Kyllä pitäis oikeat tiivisteet olla, ainakin ne istuu noihin reikiin varsin nätisti lohkon ja jäähdyttimenkin puolella. Mutta mikä tuo yksi reikä sitten on? Se kun siis tulee suoraan lohkoa vasten ilman mitään tiivistettä, väkisinhän se sillon vuotaa välistä. ei sen pitais olla yhteydessa oljykanavaan mitenkaan. eli ei ole lapi asti. Quote Link to comment
Guest Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Mun silmällä se näytti olevan yhteydessä öljykanavaan... pitää nyt sit vielä tarkistaa uudelleen. Toivottavasti ei ole yhteydessä, sais koneen nyt sit kasaan ja ajokauden alkamaan. Quote Link to comment
Guest Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 laita kierteet ja tulppaa se, jos sielta jotain tulee lapi. kato tarkkaan ettei oo halkeamia missaan Quote Link to comment
Fileas Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Ja lisäkysymys... Tuossa kuvassa nyt näkyy juuri tämä vuodon ongelma, eli ölyn meno ja paluu on ok ja niihin on tiivisteet, mutta tuo kolmas reikä jossa ei tiivistyksen syvennystä ole... Käsittääkseni nyt ongelma on se, että juuri tuo kyseinen reikä kun on yhteydessä öljypuoleen jäähdyttimessä, niin tämä vuotaa öljyt pellolle lohkon ja jäähdyttimen välistä. Lohkossa siis ei tuolle vastakappaletta ole. Pikaista apua taas kaipaisin, mitä tuolle nyt pitää tehdä? Ei lohkossa pitäisi olla mitään ylimääräisiä reikiä, jokkisvirityskö ? (Kuva lainattu HC:n nettikaupasta) Quote Link to comment
metake Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Ei toi kolmas reikä mee mihinkään, pelkkä tyhjä kolo. En edes keksi selitystä moiselle kololle, mutta ei sieltä ainakaan öljyä tule. Quote Link to comment
Guest Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Jeps, kiitokset taas vastauksista. Eilen illalla sain tuon ongelman ratkaistua, eli uudet tiivisteet (jotka kasausvaiheessa unohtui vaihtaa). Taas siis opittu jotain uutta. Eli se kolmas reikä ei tosiaan kanaviin ole yhteydessä, mutta ymmärrys ei silti riitä sen olemassa olemisen selvittämiseksi... olkoot. Vuoto nyt kurissa, kone käy ja koeajokin eilen illasta suoritettu. Venttiilit pitänee vielä säätää uudelleen, muuten tuntuis pelaavan nätisti. Fileas: Kyseinen kapistus ilmeisesti sun entinen msk-57 Quote Link to comment
Guest sapera Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Männäntapista. Itselläkin kasaus menossa ja juurikin tänään katselin noita nuolia ja tapin reikää. Eikös tapinreikä ole kuitenkin keskellä, sivusta katsottuna? Itse ainakin mittailin niin ja voihan männän laittaa kummalle puolen lohkoa vain, kunhan nuoli vain osoittaa vauhtikseen? Kun nuolen laittaa kohti vauhtista niin toinen reuna ala puolella ja jos vaihdan toiselle puolen niin alareuna onkin ylä reuna. Ehkä ymmärsin jotain väärin .. Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Ja nyt sitten lisää ongelmia... Kone käy, mutta hihnapyörän takaa vuotaa öljyä. Tämä nyt korjaantunee kun hommaa siihen sopivat osat (tilataan huomenna aamusta) Toinen suurempi ongelma on se, ettei kone pidä öljynpaineita. Eli kylmänä paineet on oletettavasti ok (käytössä siis vain alkuperäinen öljyn merkkivalo), mutta koneen lämmettyä tuo valo alkaa hehkumaan kunnes palaa sitten kirkkaasti. Kierrokset himmentävät valoa jonkin verran, mutta näin tuo ei liene tarkoitus olla. Äskettäin otin öljypumpun irti, olettaen lämpösovitteella olevan rattaan pyörivän akselin ympäri. Pumpun merkkinä näkyi olevan Schadek (tai jotain siihen suuntaan) ja tuo ratas kyseisessä pumpussa kiilauralla, joten tuskimpa siitä pyörii ympäri. Kone itsessään käy mielestäni melkoisen kuumana, koska ajon jälkeen ei öljytikkuun juuri kärsi koskea. Käsittääkseni koneessa pitäisi jossain olla kaksi öljynpaineen säädintä, mutta missäköhän päin nämä konetta sijaitsevat? En siis ole todellakaan aiemmin näiden kanssa pelannut, joten kaikki apu olisi nyt tarpeen. Jos jotain ideaa miksi tuo öljynpaine käyttäytyy noin, kertokaa toki mahd. pian, vappuna pitäisi päästä ajamaan. Quote Link to comment
NordBling Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Öljynpainevalo ja latausvalo menneet keskenään sekaisin. Lataus sulla vittuilee, ei öljynpaine. Öljynpainevalo joko palaa tai ei. Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Öljynpainevalo ja latausvalo menneet keskenään sekaisin. Lataus sulla vittuilee, ei öljynpaine. Öljynpainevalo joko palaa tai ei. Kyllä ne ihan oikein pitäis olla, tietty nyt sitten satavarmaksi en mene sanomaan. Vai oliskohan ne sittenkin sekaisin... toisaaltahan se vois kyllä noinkin olla. Eli onko nyt sitten näin, että tuo öljyvuoto joka hihnapyörän takaa tulee (tai öljypumpun yläreunasta) aiheuttaa sen, että hihna alkaa luistamaan niin paljon, ettei laturi pyöri? Tämä selittäisi kyllä sitten taas sen, että kone käy sen vuoksi tietty melkoisen kuumana kun puhallin ei pyöri lainkaan... Quote Link to comment
Guest Rampe Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 kyllä sen öljynpaine valon pitäs joko palaa tai sitten ei. ettei olis johto missään lämpimässä paikassa ja ottais maihin. tai muuten vaan johdon kuori rikki tai puristuksissa? Quote Link to comment
Fileas Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Laturista ottaa D+ johdon irti, niin laturin valo on poissa pelistä. Jäljelle jääkin sitten se öp valo palamaan? Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 piuha irti op-anturilta, niin valo sammuu. Piuha lohkon kylkeen maihin ja valo syttyy. Quote Link to comment
-AP- Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Onhan siellä kampiakselin päässä lohkon sisällä se 'loiskelevy' paikoillaan ja oikeinpäin? Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Onhan siellä kampiakselin päässä lohkon sisällä se 'loiskelevy' paikoillaan ja oikeinpäin? Vaikea sanoa, kun en itse ole tuota lohkoa kasannut. Toivottavasti se siellä on... Quote Link to comment
-AP- Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Hihnapyörä pois, niin sieltä se näkyy. Jos levyä ei ole, niin vuotaa varmasti. Quote Link to comment
Guest Posted April 27, 2009 Share Posted April 27, 2009 Hihnapyörä pois, niin sieltä se näkyy. Jos levyä ei ole, niin vuotaa varmasti. Hihnapyörän takana näkyis olevan metallinen prikka, joka ei tule pois ennen kun lohkon halkaisee. Tosin nyt kun muistelen, niin tuo ko. prikka ei kyllä öljyinen ollut, että oliskohan se sittenkin toi öljypumppu joka vuotaa... toivottavasti, korjaantuu sillon huomenna kun osat saapuu. Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Mites nyt tuo öljypumppu, siinä kun rattaissa näyttäis olevan jotkin merkit. Tuleeko nämä kyseiset merkit nyt sitten vastakkain (tai siis ihan vastakkain ne tietenkään mene), vai miten? Sitten noista pumpun tiivisteistä, kaksi siinä tuli mukana. Eli lohkon ja pumpun väliin toinen, pumpun ja kannen väliin toinen... mutta kumpi? Toinen tiiviste on paksumpi vaalean ruskea, toinen taas ohut punertava. Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Eikö kellään ole noihin yllä oleviin vastauksia? En muuten kyselisi, mutta vappuajot pitkälti tästä nyt kiinni. Ja jos oman arvan mukaan noita laittelen, niin menee aivan varmasti väärin (kuten muutkin tähän asti tässä rempassa). Quote Link to comment
Tutkija Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 ruskea ja todennäköisesti paksumpi niistä missä ei ol pieniä reikiä kampikammion(lohkon) ja pumpun väliin... toinen(punainen) mikä on ohkaisempi ja on neljä pikkusta reikää pultinreikien lisäksi,niin kannen ja pumpun väliin... rattaan merkeillä ei ny niin hirveesti ol enää merkitystä jos et katsonnu poisottaessa missä asennossa ne ois ollu... meinaa voi olla edellinenkin kasaaja laittannu ne minne vaan... Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Kiitän tiivistetiedoista... Mites noi pumpun rattaiden kohdistukset? Quote Link to comment
ARTO Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Eiköhän rattaat ole ihan symmetrisiä, joten voi kasata noista merkeistä piittaamatta. Se tuleeko se ohkanen tiiviste pumpun ja kannen väliin riippuu mittaustuloksesta minkä saat öljypumpun rattaiden ja päätytason erotukseksi. Liian "väljäksi" jos jää laskee myös öljypumpun tuottamaa painetta kanavistoon. Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Tokihan rattaat taitaa symmetriset olla, ihmetyttää vain niissä olevat merkit... mutta jos ne nyt jotenkin kohdistais sit keskenään. Pumppu on siis uusi... mutta paketti oli laatikossa avautunut ja rattaat ulkona... Tuota... päätytason ja rattaiden välinen mitta? Eli siis rattaiden ja pumpun kannen välinen rako? Mitähän tuo sitten pitäis olla... Ei mulla niin tarkkoja mittausvälineitä taida olla, että nyt tähän hätään mitään pystyisin mittailemaan. Työntömitta löytyy, mutta siitä ei liene nyt apuja tähän. Quote Link to comment
ARTO Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Juu, just se. Ota joku suorakulmamitta ja kokeile saatko venttiilinsäädössä tarvittavista liuskoista minkä väliin. jos esim 0,05mm liuskalla tekee tiukkaa, niin sitten voi laittaa tiivisteen. 0,1mm jos mahtuu väliin, sitten ei tiivistettä kannata laittaa. Aina myös kevyt isonumeroisen hiomapaperin päällä hionta niin jäljistä näkee onko pumppu ja kansi suoratv vai pitää hioa suoraksi. Sitten tietty varmistus että myös pumpun ja lohkojen reijöt kohtaa täysillä eikä osittain. Väljäkään pumppu ei saisi olla lohkon reikäänsä. Ehkä turhaa hifistelyä, pysyyhän se kuplan kone ilman näitäkin kasassa. Ja mitoissaan olevan öljypumpun hyöty menee hukkaan jos lohkossa väsähtäneet orkkis öljynpainesäätöjouset jne... Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Suuri kiitos... eiköhän tuo nyt saada niputettua. Ongelma oli tosiaan aiemmin ilmeisesti se, että aiempi pumppu oli lohjennut kulmasta (eli se lähimpänä laturia oleva kulmakiinnike oli kokonaan lohjennut) ja vuoti öljyä suhteellisen paljon, tai siis sumuna koko konehuone täyteen. Quote Link to comment
Guest Posted May 1, 2009 Share Posted May 1, 2009 Kone toimi ainakin nyt ajetut reipas 200km ilman ongelmia. Öljypumppu tosin vuotaa lohkon ja pumpun välistä ölljyä, mutta ei voi mitään... pitää lisätä öljyä sit kun sille näyttää =) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.