Jump to content

411 tukivarret kuplaan.


Recommended Posts

Onks kukaan laittanu?

 

Ajautu tollanen kone-laatikko paketti akselistoineen tohon tontille tänään ja hetken tuijottelun jälkeen tuli mieleen et kävistkö noi tukivarret kuplaan? Noihan on vähän siillee porsche tyyliset mut vaan rautaa.

 

Noihinhan kävis esim coiloverit suoraan alapäähän kiinni.

 

Niin ja mikähän välitys tollasessa laatikossa? Koodi CF, en löytäny mistään moista tietoa.

 

411r.jpg

Link to comment

Tehtävissä toki, mutten näe mitään etuja vrt kuplan omat IRS palikat. Coilöverit saa siihenkin laiteltua jos välttämättä tahtoo:) Kuplan vaihteiston perään nelkun kone käy erittäin pienin muutoksin ja väittäisin kuplan lootaa paremmaksi/kestävämmäksi kuin nelkun tai ainakin helpommin saa halutuille välityksille ja kestämään vaikka millasen vaparistrokernelkun tehot.

Link to comment
Guest Toheltaja

Nuo levittää sitte ulospäin aika tavalla verrattuna kuplan tukareihin, jos haarukan kanssa meinaat sovitella. Kaverilla oli 03S sprinttiautossa aikanaan tuommoset. Laittovat just sen takia et saivat kivasti raideleveyttä lisää ilman että vanteiden ET oli älyttömästi miinuksella

Link to comment

Mulla on pakun alla toi koko paketti. Tossa 411 laatikossa on sitten vaihdetangon ulostulo tuolla alhaalla mikä on tietysti hyvä madalluksen kannalta mutta kuplassa voi aiheuttaa jotain toimia. Jos joku kaipaa vertailukuvia kun 411-laatikko ja kuplan irs-laatikko on vierekkäin niin voin lähettää.

Link to comment
Pakun allehan tuo voiskin olla aika passeli ja vielä ilmapussit jousien tilalle.

 

t. Mika

 

No tuo kävi kyl kans mielessä kun noita pyörittelin tossa sonderin vieressä. Olis vielä joku äkkiä mitattuna 7cm (jos oikeen muistan) kapeampi raideväli niin sais paremmin leveetä vannetta pyörimään taakse.

 

Eli kai noikin nyt täytyy sit säästää jotain idioottimaista päähänpistoa varten.

Link to comment

En mä oo guru ku mulla ei lue edes tuollasta hienoa titteliä, heh heh..

 

Mut asiaan. Vuosi sitten kysyin asemalta ja tavattiin katsurin kirjaa.

Jouset/vääntösauvat saa muuttaa muutoskatsastuksessa, mutta tyyppiä tai mallia ei.

Eli pukkikeulaan , ei saa vaihtaa mcpersson jousitusta eteen ilman poikkeuslupaa.

Kuplaan varmaan onnistuu ku kuuluu samaan mallisarjaan.

Olisin meinaan vaihtanut persson varret. Olisi säkitys ollut todella helppoa.

Toinen mihin kosahti oli kantavuudet.

 

En nyt muista mitkä oli ne taikasanat tarkalleen ottaen oli. Tyyppi ja malli tais olla.

Mutta tämäkin menee ihan tulkinnan puolelle katsastuksessa.

 

Siinä uskossa olin itsekki, että olisi kumottu 02. Tietty ku löytyis tuo teksti tähän hätään.

 

Edit: keskustelua http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1784-uusimmat-pykälät-jousituksen-muutoksesta/

Noista laista ei löytynyt jousitusmallin muutoksesta, mutta katsurin kirjassa oli kohta.

 

Link to comment
Vuosi sitten kysyin asemalta ja tavattiin katsurin kirjaa.

Jouset/vääntösauvat saa muuttaa muutoskatsastuksessa, mutta tyyppiä tai mallia ei.

Eli pukkikeulaan , ei saa vaihtaa mcpersson jousitusta eteen ilman poikkeuslupaa.

Kuplaan varmaan onnistuu ku kuuluu samaan mallisarjaan.

Olisin meinaan vaihtanut persson varret. Olisi säkitys ollut todella helppoa.

Toinen mihin kosahti oli kantavuudet.

 

En nyt muista mitkä oli ne taikasanat tarkalleen ottaen oli. Tyyppi ja malli tais olla.

Mutta tämäkin menee ihan tulkinnan puolelle katsastuksessa.

 

Siinä uskossa olin itsekki, että olisi kumottu 02. Tietty ku löytyis tuo teksti tähän hätään.

 

Katsuri ollu pihalla asioista, ja sulla ei ole tarpeeks dokumentteja mukana ;)

 

 

Tuossa Liikenneministeriön päätöksen 11:n pykälän ensimmäinen momentti kokonaisuudessaan:

(http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779)

 

11 §

Akseliston muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

 

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

 

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

 

Ja sitten siihen tullut muutos, astunut voimaan 1.1.2003:

(http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256)

 

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus

auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta

 

Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti

 

kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä 2 ja 5 momentti, 14 §:n 2 momentti, 15 §:n 4 momentti, 18 §:n 3 momentti, 20 §:n 2 momentin a kohta, 22 §:n 2 momentti ja 23 §:n 2 momentti sekä

 

muutetaan 1 §:n 1 ja 2 momentti, 2 §, 4 §:n 1 momentti, 5 § 2 momentti c kohta, 10 §:n 4 momentti, 21 §:n 3 momentin e kohta ja 25 §:n 2 momentti, seuraavasti:

 

 

Aika selkeetä vai mitä ;)

Link to comment

Aivan, tyyppi saa muuttua, mutta akselin pitää taas kuulua mallisarjaan tai painot olla kohdillaan.

Tiedän tulkintaa tämäkin.

Oli muuten kuvat mukana ja selvitys kuinka muutetaan. Notsissa ei nyt onnistu kantavuuden puolesta.

Mutta tämäkin on jo pohdittu kuinka pystyn toteuttaan ja alkuperäisillä osilla.

 

Eli periaatteessa siis onnistuis vierasakselit, jos kantavuus riittää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...