-Alex- Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Ootteko pelkän rasvan kanssa kiristäneet momenttiin vai onko ollut käytössä myös pultin pituuden mittaukseen sopiva työkalu? Quote Link to comment
JaniM Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Rasvallahan momenttiin lukee ohjeissa. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 16, 2009 Author Share Posted May 16, 2009 Lukee juu, mutta venymänkin mittausta joskus suositellaan Quote Link to comment
Kotten Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Arpin rasvalla ja mikrometrillä olen venymän mitannut. On varmasti tarkempi kuin mikälie momenttiavaimella. t. Kotten Quote Link to comment
Virtanen Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Mikäs se tuollainen ilmajäähdytteinen moottori oikein on? Quote Link to comment
Guest Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Mikäs se tuollainen ilmajäähdytteinen moottori oikein on? semmoinen mika kasataan kunnon pulteilla? Quote Link to comment
mikan Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Arpin rasvalla ja mikrometrillä olen venymän mitannut. On varmasti tarkempi kuin mikälie momenttiavaimella. t. Kotten Miten toi käytännössä tehdään, kysyy nimimerkki H-veivit ja ARP-pultit laatikossa? t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted May 16, 2009 Author Share Posted May 16, 2009 Itse ostin talvella Kamasan momenttiavaimen, aattelin maanantaina tilata vielä sen pultin venymänmittaukseen sopivan mikrometrin. Kokeilin tavallisella mikrometrillä mitata, mutta sillä en itse saanut niin tarkkaa lukemaa, kun pultti vähän vaelteli leukojen välissä. ARP pulteissahan on kolot minkä väliin se työkalu passaa. Sitä rasvaa tosiaan kannattaa käyttää, eikä öljyä sen sijasta. Quote Link to comment
mikan Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 Kuva selvensi asiaa, kiitos! t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Tuli tilattua sitten moinen työkalu. Löytyi us partsilta n. 130 euron hintaan, racers-placella ei ollut hyllyssä ja part-cornerin puhelinnumero ei toiminu... Quote Link to comment
mikan Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Aloin vielä miettimään, että joo noinhan tuo mitataan. Mutta miten se käytännössä tapahtuu? Kiristän, mittaan, kiristän, mittaan, oho meni liikaa,..? t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Muistaakseni ohjeissa luki että asennuksen jälkeen mitataan. Jotkut mittaa asennuksen yhteydessä ja kiristävät ilman momenttiavainta hiukan alle maksimivenymäpituuteen, niin luin netistä. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 -tietämätön kysyy jatkokysymyksen: -76:n pakuni moottorin aukaisija väitti ettei kansia saa enää momenttiin, vaan pinnapultit pitää vaihtaa?? Eikös niissä riitä kierrettä vai menettääkö pultti niin paljon ominaisuuksiaan kiristäessä että ovat kertakäyttöisiä? Ja mistä lähden tilaamaan moisia? Quote Link to comment
Guest Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 ainoa syy miksi niita ei saisi momenttiin, on se etta ne korkkaa lohkosta. Siihen ei uudet pinnapultit auta. Vanhat voi kayttaa uudelleen jos ne on suorat, kierteiltaan ok eika varret ole pahasti ruostuneet. Minkas kokoinen moottori on kyseessa, ja onko siihen tehty muutoksia, kansia laskettu tms? Quote Link to comment
Guest oskuk Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 ainoa syy miksi niita ei saisi momenttiin, on se etta ne korkkaa lohkosta. Siihen ei uudet pinnapultit auta. Vanhat voi kayttaa uudelleen jos ne on suorat, kierteiltaan ok eika varret ole pahasti ruostuneet. Minkas kokoinen moottori on kyseessa, ja onko siihen tehty muutoksia, kansia laskettu tms? Normipakun 1600:n. En tiedä onko ollut jokus auki aijemmin, itselläni ei. Ostin tuo ruostuneesta toisesta vastaavasta pallokeulasta pois, ehkä kuusi-kahdeksan vuotta sitten. Tuskin siihen on koskaan mitään tehty. Tulppa korkkasi ja minä tietty luulin jo männän reijittyneen tai muuta kamalaa. Korjaaja totesi ettei ihan kulje kuten kuuuluisi ja kone avattiin. Ei sieltä mitään erikoista löytynyt, ja päädyimme että ehkä mänänrenkaat vaihdetaan ja isketään kansi hoonauksen jälkeen kiinni. Nyt kuulin ettei kannata laittaa kasaan, koska kansia ei saa pulteilla momenttiin. Tiiä häntä, itse en näistä juuri mitään ymmärrä. Ihmettelen vaan. Eipä ne kannetkaan ole vielä koneistamoon kuulemma kerinneet... Quote Link to comment
Tutkija Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 vaihda korjaamoa jos mahdollista kun kerran tollasia asioita väittää... tuntuupi et kaverilla ei ol kokemusta tarpeeksi ilmajäähykoneista tai sit yrittää tietämätöntä asiakasta pissiä silmään... Quote Link to comment
Guest Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 mulla oli joskus aika paljon kaivetut ja kiusatut kannet, vakioiosta uusista tehty jotka oli ainakin muutaman kerran kunnolla ylikuumentuneet. Mokomat luhistuivat lopulta usean pultin luota, varsinkin pakoaukon lahelta. Murtumia joka suuntaan, eika menny tosiaan momenttiin. Mutta noita oli kaiverrettu aika rajusti ja plaanattu millitolkulla. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Nonni, korjaamo vaihdettiin paikalliseen koneistamoon, joka tosin otti hommasta 1000e. Kone paikallaan ja tänään katsastin konttorilla. Tyhjäkäynti on mainio, verrattuna vanhaan aikaan, silloin ei oikein pysynyt käynnissä kun meni ryyppy pois päältä -mutta nyt taas ei kestä kierroksia, alkaa pätkimään sekä kiihdyttäessä risteyksessä, että tasaisessa ajossa -kolmosella yli viidenkympin on liikaa. Ties mikä siinä sitten. Ei silti, etujarrutkin laahaavat. Eipä tuolla vielä seikkailemaan lähdetä. ;-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.