Jump to content

Kaasuttimen valinnasta...


Guest SimpleMan

Recommended Posts

Guest SimpleMan
Posted

Ossaako joku sanoa, kun nykyään melkein koneeseen kuin koneeseen halutaan 48 Idat... Että minkä takia niin kauhiat? Kuitenkin esim. nelikymppisillä päästään volkkarissa parin litran koneessakin melko pitkälle ainakin virtauksen riittävyydessä.

Löysin netistä virtausarvoja kaasareille ja ne kun muutin amerikan-normien mukaisiksi, niin esim. 2 kpl. 48 idaa 42 sisäkurkuilla virtaa 1170cfm, 36 dellortotkin 696cfm (!) ja 40 kadronit 28 sisäkurkuilla 296cfm... Tuo 1170cfm on täysiveriseen 8 litran kiihdytys veekasiinkin jo riittävästi. Ja matematiikkaa mukaan. Jos lasketaan ilman tarve vaikka 7000rpm kiertävälle 2332cm³ moottorille, ni sehän ois 2,332x0,5x7000=8162 litraa minuutissa, eli 288cfm. Ja kun muutetaan vaikka tuo 1170cfm sellaiselle testipaineelle, jonka moottorin voidaan olettaa tuottavan (10" h2o) niin nuo 48 idat sellaisella paineellakin virtaa vielä 817cfm. Eli sen mukaan nuo 36 dellortotkin (486cfm 10" h2o) riittäisi vallan mainiosti.

Onko jotain perustavaa syytä miksi valitaan noinkin isoja kaasareita pikkuisiin boxereihin?

Posted

Jostain syystä vaan näyttäis siltä, että 48 kaasareilla otetaan enemmän tehoa kuin 40 kaasareilla. Ainakin mitä lehdissä ja netissä on ollut mittaustuloksia.

 

t. Mika ja IDAt

Guest SimpleMan
Posted

On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa?

Posted

Superflown virtauspenkin manuaalissa oli mielestäni hyvin kaasutinkokoa demonstroiva kuva,

kaasuttimen sisäkurkun halkaisija = imuventtiilin seetin sisämitta. Hieman pienemmästäkin kurkusta

ilma virtaa kyllä läpi, käyttötarkoitus ratkaisee lopullisen kaasutinkoon.

 

On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa?

 

Jos moottori hengittää riittävän hyvin niin kyllä, mutta onko pienempi kaasutin ollut silloin oikea valinta?

Tuohon kaasutinkokoon vaikuttaa myös koko imuputkiston pituus (kanava+imusarja+kaasutin+kiihdytystorvi),

itse valitsen aina pienemmän kertaluvun viritettyä pituutta varten jos kaasutin on mielestäni liian pieni jo aloittaessa.

Tällöin koko imuputkiston virtaushäviö (=paineenpudotus) jää pienemmäksi alhaisemman kanavan seinämäpinta-alan ansiosta.

 

Noita V8-moottoreiden kaasutinkokoja ei voi suoraan verrata näihin boxerikuvioihin, oma kurkku/kanava- ratkaisu vaatii aina

isomman CFM-lukeman kuin imusarja, jossa kaasutin ruokkii kaikkia sylintereitä plenumin kautta. Mutta mikään ei estä

tekemästä plenumia esim. 40mm kaasareiden alle tuplakaasutinasennuksessa, voisi olla mielenkiintoinen kokeilu.

Jokarissa noita ratkaisuja on 1-kurkkuisilla toteutettuna näkynytkin.

Posted

Katu-uskottavuus on toki yksi (IDA-48 on tunnetusti kaasari jolla on ajettu kovia aikoja). Mutta on niitä teknisiäkin tekijöitä ja yksi niistä on kanavien muotoilu. Jos on isot venttiilit ja haluaa sopusuhtaisen imukanavan missä on venttiiliä kohti kapenava kanava ollaan helposti melko isokokoisessa röörissä kanavan alussa. Nyt täytyy muistaa, että kaupunkicruising on eri maailma kuin urut auki kiihdytystä. Jotkut suosivat jopa luistikaasareita koska niissä on vähemmän kamaa kanavassa virtauksia häiritsemässä. Pointti tässä siis on enemmän kanavan muoto kuin laskennallinen virtaus.

Guest SimpleMan
Posted

Minkäsuuruisia vw virikansien kanavat sitten on? vaikka kanavan lähtö...

Vakiossa 2-reikäisessä taitaa olla 29mm, itsellä vakio kannet joihin istutettu 40mm venttiilit, kanavan lähtö näissä 33mm. Onko muut mittailleet?

Posted

Kyllä mun mielestä jos tilavuutta yli 2000cc volkkarin koneessa pitkällä iskulla, niin vähintään 45mm kaasarit sais olla, toki riippuu viritysasteestakin. Ja isoja sisäkurkkuja ei viittis oikein laittaa pieneen kaasarirunkoon, kuten esim. 40drla kaasariin 36mm sisäkurkkuja :D

Posted

Parempi kysymys olis, että kuinka iso kanava on vakiotyyppisessä kannessa milläkin venttiilillä. Itsellä 44mm imuventtiilit ja 72-73cc kanava 044 kansissa.

Guest SimpleMan
Posted

Miten kanavan tilavuus liittyy kaasuttimen halkaisijaan tai virtaukseen? Kysyn ihan vaan kun en tiedä... :/

Posted
Parempi kysymys olis, että kuinka iso kanava on vakiotyyppisessä kannessa milläkin venttiilillä. Itsellä 44mm imuventtiilit ja 72-73cc kanava 044 kansissa.

 

Jos oletetaan että koko venttiilin virtauspinta-ala käytetään hyödyksi niin 44mm venttiilillä ahtain kohta olisi juuri tuossa venttiilikurkussa esim. 0.85x44mm = 37.44mm (kadulle,kisaan kestäisi isontaa). Tuo cc/kanava on tapa ilmaista kanavan poikkipinta-alaa, pohjautuu aikaan jolloin aftermarket- kansia ei ollut saatavana. CC-lukema ilmaisi paljonko kanavasta oli poistettu materiaalia verrattuna vakiokanteen jonka tilavuus oli esim. 63cc

 

Minkäsuuruisia vw virikansien kanavat sitten on? vaikka kanavan lähtö...

Vakiossa 2-reikäisessä taitaa olla 29mm, itsellä vakio kannet joihin istutettu 40mm venttiilit, kanavan lähtö näissä 33mm. Onko muut mittailleet?

 

Itse laittaisin noilla mitoilla 38-39mm venttiilin, virtaa enemmän CFM/venttiillipinta-ala.

Pienin mahdollinen venttiili joka riittää käyttötarkoitukseen, etenkin jos poraus on pieni.

Posted
On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa?

 

En tiedä, tuskinpa noin. Luulen että alunperin on mietitty kombinaatio niin että IDAt on ollut se valinta. Vähemmän vain näkee +200 tuloksia 40 kaasareilla. En kiellä etteikö se ole täysin mahdollista ja onkin.

 

Kyllä mun mielestä jos tilavuutta yli 2000cc volkkarin koneessa pitkällä iskulla, niin vähintään 45mm kaasarit sais olla, toki riippuu viritysasteestakin. Ja isoja sisäkurkkuja ei viittis oikein laittaa pieneen kaasarirunkoon, kuten esim. 40drla kaasariin 36mm sisäkurkkuja :D

 

Heh, mulla on yhdessä 1,7 koneessa 40 drla:t 36 sisäkurkuilla. :-)

Ei voi kyllä tässä kehua paljonko irtosi dynossa. :-D

 

t. Mika ja edelleen IDAt

 

ps. Näissäkin näyttää olevan vähintään 48 mehumaijat:

 

Feb07c_5b.jpg

Feb07c_6b.jpg

Feb07c_6a.jpg

Feb07c_6c.jpg

Guest SimpleMan
Posted
Heh, mulla on yhdessä 1,7 koneessa 40 drla:t 36 sisäkurkuilla. :-)

Ei voi kyllä tässä kehua paljonko irtosi dynossa. :-D

 

Ei luulisi ainakaan huipputehoa rajoittavan? Vai taasko olen väärässä? :D

Posted

Sotketaas aihetta lisäää, mitäs eroa on sitten IDA->IDF teoriassa IDF:n 30mm kapeampi jako tuottaa suoremman tien venttiilille kapeamman imusarjan takia jos puhutaan vakio tyylisistä kansista. Mikä vaikutus tällä on vai onko mitään. Em. seikan takia valitsin omaan koneeseen IDF jakoset läppärungot, tosin vielä ei olla koeajo tai dyno vaiheessa.

Posted
Sotketaas aihetta lisäää, mitäs eroa on sitten IDA->IDF teoriassa IDF:n 30mm kapeampi jako tuottaa suoremman tien venttiilille kapeamman imusarjan takia jos puhutaan vakio tyylisistä kansista. Mikä vaikutus tällä on vai onko mitään. Em. seikan takia valitsin omaan koneeseen IDF jakoset läppärungot, tosin vielä ei olla koeajo tai dyno vaiheessa.

 

Jossain CB:n tekniikka-artikkelissa oli maininta tuosta, totesivat imusarjavirtauksen olevan hieman parempi kuin

IDA-jakoisessa koska ilman tarvitsee kääntyä vähemmän.

  • 1 month later...
Posted

Kysymys viisaammille/kokeneemmille:

Saako 2 X DRLA45 kaasuttimia pelittämään katukäyttöön

1835cc koneen kanssa, vai kannattaako suosiolla etsiä pienempiä?

Koneesta ei ole tarkoitus repiä mitään mahdottomia tehoja irti.

- Nokka C35 SCAT

- kannet CB 044 Special 40 x 35.5mm venttiileillä

 

Nuo kaasuttimet ovat ajautuneet minulle sattumien kautta

ja mietin, saako niitä hyödynnettyä tässä projektissa.

Posted

Mulla on melko tarkkaan samoilla spekseillä oleva kone, paitsi viilatut vakiokannet. Nyt paikallaan on 2x40 DRLA:t, jotka siirrän 1600:een. Jos tuohon 1835:een tulee vielä tuplat mulle, niin sitten 2x48 DRLA:t.

Posted
Kysymys viisaammille/kokeneemmille:

Saako 2 X DRLA45 kaasuttimia pelittämään katukäyttöön

1835cc koneen kanssa, vai kannattaako suosiolla etsiä pienempiä?

Koneesta ei ole tarkoitus repiä mitään mahdottomia tehoja irti.

- Nokka C35 SCAT

- kannet CB 044 Special 40 x 35.5mm venttiileillä

 

Nuo kaasuttimet ovat ajautuneet minulle sattumien kautta

ja mietin, saako niitä hyödynnettyä tässä projektissa.

 

 

pitais toimia ihan ok pienilla kurkuilla. Hiukan menee haaskuuseen ehka kaasareiden potentiaali, vaihda ne vaikka paikseen jonkun kanssa pienempiin... esim 4kpl DRLA 40 kaasareita :D Eivaan, jos joskus nalka kasvaa myohemmin ja haet lisaa tehoja, niin nuo 45:set riittaa aika pitkalle.

 

Itella on 45:set 2007cc koneessa, iso nokka ja 044 perustaiset 40x35.5 kannet hiplattuina. Ei oo dynottu mutta toimii loistavasti kadulla.

Posted

Panen oheen linkin, josta voit ladata ohjelman JETTIN.EXE

Sillä voit hyvin laskeskella Weber ja Dellorto kaasareiden,

kurkkujen, seosputkien ja suuttimien kokoja.

Kokemukseni mukaan oikein hyvä lähtöarvojen etsintään.

 

http://greend.com/carb_software.htm

 

Ohjelma on DOS ja toimii ainakin minun 2tonnisessa. En sitten tiedä

miten XP:ssä ja Vistassa.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Onko tarkoitus tehdä kilpa-auto jolla ajetaan aina "kaasupoljin pohjassa"?

Posted

Markon kommentista tuli mieleen, itseäni kiinnostaa kovasti erot läppärungoissa.

tällänen löyty pikasella googlauksella vertailusta IDA-vs-IDF, tsek.

Guest Poppius
Posted

Itselle rakenteilla 90,5*78 kone. Mitäs mieltä ootte, oiskos 44mm kaasarit hyvät tohon parilitraseen?

Posted
Markon kommentista tuli mieleen, itseäni kiinnostaa kovasti erot läppärungoissa.

tällänen löyty pikasella googlauksella vertailusta IDA-vs-IDF, tsek.

 

No selkein ero on siinä että idf:ssä on 30mm lähempänä kurkut toisiaan ja sitä kautta suoremmat kanavat venttiilille ja saa mahtumaan helpommin pellin alle myös putsarit paikallaan.

Posted

Tama varmaan tietoa haeskellessa tulee eteen muutenkin mutta laitetaan ny tahan...

 

Eli jos verrataan Webereita ja Dellortoja keskenaan, niin niita ei voi suoraan rinnastaa nimellisen koon mukaan. Noita on mittailtu toisiaan vastaan ja todettu etta kautta linjan Dellortot virtaavat huomattavasti enemman kuin vastaavan nimelliskoon Weberit.

Eli lahimpana vertailukelpoisia pareja ollaan kun sanotaan etta 36Dellortot on lahimpana 40mm webereita, 40mm Dellortot likimain tasoissa 44 webereiden kanssa, 45 dellortot lahella 48 IDF Webruja. 48 Delluista en sitten tieda. Ne eivat ylla 48 IDA webrujen tasolle enka tieda miten paljon paremmat, jos yhtaan, kuin 48 IDF weberit. Itte en ole vertaillut, lehdista lahinna lukenut.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...