Guest Posted August 24, 2009 Posted August 24, 2009 Tuli hankittua tämmönen -71 vuoden 1302s kupla projektiks tarkotus. Nyt aluks tehdä kaikkee perusremppaa koska auto on seissy ladossa n. 10 vuotta liikuttelematta ja jopa käyttämättä joten se ei ihan parhaassa iskussa ole. Sen jälkeen rakennellaan oman maun mukaan. Ruostetta on ihmeen vähän tän ikäseks autoks mutta se on vaan etu. Nyt auto ollu mulla n. kuukauden verran ja kaikkee pientä on saatu aikaseks.. Projektia tehdään sillon kun mielenkiinto ja aika riittää. Tässä kunnossa kupla tuli: http://img233.imageshack.us/i/kupla002.jpg/ http://img199.imageshack.us/i/kupla001.jpg/ Ja pesun jälkeen se näytti tältä: http://img233.imageshack.us/i/kupla006.jpg/ http://img231.imageshack.us/i/kupla005.jpg/ Ikävä yllätys takatavaratilasta kun sinne oli laitettu untuvatäkkejä ja siellä oli ollut hiiriä ja loput voi arvata mutta onneks ne on jo siivottu kaikki. Kone on kuulemma Timo Virtasen tekemä 1835cc kone josta kansia laskettu, nokat hiottu, dellorton kakskurkkuset kaasarit laitettu, putkisto vaihdettu (kuvissa vakio kiinni), vauhtipyörää kevennetty ja laitettu joku audin kytkinlevy.. Mies jolta ostin sano että kierroksia ei saa päästää yli 6700rpm. Enempää tietoa ei oo joten jos joku tietäs mitä kyseinen äijjä on mahdollisesti tehny ja mitä siellä koneessa vois olla niin kiinnostais tietää. Auton tultua sitä koitettiin käyntiin ja kovan väännön jälkeen se myös lähti!! Aluksi käytettiin rauhallisesti pienillä kierroksilla ettei mahdollisesti jumissa olevia männänrenkata tuhota. Konetila, Tullessa: http://img231.imageshack.us/i/kupla007.jpg/ Nyt: http://img220.imageshack.us/i/kupla006.jpg/ Hihnapyörä on vähän väärän värinen kun sain sen tutulta väliaikaseks. Jotain pientä saatu kyllä aikaseks niinkun näkyy eli bensansuodatin laitettu ja b. letkut vaihdettu. Jarruja yritetty availla, sisusta purettu ja apparin puolen pohjaa hiottu ruosteen korjausta varten. Tässä uusinta kuvaa kuplasta mitä oon ottanu, tän jälkeen vähän kromiosia kiilloteltu ja krominen vilkunkuori löydetty rompetorilta ja asennettu ja ostettu kromimaalia koska tarkoitus olis maalata ne jotka oli paikallaan koska joku oli menny ne mustaks maalaan. http://img43.imageshack.us/i/kupla007.jpg/ Quote
Guest Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Juu elikkä eipä oo tullu päivitettyä tänne mitää. Vähän jotai saatu aikaseks elikkä jarruja availtu, toiselle puolelle etupyöränlaakeri vaihdettu, takajarrusylinterien kumit vaihdettu ja käsijarruvaijerit otettu pois, pitäs käydä ostaan uudet. Sähköjäkin on tutkailtu ja ne tuntus olevan aika lailla sekasin. Painaa jarrua niin takana toisella puolella palaa vilkku ja kun pistää vilkkua niin jää vaan palaan valo mittaristoon mutta mitää ei tapahdu ja välillä palaa normi valo takana. Toisella vilkkureleellä koitettu eikä mitää vaikutusta. Ulkonäöllisesti saatu senverran aikaan että vilkunkuoret on molemmat kromiset nyt ja ovien lukkonuppeja alettu sorvaan alumiinistä. Kuvia tulee kun kerkiän käydä napsimassa. Quote
Guest Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Nyt olis lokarit otettu irti ja ei mitään kauheen pahoja ruosteita oo. Apparin puolen iskarin yläpään kiinnitys on aika huono ja takana on jonkunlaista reikää, mutta hitsailut alkaa tässä lähiaikoina. Konekkin varmaan otetaan pois ja avataan koska on alkanu huohottaan aika rankasti ja muutenkin mukavampi hitsata kun ei oo niin paljoa palavaa materiaalia. Kuvia tulossa lähiaikoina... Quote
Guest Posted November 12, 2009 Posted November 12, 2009 Juu elikkä nyt olis saatu jotain aikaseks ja kuviakin löytyy.. Ilman lokareita: http://img402.imageshack.us/i/170f.jpg/ Helpompi oli kone pois ottaa kun olisin luullu: http://img145.imageshack.us/i/168g.jpg/ Kone pöydällä ja vähän purettuna peltejä päältä: http://img233.imageshack.us/i/167nh.jpg/ Ja kyllä sieltä löyty kaikkee ikävää, eli jumittuneita männänrenkaita ja kiinnileikkaamisen jälkiä, onneks ei kokonaan kerinny "leipoon". Toisen puolen männät ja putket oli todella huonot mutta toisen puolen kuin uudet :O Molemmat kuvat huonoista: http://img137.imageshack.us/i/171f.jpg/ http://img145.imageshack.us/i/174sc.jpg/ Koneen kokokin osoittautu n.1700cc:ksi toisin kun sanottiin, elikkä 88mm mäntäsatsit normi 69mm iskulla. Mukaviakin yllätyksiä löyty, elikkä kansia on kyllä työstetty aika lailla oikein. Imuventtiili 42mm ja pako 37mm. Seuraavaks pitäis lohko avata ja kattoo mitä se on syöny. Kytkin on joku 215mm ja vauhtipyörä painaa hurjat 4,7kg. Kuvia kansista ei oo kun akku loppu kamerasta, tulee ens kerralla.. Quote
Guest Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Nyt on hitsailtu jonkun verran ja todettu että vaikka auto on pelleistänsä melko hyvä, niin otetaan kumminkin kori pois, kun ei oo mitään kiirettä auton laittamisessa ja saa sitten kerralla kaikki viimisen päälle pistettyä kuntoon. Kuvia tulee taas kun saa aikaseks sen verran. Quote
Ketsa Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Tue korin oviaukot kuitenkin hyvin ennen korin nostoa, vaikka kori vaikuttaisi kuinka kovalta. Itsellä ei ainakaan ole tullut vastaan yhtään kuplan koria joka olisi ollut enää yhtä ruosteettoman tuntuinen korin erilleen ottamisen jälkeen... Jos ei halua hitsata koriin tukikehikkoa, niin ovien saranoiden ja lukkotappien kiinnityspisteisiin voi rakentaa pultattavan tukikehikon. Quote
Guest Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Kiitoksia vinkistä, olis tukikehikot jäänyt rakentelematta kyllä ilman sitä! Quote
Guest Posted December 7, 2009 Posted December 7, 2009 Nyt olis kori irti, pohjamassat irrotettuna ja jarrupääsylinteriä vähän putsailtu kun oli kaikkee hyytynyttä jarrunestettä ym. paskaa, eli ei ihme että ei jarrut kunnolla pelannu. Kuvia tulossa kun kerkiän koneelle laittaan.. Mitä mahtaa tykätä jarruputket jos ilmausruuvit avaa ja päästää paineilmalla putket puhtaiks ?? Quote
Timo Varis Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Laita suosiolla uudet kamat,jos kunnon jarrut haluat.kumiletkut turvoksissa, murtuneet,pääsylinteri,takasylkyt,etusatulat kaikki kannattaa käydä läpi. Putket jos ehjät voi säästää(puhdistaa paineella+liuottimella).Itse olen aina laittanut uutta osaa jos vähänkin jumittelee jarrut eipä tarvitse joka vuosi kirota niiden kanssa. Quote
Guest Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Nyt olis jonkun verran kuvia taas siitä mitä on saatu aikaseks: Elikkä tässä olis sähköt etuluukun puolelle vedettynä: http://img263.imageshack.us/i/hpim2946.jpg/ Vähän peltiä pohjaan pistetty: http://img215.imageshack.us/i/hpim2954.jpg/ Tossa olis oviaukkoihin tekemäni tuet.. On ainakin järeet: http://img148.imageshack.us/i/hpim2951.jpg/ Siinä olis pohjalevy ja kori irrotettu toisistaan: http://img215.imageshack.us/i/hpim2963l.jpg/ http://img215.imageshack.us/i/hpim2958.jpg/ Massojen irrottelua: http://img215.imageshack.us/i/hpim2961.jpg/ Jarrupääsylinterin joka kolo putsattu: http://img263.imageshack.us/i/hpim2959p.jpg/ Voipa olla juu parempi kaikki jarruputket ym. vaihtaa uusiin, että kaikki pelaa kunnolla.. edit:Unohtu kansien kuvat mitä lupailin.. Yritän muistaa.. Quote
abbe Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Tuo Imageshack näyttääpi olevan semmoinen kuvapalvelin, että kannattaa vähän varoa. Kun kurkkasin noita kuvia, koneelleni alkoi automaattisesti asentua "Free virus scan software" ja muutenkin ruutu paukkui täyteen jos vaikka minkälaista akkunaa. Quote
mite^ Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Tuo Imageshack näyttääpi olevan semmoinen kuvapalvelin, että kannattaa vähän varoa. Kun kurkkasin noita kuvia, koneelleni alkoi automaattisesti asentua "Free virus scan software" ja muutenkin ruutu paukkui täyteen jos vaikka minkälaista akkunaa. tuli photobucketista vastaan pariviikkoa sitten sama homma 2 kertaa. Näyttää uhkaavisti vinukan omilta ohjelmilta ne mitä mulle tuli. Quote
Guest Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Jaha, elikkä pitää ens kerralla kun kuvia päivittää nii kattoo mihin laittaa.. Quote
Guest Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Päivitetäämpä tännekkin välillä elikkä ei mitää suurempaa saatu aikaseks.. Paloja leikelty ja vähän paikkoja hiottu. Suuri yllätys koettu kansia tutkiessa eli niitä on laskettu semmoset 5-6mm!! Mietin vaan että mahtaako vähän olla liikaa jos autolla ihan kadulla meinataan ajaa. Palotilojakin kyllä muokattu jonkun verran, mutta silti tuntuis että vois puristuksia olla liikaa kestävyyden kannalta.. Mitä mieltä muut ? Quote
Guest Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Päivitetäämpä tännekkin välillä elikkä ei mitää suurempaa saatu aikaseks.. Paloja leikelty ja vähän paikkoja hiottu. Suuri yllätys koettu kansia tutkiessa eli niitä on laskettu semmoset 5-6mm!! Mietin vaan että mahtaako vähän olla liikaa jos autolla ihan kadulla meinataan ajaa. Palotilojakin kyllä muokattu jonkun verran, mutta silti tuntuis että vois puristuksia olla liikaa kestävyyden kannalta.. Mitä mieltä muut ? laske ne puristukset niin tiedetaan enempi. Quote
Guest Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Nonii, elikkä nyt on pohjaan leikelty palasia ja puristussuhteita yritetty laskea. Tulokseks sain että puristuksia olis aika paljon vähemmän kun aattelin eli 9,4 mutta en oo aivan varma että pitääkö mun laskut paikkansa. Jos pitää niin ei varmaan oo liikaa. Quote
ARTO Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Laita mittaustiedot tänne niin lasketaan palstalaisten kanssa yhdessä. Sitten nähdään saadaanko yksi vai kymmenen erilaista vastausta:) Quote
Guest Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Laitan ja laitampa samalla oman uuden tuloksen eli huomasin virheen laskuissani ja puristussuhteeks tuli n. 12 :O Eli voi olla parempi kun useempi tyyppi laskee sen. :P Näin laskin: Palotila: 31,5ml Männän yläreunan ja sylinteriputken välinen tila: pii X (44mm)^2 X 1mm = 6,08ml Puristustilavuutta hain joten laskin noitten summan.. Tulos: 37,58cc Sitten laskin iskuntilavuuden yhdeltä pytyltä eli tässä tapauksessa 1678cc : 4 = 419,5cc Seuraavaks laskin puristussuhteen kaavalla jonka luin kuplan viritysoppaasta :D Puristussuhde+Puristustilavuus Puristustilavuus Vastaukseksi tuli näillä tiadoilla: 12,16 Palotilan voisin käydä uudestaan mittaamassa koska mieleeni hiipi ajatus siitä että mittauksesta olis jääny jostain syystä 5ml pois ja toivon myös sitä, koska jos noi puristukset pitää paikkansa nii luulempa että on turhan paljon.. Ja jos viitsitte laskee nii se olis ihan mukava, myös ilmenevät tietojen puutteen ja vääryydet voi ilmottaa.. :D Quote
Guest vw72 Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 kyllä toi yli 12 puristus alkaa olla liikaa katukoneeseen, joku 10 nurkilla alkais olemaan varmaan jo lähempänä totuutta toki se riippuu paljolti myös käytettävästä nokasta. nokka ei varmaan kyllä ihan kesyimmästä päästä liene kun tuollainen puristus koneeseen on laitettu. Quote
mikko k Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Laskelmat puristussuhteesta pitää paikkansa, jos palotila on kannessa noin pieni. 12,1:1 on kyllä hieman paljon pienelle katukoneelle, toki nokka kanssa vaikuttaa asiaan. Onko nokassa mitään merkkejä, siis rataspäässä? Quote
Guest Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Tuosta laskuri johon voi syottaa tiedot http://www.johnmaherracing.co.uk/enginecalc.htm Huomaa mittayksikon valinta millit/tuumat Quote
Guest Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 En vielä lohkoa avannut joten nokasta ei tietoa.. Quote
Tutkija Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Jos se kone on Virtasen Timon jäliltä nii siel on r-koneistuksen hioma nokka vakiosta eli ei ol mitään merkintöjä missään... ja voipi olla sit ihan mikä vaan... heittokelloa ja astepyörää vaan käyttöön ja mittaamaan nostoja/astelukuja niin saat tietää jotakin nokan ominaisuuksista... Quote
ARTO Posted January 9, 2010 Posted January 9, 2010 Laita milli korostusta sylinterille ja puristus lähentelee kymppiä. Ei välttämättä paras ratkasu, mutta helppo, nopea ja parempi kuin ei mitään. Ellei palotilat ole hirveesti tulpan puolelta avarretut, sinne ammemuodon tilalle lisää kurveja ja dekki pysyy yhä pienenä, mutta puristukset laskee. Tee koelaskuja mitä mikin pudostus esim 3 tai 5cc palotilan tilavuuden lisäys tekee puristussuhteelle ja dremelöimään. Jos siellä on melkoisen kireä nokka isolla overlapilla, turhaan puristuksi kannattaa lähteä paniikinomaisesti laskemaan liikkaa. Voi olla, ett äesim shellin formulalaadulla toimii kadullakin ihan hyvin 11-10,5 puristuksilla. Jos ja kun lähdetään hyvin rajoilla liikkumaan, tarkka seosten kohdalleen haku ja mahdollisesti mittaria seuraamaan syl kannen lämpötilaa ja jos oikein haluaa hifistellä, pakokaasujen lämpötilaa myös. Mielestäni jo kahdella ensimmäisellä mittausarvolla ja "nakutuskorvalla" pääsee pitkälle. Gurut kertonevat viisaampia päälle:) Quote
Guest Posted January 19, 2010 Posted January 19, 2010 Selvä, täytyy miettiä sitten mitä tekee kun alkaa konetta kasaamaan.. Kiitos neuvoista!! Hirveesti en aikaseks oo saanu mitää muuta kun pellinpalasiä tosiaan sillon tällön väännelly ja jotai paikkoja hiottu. Projekti alkaa etenemään sitten taas kun kelit muuttuu sellaisiks että pystyy ulkona hitsaan, koska ei löydy tallia valitettavasti siihen hommaan.. Quote
Guest Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Nyt suojakelin ansiosta pääsi ulos hitsaan, eli siis pohjalevyn hitsattavat paikat olis kunnossa. Kuvia lähiaikoina. Quote
Guest Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Nyt pohja olis hiottu pellille ja maalattu ferrexillä. Toisen kerroksen viä vedän ja vitten joku hyvä pintamaali, jonka päälle massat. Puslia tilattu etupäähän ja tilasin nyt sitten uretaaniset. Mitä mieltä niistä, onko mimmoset katukäytössä ja miten kestää verrattuna kumisiin ?? Jarruputket myös tulossa. Quote
Ketsa Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Etupään uretaanit toimi ainakin mulla 1302:ssa. Takapäässä perinteiset kovat punaiset ei toimi. Quote
ARTO Posted April 28, 2010 Posted April 28, 2010 Etupään uretaanit toimi ainakin mulla 1302:ssa. Takapäässä perinteiset kovat punaiset ei toimi. Millä tavalla eivät toimi takana? Kitisevät, vinkuvat, asennusongelmia, pyörä-äänet ongelma tms? Quote
Ketsa Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 Asennuksessa suurimmat ongelmat, eivä istu paikkaansa muovaamatta. Kitinä ja kankeus ovat sitten käytön jälkeen ilmestyvät ongelmat. Quote
Guest Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 Takaset murenivat talviajossa, eivät ilmeisesti kestäneet pakkasta. Etupään kanssa ei moisia ongelmia ollut. Quote
ARTO Posted April 29, 2010 Posted April 29, 2010 Talviajosta ei hirveesti omakohtaista kokemusta, mutta kuitenkin jossain määrin. Kitinät ym eivät ole ongelma ja jos on, esim teflonsuihkeilla tekee joskus ihmeitä. Äkäisempään volkkariin ns must tuotteet takanakin niin ei pääse auraukset kaasunannostelun mukana muuttumaan kuten pehmeillä kumeilla tapana joustaa... Ja harva jälkituotanto-osa volkkariin sopii ilman vasaraa ja lekaa:) Quote
Guest Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Noniin, jäänyt projektin päivittely vähän vähäiselle. Jonkun verran ollaan edistytty, mutta korin hitsailu on kyllä ollut vähäistä talven takia, nyt alkaa sekin edistymään.. Koneesta sen verran että dekkikorkeus olikin 1,4mm joten puristukset taitaa olla siinä yhdentoista paikkeilla, mutta täytyy palata moottorin rakentamiseen myöhemmin rahatilanteen sen salliessa, ja kun on saatu muita hommia edestä pois.. Pohjalevy alkaa olemaan lähes valmis. Hitsaukset ja maalaukset on tehty. Aikaisemmin mainitut uretaanipuslat asennettu. Kaikki jarruosat paitsi satulat ja rummut uusittu. Satulat hiekkapuhalsin tänään ja maalaan ne ja vaihdan kumit kun kerkiän. Rummut tilaan jossain vaiheessa 4x100 jaolla, kun sillä jaolla olevat levyt jo tilasin ja asensin. Etupyörän laakerit vaihdettu, kaikki iskarit vaihdettu ja etupään kierrejousetkin on uudet. Vielä ei siis madalluksia. Laatikko oli irti putsauksessa ja samalla vaihdan vetonivelten kumit ja asennan vetoakseleiden päälle uretaanisuojat (sain halvalla). Startin pusla on vaihdettu ja startti on puhallettu ja vedetty pohjamaaliin, kuten myös polkimet. Alapallojen ja raidetankojen päiden kumit vaihdettu ja toisen raidetangonkin jouduin vaihtamaan liiallisen voimankäytön seurauksena. Siinä lähestulkoon kaikki.. Alunperinkin kun olis ollu puhallusvehkeet, niin olis voinu käydä aika paljon nopeemmin pohjalevyn laitto.. Korin hitsailuita kerittiin tekemään jo vähän ennen talvea, ja nyt niitä pääsee jo hyvien kelien ansiosta jatkamaan.. Kuvia tulossa, kun kamera on siinä kunnossa.. Quote
Guest Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Apukuskin puoleiset hitsaushommat tehty.. Meni siihen maalausten kanssa joku 3 päivää kun oikein alko tekeen. Pohjamaali ja pintamaali vedetty osittain ja korikitti löytyy hitsisaumoista. Tavoitteena että ens viikon aikana on toinenkin puoli valmis ja auto ehkä jopa pyörillä, riippuen koska pohjalevyn tiiviste tulee.. Kuvaa tän hetkisesta kunnosta: http://imageshack.us/photo/my-images/405/dscf2734i.jpg/ Startti, polkimet, simpukka ja apusimpukka? tuli myös maalattua, ja ne odottaa nyt asennusta. Quote
Guest Posted March 12, 2012 Posted March 12, 2012 Jos päivittäisikin välillä taas. Pellihommat valmiina, kori paikallaan ja rullaavana, suurempia pellin vetelyitä oiottu pakkelilla, vaiheeseen, jossa maalaukseen vaaditaan vaan pientä viimeistelyä. Alkuperäinen johtosarja poistettu ja tuli se sitten tehtyä vallan uusiks, nyt jäljellä kytkemistä ja jokunen yksittäinen johto. Myös pikku muutoksia ja lisäyksiä sähköihin tuli tehtyä. Sähköt loppuun, kone valmiiks, sisusta ja maalaus jäljellä ja olis tarkotus saada kevään aikana nyt tehtyä, eli kova tahti täytyy olla. Viikonloppuna tuli otettua lohko auki, laakeripinnat hyvännäköset ja laakeritkin vielä kuin uudet, mutta vanhoilla ei kasata. Huomenna vien kampiakselin moottorikoneistamolle, jossa saavat tutkia, onko tarvetta operoida. Nyt tarttis alkaa sitten koneen osia tilaileen, ja valinnan vaikeus on suuri. Lähdetään nyt vaikka siitä, että kannattaako jäähdytyjärjestelmää parannella esim. lisäöljypohjalla tai uudella lauhduttimella? Suodatin löytyy ja 30mm öljypumpun ostan, mutta riittääkö alkup. lauhdutin vielä näihin tehoihin? Kannattaako korottaa pyttyjä, kun ne puristukset on sen 11,5 tällä hetkellä ja riittääkö 0.25 korotus, jolloin menisi puristukset n. 11 paikkeille? Minkälaista nokkaa, itse olen ajatellut Englen w-110 tai -120, mutta kumpi, vai ihan jotain muuta? Paikallaan olleesta nokasta ei muuta tietoa, kuin että nostoa n.9mm. Vakio isku, 88mm pytyt takomännillä tulossa eli koko sama, kaasarit tosiaan ne 2x40DRLA, kannet avarrettu kanavat niin paljon kun vakiosta voi, venttiilin imu 42mm ja pako 37mm. Vauhtipyörä 4,7kg jos se nyt tässä vaikuttaa, ja siinä ne varmaan olikin sitten. Tässä alkuun muutama kysymys, ja kova hinku on päästä jo kasaamaan, että jos joku voisi pohtia ongelmiani mahdollisimman pian tietysti, ja eihän ne tehoarviotkaan haitaksi olisi, vaikka tietysti paljon riippuu säädöstäkin :D Edit: Vai onko 11 puristuksia vieläkin liikaa esim sille W-120 nokalle? Tarttisko sitten kireempää nokkaakin, mutta meneekö sitten ajettavuus huonoks kadulla? Jos puristuksia tarvii laskea, onko paras vaihtoehto sitten vaikka noitten 0.25 korotusten kans palotilojen muotoilu, kun ei viittisi lähtee hirveesti dekkiäkään kasvattaan, vai onko silläkään sitten vaikutusta kuinka? Quote
Guest Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Ja nyt välillä vähän kuvia, niin on mielenkiintosempaa lukeakkin. Ja päivämäärät nyt ei ihan pidä paikkaansa. Quote
Guest Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Sähköjen teko jatkuu heti päivityksen jälkeen, nyt luvassa olisi viiksien piuhojen mitotus ja kytkentä, sekä ainakin valo ja hätävilkkukytkimen kytkentä. Ja nokan pohdinta jatkuu, onko w-125 liian kireä noin pienelle koneelle, mitä kokemuksia kyseisestä nokasta? Ja muihinkin kysymyksiini moottorin liittyen toivoisin vastausta, jos joku viitsisi neuvoa vähän, että ei tule ensimmäisestä rakentamastani koneesta täyttä sutta..? Osia aion kumminkin tilata jo tällä viikolla, että sitten arvaillaan ja opitaan kantapään kautta.. Quote
pantse1 Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Oletko selvittänyt, mitkä tuon aikaisemman nokan asteet ja nosto ovat? Eikö kone toiminut haluamallasi tavalla vai miksi haluat nokan vaihtaa? Englen w120 nokalle yleisesti toimivana pidetään n. 9.0:1 puristuksia ja w125 nokalle 9 -10:1 staattista puristusta. Edes w125:een en laittaisi missään tapuksessa yli 11 meneviä puristuksia. Mainitsit, että kansien kanavat on avarrettu lähes maksimiin, joten tämä yhdistettynä pienehköön kuutiotilavuuteen ja suurehkoihin venttiileihin tarkoittaa muutenkin ylävireistä konetta. Jos et sellaista halua, hommaa maltillisemmat kannet isommalla palotilalla ja laita silloin esim. w120 nokka, jolloin pitäisi syntyä toimiva katupeli. Jos taas haluat pitää nuo kannet ja korkean puristussuhteen, niin laita nokka jossa on reilummin asteita. Tällöin dynaaminen puristusuhde pienenee, mutta moottorikin on sitten toki reilusti ylävireinen. Oletko harkinnut isompien sylintereiden laittoa? Se on kuitenkin "helppo" keino saada vääntöä lisää. Quote
Guest Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Nostoa n. 9mm nokassa mikä oli paikallansa, asteista ei mitään hajua.. Ei taida pystyä mittaamaan, kun kone on osina? Ajamaan en ole päässyt kyseisellä nokalla ja jostain syystä ajattelin vaan vaihtaa, vaikka erittäin hyvässä kunnossa onkin. Voi kyllä ollakkin että pidän vielä tämän nokan ja koitan minkälainen on ajaa, tilailee sitten uutta kun kyllästyy ajamaan alaväännöttömällä (luultavasti) moottorilla. Mahtaako olla kireäkin nokka toi hiottu, näkeekö yhtään suuntaa nokkien muodosta vaikka tai muusta, jos paremman kuvan laitan? Toinen vaihtoehto on, että muotoilee palotilat ja laskee tällä tavalla puristuksia ja hankkii vaikka sen W120 tai 125 sinne, mutta mahtaako tulla muotoilusta mitään, kun ensimmäistä kertaa yrittää räpeltää..? Iskutilavuutta tekisi mielikin kasvattaa, ja iskunpituuttakin pidentää, mutta luultavasti täytyy tehdä nyt saman kokoisella, ettei paljoa tule lisähintaa, kun on tässä muitakin rahanreikiä vielä autossa jäljellä ja opiskelijan tuloilla tekee vähän tiukkaa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.