metake Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Pallonivel etuakseli ei sovi olkatappisen tilalle, se on selvä, mutta sopiiko edes pienin muutoksin? - Akseliputket on ilmeisesti eri etäisyydellä toisistaan, vai mikä on se todellinen syy ettei mene paikalleen pulttaamalla? - onko vääntövarret vaihtokelpoiset akselista toiseen, siis onko laakeripintojen halkaisija sama (jouset tietysti ei sovi)? Heräsi ajatus, että ottaisi olkatappisesta vain rungon ja vaihtaisi siihen pallonivelisen jouset ja vääntövarret + muut rojut. Ilmeisesti se ei onnistu koska joku olisi jo tehnyt moisen? Entä jos pallonivelkeulaisen putket laikkaa irti pystytuista ja vaihtaa olkatappisen pystytuet, niin sopiiko siltikään (pystytuilla tarkoitan niitä joiden läpi tulee kiinnityspultit pohjalevyyn)? Ja iskaritorneille tietysti joutuu tekemään saman. Quote Link to comment
Ketsa Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Olkatappisessa on akseliputket lähempänä toisiaan. Vaatisi siis käytänössä spesiaali olan tekemisen tai alustan keulapalan vaihtamisen/muokkaamisen. Quote Link to comment
metake Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Kuinkas paljon ne on toisiaan lähempänä? Ja oliskos siitä mitään haittaa vaikka vääntövarret oliskin hieman lähempänä toisiaan. Säätöpaloillahan voisi keskeltä säätää myös vääntövarsien päiden etäisyyttä toisistaan jotta olka-akseli sopii paikalleen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Sidepultti keulan geometriset mitat ovat ainakin seuraavat: Olka akselin sidepulttien c-c mitta, 132mm. Jousiputkien c-c mitta, 120mm. Elikkä noilla mitoilla ei synny täydellistä salmiakki muotoa. Vakio korkeudella tuolla on semmoinen toiminto että se korjaa automaattisesti etuolkien Casterin kun keulan lisätään kuormaa siihen pisteeseen että tukivarret ovat vaakatasosta. Siitä matalemmalle keula menee caster taas väärään suuntaan. Pallonivel keulan vastaavat mitat ei ole minun tiedossa mutta ainakin putkien välinen ero on jotain 20mm:n luokkaa? Quote Link to comment
Ketsa Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Kuinkas paljon ne on toisiaan lähempänä? Ja oliskos siitä mitään haittaa vaikka vääntövarret oliskin hieman lähempänä toisiaan. Säätöpaloillahan voisi keskeltä säätää myös vääntövarsien päiden etäisyyttä toisistaan jotta olka-akseli sopii paikalleen. Riittäisikö pallonivelissä liikerata jos tukivarret putkien päästä suunniteltua lähempänä toisiaan? Sinua ei varmaan tarvitse varoittaa siitä mitä kaikkea voit saada perseelleen tälläisellä virityksellä :-) Quote Link to comment
metake Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Sitä mä hieman epäilinkin että jos se onnistuis, ja olis hyvä, niin se olis jo tehty. Pallonivelisessä tuo vääntövarsien päiden etäisyys toisistaan on hatusta heitettynä kyllä suurempi kuin tuo sidepulttien 132 mm. Ja geometria ei siitä parane että vääntövarsia laitetaan lähemmäs toisiaan, vaan toi mainittu casterin muuttuminen pahenee, ja etenkin autolla jossa on keula alempana voi tulla melko yllättäviä tilanteita. Todennäköisesti tuon on jo tehdas aikanaan huomannut ja kasvattanut putkien etäisyyttä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Hämeenlinnassa on kirppu jossa -62 pohjalla ja olkatappiakselilla survottu pallonivel olkavarret ja levyjarrulliset olat... Omistaja ei tiedä miten tää on tehty, oli jo ostaessa paikoillaan. Eli saa naitettua, mutta ei taida tosiaan liikevarat riittää. Quote Link to comment
mikan Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Sen mitä minä olen nähnyt noita sovituksia, niin yleensä on kyllä pohjalevyn etupää muokattu niin että se sopii toisentyyppiselle etuakselille. vs. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 no, tää on kuitenkin vanhan mallin putkistolla, iskaritorneistahan sen erottaa ;) Quote Link to comment
Guest biblo Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 :O Pultattava muutospala etuakseliin...no juu morjens.. Quote Link to comment
Anssi Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Vähän offtopic: katselin taannoin porschen museossa 60-luvun formula ygöstä, siinä oli akseliputkien väli noin puoli metriä... lieneekö tässäkin asiassa niin että enemmän on parempi ? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.