Jump to content

Solex PDSI 36-40


Recommended Posts

Ilmeisesti BMW:n kaasuttimet,manuaaliryypyllä alunperin ja samankätiset,Bokserin tuplat ovat peilikuvat toisistaan.

Minkä kokoiset?36-40 on on vain kaasuttimen rungon merkintä,samaan runkoon tehtiin erikokoisia kaasuttimia väliltä 36 ja 40mm.

Tulpatun putken merkitystä en tiedä.

VW 412 kaasuttimet olivat aika lähellä noita,PDSIT 40-2 ja-3.

Link to comment
Guest Toheltaja

Mul on jotkut nelkun kaasarit jossa kans tommoset isot putket tosta bensasäiliön kannesta. Olettaisi olevan jonkunsortin huohotin?! tuntuu tosin omituiselta että mihin sitä tarttee tossa...

Link to comment

Jep. Bemarin kaasarit ja samankätiset ovat. En mitannu minkä kokoiset olivat ja nyt ne ovat tallilla. :) No, enköhän ehdi vielä mittaamaan niitä. Ainakin vakio imusarjat joutuu hieman säätämään jotta ne käyvät. :)

Link to comment

Sen verran vaan ehdin tänään pohtia näitä että nelkun imusarjojen pulttien välys tais olla n. 60mm kun taas näiden kaasuttimien pulttien välys n. 68mm.

 

Imusarjathan ovat valurautaa.. Onnistuisko hitsata orggis pultinreijät umpeen ja ehkä porata uudet pultinreijät samalla jaolla kuin kaasuttimissa. Sekä sen jälkeen avartaa imusarjan aukkoa jotta se vastaa kaasuttimen aukkoa?

Link to comment
Guest Toheltaja

Hitusen hankalaa hitsattavaa. Juota messingillä tms. Helpompi koneistaakin, kun karkaistunut hitsauspaakku pehmeässä valussa...

Link to comment
Mul on jotkut nelkun kaasarit jossa kans tommoset isot putket tosta bensasäiliön kannesta. Olettaisi olevan jonkunsortin huohotin?! tuntuu tosin omituiselta että mihin sitä tarttee tossa...

 

nelkussa on tyhjakayntipiiri vain vasemmanpuoleisessa kaasarissa, josta tyhjakayntiseos johdetaan kannesta yhdysputkeen joka jakaa soppaa molempiin imusarjoihin.

Link to comment

Eikö täällä hengaile ketään Jokkista harrastavaa jotka olis ollu tekemisissä näiden kaasareiden kanssa ennenkin?

 

Harmi kun en huomannu mitata kaasuttimen kurkun halkaisijaa vs. imusarjan kurkun halkaisijaa eilen...

 

Pitää vähän pohtia jos vois ehkä hitsata spacerin/adapterin kahdella eri mallisella laipalla jos imusarjassa muuten riittää ainetta sen avartamiseen.

Link to comment

sisäkurkut näkyypi olevan sorvattu n.28mm... se reikä kannessa on huohotin ja ois erittäin tärkeetä olla auki eikä noin niinkuin nois on... kun seoskäyttäytyminen on aivan erilaista jos se on tukittu kuin millaseksi se on tarkoitettu,meneepi alunperin ilmanputsarikoteloon... koko on40mm läpän kohalla jos kukaan ei ol vaihtannu missään vaihees läppiä kun toi jälkimmäinen luku merkkaa nimenomaan läpän kokoa... laita 6mm pulteil ja muttereilla kiinni ni et joudu muuttelemaan reikiä niin paljoa ja nois kaasareitten puolella on varaa viilata reikiä lähemmäksi toisiaan... näis on jopa toinen ilmasuutin kierteellä kiinni(todellakin 2 ilmasuutinta,toinen puristesovitteella)ni tinaaminen ja poraaminen säätäessä on paljon helpompaa kun sellases mis on ilmasuutin vain puristesovitteella rungossa... hajottimen pää näkyykin olevan sidottu jo rautalangalla kiinni mikä onkin hyvä kun niil on taipumusta irtoilla ja mennä koneeseen sisään...

Link to comment

Yritin mitata kurkkua huonolla menestyksellä mutta saattaa olla jopa 30mm. Pitää mitata tarkemmin kun käyn tallilla ensi kerralla....

 

Kiitos noista tiedoista. Elikkä jos mahdollista kannattaisko avata toi huohotus jos keksin jonkun puhdistajasysteemin jossa tuo jää putsariin huohotuksena?

 

Vai onko turhaa?

Link to comment

ilman muuta auki vaan jos mahdollista,säätäminen paljon helpompaa kun se on auki ja sanoisin et myös toiminta on silloin sellainen niinkuin valmistaja on sen tarkoittanutkin... noihin saa sitten myös suomessa tehtyjä imusuppiloita jotka on hyviä ja jos imusuppiloa käyttää pitäisi toi kohokammion putki jatkaa samaan mittaan imusuppilon kanssa... uskomattomalta kuullostavia juttuja mut itse ja moni muukin havainnu saman asia kun on nähnyt joko-autoissa niitä putkia olevan jatkettu... meneepi muuten herkästi laihalle yläkierroksilla jos keskialue on säädetty kohalleen... suodatinkangas on riittävä suodatus tolle kohokammiolle ja läpäisee sen ilman mitä tarviikin...

Link to comment

tutut kaasuttimet on kuvissa,36-40 tarkoittaa että kaasutinta on tehty samalla runkovalulla 36,38 ja 40mm eri kokoisiin BMW:n koneisiin,vain läppäosaa vaihtamalla.Tukittu putki menee alunperin ilmanpuhdistimen sisälle,tukkiminen ei haittaa kun sen tilalle on asennettu kohokammioon viistosti kurkun keskeltä menevä ulkomitaltaan 6mm putki.Ilman tämän putken lisäystä ei käy kaarteissa,VW:n alkuperäisissä tällainen on vakiona,syytä miksi BMW on käyttänyt toista tapaa en tiedä.Helposti saa toimimaan ja säätöihin,yleensä tyhjäkäyntisuutin 50,pääsuutin 180,ilmasuutin 160 ja kiihdytyspumppu 50 niin pitäisi alkaa rallattamaan!

Link to comment

Elikkä vielä tuli mieleen että kun nyt ne on sulla irti niin tarkista että kohokammion pohjalla oleva lisärikastussuutin on tinattu umpeen ja jos kannesta on em.suuttimen käyttötappi poistettu,tarkista että se pieni n.2mm reikä josta voi päästä bensa kiihdyttäessä loiskahtamaan suoraan kurkkuun,on tukittu myös.Sekoitin on rautalangalla kiinni siksi että alkuperäisessä kurkussa on kannake,joka pitää sitä paikallaan,mutta kurkkua suurennettaessa kannake poistuu,sopiva sisäkurkku 32mm.Myös messinkiputki johon bensaletku kiinnitetään tahtoo ajan oloon löystyä,siksi jm-autossa ko.paikassa rautalankaa!

Link to comment

Tämän näköinen alta.

Vai meinaatko että pitää avata jotta näkis noi tinaukset ym?

DSC_0316.jpg

 

Pitääkö muuten noi asentaa silleen että toi kohokammio tulee kaasuttimiin nähden ajosuuntaan? Siinä tapauksessa oikeanpuoleisen kaasuttimen vivusta vedetään kun taas vasemman puoleisesta pitää työntää?

 

Myyjän mukaan seuraavasti:

Ahlgren voitti ainakin kolme kisaa niillä ja myyjäkin 3-4 kertaa a-finaalissa näillä. :)

Link to comment

Jos Jani on niillä ajanut niin kyllä sen isäpappa on ne pistänyt niin että toimii,olisit heti sanonut että ne on sieltä kotoisin!Lisärikastusventtiili on tuo messinkinen,joka on kiihdytyspumpun vivun ja läpän välissä eli tuo missä on sisällä pienempi meisselikantainen ruuvi,kohokammion puolelta voi mahdollisesti tukkimisen nähdä irroittamatta suutinta,mutta kuten sanoin asiat on varmaan kunnossa huomioiden ostopaikan!

Link to comment

Juu ja vielä edelliseen viitaten,bensaletkut eteenpäin ja jäykkä välivipu väliin ja siihen pieni pituussäätö,niin saat balanssiin ja toisesta vaijeriveto polkimelle!Molempiin erillinen palautusjousi vetämään kaasuläpänvivusta,ei välivivusta!

Link to comment

Jokkismiehet jotka rakentavataina vaan jäteöljyvatkaimia, jakaa suurta tietoa. Asiallista! Itsellä tai siis äidillä myös ko kaasuttimet yhdessä moottorissa ja tuostahan selvisi kaikki mikä on mieltä aikasemmin askarruttanut :)

Link to comment
Guest VW 1303

noista voi jo jakaakin oleelliset perustiedot, kun jm koneissa kehitys menee eteenpäin eikä noi riitä siellä muuhun, kun kertaalliseen kyläkisa peruskoneeseen.

Link to comment
noista voi jo jakaakin oleelliset perustiedot, kun jm koneissa kehitys menee eteenpäin eikä noi riitä siellä muuhun, kun kertaalliseen kyläkisa peruskoneeseen.

juu bemarit taitaa olla halvimmat kaasarit jm koneeseen?

Link to comment
Guest VW 1303
noista voi jo jakaakin oleelliset perustiedot, kun jm koneissa kehitys menee eteenpäin eikä noi riitä siellä muuhun, kun kertaalliseen kyläkisa peruskoneeseen.

juu bemarit taitaa olla halvimmat kaasarit jm koneeseen?

Jep hyvät, kohtuu halvat ja edellämainituilla ohjeilla säätäen niistä saa toimivat peruskaasarit. hyvissä kuplan koneissa näkyy olevan nykyään muita kaasareita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...