Jump to content

WBX osia?


Guest hörre

Recommended Posts

Tiedän joo:)

 

 

 

Osia saa joiltain osamyyjiltä ja varsinkin käytettyjä tämän palstan harrastajiltakin, mukaanlukien itseni,heh.

 

Millaista osaa/viriosaa olet hakemassa?

 

Ittellä pieni kokemus noista wassereista, tiedä vaikka löytys vinkkejä/osia sulle.

 

Ööh, saikos täällä sittenkään kirjoittaa wbx-koneista:)

Link to comment

Uusia kansia, tosin vakiota on OOberin pojilla järkirahaan. Samaten wes pumpet ja tivarisarjat. Kannet on sillä hintatasolla ettei vanhojen remppaamisella ole järkeä (ellet sitten saa kansiasi amiskalle takaoven kautta työn alle). Tossa oberin tiedot: pöx

 

Peltipaon saa Typ-1 sarjasta kun kääntää 2 kpl laippoja. Osta vaikka KK, AC, HC tai Ooberi

 

Nokan saa R-koneistukselta. On saatavilla profiileja huimat 1kpl. Tää on jostakin katu pOoPpELista (sama nostajan halkasi kuin WBX koneessa). Asteet oli (muistaakseni) 5-10 astetta enemmän kuin vakio WBX kepakossa. Nostoa alle milli enemmän.

Toki jos laitat nostajan holkit plohkoon ja ajat Typ-1 nostajilla, niin tää kepakko ongelma poistuu hetkessä. R-koneistamolla oli toim aikaa 2-3 viikkoa ja hionta oli SUN OMAAN aihioon 50-60e riippuen sun kiireestä ja pärstäkertoimeistasi.

 

Uusia ylikokosia 95,5 putkia mäntiä saa taas AC'n pojilta. Kun he edustavat AA Pistonssin osia Suomessa.

Saa noita myös vakiota 94mm. 100% varmuudella ei ole Suomessa varastossa kellään, joten kysy toim aika samalla kun tingit hintaa Tompalta...

 

Pitkäiskusempaa kampuraa WBX laakereille ei ole saatavana, kuin on oma 2,1 litrasen. Mutta Typ-1 kampiakselin sovittaminen tuonne lohkoon on kakun-pala. Jos et halua koneesi leveyden kasvamisen iskun myötä (haluat ajaa vesivaipalla), on lyhempien kiertokankien löytyminen kiven alla 24mm m-tapista johtuen.

 

Mitäs muuta...?.. No varmaan jotakin. Mutta rivalla lisää jos kiinnostaa. . . . Nyt tää läx ulkoiluttaa koiria takamettään.

Link to comment
Uusia kansia, tosin vakiota on OOberin pojilla järkirahaan. Samaten wes pumpet ja tivarisarjat. Kannet on sillä hintatasolla ettei vanhojen remppaamisella ole järkeä (ellet sitten saa kansiasi amiskalle takaoven kautta työn alle). Tossa oberin tiedot: pöx

 

Peltipaon saa Typ-1 sarjasta kun kääntää 2 kpl laippoja. Osta vaikka KK, AC, HC tai Ooberi

 

Nokan saa R-koneistukselta. On saatavilla profiileja huimat 1kpl. Tää on jostakin katu pOoPpELista (sama nostajan halkasi kuin WBX koneessa). Asteet oli (muistaakseni) 5-10 astetta enemmän kuin vakio WBX kepakossa. Nostoa alle milli enemmän.

Toki jos laitat nostajan holkit plohkoon ja ajat Typ-1 nostajilla, niin tää kepakko ongelma poistuu hetkessä. R-koneistamolla oli toim aikaa 2-3 viikkoa ja hionta oli SUN OMAAN aihioon 50-60e riippuen sun kiireestä ja pärstäkertoimeistasi.

 

Uusia ylikokosia 95,5 putkia mäntiä saa taas AC'n pojilta. Kun he edustavat AA Pistonssin osia Suomessa.

Saa noita myös vakiota 94mm. 100% varmuudella ei ole Suomessa varastossa kellään, joten kysy toim aika samalla kun tingit hintaa Tompalta...

 

Pitkäiskusempaa kampuraa WBX laakereille ei ole saatavana, kuin on oma 2,1 litrasen. Mutta Typ-1 kampiakselin sovittaminen tuonne lohkoon on kakun-pala. Jos et halua koneesi leveyden kasvamisen iskun myötä (haluat ajaa vesivaipalla), on lyhempien kiertokankien löytyminen kiven alla 24mm m-tapista johtuen.

 

Mitäs muuta...?.. No varmaan jotakin. Mutta rivalla lisää jos kiinnostaa. . . . Nyt tää läx ulkoiluttaa koiria takamettään.

 

 

No joo, ei ne uudet kannet ole ihan ilmaisia ja eräiden kertomusten mukaan ne AMC kannet on joiltakin osiltaan paremmat kuin volkkarin omat, mutta taas ollut ongelmia venttiilien kestossa eli noitakin joutuu hiplaamaan jos oikein varman päälle haluaa pelata.

 

wasseriin löytyy useita sopivia tehdasvirinokkia vakionostimille, joten ei olla yhden hiotun varassa vaikka käytettäisiinkin vakionostimia. Myös keinuvivustoja voi soveltaa kuplan viriosista.

 

Noiden 95,5 wbx settien saatavuus oli joku aika sitten ??? kun kysyin tompalta, liekkö tilanne muuttunut vai tomppa unohtanut koko asian?! Ainakin usasta eräs Rocky jennings tai jotain sinne päin on erikoistunut wassereihin/oxyihin, joten hänellä on/ollut bigborekittejä. Noissa pitää vaan muistaa ettei osu puristussuhteet kohdilleen jos lähtökohtana 10,5 puristeinen europpamallin dj kone. jää noilla puristukset matalammaksi ellei tee muita jippoja. se siitä bolt on virittämisestä.

 

kiertokanget ei ole ongelma vaikka 2,1 wasseriin laittaa 82mm kampuran. sorvikin keksitty ja wasserin vakiomännissä aika paljon pelivaraa... Mielestäni yksi hyvä asia postuu jos laittaa type-1 virikampuran, nimittäin sekä pitävä että miellyttäväkäyttöinen 228mm kytkin joka vasserissa. se pitää +150hv tehot ihan tuosta vaan ja silti kevyt polkea.

 

Täältäkin sa akysyä privalla jos siltä tuntuu:)

 

Minä menen kyllä ihan nyt suoraan nukkumaan... zzzz....zzz....zzzzzzzzzzz...

Link to comment

Kiitos tiedoista!! En ihan tiedä mitä teen koneelle mut sehän on vähän järeempi rakeenteltaan kuin typ-1 kone! Voi olla et laitan typ-1 sylinterit tai sit käytän wbx:n omat.Luultavasti turbotan sen ainakin..... Vähän suunnitelu vaiheessa vielä....

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Aircooled.fi:ltä saa myös laajan valikoiman WBX-osia, CSP:n kautta.

 

Kannattaa katsastaa: http://www.csp-shop.com

 

Hinnat ovat Aircooled.fi:llä samat kuin CSP:llä, joten säästät rahtikuluissa ja monessa tuotteessa suoraan hinnassa verrattuna moneen kilpailijaan. Tilauksia tehdään viikottain, joten toimitusaikakin on mukavan lyhyt.

 

AA:lla 95,5 WBX settien saatavuus on edelleen heikko, ainakin viimeisimmän sähköpostitiedon ja myös tuon heidän sivujen varastosaldon mukaan.

 

Tomppa

Aircooled.fi

Link to comment

ok!! Miten on,mahtuuko 4" clylinterit lohkoon jos sitä työstää,jääkö vielä lohkoon materiaalia tarpeeksi? Ja pinnapulttien paikkaa täytyy tietysti muuttaa.... Ja kestääkö vakiokampi miten hyvin??

Link to comment

Miten on,mahtuuko 4" cylinterit lohkoon jos sitä työstää,

***

Jääskeläisellä oli ensin vesivaipalla 102,4mm männät 82 kammen kera. Seinämävahvuus oli sylttyputkella vesitilassa 4mm. Mitotuksessa meni pieleen se että putket oli täysin yhdessä. Ilmeisesti tästä syystä putkia alko halkeilee (kaasukuplat ei päässy sylinterien välistä pois => putkeen liikaa lämpöä veden puuttuessa?).

Aikansa putkia vauhdettuaan Marko leikkas vesivaipat vekes ja osti multa jotkut mörkö kokoset ilmajäähy putket (valmistaja tuntematon) ja muokkas ne pakettiin sopivaksi. Tän jälkeen halkeemiset jäi pois.

Näiden putkien vaurioiduttua Evo-3'een putket oli Doitsit, josta Marko poisti kaikki rivat.

Koneen nykysestä olinpaikasta en tiedä tarkemmin. Myytiin käsittääkseni Ruåtsiin samoja aikoja kuin Våg osti korin.

 

 

jääkö vielä lohkoon materiaalia tarpeeksi?

***

Juu jäi. Vois verrata että yhtä ahdasta oli kuin 94 hilppeet typ-1 lohkossa. Ei siellä liikaa sitä ole, mutta tarpeeksi kuitenkin.

 

 

Ja pinnapulttien paikkaa täytyy tietysti muuttaa....

***

Ei tarvia.

 

 

 

Ja kestääkö vakiokampi miten hyvin??

***

Tästä en omaa tietoa, sorry

Link to comment
ok!! Miten on,mahtuuko 4" clylinterit lohkoon jos sitä työstää,jääkö vielä lohkoon materiaalia tarpeeksi? Ja pinnapulttien paikkaa täytyy tietysti muuttaa.... Ja kestääkö vakiokampi miten hyvin??

 

Mahtuu kun työstää sekä kampikammiota että putkia. Pinnapultteja ei välttämättä tarvi muuttaa, riippuu valittavista kansista. Miksi vakiokampi?? Samalla vaivalla pidempi kunnon kampiakseli. Siis Oxyna, vesitilojen kanssa en tiedä.

Link to comment
Guest hörre

Hyvä! Vakiokampi siksi että yritän pitää budjettia suhtkoht alahaisena..... Onko sitten niin että pinnapulteissa on sama jako typ-1:sessä sama jako kuin wbx lohkossa?

Link to comment
Kiitos tiedoista!! En ihan tiedä mitä teen koneelle mut sehän on vähän järeempi rakeenteltaan kuin typ-1 kone! Voi olla et laitan typ-1 sylinterit tai sit käytän wbx:n omat.Luultavasti turbotan sen ainakin..... Vähän suunnitelu vaiheessa vielä....

 

Kun kerta olet vähintäänkin turbottamassa, unohda alkuun vaikeat muutokset peruskoneeseen, kuten esim 4" sylinterit.

 

Käytä se 4" sylinteriraha/muutostyöt isompaan ja enemmän tahoa mahdollistavaa turboon ja pidä kone aluksi ( ainakin ) vakiokoossa.

 

Wasserin lohko ja kampiakselinkin kestää satoja ja satoja heppoja, joten kikkaile aluksi isoilla ahtopaineilla:)

 

Jos ei riitä, lisää sitten tilavuutta!

Link to comment
Guest hörre

Selvä.Luulen että koneesta tulee oxy kone koska silloin ei tarvii sählätä jäähdyttäjän kanssa! Mitä putki/mäntä/kansi yhdistelmälle kannattaa tehdä jotta palikat kestää ja mitkä osat kannattaa vaihtaa? Onko 300hv turbolla realistista saada suhtkoht pienellä budjetilla??

Link to comment

Kysytkö Petteri tehonkestoa ajatellen vai muuten?

 

Jos kestollisesti, niin tämähän on samaa materiaalia kuin germaaniset kuplan akselit. Kuplan akselista kun on poistettu pahimmat virheet, eli vastapainojen puuten ja lisätty vauhtipyörälle parempi kiinnipysyvyys ja läpi kestää ottaa satoja heppoja ja hurjasti kierroksia.

 

Kuplan kampuraan verrattuna wasserin kampurassa ns puolittaiset vastapainot eli on sieltä kaulojen välistä pulleampi. Ei kuitenkaan mikään oikea vastapaino, mutta tuo vahvuutta lisää.

 

Kampuran kiinnitys vautipyörään viidellä vahvalla pultilla jotka jo vakiona kestää enemmän kuin kuplan neljä tappia ja momentti päälle. Wasserin kampuran pulttien väliin voi vielä porauttaa viidet lisätapit.

 

Sitten myös tärkeä pointti, kuplan kampuran ympärillä heikompi/joustavampi/mitoiltaan heittävämpi lohko mitä wasserissa. Wasserin lohko alumiinia, ei kuitenkaan valualumiinia mitä esim nämä uudet "pahaperseiset" lohkot:)

 

Itse en ole kokeillut mitä wasserin lohko kestää, kuten ei varmaan moni muukaan, mutta kun kattelee silmät auki, on han noista otettu varsinkin turbotettuina +/-500hv lukemia, tosin mitä kireämpien koneen sisällä oikeasti pyrii on varmasti paljon muuta kuin vakio-osaa.

 

Eikös se norskien alle 9 sekunnin mennyt kupla oo turbotettu märkäbokseri?!

Link to comment

Hyvin pitkälti samaan tulokseen tulin wbx:ää tutkaillessa, eli lohko ja kampiakseli ovat käyttökelpoiset. Kai tuotakin voi sitten potenttiaaliksi nimittää :-)

Omasta mielestäni wbx:ssä potenttiaalia on kuitenkin käytännössä yhtä vähän kuin kuplan omassa koneessa, lähes kaikki kun joutuu uusimaan...

Link to comment

 

Eikös se norskien alle 9 sekunnin mennyt kupla oo turbotettu märkäbokseri?!

 

 

WBX case – heavily modified by owner

 

WBX stock spec aftermarket heads from AMC (because AMC heads have better alu than the stock vw heads) - heavily modified by owner

 

Stroke & bore: 86x101,6 (4”) = 2789 cc

 

Crank: Pauter

 

Rods: 5,5” Pauter

 

Oil pump (dry sump): Pauter

 

Rockers: Pauter 1.3

 

Cam: custom grind

 

Pistons: JE (custom made after owners specs)

 

Injection: Autronic SM4

 

Precision Turbo – made after owners specs

 

Fuel: Pump gas / E85

 

Porsche G50 gearbox

 

Has dynoed 851 hp at 6100 rpm / 1100 NM at 5200/5300 rpm

 

(theoretical hp peak should be at 6500 rpm)

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...