jocke biese Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Onks kukaan laittanu? Ajautu tollanen kone-laatikko paketti akselistoineen tohon tontille tänään ja hetken tuijottelun jälkeen tuli mieleen et kävistkö noi tukivarret kuplaan? Noihan on vähän siillee porsche tyyliset mut vaan rautaa. Noihinhan kävis esim coiloverit suoraan alapäähän kiinni. Niin ja mikähän välitys tollasessa laatikossa? Koodi CF, en löytäny mistään moista tietoa. Quote Link to comment
ARTO Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Tehtävissä toki, mutten näe mitään etuja vrt kuplan omat IRS palikat. Coilöverit saa siihenkin laiteltua jos välttämättä tahtoo:) Kuplan vaihteiston perään nelkun kone käy erittäin pienin muutoksin ja väittäisin kuplan lootaa paremmaksi/kestävämmäksi kuin nelkun tai ainakin helpommin saa halutuille välityksille ja kestämään vaikka millasen vaparistrokernelkun tehot. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Nuo levittää sitte ulospäin aika tavalla verrattuna kuplan tukareihin, jos haarukan kanssa meinaat sovitella. Kaverilla oli 03S sprinttiautossa aikanaan tuommoset. Laittovat just sen takia et saivat kivasti raideleveyttä lisää ilman että vanteiden ET oli älyttömästi miinuksella Quote Link to comment
jocke biese Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Ok ok. En oo mihinkään näitä sovittelemassa kun ei oo just yhtään kuplaakaan. Lähinnä kävi mieleseeä et voisko nää johonki sovellukseen käydä vai nakkaanko kaatikselle. Laitetaan tonne ladon taakse odottelemaan josko niille joskus jotain käyttöä ois. Quote Link to comment
masajee Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Mulla on pakun alla toi koko paketti. Tossa 411 laatikossa on sitten vaihdetangon ulostulo tuolla alhaalla mikä on tietysti hyvä madalluksen kannalta mutta kuplassa voi aiheuttaa jotain toimia. Jos joku kaipaa vertailukuvia kun 411-laatikko ja kuplan irs-laatikko on vierekkäin niin voin lähettää. Quote Link to comment
mikan Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Pakun allehan tuo voiskin olla aika passeli ja vielä ilmapussit jousien tilalle. t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 No nyt Mika puhuu asiaa :)) Otahan vinkki vastaan Masa, niin saadaan tonttiin sunkin lato. Ainut pieni ongelma, ku jousitustyyppiä ei sais vaihtaa muutoskatsastuksella. Pitäis olla vääntösauvallinen. Quote Link to comment
metake Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Ainut pieni ongelma, ku jousitustyyppiä ei sais vaihtaa muutoskatsastuksella. Ei pidä paikkaansa (enää), kumottu jo vuonna 2002. Quote Link to comment
jocke biese Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Pakun allehan tuo voiskin olla aika passeli ja vielä ilmapussit jousien tilalle. t. Mika No tuo kävi kyl kans mielessä kun noita pyörittelin tossa sonderin vieressä. Olis vielä joku äkkiä mitattuna 7cm (jos oikeen muistan) kapeampi raideväli niin sais paremmin leveetä vannetta pyörimään taakse. Eli kai noikin nyt täytyy sit säästää jotain idioottimaista päähänpistoa varten. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Ainut pieni ongelma, ku jousitustyyppiä ei sais vaihtaa muutoskatsastuksella. Pitäis olla vääntösauvallinen. Eikö pitkänlinjan guru tätä tiennyt? :D Quote Link to comment
JaniM Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 En mä oo guru ku mulla ei lue edes tuollasta hienoa titteliä, heh heh.. Mut asiaan. Vuosi sitten kysyin asemalta ja tavattiin katsurin kirjaa. Jouset/vääntösauvat saa muuttaa muutoskatsastuksessa, mutta tyyppiä tai mallia ei. Eli pukkikeulaan , ei saa vaihtaa mcpersson jousitusta eteen ilman poikkeuslupaa. Kuplaan varmaan onnistuu ku kuuluu samaan mallisarjaan. Olisin meinaan vaihtanut persson varret. Olisi säkitys ollut todella helppoa. Toinen mihin kosahti oli kantavuudet. En nyt muista mitkä oli ne taikasanat tarkalleen ottaen oli. Tyyppi ja malli tais olla. Mutta tämäkin menee ihan tulkinnan puolelle katsastuksessa. Siinä uskossa olin itsekki, että olisi kumottu 02. Tietty ku löytyis tuo teksti tähän hätään. Edit: keskustelua http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1784-uusimmat-pykälät-jousituksen-muutoksesta/ Noista laista ei löytynyt jousitusmallin muutoksesta, mutta katsurin kirjassa oli kohta. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 jocke, kavenna takapäätä akseliston osalta samalla ku teet tommosta remonttia, ei oo iso homma loppupeleissä... Quote Link to comment
jocke biese Posted October 13, 2009 Author Share Posted October 13, 2009 jocke, kavenna takapäätä akseliston osalta samalla ku teet tommosta remonttia, ei oo iso homma loppupeleissä... Kävi kyllä mielessä et jos sitä kaventas mutta saa nyt nähä. Mulla on nyt alla 205-55-16 mitkä pyörii ihan hyvin mutta tietty ET on jossain 50 hujakoilla. Quote Link to comment
metake Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 Vuosi sitten kysyin asemalta ja tavattiin katsurin kirjaa.Jouset/vääntösauvat saa muuttaa muutoskatsastuksessa, mutta tyyppiä tai mallia ei. Eli pukkikeulaan , ei saa vaihtaa mcpersson jousitusta eteen ilman poikkeuslupaa. Kuplaan varmaan onnistuu ku kuuluu samaan mallisarjaan. Olisin meinaan vaihtanut persson varret. Olisi säkitys ollut todella helppoa. Toinen mihin kosahti oli kantavuudet. En nyt muista mitkä oli ne taikasanat tarkalleen ottaen oli. Tyyppi ja malli tais olla. Mutta tämäkin menee ihan tulkinnan puolelle katsastuksessa. Siinä uskossa olin itsekki, että olisi kumottu 02. Tietty ku löytyis tuo teksti tähän hätään. Katsuri ollu pihalla asioista, ja sulla ei ole tarpeeks dokumentteja mukana ;) Tuossa Liikenneministeriön päätöksen 11:n pykälän ensimmäinen momentti kokonaisuudessaan: (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779) 11 § Akseliston muutokset 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin: a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon; b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys; c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu; d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. Ja sitten siihen tullut muutos, astunut voimaan 1.1.2003: (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256) Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä 2 ja 5 momentti, 14 §:n 2 momentti, 15 §:n 4 momentti, 18 §:n 3 momentti, 20 §:n 2 momentin a kohta, 22 §:n 2 momentti ja 23 §:n 2 momentti sekä muutetaan 1 §:n 1 ja 2 momentti, 2 §, 4 §:n 1 momentti, 5 § 2 momentti c kohta, 10 §:n 4 momentti, 21 §:n 3 momentin e kohta ja 25 §:n 2 momentti, seuraavasti: Aika selkeetä vai mitä ;) Quote Link to comment
JaniM Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 Aivan, tyyppi saa muuttua, mutta akselin pitää taas kuulua mallisarjaan tai painot olla kohdillaan. Tiedän tulkintaa tämäkin. Oli muuten kuvat mukana ja selvitys kuinka muutetaan. Notsissa ei nyt onnistu kantavuuden puolesta. Mutta tämäkin on jo pohdittu kuinka pystyn toteuttaan ja alkuperäisillä osilla. Eli periaatteessa siis onnistuis vierasakselit, jos kantavuus riittää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.