Jump to content

Olkatappikeula vs. pallonivelkeula


Recommended Posts

Pallonivel etuakseli ei sovi olkatappisen tilalle, se on selvä, mutta sopiiko edes pienin muutoksin?

 

- Akseliputket on ilmeisesti eri etäisyydellä toisistaan, vai mikä on se todellinen syy ettei mene paikalleen pulttaamalla?

 

- onko vääntövarret vaihtokelpoiset akselista toiseen, siis onko laakeripintojen halkaisija sama (jouset tietysti ei sovi)?

 

Heräsi ajatus, että ottaisi olkatappisesta vain rungon ja vaihtaisi siihen pallonivelisen jouset ja vääntövarret + muut rojut. Ilmeisesti se ei onnistu koska joku olisi jo tehnyt moisen?

 

Entä jos pallonivelkeulaisen putket laikkaa irti pystytuista ja vaihtaa olkatappisen pystytuet, niin sopiiko siltikään (pystytuilla tarkoitan niitä joiden läpi tulee kiinnityspultit pohjalevyyn)? Ja iskaritorneille tietysti joutuu tekemään saman.

Link to comment

Kuinkas paljon ne on toisiaan lähempänä? Ja oliskos siitä mitään haittaa vaikka vääntövarret oliskin hieman lähempänä toisiaan. Säätöpaloillahan voisi keskeltä säätää myös vääntövarsien päiden etäisyyttä toisistaan jotta olka-akseli sopii paikalleen.

Link to comment

Sidepultti keulan geometriset mitat ovat ainakin seuraavat:

Olka akselin sidepulttien c-c mitta, 132mm.

Jousiputkien c-c mitta, 120mm.

Elikkä noilla mitoilla ei synny täydellistä salmiakki muotoa. Vakio korkeudella tuolla on semmoinen toiminto että se korjaa automaattisesti etuolkien Casterin kun keulan lisätään kuormaa siihen pisteeseen että tukivarret ovat vaakatasosta. Siitä matalemmalle keula menee caster taas väärään suuntaan.

 

Pallonivel keulan vastaavat mitat ei ole minun tiedossa mutta ainakin putkien välinen ero on jotain 20mm:n luokkaa?

Link to comment
Kuinkas paljon ne on toisiaan lähempänä? Ja oliskos siitä mitään haittaa vaikka vääntövarret oliskin hieman lähempänä toisiaan. Säätöpaloillahan voisi keskeltä säätää myös vääntövarsien päiden etäisyyttä toisistaan jotta olka-akseli sopii paikalleen.

 

Riittäisikö pallonivelissä liikerata jos tukivarret putkien päästä suunniteltua lähempänä toisiaan?

Sinua ei varmaan tarvitse varoittaa siitä mitä kaikkea voit saada perseelleen tälläisellä virityksellä :-)

Link to comment

Sitä mä hieman epäilinkin että jos se onnistuis, ja olis hyvä, niin se olis jo tehty.

 

Pallonivelisessä tuo vääntövarsien päiden etäisyys toisistaan on hatusta heitettynä kyllä suurempi kuin tuo sidepulttien 132 mm. Ja geometria ei siitä parane että vääntövarsia laitetaan lähemmäs toisiaan, vaan toi mainittu casterin muuttuminen pahenee, ja etenkin autolla jossa on keula alempana voi tulla melko yllättäviä tilanteita. Todennäköisesti tuon on jo tehdas aikanaan huomannut ja kasvattanut putkien etäisyyttä.

Link to comment
Guest Toheltaja

Hämeenlinnassa on kirppu jossa -62 pohjalla ja olkatappiakselilla survottu pallonivel olkavarret ja levyjarrulliset olat... Omistaja ei tiedä miten tää on tehty, oli jo ostaessa paikoillaan. Eli saa naitettua, mutta ei taida tosiaan liikevarat riittää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...