Jump to content

ARP KK-pulttien kiristys?


Recommended Posts

Arpin rasvalla ja mikrometrillä olen venymän mitannut. On varmasti tarkempi kuin mikälie momenttiavaimella.

 

t. Kotten

 

Miten toi käytännössä tehdään, kysyy nimimerkki H-veivit ja ARP-pultit laatikossa?

 

t. Mika

Link to comment

Itse ostin talvella Kamasan momenttiavaimen, aattelin maanantaina tilata vielä sen pultin venymänmittaukseen sopivan mikrometrin.

 

 

 

 

Kokeilin tavallisella mikrometrillä mitata, mutta sillä en itse saanut niin tarkkaa lukemaa, kun pultti vähän vaelteli leukojen välissä. ARP pulteissahan on kolot minkä väliin se työkalu passaa.

 

Sitä rasvaa tosiaan kannattaa käyttää, eikä öljyä sen sijasta.

 

 

0701009942.jpg

Link to comment
Guest oskuk

-tietämätön kysyy jatkokysymyksen:

 

-76:n pakuni moottorin aukaisija väitti ettei kansia saa enää momenttiin, vaan pinnapultit pitää vaihtaa?? Eikös niissä riitä kierrettä vai menettääkö pultti niin paljon ominaisuuksiaan kiristäessä että ovat kertakäyttöisiä?

Ja mistä lähden tilaamaan moisia?

Link to comment

ainoa syy miksi niita ei saisi momenttiin, on se etta ne korkkaa lohkosta. Siihen ei uudet pinnapultit auta.

 

Vanhat voi kayttaa uudelleen jos ne on suorat, kierteiltaan ok eika varret ole pahasti ruostuneet.

 

Minkas kokoinen moottori on kyseessa, ja onko siihen tehty muutoksia, kansia laskettu tms?

Link to comment
Guest oskuk
ainoa syy miksi niita ei saisi momenttiin, on se etta ne korkkaa lohkosta. Siihen ei uudet pinnapultit auta.

 

Vanhat voi kayttaa uudelleen jos ne on suorat, kierteiltaan ok eika varret ole pahasti ruostuneet.

 

Minkas kokoinen moottori on kyseessa, ja onko siihen tehty muutoksia, kansia laskettu tms?

 

Normipakun 1600:n. En tiedä onko ollut jokus auki aijemmin, itselläni ei. Ostin tuo ruostuneesta toisesta vastaavasta pallokeulasta pois, ehkä kuusi-kahdeksan vuotta sitten. Tuskin siihen on koskaan mitään tehty. Tulppa korkkasi ja minä tietty luulin jo männän reijittyneen tai muuta kamalaa. Korjaaja totesi ettei ihan kulje kuten kuuuluisi ja kone avattiin. Ei sieltä mitään erikoista löytynyt, ja päädyimme että ehkä mänänrenkaat vaihdetaan ja isketään kansi hoonauksen jälkeen kiinni. Nyt kuulin ettei kannata laittaa kasaan, koska kansia ei saa pulteilla momenttiin. Tiiä häntä, itse en näistä juuri mitään ymmärrä. Ihmettelen vaan. Eipä ne kannetkaan ole vielä koneistamoon kuulemma kerinneet...

Link to comment

mulla oli joskus aika paljon kaivetut ja kiusatut kannet, vakioiosta uusista tehty jotka oli ainakin muutaman kerran kunnolla ylikuumentuneet. Mokomat luhistuivat lopulta usean pultin luota, varsinkin pakoaukon lahelta. Murtumia joka suuntaan, eika menny tosiaan momenttiin. Mutta noita oli kaiverrettu aika rajusti ja plaanattu millitolkulla.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest oskuk

Nonni, korjaamo vaihdettiin paikalliseen koneistamoon, joka tosin otti hommasta 1000e.

 

Kone paikallaan ja tänään katsastin konttorilla.

Tyhjäkäynti on mainio, verrattuna vanhaan aikaan, silloin ei oikein pysynyt käynnissä kun meni ryyppy pois päältä -mutta nyt taas ei kestä kierroksia, alkaa pätkimään sekä kiihdyttäessä risteyksessä, että tasaisessa ajossa -kolmosella yli viidenkympin on liikaa. Ties mikä siinä sitten.

 

Ei silti, etujarrutkin laahaavat. Eipä tuolla vielä seikkailemaan lähdetä. ;-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...