Guest hörre Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Terve!! Tietääkö joku mistä saa 2,1 WBX osia,viritys ja vakio osat olis hakusessa?? Quote Link to comment
ARTO Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Tiedän joo:) Osia saa joiltain osamyyjiltä ja varsinkin käytettyjä tämän palstan harrastajiltakin, mukaanlukien itseni,heh. Millaista osaa/viriosaa olet hakemassa? Ittellä pieni kokemus noista wassereista, tiedä vaikka löytys vinkkejä/osia sulle. Ööh, saikos täällä sittenkään kirjoittaa wbx-koneista:) Quote Link to comment
-Alex- Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Mmm, miten olis WBX-lohkoinen ilmabokseri.. ;) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Uusia kansia, tosin vakiota on OOberin pojilla järkirahaan. Samaten wes pumpet ja tivarisarjat. Kannet on sillä hintatasolla ettei vanhojen remppaamisella ole järkeä (ellet sitten saa kansiasi amiskalle takaoven kautta työn alle). Tossa oberin tiedot: pöx Peltipaon saa Typ-1 sarjasta kun kääntää 2 kpl laippoja. Osta vaikka KK, AC, HC tai Ooberi Nokan saa R-koneistukselta. On saatavilla profiileja huimat 1kpl. Tää on jostakin katu pOoPpELista (sama nostajan halkasi kuin WBX koneessa). Asteet oli (muistaakseni) 5-10 astetta enemmän kuin vakio WBX kepakossa. Nostoa alle milli enemmän. Toki jos laitat nostajan holkit plohkoon ja ajat Typ-1 nostajilla, niin tää kepakko ongelma poistuu hetkessä. R-koneistamolla oli toim aikaa 2-3 viikkoa ja hionta oli SUN OMAAN aihioon 50-60e riippuen sun kiireestä ja pärstäkertoimeistasi. Uusia ylikokosia 95,5 putkia mäntiä saa taas AC'n pojilta. Kun he edustavat AA Pistonssin osia Suomessa. Saa noita myös vakiota 94mm. 100% varmuudella ei ole Suomessa varastossa kellään, joten kysy toim aika samalla kun tingit hintaa Tompalta... Pitkäiskusempaa kampuraa WBX laakereille ei ole saatavana, kuin on oma 2,1 litrasen. Mutta Typ-1 kampiakselin sovittaminen tuonne lohkoon on kakun-pala. Jos et halua koneesi leveyden kasvamisen iskun myötä (haluat ajaa vesivaipalla), on lyhempien kiertokankien löytyminen kiven alla 24mm m-tapista johtuen. Mitäs muuta...?.. No varmaan jotakin. Mutta rivalla lisää jos kiinnostaa. . . . Nyt tää läx ulkoiluttaa koiria takamettään. Quote Link to comment
ARTO Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Uusia kansia, tosin vakiota on OOberin pojilla järkirahaan. Samaten wes pumpet ja tivarisarjat. Kannet on sillä hintatasolla ettei vanhojen remppaamisella ole järkeä (ellet sitten saa kansiasi amiskalle takaoven kautta työn alle). Tossa oberin tiedot: pöx Peltipaon saa Typ-1 sarjasta kun kääntää 2 kpl laippoja. Osta vaikka KK, AC, HC tai Ooberi Nokan saa R-koneistukselta. On saatavilla profiileja huimat 1kpl. Tää on jostakin katu pOoPpELista (sama nostajan halkasi kuin WBX koneessa). Asteet oli (muistaakseni) 5-10 astetta enemmän kuin vakio WBX kepakossa. Nostoa alle milli enemmän. Toki jos laitat nostajan holkit plohkoon ja ajat Typ-1 nostajilla, niin tää kepakko ongelma poistuu hetkessä. R-koneistamolla oli toim aikaa 2-3 viikkoa ja hionta oli SUN OMAAN aihioon 50-60e riippuen sun kiireestä ja pärstäkertoimeistasi. Uusia ylikokosia 95,5 putkia mäntiä saa taas AC'n pojilta. Kun he edustavat AA Pistonssin osia Suomessa. Saa noita myös vakiota 94mm. 100% varmuudella ei ole Suomessa varastossa kellään, joten kysy toim aika samalla kun tingit hintaa Tompalta... Pitkäiskusempaa kampuraa WBX laakereille ei ole saatavana, kuin on oma 2,1 litrasen. Mutta Typ-1 kampiakselin sovittaminen tuonne lohkoon on kakun-pala. Jos et halua koneesi leveyden kasvamisen iskun myötä (haluat ajaa vesivaipalla), on lyhempien kiertokankien löytyminen kiven alla 24mm m-tapista johtuen. Mitäs muuta...?.. No varmaan jotakin. Mutta rivalla lisää jos kiinnostaa. . . . Nyt tää läx ulkoiluttaa koiria takamettään. No joo, ei ne uudet kannet ole ihan ilmaisia ja eräiden kertomusten mukaan ne AMC kannet on joiltakin osiltaan paremmat kuin volkkarin omat, mutta taas ollut ongelmia venttiilien kestossa eli noitakin joutuu hiplaamaan jos oikein varman päälle haluaa pelata. wasseriin löytyy useita sopivia tehdasvirinokkia vakionostimille, joten ei olla yhden hiotun varassa vaikka käytettäisiinkin vakionostimia. Myös keinuvivustoja voi soveltaa kuplan viriosista. Noiden 95,5 wbx settien saatavuus oli joku aika sitten ??? kun kysyin tompalta, liekkö tilanne muuttunut vai tomppa unohtanut koko asian?! Ainakin usasta eräs Rocky jennings tai jotain sinne päin on erikoistunut wassereihin/oxyihin, joten hänellä on/ollut bigborekittejä. Noissa pitää vaan muistaa ettei osu puristussuhteet kohdilleen jos lähtökohtana 10,5 puristeinen europpamallin dj kone. jää noilla puristukset matalammaksi ellei tee muita jippoja. se siitä bolt on virittämisestä. kiertokanget ei ole ongelma vaikka 2,1 wasseriin laittaa 82mm kampuran. sorvikin keksitty ja wasserin vakiomännissä aika paljon pelivaraa... Mielestäni yksi hyvä asia postuu jos laittaa type-1 virikampuran, nimittäin sekä pitävä että miellyttäväkäyttöinen 228mm kytkin joka vasserissa. se pitää +150hv tehot ihan tuosta vaan ja silti kevyt polkea. Täältäkin sa akysyä privalla jos siltä tuntuu:) Minä menen kyllä ihan nyt suoraan nukkumaan... zzzz....zzz....zzzzzzzzzzz... Quote Link to comment
Guest hörre Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Kiitos tiedoista!! En ihan tiedä mitä teen koneelle mut sehän on vähän järeempi rakeenteltaan kuin typ-1 kone! Voi olla et laitan typ-1 sylinterit tai sit käytän wbx:n omat.Luultavasti turbotan sen ainakin..... Vähän suunnitelu vaiheessa vielä.... Quote Link to comment
Marko Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Kiitos tiedoista!! En ihan tiedä mitä teen koneelle mut sehän on vähän järeempi rakeenteltaan kuin typ-1 kone! Voi olla et laitan typ-1 sylinterit tai sit käytän wbx:n omat.Luultavasti turbotan sen ainakin..... Vähän suunnitelu vaiheessa vielä.... Vesitilat pois ja Oxyboxeria tekemään. Esim näin. http://rockyjennings.com/waterboxer_to_air.htm Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Aircooled.fi:ltä saa myös laajan valikoiman WBX-osia, CSP:n kautta. Kannattaa katsastaa: http://www.csp-shop.com Hinnat ovat Aircooled.fi:llä samat kuin CSP:llä, joten säästät rahtikuluissa ja monessa tuotteessa suoraan hinnassa verrattuna moneen kilpailijaan. Tilauksia tehdään viikottain, joten toimitusaikakin on mukavan lyhyt. AA:lla 95,5 WBX settien saatavuus on edelleen heikko, ainakin viimeisimmän sähköpostitiedon ja myös tuon heidän sivujen varastosaldon mukaan. Tomppa Aircooled.fi Quote Link to comment
Guest hörre Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 ok!! Miten on,mahtuuko 4" clylinterit lohkoon jos sitä työstää,jääkö vielä lohkoon materiaalia tarpeeksi? Ja pinnapulttien paikkaa täytyy tietysti muuttaa.... Ja kestääkö vakiokampi miten hyvin?? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Miten on,mahtuuko 4" cylinterit lohkoon jos sitä työstää, *** Jääskeläisellä oli ensin vesivaipalla 102,4mm männät 82 kammen kera. Seinämävahvuus oli sylttyputkella vesitilassa 4mm. Mitotuksessa meni pieleen se että putket oli täysin yhdessä. Ilmeisesti tästä syystä putkia alko halkeilee (kaasukuplat ei päässy sylinterien välistä pois => putkeen liikaa lämpöä veden puuttuessa?). Aikansa putkia vauhdettuaan Marko leikkas vesivaipat vekes ja osti multa jotkut mörkö kokoset ilmajäähy putket (valmistaja tuntematon) ja muokkas ne pakettiin sopivaksi. Tän jälkeen halkeemiset jäi pois. Näiden putkien vaurioiduttua Evo-3'een putket oli Doitsit, josta Marko poisti kaikki rivat. Koneen nykysestä olinpaikasta en tiedä tarkemmin. Myytiin käsittääkseni Ruåtsiin samoja aikoja kuin Våg osti korin. jääkö vielä lohkoon materiaalia tarpeeksi? *** Juu jäi. Vois verrata että yhtä ahdasta oli kuin 94 hilppeet typ-1 lohkossa. Ei siellä liikaa sitä ole, mutta tarpeeksi kuitenkin. Ja pinnapulttien paikkaa täytyy tietysti muuttaa.... *** Ei tarvia. Ja kestääkö vakiokampi miten hyvin?? *** Tästä en omaa tietoa, sorry Quote Link to comment
Marko Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 ok!! Miten on,mahtuuko 4" clylinterit lohkoon jos sitä työstää,jääkö vielä lohkoon materiaalia tarpeeksi? Ja pinnapulttien paikkaa täytyy tietysti muuttaa.... Ja kestääkö vakiokampi miten hyvin?? Mahtuu kun työstää sekä kampikammiota että putkia. Pinnapultteja ei välttämättä tarvi muuttaa, riippuu valittavista kansista. Miksi vakiokampi?? Samalla vaivalla pidempi kunnon kampiakseli. Siis Oxyna, vesitilojen kanssa en tiedä. Quote Link to comment
Guest hörre Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 Hyvä! Vakiokampi siksi että yritän pitää budjettia suhtkoht alahaisena..... Onko sitten niin että pinnapulteissa on sama jako typ-1:sessä sama jako kuin wbx lohkossa? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 Wbx:ssä on pinnapultit kauempana toisistaan kuin T1:ssä. Isolla rahalla saa kansia joissa on sama jako kuin wbx:ssä (siis sellaisia mihin ei tarvitse tunkea mitään myrkkyä sisään jäähdyttämistä varten). Quote Link to comment
ARTO Posted January 1, 2010 Share Posted January 1, 2010 Kiitos tiedoista!! En ihan tiedä mitä teen koneelle mut sehän on vähän järeempi rakeenteltaan kuin typ-1 kone! Voi olla et laitan typ-1 sylinterit tai sit käytän wbx:n omat.Luultavasti turbotan sen ainakin..... Vähän suunnitelu vaiheessa vielä.... Kun kerta olet vähintäänkin turbottamassa, unohda alkuun vaikeat muutokset peruskoneeseen, kuten esim 4" sylinterit. Käytä se 4" sylinteriraha/muutostyöt isompaan ja enemmän tahoa mahdollistavaa turboon ja pidä kone aluksi ( ainakin ) vakiokoossa. Wasserin lohko ja kampiakselinkin kestää satoja ja satoja heppoja, joten kikkaile aluksi isoilla ahtopaineilla:) Jos ei riitä, lisää sitten tilavuutta! Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Koska tarkoitus ahtaa, niin litratilavuus ei ole niin tarkkaa. Käytä rahat ohjelmoitavaan ruiskuun/sytkään ja hyvään ahtimeen sekä cooleriin. t. Mika Quote Link to comment
Guest hörre Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Selvä.Luulen että koneesta tulee oxy kone koska silloin ei tarvii sählätä jäähdyttäjän kanssa! Mitä putki/mäntä/kansi yhdistelmälle kannattaa tehdä jotta palikat kestää ja mitkä osat kannattaa vaihtaa? Onko 300hv turbolla realistista saada suhtkoht pienellä budjetilla?? Quote Link to comment
mikko k Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Sivuhuomautuksena sanottakoon, että mikään ei voita turboa JA suurta tilavuutta... ;-DD Quote Link to comment
Guest OberSchlachter Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Totutusti WBX-osat meiltä OberSchlachterilta. Hyllystä. http://www.oberschlachter.fi info [@] oberschlachter.fi 044-2110000 044-2100000 Quote Link to comment
ARTO Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Millasia viritysosia oberilta löytyy wasseriin? Kiinnostaa varmaan muitakin kuin mua:) Quote Link to comment
Ketsa Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Arto on hyvä ja selaa Paruzzin kataloogin moottoriosat. Sieltä löytyy monenlaista hyvää osaa wasserin virittämiseen, eli OXYttamiseen... Quote Link to comment
ARTO Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Paruzzin katalooki löytyy ja selattu. Edelleenkään ei öxyttäminen kiehdo. Miksi raiskata hyvä ja potenttiaalia omaava vesibokseri Quote Link to comment
Marko Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Miksi raiskata hyvä ja potenttiaalia omaava vesibokseri Mitäs noista WBX koneista on otettu tehoja ahdettuna tai ilman? Ihan mielenkiinnosta kun en oo seurannut. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Mitäs noista WBX koneista on otettu tehoja ahdettuna tai ilman? Ihan mielenkiinnosta kun en oo seurannut. Ja mitä on vakio kammen läpi saatu tehoa ajettua läpi? Quote Link to comment
ARTO Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Kysytkö Petteri tehonkestoa ajatellen vai muuten? Jos kestollisesti, niin tämähän on samaa materiaalia kuin germaaniset kuplan akselit. Kuplan akselista kun on poistettu pahimmat virheet, eli vastapainojen puuten ja lisätty vauhtipyörälle parempi kiinnipysyvyys ja läpi kestää ottaa satoja heppoja ja hurjasti kierroksia. Kuplan kampuraan verrattuna wasserin kampurassa ns puolittaiset vastapainot eli on sieltä kaulojen välistä pulleampi. Ei kuitenkaan mikään oikea vastapaino, mutta tuo vahvuutta lisää. Kampuran kiinnitys vautipyörään viidellä vahvalla pultilla jotka jo vakiona kestää enemmän kuin kuplan neljä tappia ja momentti päälle. Wasserin kampuran pulttien väliin voi vielä porauttaa viidet lisätapit. Sitten myös tärkeä pointti, kuplan kampuran ympärillä heikompi/joustavampi/mitoiltaan heittävämpi lohko mitä wasserissa. Wasserin lohko alumiinia, ei kuitenkaan valualumiinia mitä esim nämä uudet "pahaperseiset" lohkot:) Itse en ole kokeillut mitä wasserin lohko kestää, kuten ei varmaan moni muukaan, mutta kun kattelee silmät auki, on han noista otettu varsinkin turbotettuina +/-500hv lukemia, tosin mitä kireämpien koneen sisällä oikeasti pyrii on varmasti paljon muuta kuin vakio-osaa. Eikös se norskien alle 9 sekunnin mennyt kupla oo turbotettu märkäbokseri?! Quote Link to comment
Ketsa Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Hyvin pitkälti samaan tulokseen tulin wbx:ää tutkaillessa, eli lohko ja kampiakseli ovat käyttökelpoiset. Kai tuotakin voi sitten potenttiaaliksi nimittää :-) Omasta mielestäni wbx:ssä potenttiaalia on kuitenkin käytännössä yhtä vähän kuin kuplan omassa koneessa, lähes kaikki kun joutuu uusimaan... Quote Link to comment
Marko Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Eikös se norskien alle 9 sekunnin mennyt kupla oo turbotettu märkäbokseri?! WBX case – heavily modified by owner WBX stock spec aftermarket heads from AMC (because AMC heads have better alu than the stock vw heads) - heavily modified by owner Stroke & bore: 86x101,6 (4”) = 2789 cc Crank: Pauter Rods: 5,5” Pauter Oil pump (dry sump): Pauter Rockers: Pauter 1.3 Cam: custom grind Pistons: JE (custom made after owners specs) Injection: Autronic SM4 Precision Turbo – made after owners specs Fuel: Pump gas / E85 Porsche G50 gearbox Has dynoed 851 hp at 6100 rpm / 1100 NM at 5200/5300 rpm (theoretical hp peak should be at 6500 rpm) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Tuolla olis Urhoilu käyttöön soveltuvasta öxy koneen aihiolta hyvä kuva http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... 109839.jpg Halpakin oli uutena, kun tulis muutakin sälää mukaan. Ja nyt taitaa olla saatavuus aika nolla :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.