Jump to content

Kaasuttimen valinnasta...


Recommended Posts

Ossaako joku sanoa, kun nykyään melkein koneeseen kuin koneeseen halutaan 48 Idat... Että minkä takia niin kauhiat? Kuitenkin esim. nelikymppisillä päästään volkkarissa parin litran koneessakin melko pitkälle ainakin virtauksen riittävyydessä.

Löysin netistä virtausarvoja kaasareille ja ne kun muutin amerikan-normien mukaisiksi, niin esim. 2 kpl. 48 idaa 42 sisäkurkuilla virtaa 1170cfm, 36 dellortotkin 696cfm (!) ja 40 kadronit 28 sisäkurkuilla 296cfm... Tuo 1170cfm on täysiveriseen 8 litran kiihdytys veekasiinkin jo riittävästi. Ja matematiikkaa mukaan. Jos lasketaan ilman tarve vaikka 7000rpm kiertävälle 2332cm³ moottorille, ni sehän ois 2,332x0,5x7000=8162 litraa minuutissa, eli 288cfm. Ja kun muutetaan vaikka tuo 1170cfm sellaiselle testipaineelle, jonka moottorin voidaan olettaa tuottavan (10" h2o) niin nuo 48 idat sellaisella paineellakin virtaa vielä 817cfm. Eli sen mukaan nuo 36 dellortotkin (486cfm 10" h2o) riittäisi vallan mainiosti.

Onko jotain perustavaa syytä miksi valitaan noinkin isoja kaasareita pikkuisiin boxereihin?

Link to comment

Superflown virtauspenkin manuaalissa oli mielestäni hyvin kaasutinkokoa demonstroiva kuva,

kaasuttimen sisäkurkun halkaisija = imuventtiilin seetin sisämitta. Hieman pienemmästäkin kurkusta

ilma virtaa kyllä läpi, käyttötarkoitus ratkaisee lopullisen kaasutinkoon.

 

On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa?

 

Jos moottori hengittää riittävän hyvin niin kyllä, mutta onko pienempi kaasutin ollut silloin oikea valinta?

Tuohon kaasutinkokoon vaikuttaa myös koko imuputkiston pituus (kanava+imusarja+kaasutin+kiihdytystorvi),

itse valitsen aina pienemmän kertaluvun viritettyä pituutta varten jos kaasutin on mielestäni liian pieni jo aloittaessa.

Tällöin koko imuputkiston virtaushäviö (=paineenpudotus) jää pienemmäksi alhaisemman kanavan seinämäpinta-alan ansiosta.

 

Noita V8-moottoreiden kaasutinkokoja ei voi suoraan verrata näihin boxerikuvioihin, oma kurkku/kanava- ratkaisu vaatii aina

isomman CFM-lukeman kuin imusarja, jossa kaasutin ruokkii kaikkia sylintereitä plenumin kautta. Mutta mikään ei estä

tekemästä plenumia esim. 40mm kaasareiden alle tuplakaasutinasennuksessa, voisi olla mielenkiintoinen kokeilu.

Jokarissa noita ratkaisuja on 1-kurkkuisilla toteutettuna näkynytkin.

Link to comment

Katu-uskottavuus on toki yksi (IDA-48 on tunnetusti kaasari jolla on ajettu kovia aikoja). Mutta on niitä teknisiäkin tekijöitä ja yksi niistä on kanavien muotoilu. Jos on isot venttiilit ja haluaa sopusuhtaisen imukanavan missä on venttiiliä kohti kapenava kanava ollaan helposti melko isokokoisessa röörissä kanavan alussa. Nyt täytyy muistaa, että kaupunkicruising on eri maailma kuin urut auki kiihdytystä. Jotkut suosivat jopa luistikaasareita koska niissä on vähemmän kamaa kanavassa virtauksia häiritsemässä. Pointti tässä siis on enemmän kanavan muoto kuin laskennallinen virtaus.

Link to comment

Kyllä mun mielestä jos tilavuutta yli 2000cc volkkarin koneessa pitkällä iskulla, niin vähintään 45mm kaasarit sais olla, toki riippuu viritysasteestakin. Ja isoja sisäkurkkuja ei viittis oikein laittaa pieneen kaasarirunkoon, kuten esim. 40drla kaasariin 36mm sisäkurkkuja :D

Link to comment
Parempi kysymys olis, että kuinka iso kanava on vakiotyyppisessä kannessa milläkin venttiilillä. Itsellä 44mm imuventtiilit ja 72-73cc kanava 044 kansissa.

 

Jos oletetaan että koko venttiilin virtauspinta-ala käytetään hyödyksi niin 44mm venttiilillä ahtain kohta olisi juuri tuossa venttiilikurkussa esim. 0.85x44mm = 37.44mm (kadulle,kisaan kestäisi isontaa). Tuo cc/kanava on tapa ilmaista kanavan poikkipinta-alaa, pohjautuu aikaan jolloin aftermarket- kansia ei ollut saatavana. CC-lukema ilmaisi paljonko kanavasta oli poistettu materiaalia verrattuna vakiokanteen jonka tilavuus oli esim. 63cc

 

Minkäsuuruisia vw virikansien kanavat sitten on? vaikka kanavan lähtö...

Vakiossa 2-reikäisessä taitaa olla 29mm, itsellä vakio kannet joihin istutettu 40mm venttiilit, kanavan lähtö näissä 33mm. Onko muut mittailleet?

 

Itse laittaisin noilla mitoilla 38-39mm venttiilin, virtaa enemmän CFM/venttiillipinta-ala.

Pienin mahdollinen venttiili joka riittää käyttötarkoitukseen, etenkin jos poraus on pieni.

Link to comment
On siis ensin dynotettu nelikymppisillä jonka jälkeen vaihdettu nelikasit ja saatu selkeästi enemmän tehoa?

 

En tiedä, tuskinpa noin. Luulen että alunperin on mietitty kombinaatio niin että IDAt on ollut se valinta. Vähemmän vain näkee +200 tuloksia 40 kaasareilla. En kiellä etteikö se ole täysin mahdollista ja onkin.

 

Kyllä mun mielestä jos tilavuutta yli 2000cc volkkarin koneessa pitkällä iskulla, niin vähintään 45mm kaasarit sais olla, toki riippuu viritysasteestakin. Ja isoja sisäkurkkuja ei viittis oikein laittaa pieneen kaasarirunkoon, kuten esim. 40drla kaasariin 36mm sisäkurkkuja :D

 

Heh, mulla on yhdessä 1,7 koneessa 40 drla:t 36 sisäkurkuilla. :-)

Ei voi kyllä tässä kehua paljonko irtosi dynossa. :-D

 

t. Mika ja edelleen IDAt

 

ps. Näissäkin näyttää olevan vähintään 48 mehumaijat:

 

Feb07c_5b.jpg

Feb07c_6b.jpg

Feb07c_6a.jpg

Feb07c_6c.jpg

Link to comment

Sotketaas aihetta lisäää, mitäs eroa on sitten IDA->IDF teoriassa IDF:n 30mm kapeampi jako tuottaa suoremman tien venttiilille kapeamman imusarjan takia jos puhutaan vakio tyylisistä kansista. Mikä vaikutus tällä on vai onko mitään. Em. seikan takia valitsin omaan koneeseen IDF jakoset läppärungot, tosin vielä ei olla koeajo tai dyno vaiheessa.

Link to comment
Sotketaas aihetta lisäää, mitäs eroa on sitten IDA->IDF teoriassa IDF:n 30mm kapeampi jako tuottaa suoremman tien venttiilille kapeamman imusarjan takia jos puhutaan vakio tyylisistä kansista. Mikä vaikutus tällä on vai onko mitään. Em. seikan takia valitsin omaan koneeseen IDF jakoset läppärungot, tosin vielä ei olla koeajo tai dyno vaiheessa.

 

Jossain CB:n tekniikka-artikkelissa oli maininta tuosta, totesivat imusarjavirtauksen olevan hieman parempi kuin

IDA-jakoisessa koska ilman tarvitsee kääntyä vähemmän.

Link to comment
  • 1 month later...

Kysymys viisaammille/kokeneemmille:

Saako 2 X DRLA45 kaasuttimia pelittämään katukäyttöön

1835cc koneen kanssa, vai kannattaako suosiolla etsiä pienempiä?

Koneesta ei ole tarkoitus repiä mitään mahdottomia tehoja irti.

- Nokka C35 SCAT

- kannet CB 044 Special 40 x 35.5mm venttiileillä

 

Nuo kaasuttimet ovat ajautuneet minulle sattumien kautta

ja mietin, saako niitä hyödynnettyä tässä projektissa.

Link to comment
Kysymys viisaammille/kokeneemmille:

Saako 2 X DRLA45 kaasuttimia pelittämään katukäyttöön

1835cc koneen kanssa, vai kannattaako suosiolla etsiä pienempiä?

Koneesta ei ole tarkoitus repiä mitään mahdottomia tehoja irti.

- Nokka C35 SCAT

- kannet CB 044 Special 40 x 35.5mm venttiileillä

 

Nuo kaasuttimet ovat ajautuneet minulle sattumien kautta

ja mietin, saako niitä hyödynnettyä tässä projektissa.

 

 

pitais toimia ihan ok pienilla kurkuilla. Hiukan menee haaskuuseen ehka kaasareiden potentiaali, vaihda ne vaikka paikseen jonkun kanssa pienempiin... esim 4kpl DRLA 40 kaasareita :D Eivaan, jos joskus nalka kasvaa myohemmin ja haet lisaa tehoja, niin nuo 45:set riittaa aika pitkalle.

 

Itella on 45:set 2007cc koneessa, iso nokka ja 044 perustaiset 40x35.5 kannet hiplattuina. Ei oo dynottu mutta toimii loistavasti kadulla.

Link to comment

Panen oheen linkin, josta voit ladata ohjelman JETTIN.EXE

Sillä voit hyvin laskeskella Weber ja Dellorto kaasareiden,

kurkkujen, seosputkien ja suuttimien kokoja.

Kokemukseni mukaan oikein hyvä lähtöarvojen etsintään.

 

http://greend.com/carb_software.htm

 

Ohjelma on DOS ja toimii ainakin minun 2tonnisessa. En sitten tiedä

miten XP:ssä ja Vistassa.

Link to comment
Markon kommentista tuli mieleen, itseäni kiinnostaa kovasti erot läppärungoissa.

tällänen löyty pikasella googlauksella vertailusta IDA-vs-IDF, tsek.

 

No selkein ero on siinä että idf:ssä on 30mm lähempänä kurkut toisiaan ja sitä kautta suoremmat kanavat venttiilille ja saa mahtumaan helpommin pellin alle myös putsarit paikallaan.

Link to comment

Tama varmaan tietoa haeskellessa tulee eteen muutenkin mutta laitetaan ny tahan...

 

Eli jos verrataan Webereita ja Dellortoja keskenaan, niin niita ei voi suoraan rinnastaa nimellisen koon mukaan. Noita on mittailtu toisiaan vastaan ja todettu etta kautta linjan Dellortot virtaavat huomattavasti enemman kuin vastaavan nimelliskoon Weberit.

Eli lahimpana vertailukelpoisia pareja ollaan kun sanotaan etta 36Dellortot on lahimpana 40mm webereita, 40mm Dellortot likimain tasoissa 44 webereiden kanssa, 45 dellortot lahella 48 IDF Webruja. 48 Delluista en sitten tieda. Ne eivat ylla 48 IDA webrujen tasolle enka tieda miten paljon paremmat, jos yhtaan, kuin 48 IDF weberit. Itte en ole vertaillut, lehdista lahinna lukenut.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...