Guest Ozmopolite Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Morjes. Kävin kyllä läpi aiempaa keskustelua 6 volttisen käynnistysongelmista, mutta jotain jäi vielä märkäkorvakuplailijalle epäselväksi. Ostin siis -65 1200 kuplan joka toimii oikein hyvin - kunhan vain pukkaa käyntiin. Starttaamalla toimii vain kun akku on ihan täynnä, silloinkin vain joskus. Tuntuu kuin ei olisi potkua akussa. Ei pyöräytä usein kertaakaan. Luulen, että edellinen omistaja asensi siihen jonkinlaisen releen. Punainen valo ei pala, mutta tuntuu ettei akku oikein lataannu ajaessa. Startteri, pusla, laturi, johdot, yms. pitäisi kait tarkistaa aiemman keskustelun perusteella. Ehkä akkukin vaihtaa. Kysyisinkin mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle ja mikä on minkäkin vaihtoehdon hintaluokka? Ja kun ensimmäistä kertaa olen koskaan moottorin ääressä (kunnolla) olisi hyvä tietää mikä ja missä se pusla yms. on. Voisiko joku laittaa mahdollisesti jotain kuvaa, jossa moottorin osat olisi näytetty? Olisi hienoa! En omista mitään työkaluja jakoavaimen lisäksi. Missähän Tampereen lähiseudulla voisi käydä itse rukkaamassa kuplaa? Vai onko vaihtoehtona ostaa kaikki työkalut tai antaa (ja maksaa) toisten tehdä? Entä onkohan kellään ylimääräisiä kattovarjostimia vai miksi niitä siellä katossa olevia kutsutaan? Suuret kiitokset kaikista vinkeistä! Quote Link to comment
Lasse Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Mittaa tai mittauta lataako. Jos lataa, akku voi valmis. Jos akku on kunnossa, tutki startin johdotus, että sinne menee tarpeeksi virtaa. Saako herätteen virtalukolta? Jos tämä kunnossa, epäile startin puslaa. Jos se on kunnossa, epäile starttia. Jos kaikki em. on kunnossa ja vieläkään ei starttaa, epäile itseäsi ja vie paise korjaamolle. Quote Link to comment
Kurre Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Ja tähän sitten lisätään se solenoidi, joka usein antaa periksi ennen starttia. Ja kun siellä alla ryömitään niin putsataan myös se maadoitusliitäntä sieltä laatikon etupäästä. Ja mitä työkaluihin tulee, niin jos vasara on ainoa työkalu, kaikki näyttää naulalta. Quote Link to comment
Late Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Mites onko virtalukko kunnossa? Pikkuisen avainta takaisinpäin kääntämällä itselläni ainakin pyöritti vaikka "pohjaan asti" kääntämällä ei sanonut mitään. Quote Link to comment
Guest Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Itselläni oli sama vaiva,vika löytyi virtalukosta. Kokeileppa startata virtalukon päässä olevista piuhoista. Toinen paikka voi olla virtalukolta tuleva piuha joka tulee lataus-säätimelle ja jatkaa siitä startille, kyseinen liitos voi olla myös hapettunut, on meinaan ollut omassani ja eikä meinannut jaksaa starttia pyöritää. Quote Link to comment
metake Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Toinen paikka voi olla virtalukolta tuleva piuha joka tulee lataus-säätimelle ja jatkaa siitä startille, kyseinen liitos voi olla myös hapettunut,on meinaan ollut omassani ja eikä meinannut jaksaa starttia pyöritää. Tällä piuhalla ei ole suoraa merkitystä starttaamiseen (paitsi sitä kautta että akku ei lataannu), kyseinen piuha on akulle menevä latausjohto joka -65:ssa kierrätetään startin kautta. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Kiitoksia! Enpäs vielä ole saanut aikaiseksi muuta kuin mitata (jostain) virtoja. Virtalukosta sain 2,7 volttia, startista 1,4 samaista yksikköä. Tosin enhän tiedä mistä kohdin oikeasti ne olisi pitänyt mitata. Joka tapauksessa käyn läpi fuscani noin miten ehdotitte - kunhan löydän paikan ja aikaa. Tosin ehkä hieman apua kaipaisin siinä että mikä on mikäkin. Olisiko kellään mahdollisesti jotain kuvaa, jossa osat olisi nimetty? Tietenkin manuaalista saisi nämä irti, mutta mistähän sellaisen saisi hankittua - onko ohjekirjoja suomeksi vai pelkästään anglo-saksisilla murteilla? Selvästikään moottoria ei ole tehty ameriikkalaisia varten, muuten jokaisessa komponentissa olisi selkeä nimi, tuoteseloste ja isolla varoitus että älä koske. Ihan siis hyvä että näin on miten on, sittenkin. Yhtä asiaa haluaisin vielä kysellä: tarvitsisin talveksi paikan kuplalleni, ehkä mielummin vielä lämpimähkön. Mistähän sellaisen löytäisi ja mitä sellainen maksaisi? Suuret kiitokset taas kokemuksen syvän tiedon arkun raottamisesta. Quote Link to comment
Guest Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Toinen paikka voi olla virtalukolta tuleva piuha joka tulee lataus-säätimelle ja jatkaa siitä startille, kyseinen liitos voi olla myös hapettunut,on meinaan ollut omassani ja eikä meinannut jaksaa starttia pyöritää. Tällä piuhalla ei ole suoraa merkitystä starttaamiseen (paitsi sitä kautta että akku ei lataannu), kyseinen piuha on akulle menevä latausjohto joka -65:ssa kierrätetään startin kautta. Omassa -66 mallissa tulee piuha virtalukolta lataussäätimelle ja jatkaa siitä startille, jos tuon piuhan irroitaa niin eipä starttaa ainakaan minun kuplani. Quote Link to comment
metake Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Toinen paikka voi olla virtalukolta tuleva piuha joka tulee lataus-säätimelle ja jatkaa siitä startille, kyseinen liitos voi olla myös hapettunut,on meinaan ollut omassani ja eikä meinannut jaksaa starttia pyöritää. Tällä piuhalla ei ole suoraa merkitystä starttaamiseen (paitsi sitä kautta että akku ei lataannu), kyseinen piuha on akulle menevä latausjohto joka -65:ssa kierrätetään startin kautta. Omassa -66 mallissa tulee piuha virtalukolta lataussäätimelle ja jatkaa siitä startille, jos tuon piuhan irroitaa niin eipä starttaa ainakaan minun kuplani. Juu ei varmasti starttaa, koska tuosta lataussäätimeltä virtalukolle tulevasta piuhasta tulee kaikki auton sähköt, eli ei toimi myös mikään muu jos piuhan irrottaa. Se on täysin totta, että tuon piuhan tulee olla hyväkuntoinen ja liitokset puhtaat, koska muuten koko auto jää huonolle sähkölle. Tarkoitin sitä, että tuolla piuhalla ei ole suoranaista merkitystä starttiin, jos kaikki muut sähköt toimii ok niin vika ei ole tuossa johdossa. Ja jos vika taas on tuossa johdossa niin moni muukin paikka oireilee mm. valot ym. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Mittaa tai mittauta lataako. Jos lataa, akku voi valmis. Jos akku on kunnossa, tutki startin johdotus, että sinne menee tarpeeksi virtaa. Saako herätteen virtalukolta? Jos tämä kunnossa, epäile startin puslaa. Jos se on kunnossa, epäile starttia. Jos kaikki em. on kunnossa ja vieläkään ei starttaa, epäile itseäsi ja vie paise korjaamolle. Suspicious ^^ Voisinko saada hieman valaistusta siitä miten nuo salapoliisihommat käytännössä tehtäisiin, merci. Mistä katsotaan akun latautuminen? Siitä laturin yläpuolella olevasta laatikostako? Ja paljonko pitäisi olla virtaa? Mittasin 0,11 ampeeria - onko se paljon vai vähän? Epäilen jälkimmäistä. Entä miten latauksen pitäsi näkyä akun jännitteessä - olla korkeampi kuin auton ollessa sammutettuna? Entäs sitten mistä pitäisi tutkia startin johdotus? Mistä virta pitäisi mitata? Suoraan startista auton alta? Paljonko on tarpeeksi? Puslan yritinkin jo vaihtaa, mutta piru vie oli niin pahasti ruuvi ruosteessa että hajosi hieman eikä millään auennut (ei edes wd-40: avulla).. aika ilkeässä paikassa on, ehkä pitäisi ottaa koko startti irti.. onkohan iso homma? Yksi kysymys vielä akun lataamisesta - se kannattanee ladata sellaisella kestolatauksella (jos ulkopuolista laturia käyttää)? Kiitti vinkeistä! Quote Link to comment
Lasse Posted July 3, 2009 Share Posted July 3, 2009 Paras on sit viedä autosähkökorjaamoon, esim. Pirkkalan Autosähkö Lentoasemantiellä. Se lataus tarvis katsoa pihtimittarilla tms. Toinen on sitten, että lataat akun ja katsot kuin pelaa. Jännitteen voit mitata yleismittarilla navoista, vissiin pitäis kone päällä olla yli 6v ja kone topissa vähemmän. Mutta se akku voi mennä pimeeksi kun lataa liikaa tai liian vähän. Virtuaalisesti on vähän hankala selittää näitä.... Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Paras on sit viedä autosähkökorjaamoon, esim. Pirkkalan Autosähkö Lentoasemantiellä. Se lataus tarvis katsoa pihtimittarilla tms. Toinen on sitten, että lataat akun ja katsot kuin pelaa. Jännitteen voit mitata yleismittarilla navoista, vissiin pitäis kone päällä olla yli 6v ja kone topissa vähemmän. Mutta se akku voi mennä pimeeksi kun lataa liikaa tai liian vähän. Virtuaalisesti on vähän hankala selittää näitä.... Kiitti, mutta kyllä ensin yrittää kunnolla ennen kuin luovutan. Ei sen niin vaikeaa pitäisi olla, eihän. U = RI ja niin edespäin. Pitäisi siis vain tietää mistä mitata mitä ja mitkä ovat toleranssit normaaleille arvoille. Eli mennäänpä yksityiskohtiin: akun latausvirta: sen luulisi näkevän laturin päällä olevasta mötikästä, johon sähköt menevät. Kuinka paljon on normaali latausvirta? Suuruusluokka? Ja toinen peruskysymys: pitääkö akun jännite olla auton ollessa sammutettuna enemmän vai vähemmän kuin käynnissä ollessa? Valaiskaa munt, oi kokeneet! Quote Link to comment
Virtanen Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Tuosta voi katsoa 50-luvun sähköjä ja testejä. http://www.vw-classic.net/repleitfaden_ ... itel_E.pdf Quote Link to comment
Lasse Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Joo ei autosähköissä mitään kummallista ole. Pahimmassa tapauksessa auto vaan syttyy palamaan, ei muuta. Quote Link to comment
UltraVW Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Paras on sit viedä autosähkökorjaamoon, esim. Pirkkalan Autosähkö Lentoasemantiellä. Se lataus tarvis katsoa pihtimittarilla tms. Toinen on sitten, että lataat akun ja katsot kuin pelaa. Jännitteen voit mitata yleismittarilla navoista, vissiin pitäis kone päällä olla yli 6v ja kone topissa vähemmän. Mutta se akku voi mennä pimeeksi kun lataa liikaa tai liian vähän. Virtuaalisesti on vähän hankala selittää näitä.... Kiitti, mutta kyllä ensin yrittää kunnolla ennen kuin luovutan. Ei sen niin vaikeaa pitäisi olla, eihän. U = RI ja niin edespäin. Pitäisi siis vain tietää mistä mitata mitä ja mitkä ovat toleranssit normaaleille arvoille. Eli mennäänpä yksityiskohtiin: akun latausvirta: sen luulisi näkevän laturin päällä olevasta mötikästä, johon sähköt menevät. Kuinka paljon on normaali latausvirta? Suuruusluokka? Ja toinen peruskysymys: pitääkö akun jännite olla auton ollessa sammutettuna enemmän vai vähemmän kuin käynnissä ollessa? Valaiskaa munt, oi kokeneet! 6 voltin laturi lataa noin 7,2 volttia kierrokset ylhäällä eli ainakin 2500rpm ,jos lataussäädin joka on se motikkä siinä laturin päällä on säädetty oikein. Tyhjäkäynnillä se ei lataa . Sitä lataussäädintä ei pidä ruveta säätämään itse jos ei tiedä mitä tekee, parempi viedä sellaiselle joka osaa tai ostaa uusi . Ja jännite on varmaankin juuri ajosta sammutettuna jotain 6v ja risat, mutta seuraavana päivänä toki jo alempi. Toki käynnissä ollessa on isompi jos siis kierroksia pelissä. Laita yleismittari akun plussaan ja miinukseen ja nosta kierroksia jos voltit nousee yli 7v laturi lataa hyvin eli vika ei laturissa ainakaan, toki voi olla että akku ei ota vastaan enää virtaa eli DÖD akku, osta uusi . Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.