Jump to content

Moottorin säätäjää E-Suomen alueella?


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Tarvis kai toi moottori viedä oikein säädettäväksi kun noitten brosoleitten jälkeen se ei ole oikein käynyt hyvin, bensaakin tuntuu palavan aika maukkaasti.

 

Osaako kukaan sanoa mihin kannattas irtomoottori viedä?

Link to comment

Ai ei meihin luoteta. No toiset pistää korvalla ja toiset lamdalla. Toiset saa korvalla sellasen että ei tarvi muutella kun lyä lamdan kiinni. Ite nakkaan laajakaistan kiinni ja ajaan rataa ympäri koska ei ole jarrupenkkiä. Toki ensin säätöä että käy hyvin ja vastaa kaasuun odottomatta ja röpeltelemättä. 1650cc Brosoleilla jäi rikkaallee viimeksi 12:1 ja golffilainen jäi tyhjäkäynnille tosirikkaalle 10:1 ja ajossa lähes koko ajan 4000-6500 14-13:1. Loppu suuttimet ja oli ruikan suuttimet jumissa.

Link to comment
Haluan suht taloudellisen moottorin millä on mukava ajaa. Toimiiko tämä sama radalla?

 

 

noihin kritereihin vaikuttaa koneen kokoonpano,ei säätö.

 

Jaajaa, useamman koneen säädön nähnyt jossa ensimmäiseksi kysytty koneen käyttötarkoitusta ja haluttua vääntöaluetta, ylös vai alas. Ja sitten säädetty asiakkaan toivomusten mukaan, siis vain säädetty. Ja kummaa kyllä asiakkaat olleet vielä tyytyväisiäkin kun koneen vääntöalue on liikkunut toivottuun suuntaan ;) Jo pelkkä sisäkurkkujen vaihtaminen saattaa muuttaa koneen luonnetta yllättävän paljon..

Link to comment
Guest Jussinbussi

Missäs se Metake on nähnyt näitä säädettävän? Janakkala kun on naapurikunta.

Taloudellisuus on mielestäni sitä ettei valtavasti nousta originaalin kulutuslukemista.

Kyllä junis pitää saada nurkka brosoleilla ja miedolla 1760 moottorilla ilman ale vaihteita kulkemaan matkaa alle 10 hujakoille.

Taidan vielä kysäistä KK:Sta siellä voisi onnistua.

Link to comment

Mulla oli kuplassa vakio 1600:lla kulutus 6,5 l/100km maantieajossa, miedolla 1835:lla 8,5 l/100km samassa kopassa.

 

Sarkkola vois olla hyvä vaihtoehto Hämeenlinnan liepeillä, mutta en tiedä onko sillä moottoripenkkiä? Ainakin rullilla säädättäjät on olleet tyytyväisiä.

Link to comment

Kai tähän hommaan pätee se vanha totuus, että kokemus on kaiken a ja o. Olen nähnyt perstuntumalla säädettyjä koneita ja jarrulla säädettyjä. Molempia on ollut hyviä ja huonoja.

 

Vaikka itsellä ei ole asiasta mitään hajua, niin kyllä sen vaan kuulee jo 10 metrin päästä kun kone laulaa oikein. Ja se on musiikkia korvalle.

 

Joskus kuulee juttuja kuinka säätäjä on löytänyt koneesta 50 heppaa. Mietin vaan kuinka persiillään säädöt on ollut kun sinne on menty. Nää tapaukset mihin itse olen ollut osallinen, niin niistä ei ole mitään ihme piilohevosia löytynyt. Varmaankin siksi, koska ihan opettelumielessä on ensi pyritty itse säätämään koneet mahdollisimman hyviksi ja sitten menty asiantuntijan pakeille ikään kuin varmistamaan omat kokeilut.

Link to comment

Niin rullilla käväisemisestä mainitsinkin, että kannattaa olla kyseisellä paikalla kokemusta juuri esim volkkareista.

 

Esim käytätin ST- motorssissa, joka varmaan oiva paikka ruiskuvehkeille ja muille kinnereille, mutta en ainakaan kuplavolkkaria sinne ikinä kiikuta, hyvänä esimerkkinä vois olla esim se että sytkäkin oli 30 astetta pielessä session jälkeen kun ei säätöjä löytynyt.

 

Säätäminenhän on , kuten mikä muu tahansa, varmaan suht helppoa jos tietää mitä tekee ja ilman ongelmia. Mutta kuten muussakin ongelmien ratkominen ja niihin ratkaisujen löytäminen erottelee ihmiset normaalissa duunissakin niihin ketkä pystyy siihen ja ketkä ei.

 

Malinin japesta olen kuullut erittäin hyvää volkkareiden osalta juuri siitä syytä että tietää ja osaa ja pystyy löytämään ratkaisuja moneen eri variaatioon ja ongelmaan. Lisäksi muutamasta muusta moottoripukki miehestä olen tässä pk- seudulla kuullut kehuja, mutta tarkempia tietoja ei ole, kun ei ole pelkän koneen säädättämisen tarvetta ollut.

 

Sillä ei liene väliä säädättääkö kyseiden kaveri konetta kadulle vai kisaan kunhan osaa hommansa. Eihän timpurillekkaan ole väliä naulaako se lautoja poikki vai pituussuuntaan, homma on sama, lopputulos vaan vähän erilainen. Huono vertaus, mutta ajakoon asiansa :)

Link to comment
Guest Jussinbussi

Näinhän se menee. Mutta paljon on niitä säätäjiä jotka osaa säätää ja tehdä moottorin joka parkuu perkeleesti kun lyöt sen lintan pohjaan.

Toista sitten kun yrität tossa kylillä rauhakseen ajella niin ei tule mitään.

 

Parempana vertauksena pitäisin puun sahaamista syiden suuntaisesti tai vastaan. Molemmat onnistuu kun osaa. T: Timpuri.

Link to comment
Guest Toheltaja

se on joo omituista et jos on pelannu muiden autojen moottoreiden kanssa, niin kääntää helposti ennakot tonne 30 huitteille sen "maksimin" 7,5 asteen sijasta :D Tätä nähty kans jopa kaveripiirissä - ja ihmetelty ku ei perkele pelaa, vaikka yleismallin haynes (joka tietty käy kaikkiin maailman ajoneuvoihin 2 tahti dieselit mukaanlukien) neuvoo että ensin jakaja 30 asteen ennakolle ja sitte vasta käyntiin...

Link to comment
se on joo omituista et jos on pelannu muiden autojen moottoreiden kanssa, niin kääntää helposti ennakot tonne 30 huitteille sen "maksimin" 7,5 asteen sijasta :D Tätä nähty kans jopa kaveripiirissä - ja ihmetelty ku ei perkele pelaa, vaikka yleismallin haynes (joka tietty käy kaikkiin maailman ajoneuvoihin 2 tahti dieselit mukaanlukien) neuvoo että ensin jakaja 30 asteen ennakolle ja sitte vasta käyntiin...

 

Joo sen verran oli häiriötekijää, että liian löysät venajouset ja alkoi sekoilemaan 5300 rpm jälkeen, mutta ei mun mielestä selitä sitä kuitenkaan, kun auto oli jussilla ja siellä stemmattu kaasarit ja sytkä kohdilleen ja auto kävi hyvin ja toimi, kun lähdet ammattisäädättäjältä lopputulos on se että hyvä kun käynnissä pysyy ja toimi ihan päin v**tua. Ei oikein tiennyt itkeäkkö vai nauraakko, kun vielä kysyin säätömestarilta hänen säädeltyään sytkää, että onhan se varmasti kohdillaan...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...